Læsetid: 2 min.

'Brystreklamer hører ikke til på busserne'

Reklamer for brystoperationer hører hjemme i lægekontoret - ikke på busserne, mener Johanne Schmidt-Nielsen fra Enhedslisten - som til gengæld hilser aktionsgruppen for flere pikke i det offentlige rum velkommen
10. maj 2008

Privatklinikken Nygart har netop forlænget reklamekampagnen 'Nye bryster?' på Københavns busser, mens debatten om kampagnen er genopstået med et krav om 'flere pikke i det offentlige rum' fra aktionsgruppen 'Brysterne på busserne'.

Johanne Schmidt-Nielsen fra Enhedslisten gik onsdag i P1 i clinch med speciallæge Jesper Nygart, der står bag reklamen.

Hun mener ikke, at byens busser er en egnet reklameplads for brystoperationer:

"Jeg synes, det er langt ude - der kan være mange gode grunde til at få lavet sine bryster, f.eks. hvis man har fået bortopereret det ene, får dårlig ryg af store bryster, eller har det virkelig skidt med den måde, de ser ud på - men informationer om brystoperationer hører hjemme hos lægen, ikke på busserne."

Reklamer for brystimplantater skal ifølge loven om reklamering for sundhedsydelser være "saglig, nøgtern og fyldestgørende."

Det lever Nygarts reklame ikke op til, mener Johanne Schmidt-Nielsen:

"Den signalerer tværtimod, at nye bryster ikke adskiller sig fra at få lavet nye negle eller købe en taske - men det er et stort kirurgisk indgreb, og der kan opstå mange komplikationer."

Flere nøgne mænd

Jesper Nygart mener ikke, reklamen er problematisk:

"Det eneste, vi gør, er at få folk til at komme til os i stedet for til en af vores konkurrenter. I det øjeblik, patienten sidder på klinikken, er der meget stor forskel i den etik, vi lægger til grund for at sælge vores ydelse, i forhold til den, der gælder, når man skal sælge f.eks. køleskabe," sagde Jesper Nygart til Politiken i oktober 2007, da debatten første gang kom op.

I denne uge fik debatten nyt liv:

"Vi undrer os over, hvor de nøgne mænd er henne," lød det fra aktionsgruppen, der tirsdag lancerede en foto-manipulation, hvor 'nye bryster' var blevet til 'ny pik'.

"Måske skulle mænd tænke over, om de der ekstra ti tommer til fladskærmen, de drømmer om, kunne gøre bedre gavn andre steder." mener kvinderne bag aktionen.

Selv om Johanne Schmidt-Nielsen mener, at reklamer for operationer hører hjemme hos lægen frem for på busserne, synes hun aktionsgruppen har en vigtig pointe:

"De sætter fokus på, at mandekønnet er langt mere usynligt end kvindekønnet. F.eks. ser man aldrig billeder af en penis på en artikel om testikelkræft, mens mammografi-scanninger ofte præsenteres med billeder af bryster."

Homofobi

Kenneth Reinicke, mandeforsker på RUC, gav til Politiken onsdag sit bud på, hvorfor det er sådan:

"Der er patriarkalske overtoner i beskyttelsen af den mandlige krop - det er et mandligt privilegium. Samtidig er der meget tabu omkring mandekroppen og homofobi."

Johanne Schmidt-Nielsen understreger, at hun ikke har noget problem med nøgne kroppe i det offentlige rum, uanset køn - men hun har noget imod, at der går forretning i det:

"Kvindebryster kan se ud på tusind forskellige måder. Denne reklame understreger en forvrænget ide om det perfekte par bryster ud fra ren købmandslogik - der er penge i det ideal."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig – første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu