Læsetid: 2 min.

Søvndal sylter miljøafgifter

Sidste forår erklærede Villy Søvndal sin tilslutning til miljøafgifter på flyrejser. Hos Socialdemokraterne er en særlig ordning indført, men hos SF flyver man fortsat uden at betale CO2-afgift
SF-formand Villy Søvndal, der her har travlt med at signere sin bog, synes miljøafgifter på flyrejser er en god ide. Det syntes han også for et år siden - men han har aldrig betalt dem.

SF-formand Villy Søvndal, der her har travlt med at signere sin bog, synes miljøafgifter på flyrejser er en god ide. Det syntes han også for et år siden - men han har aldrig betalt dem.

Jens Panduro (Arkivfoto)

24. april 2008

"Jeg vil selv betale den afgift, og jeg kan nemt forestille mig, at vi vil gøre det i partiregi også."

Sådan lød SF-formand Villy Søvndals positive indstilling til miljøafgifter på flyrejser for 15 måneder siden i Information. Men hverken SF'erne, de ansatte eller formanden selv betaler i dag CO2-kompensation, når de flyver på partiets regning.

Og det møder kritik fra Venstres miljøordfører Eyvind Vesselbo, som peger på, at politikere skal måles på deres handling og ikke på pæne ord.

"Man bør være ærlig frem for at spille et politisk spil som miljørigtig," siger han.

Selv betaler V-ordføreren ikke den ekstra afgift, når han flyver.

"Nej, og det har jeg meldt klart ud. Jeg ser det som en form for aflad for at svine, og det løser ikke verdens CO2-problemer. Jeg vil hellere se tingene i et større perspektiv," siger Vesselbo.

Hos SF arbejder partiets miljøudvalg på en større plan for at handle miljørigtigt. Det omfatter blandt andet brug af 'grønne' hoteller eller vandrehjem, økologisk mad og miljørigtigt papir til diverse produktioner. Men efter 15 måneder er miljøafgifterne altså endnu ikke indført hos SF, som sidste år brugte 36.302 kr. på flyrejser til udlandet.

Søvndal betaler ikke selv

- Villy Søvndal, hvorfor er der intet sket?

"Der har været så meget, og det er gået så hurtigt - jeg ved det faktisk ikke, hvis jeg skal være ærlig. Jeg har ikke fulgt op på det."

- Burde du ikke have gjort det?

"Jo, det burde jeg have gjort, når jeg har sagt det."

- Betaler du selv afgifterne?

"Nej. Jeg flyver stort set aldrig, men rejser med tog. Turen fra Kolding (hvor Søvndal bor, red) er hurtigere med tog."

- Betaler du, når du rejser til udlandet?

"Det er noget SF i så fald skal arrangere."

- Men vil du betale fremover?

Ja, det vil jeg, for det er en rigtig god idé," siger SF-formanden.

Thorning betaler ikke

Også S-formand Helle Thorning-Schmidt erklærede sin opbakning til CO2-kompensationen, og ifølge partisekretær Lars Midtiby har man indfriet løftet fra formanden, således at rejser på partiets regning inkluderer miljøafgiften.

Men når det kommer til at skulle punge ud privat, er de socialdemokratiske holdninger forskellige.

Således har Helle Thorning-Schmidt i det forløbne år foretaget to private flyrejser, hvor hun ikke har betalt kompensation. Det beklager Helle Thornng-Schmidt via sin rådgiver og efterlyser mere enkle måder at kunne kompensere. Hun påpeger, at størsteddelen af hendes flyrejser foregår i parti-regi, hvor der altså betales miljøafgifter.

Socialdemokraternes medlem af Europa-Parlamentet, Christel Schaldemose har bedt om, at afgiften bliver betalt, når hun rejser, mens hendes partifælle i parlamentet, Britta Thomsen, ikke selv mener, at hun CO2-kompensere.

Langt de fleste landspolitikeres rejser betales af Folketinget. Hos Rejsekontoret på Christiansborg medvirker man gerne til at ordne rejser som omfatter miljøafgiften - blot medlemmerne selv betaler de ekstra 25 kr. for en rejse til Paris og godt 100 kr., hvis rejsen går til eksempelvis Østen. Men hos Folketingets rejsekontor har man i løbet af det seneste år kun modtaget to henvendelser fra afgiftsivrige politikere.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er da også bare helligt hattedameri, der ikke løser nogle problemer, at en CO2-afgift på flytransport skal være frivillig ...