Læsetid: 2 min.

Trådløst gymnasium forstyrrer undervisning

Gymnasielevernes ubegrænsede adgang til internettet forstyrrer undervisningen. Lærerne må kræve, at computerne slukkes, hvis de vil have alle til at høre efter
Indland
5. maj 2008

Elever på landets gymnasiale uddannelser bruger skolens trådløse netværk til at boltre sig på internettet i stedet for at følge med i undervisningen.

De bærbare computere bruges til at tage noter og søge information på, men samtidig er eleverne kun et par klik væk fra chatrum og computerspil, og de færreste kan modstå nettets fristelser, når alternativet er tyske verber eller komplicerede regnestykker.

- Eleverne er meget fristede til at bruge deres computer i undervisningen, og det kan være utroligt forstyrrende, siger uddannelsesleder Inger Kaspersen fra Bornholms Erhvervsgymnasium.

Hun fortæller, at hvis lærerne vil have elevernes fulde opmærksomhed, må de ofte kræve, at de slukker for deres bærbare.

Svært at fastholde opmærksomheden

På Nærum Gymnasium i Nordsjælland har lærere og elever trådløs adgang til internettet på hver eneste kvadratmeter af skolen, og dele af gymnasiet er bygget op omkring åbne studiecentre, hvor eleverne kan arbejde selvstændigt på deres computere. Også her oplever man, at eleverne surfer på internettet i undervisningstiden.

- Det kan være svært at holde elevernes opmærksomhed, når de har adgang til nettet, og det er en udfordring for lærerne. De kan sidde og lave hvad som helst, siger engelsk- og samfundsfagslærer Mads Stenbæk fra Nærum Gymnasium.

Han oplever dog, at de åbne undervisningsmiljøer på gymnasiet gør det nemmere at holde øje med, hvad eleverne laver på nettet.

Men det er ikke så sært, at lærerne kan have svært ved at konkurrere med cyberspace, når de underviser. Internettet tilbyder nemlig eleverne stærke oplevelser, uden at eleverne behøver yde en særlig indsats.

Det bekræfter lektor Hans Henrik Knoop fra Aarhus Universitet, der også er forskningsdirektør ved Universe Research Lab, og har forsket i brugen af internettet i undervisningen.

- De behøver kun at trykke på en knap, så er oplevelsen der. Hjernen fungerer efter et økonomisk princip, der vil have mest mulig oplevelse for så lille en investering som mulig. Eksempelvis giver computerspil en meget stærk oplevelse, og alt du behøver, er at flytte fingeren. Computeren har en masse konkurrencefordele i forhold til undervisningen, som gør den til et attraktivt alternativ, når man keder sig i undervisningen, siger Knoop.

På Ribe Katedralskole i Sydjylland kæmper lærerne også med internettet om elevernes opmærksomhed.

- Som lærer kan man godt have en fornemmelse af, at eleverne laver noget andet på deres computere, men hvis man skal forhindre det, kan man ikke bestille andet end at stå og skælde ud, siger engelsklærer og formand for engelsklærerforeningen Lene Sørensen fra Ribe Katedralskole.

Hun har hørt om skoler, der sætter spejle op i undervisningslokalerne, så læreren kan holde øje med, hvad eleverne foretager sig på computerne.

- Men mange elever har glæde af de muligheder, som internettet tilbyder, og man må derfor opveje fordele og ulemper. Den bærbare computer er en stor hjælp for de pligtopfyldende elever, der bruger den fornuftigt, siger hun.

Også Hans Henrik Knoop mener, at computeren kan være et godt arbejdsredskab for både elever og lærere.

- Nøglen til fornuftig anvendelse af computeren er selvorganiserende og ansvarlige elever. Hvis eleverne har en anden dagsorden end læreren, er det klart, at computeren nemt kan blive en barriere for læreren, siger han.
/ritzau

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her