Læsetid: 5 min.

Arbejsgivere og ledige spilder tid på CV-banken

Ledige opfordres til at søge fire job om ugen. Det betyder, at de ledige søger arbejde, som de reelt ikke er interesseret i. Mange arbejdsgivere får derfor proforma-ansøgninger og dropper at anvende cv-banken på Jobnet, når de skal rekruttere nye medarbejdere
Ledige skal søge fire stillinger om ugen, og mange gange oplever virksomhederne, at ledige søger et arbejde, de reelt ikke er interesseret i.

Ledige skal søge fire stillinger om ugen, og mange gange oplever virksomhederne, at ledige søger et arbejde, de reelt ikke er interesseret i.

Bardur Eklund

Indland
30. juni 2008

Arbejdsgiverne fravælger CV-banken på Jobnet, når de skal finde nye medarbejdere til deres virksomheder.

CV-banken er det sted på Jobnet, hvor de ledige ifølge loven har pligt til at have deres aktive CV'er liggende, så arbejdsgiverne har mulighed for at se de lediges kvalifikationer og kompetencer og på den måde rekruttere medarbejdere.

Men CV-banken fungerer ikke optimalt, da de ledige opfordres til at søge fire jobs om ugen og derfor blot fremsender CV'et af pligt og ikke af lyst, mener mange arbejdsgivere. Derfor er CV-banken spild af tid for både de ledige og for arbejdsgiverne.

Hos UNICEF Danmark bruger de indimellem Jobnet til at annoncere efter medarbejdere, men de anvender ikke CV-banken:

"På Jobnet oplever vi desværre, at mange blot fremsender deres CV helt elektronisk og ikke har nogen reel interesse i at søge jobbet og derfor ikke møder frem til aftalte samtaler," fortæller Gitte Rexen, fundraiser hos UNICEF Danmark og kontaktperson for deres jobopslag på Jobnet.

Proforma-ansøgninger

Det er ikke kun hos UNICEF, man oplever, at CV-banken på Jobnet giver useriøse henvendelser. Lars Weiss fra Synovate Vilstrup fortæller, at virksomheden får 30-40 ansøgninger fra Jobnet om ugen, hvor ansøgeren reelt ikke er interesseret i jobbet:

"Vi oplever, at vi får en del proforma-ansøgninger, hvor en ledig fra Aabenraa eksempelvis søger job som interviewer i København. Her er sandsynligheden for, at han vil ligge og pendle, nok relativt lille," siger han.

Ved at bede de ledige om at sende en ansøgning via virksomhedens egen hjemmeside får Synovate sorteret dem fra, der reelt ikke har interesse i jobbet:

"Det er mellem 5-10 procent, der gør det. Vi bliver nødt til at gøre det sådan, for ellers vil det være et alt for stort arbejde at lave aftaler, som folk erfaringsmæssigt ikke møder op til," siger han.

På Jobcenter København i Skelbækgade har man haft positive erfaringer med brugen af Jobnet i deres vejledningssamtaler med borgerne. Men i forhold til CV-banken så mener jobkonsulent Henriette Poulsen dog, at der er mulighed for forbedringer:

"Der er mulighed for at forbedre kvaliteten i det CV, som de ledige laver. Altså, at de bliver mere fyldestgørende og mere indbydende for en arbejdsgiver," siger hun.

De skal gøre det af lyst

Jacob Pedersen er ph.d.-studerende ved Aalborg Universitet og er i øjeblikket i gang med at undersøge betydningen af netværk for virksomheders rekrutterings-praksis:

"Det kunne tyde på, at arbejdsgiverne får en mere præcis information omkring den potentielle nye medarbejder, hvis de eksempelvis rekrutterer medarbejdere igennem de ansatte, der i forvejen er i virksomheden," siger han og fortsætter:

"På Jobnet får arbejdsgiverne hele puljen - både dem, der er interesseret i at søge job, og dem, der gør det af pligt. Og det kan være en af grundene til, at flere arbejdsgivere vælger CV-banken på Jobnet fra."

Det kan institutionsleder i Caspershus, Henning Clausen, bekræfte.

"Vi rekrutterer ikke medarbejdere fra CV-banken på Jobnet, fordi vi vil have fat i de ledige, der aktivt søger job. Og det er ikke alle på Jobnet, der er aktivt jobsøgende," siger han.

CV-bank er spild af tid

Ved første henvendelse hos et jobcenter oprettes borgeren automatisk som ledig. Alle ledige har pligt til at have deres CV liggende på jobnet.dk, og en gang om ugen skal de bekræfte, at de er jobsøgende. Ellers mister de deres kontanthjælp eller dagpenge. Men på trods af det, viser en stikprøveundersøgelse, som Information har foretaget blandt ledige dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere, at 68 procent aldrig har fået henvendelser via deres CV-bank på Jobnet. Det er altså kun få ledige, der oplever at få en reel arbejdsgiverhenvendelse.

Natascha Gry Larsen på 25 år er arbejdsløs og har haft sit CV liggende på jobnet.dk i godt ni måneder, men har aldrig fået en henvendelse fra en arbejdsgiver. Og kun én enkelt har været inde at kigge på hendes CV:

"Jeg kan ikke se en mening med, at man som ledig har pligt til at have et aktivt CV liggende på Jobnet, hvis det ikke virker," siger hun.

Pia Slot på 35 år er kontanthjælpsmodtager. Hun har heller aldrig fået henvendelser på sit CV på Jobnet:

"Da mit CV havde ligget på Jobnet i to år, var der stadig ingen, der havde været inde og se på det. Hvad er så meningen med det?" spørger hun.

