Læsetid: 2 min.

Politisk pres for at hjælpe benzinpris-plagede pendlere

Efter politisk pres indvilger Skatterådet i at se nærmere på, om kørselsfradraget skal hæves på grund af benzinpriserne. Samtidig afviser danske fiskere en statslig benzinstøtte. De foreslår i stedet en markedsløsning
Indland
31. maj 2008

Mens trafikforskere fastslår, at de danske benzinpriser er blandt de billigste i Europa i forhold til vores velstand og købekraft, så voksede det politiske pres i denne uge for at hæve kørselsfradraget for benzinpris-plagede pendlere. Skatterådet, der fastsætter størrelsen på fradraget, har nu indvilliget i at drøfte en ekstraordinær stigning i fradraget på sit møde den 17. juni.

Normalt reguleres fradraget kun for ét år af gangen, men ifølge Dansk Folkepartis skatteordfører, Mikkel Dencker, har det seneste halvårs stærke stigninger på benzinpriserne været en så uforudset stor belastning for de danske pendleres økonomi, at en ekstraordinær stigning er på sin plads.

"Folk, som hver dag pendler langt til og fra arbejde er jo hårdt ramt af de stigende brændstofpriser - og idéen med fradraget er jo netop at de skal kompenseres for deres transportudgifter," siger Mikkel Dencker.

Torsten Schack Pedersen fra Venstre er enig:

"Skatterådet meldte det nuværende niveau for fra-draget ud i november 2007 på baggrund af deres forventning til, hvordan brændstofpriserne ville udvikle sig. De forudsigelser har slet ikke holdt stik," siger han.

"Skatterådet har gjort det efter bedste evne, men vir-keligheden er blevet en anden - og derfor er det helt naturligt, hvis man nu retter op," siger Torsten Schack Pedersen.

Uoverskueligt system

Det var FDM, der i denne uge satte skub i debatten om kørselsfradraget. Siden november, da Skatterådet fastsatte kørselsfradraget til 1,83 kroner pr. kilometer, er benzinprisen steget med 13 procent, lød argumentet.

Hos Socialdemokraterne advarer Nick Hækkerup imod at begynde at justere det i takt med prisudviklingen i løbet af året .

"Skattesystemet er kompliceret nok i forvejen - og det bliver let meget uoverskueligt for skatteyderne, hvis man ender med at have ét befordringsfradrag fra 1. januar og et andet fra 1. april og et tredje fra 1. oktober", siger han.

"Man må også lige huske på, at der ikke var nogen fra FDM eller andre organisationer, der krævede befor-dringsfradraget sat ned, da benzinprisen faldt for nogle år siden," siger Nick Hæk-kerup.

Hvor de danske bilejere altså har skaffet politisk velvilje til en lempelse i skatten, så kommer de danske fiskere med en opsigtsvækkende melding.

I modsætning til deres aktionerende fiskerkolleger i Frankrig og Spanien, der kræver direkte støtte fra staten, så foreslår Danmarks Fiskeriforening nu en helt anden, markedsorienteret løsning:

"Prisen på fisk passer ikke sammen med det, som brændstof koster. Derfor er det nærliggende at lægge en brændstofafgift på auktionspriserne på fisk - lige som man gør i lufttrafik og andre steder ", siger Flemming Kristensen, formand for Danmarks Fiskeriforening, som ser en prismæssig løsning som meget mere holdbar end statslig støtte.

Konstruktivt forslag

Flemming Kristensen fore-stiller sig i en stigning på 10-12 procent på kiloprisen på fisk. En stigning, der så skal nedtrappes, hvis brændstofpriserne falder.

"Det her er skudt af som idéer, og nu skal vi have undersøgt, om der er lovhjemmel til det. Men vi har da spurgt ved en enkelt auktion, om det var noget, de kunne håndtere. Her var tilbagemeldingen, at det kunne de sagtens," siger Flemming Kristensen.

Fra Torsten Schack Peder-sen, der også er næstfor-mand i Folketingets Fødevareudvalg, lyder der stor ros til fiskernes forslag.

"Nu skal vi have undersøgt mulighederne. Men umiddelbart er det her et meget konstruktivt forslag, hvor man virkelig har tænkt tingene igennem", siger han.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Tom W. Petersen

Er det ikke en lille bitte smule mere vigtigt at gøre noget effektivt i anledning af FØDEVAREPRISERNES stigning?

Lad den, der vil arbejde, tage arbejde i cykelafstand fra sin arbejdesplads. Og lad den, der vil have mad på bordet, selv dyrke den. Og rækker det ikke, så er det bare en skam!

Bjørn Holmskjold

Nedsæt kørselsfradraget til det halve og lave så en plan for afviklingen af resten.

Sæt afgiften i vejret på private biler, der kører mindre end 15 km/L.

Behold afgifterne som de er op til og med 25 km/L.

Afskaf afgifterne på sikkerhedsudstyr, elbiler, hybridbiler og alle biler, der kører mere end 25 km/L.

Lav samtidig en plan for, hvornår kravene til disse grænser øges.

Så udvikler fabrikkerne bedre biler og folk køber mere miljøvenlige biler.

Det er da fuldstændig tåbeligt at folk skal ligge og pløje landet igennem for at komme på arbejde ene person i en dansk standard bil, der bruger for meget brændstof.