Læsetid: 3 min.

Direktorat skifter forklaring om trafiksikkerhed

Vejdirektoratet har siden juli skiftet forklaring to gange i sagen om de nye gigantlastvogne. Først advarer Vejdirektoratet om forringet trafiksikkerhed. Derefter trækker de vurderingen tilbage, for så at stå ved den igen
I dag må lastbiler være 18 meter lange og veje op til 48 ton. Men til november bliver såkaldte modulvogntog, lovlige på udvalgte strækninger, og de må være 25 meter lange og veje op til 60 ton

I dag må lastbiler være 18 meter lange og veje op til 48 ton. Men til november bliver såkaldte modulvogntog, lovlige på udvalgte strækninger, og de må være 25 meter lange og veje op til 60 ton

Mogens Flindt

10. maj 2008

Vil trafiksikkerheden for cyklister og fodgængere blive forringet, når de nye længere og tungere gigantlastbiler begynder at køre på danske veje til november? Vejdirektoratet har svært ved at finde ud af, hvad de skal mene. De nye lastvogne kan være op til 12 ton tungere og syv meter længere end almindelige lastbiler. De skal afprøves på udvalgte danske veje i en treårig forsøgsordning, fordi regeringen forventer, at der er en økonomisk og miljømæssig gevinst ved at fragte mere gods med færre og større vogne.

I juli sidste år vurderede Vejdirektoratet imidlertid, at de større lastvogne ville forringe trafiksikkerheden. Den vurdering stemte overens med en tidligere vurdering fra Trafikministeriet, som i 2004 i et internt notat vurderede, at de såkaldte modulvogntog uden for motorvejsnettet vil betyde en 'væsentlig forøget uheldsrisiko'.

Ifølge driftschef i Vejdirektoratet, Niels Christian Skov Nielsen, gælder notatet dog ikke længere.

"Vi har trukket notatet tilbage, fordi meget af det, der står der, ikke kunne dokumenteres. Vi tog notatet af nettet, og hvis du stadig kan finde det på nettet, er det en fejl," siger Niels Christian Skov Nielsen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Per Vadmand

I trafikpolitik i Danmark har det jo altid været sådan, at man først besluttede, hvad man ville, og så fandt man på argumernterne bagefter.

Intet nyt fra den kant.

Heinrich R. Jørgensen

Og hvis argumenterne heller ikke passede, så justerede man blot virkeligheden i sine økonomiske modeller, indtil bundlinien var acceptabel...

Gad vide om Finansministeriet rekruterer deres top-dog regnedrenge fra Trafikministeriet?