Eigil Andersen, arbejdsmarkeds-ordfører for SF, er forarget over, hvordan det står til:

"Det er klart, at de ledige må blive meget nedslåede, vrede og frustrerede over, at CV-banken ikke fører til noget," siger han.

Men Jens Vibjerg, arbejdsmarkeds-ordfører for Venstre, er ikke overrasket over, at der er CV'er på Jobnet, som slet ingen henvendelser får:

"Det er vigtigt, at der er så mange muligheder som muligt for at kombinere arbejdsgiver og arbejdstager."

Men tilsyneladende får hverken arbejdsgiver eller arbejdstager udbytte af CV-banken på Jobnet.

Arbejdsgivernes forbeholdenhed mærker de også til hos Jobcenter København:

"Vi kan spore en skepsis hos visse arbejdsgivere i forhold til at få lagt stillingsopslag ud på Jobnet, fordi der er den funktionalitet med, at den ledige bliver tvunget til at søge job. Det er i hvert fald en fordom, der eksisterer hos arbejdsgiverne. Men man kan undre sig over, at der ikke er flere arbejdsgivere, der henvender sig på jobnet.dk gennem de lediges CV med det massive arbejdsbehov, der er i dag," siger jobkonsulent Henriette Poulsen.

Det forklarer Jacob Pedersen med, at tendensen i dag er, at virksomhederne skal være mere og mere forsigtige med at bruge eksempelvis Jobnet, når de rekrutterer medarbejdere:

"Jo færre ledige, der er, jo flere rekrutteringskanaler skulle man forvente, at virksomhederne bruger. Men jo færre ledige, der er, jo større bliver risikoen for at få en ressourcesvag ledig. Derfor er virksomhederne mere forsigtige i dag. Risikoen for at få en ansat på arbejdspladsen, som ikke er interesseret i at være, der er større på Jobnet end andre rekrutteringskanaler," forklarer han.

Det bekræfter Thomas Schrøder Andersen, marketingskoordinator hos rekrutteringsfirmaet JKS A/S:

"Vi har generelt gode erfaringer med Jobnet, men jeg synes, der er højere kvalitet på eksempelvis Jobindex, da ledige her søger job af lyst. På Jobnet skal den ledige oprette CV og søge job af pligt, og det får indimellem CV'erne til at fremstå, som om de er oprettet under tvang," siger han.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Det er sørgeligt, at vores samfund går i retning af kontrol, mistillid og mistænkeliggørelse af de ledige. Når man er så uheldig at være i den situation, så har man ikke brug for at blive sparket yderligere til. Jeg tror også der er mennesker, som måske har knap så mange ressoucer, som tvinges til at lave papirbjerge til virksomhederne af proforma ansøgninger. Disse ledige kunne bruge tiden mere konstruktivt for samfundet ved at bruge kvalitets tid med deres børn, måske vegetere lidt eller med tiden finde reelle aktiviteter, som bringer dem videre i tilværelsen.
Det har jeg ikke noget problem med at finansiere som skattebetaler!

Niels P Sønderskov

Det er forkert at man 'opfordres' til at søge fire job om ugen. Det er et krav. Og ikke det mest begavede det ellers ikke alt for kløgtige flertal i Folketinget har fundet på.

Det er heller ikke rigtigt, som det fremgår af artiklen, at det er specielt koblet til jobnet.dk. Man kan for så vidt søge som man har lyst, og gammeldags papirbreve tæller, såvel som email, telefon eller personlig henvendelse.

Jobnet.dk er faktisk et fint instrument. Importeret fra Sverige, hvor man blot har den fornuftige ordning, at alle ledige job skal udbydes her. I Danmark ser jobudbyderne ned på den gratis ordning. Hvis noget er gratis, må det jo være dårligt. Og i den nuværende situation, hvor de bombarderes med 'ansøgninger' fra systemet, bliver de selvfølgelig endnu mere sure.

Det står enhver frit for at oprette et CV, og så kan man se, at beskæftigelsesministeren, med følge, åbenbart har den opfattelse, at en ansøgning kan udfærdiges på otte minutter. Så de fire ansøgninger om ugen er egentlig for lidt. Hvis vi sætter lidt tid af til også at finde de ledige job frem, kan man jo hurtigt regne ud at det kan blive til rigtig mange i løbet af ugen. Når man nu ikke har noget bedre at tage sig til.

Hvis de 100.000 tilbageværende ledige tog sig lidt sammen kunne jobudbyderne nok få noget at se til!

Spøg til side. Kun en beskæftigelsesminister uden begreb om tingene kan tro det er et spørgsmål om kvantitet. Og krav af den type er dumme og giver bagslag, som det korrekt dokumenteres i artiklen.

Man skulle tro de mange forenede kræfter i jobcentrene og a-kasserne nu kunne bruges mere positivt. Og hvis virksomhederen - selv de offentlige - opfatter jobnet.dk negativt, skal der selvfølgelig gøres noget ved det.

Både vi og de ledige har brug for at det her kommer til at virke ordentligt nu.

Peter Hansen

Det er en dansk syge at bedømme folk på deres arbejde og ikke deres personlighed. Alle andre steder ser de måbende på os, når vi er så interesserede noget så privat, som hvad man beskæftiger sig med.
I et demokrati er arbejdet i direkte modstrid med de principper, samfundet bygger på: indflydelse på beslutninger, ligeværd med alle andre, selvbestemmelse.