Læsetid: 3 min.

Lokalt oprør mod gigantlastvogne

Halsnæs kommune siger nej til nye lange lastvogne. Det er for farligt for cyklisterne og langt dyrere at udbygge vejnettet til de nye køretøjer end Vejdirektoratet har beregnet. Vejdirektoratet holder fast i sin vurdering
24. april 2008

Modullastvognene kommer ikke til at køre til Hundested Havn. Et flertal i Halsnæs Kommunes byråd vil sige nej, når byrådet skal tage stilling til forslaget inden forsøget med de såkaldte modullastvogne starter til november.

"Det er galimatias," siger byrådspolitiker Per Jensen (R), der ikke stoler på vej-direktoratets blåstempling af modul-lastbiler på den 40 kilometer lange vej fra Hillerød på Midtsjælland til Hundested Havn.

"Vores vej ud til havnen er ensporet og den går igennem små landsbyer, hvor der kører cyklister på selve vejen. Lastbilerne er længere og tungere og deres bremselængder er derfor også længere," siger Per Jensen (R), der har dannet flertal med den socialdemokratiske gruppe samt en stemme fra Enhedslisten og en fra SF.

Dyrt og farligt

Vejdirektoratet har i en analyse fra oktober 2007 undersøgt, hvad det ville koste at udbygge vejnettet, så modullastbilerne kan køre på det danske motorvejsnet og videre på de mindre veje ud til de havne, der er med i forsøget.

I dag må lastvogne ikke være længere end 18,75 meter og veje 48 tons, hvorimod de nye modul-lastvogne må være 25,5 meter og veje 60 tons. De længere lastbiler kræver mere plads at svinge på i rundkørsler og kryds, og vejdirektoratet skønner, at det vil være forsvarligt at sende lastbilerne ud på vejene ved at bygge vejnettet om for 6,9 millioner kroner i Halsnæs Kommune. Men det tal er alt for lavt sat ifølge Per Jensen:

"Du får ikke lavet meget vej for 6,9 millioner. Jeg tror ikke på de har været herude for at undersøge det. Problemet er også, at større rundkørsler giver bilerne mulighed for at køre hurtigere, og så kommer flere trafikanter til skade."

Ikke plads

Formand for den socialdemokratiske gruppe i byrådet Anne Westh (S) kan ikke forestille sig, hvordan vejdirektoratet vil finde plads til at udbygge vejene i selve byen.

"Hundested er en lillebitte by, og jeg har ikke set dokumentation for, at de her vogne kan komme igennem byen, hvor der jo også er mange bløde trafikanter," siger Anne Westh.

Dansk Cyklistforbund frygter for flere højresvingsulykker, når de lange lastvogne skal dreje i byerne og bevæge sig rundt på landevejene.

"Det kan give anledning til flere højresvingsulykker," siger forbundets formand, Carl Hansen til dr.dk.

Carl Hansen har dog ikke noget imod at modullastvognene holder sig til motorvejene. Og det er Anne Westh enig i:

"Ovre i Jylland med deres vejnet kan det sikkert godt lade sig gøre."

Alt i orden

Bekymringen for en forringet trafiksikkerhed deles ikke i vejdirektoratet, hvor drifstchef Niels Christian Skov Nielsen kan stå inde for sikkerheden, når de lange modullastbiler kommer på vejene.

"Når vi har bygget vejnettet om, er der plads nok til at de lange lastbiler kan svinge, og så er det ikke anderledes end en normal lastbil. Lastbilerne kommer ikke til at svinge ud over cykelstier og kantlinier," siger Niels Christian Skov Nielsen.

Han vurderer at bremselængden på de længere og tungere lastvogne ikke vil være noget problem.

"Færdselsstyrelsen stiller krav til bremselængden, og det er der taget højde for," siger Niels Christian Skov.

I det skjulte

Per Jensen (S) er ikke tilfreds med at kommunalpolitikerne ikke blev taget med på råd, da forligspartierne i Folketinget forhandlede om det treårige forsøg med modullastbilerne.

"Det var kun fordi vi så det i avisen, at vi opdagede, at der skulle modullastbiler til Halsnæs Kommune," siger Per Jensen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu