Nyhed
Læsetid: 2 min.

Bompenge er kommet i konservativ klemme

Konservative politikere er i indbyrdes strid om trængselsafgifter i hovedstaden. Ikke blot er lands- og kommunal-politikere uenige, men grøfter graves mellem Det Konservative Folkepartis højre- og venstrefløj, siger forsker i politisk ideologi
Indland
19. juni 2008

Hvor farligt er det for en ægte konservativ at være enig på et punkt med Københavns socialdemokratiske overborgmester, Ritt Bjerregaard, blandt andet kendt for Den Røde Skole?

Spørgsmålet er blevet højaktuelt, efter at 16 hovedstadsborgmestre af blandet politisk observans forleden fremlagde et fælles forslag om hurtig indførelse af bompenge. Det skal ifølge borgmestrene koste bilister op til 25 kroner, hver gang de passerer en betalingsring, der lægges omkring København. Indtægterne fra ordningen skal bruges til forbedring af den kollektive trafik, og forslaget har sin baggrund i myldretidernes store trængsel på indfaldsvejene, som medfører tidsrøvende bilkøer.

Ikke så snart forslaget var fremlagt, før det blev skudt ned af regeringen. Blandt andre kaldte trafikordføreren for Det Konservative Folkeparti, Henriette Kjær, bompenge for "uretfærdig ekstra skat på tilfældige borgere".

Uretfærdig jysk vej

Nu tager borgmester Per Tærsbøl fra Helsingør Kommune til genmæle.

"Hvis vi skal tale om uretfærdighed, synes jeg, man skal forholde sig til det uretfærdige i, at staten poster så mange penge i motorveje i Jylland, hvor ingen kører på dem," lyder det fra den konservative Per Tærsbøl, der "ikke er medlem af et topstyret parti", som han udtrykker det. Han siger videre:

"Det er min pligt at deltage, når problemerne med trafikken til København skal løses. Hvis der ikke snart kommer styr på trafikken, ender vi med ragnarok. Det eneste, der kan ændre trafikanternes adfærd, er koldt og kynisk at tvinge dem til at betale - og selvfølgelig have god kollektiv service som alternativ."

- Borgmester Mads Lebech (K) fra Frederiksberg Kommune har kaldt forslaget om bompenge for et 'politisk stunt'. Er der tale om det?

"Nej, det er et forsøg på at få ændret noget. Jo flere gange man siger sin mening, jo større er sandsynligheden for, at man til sidst bliver hørt," siger Tærsbøl.

Også den konservative borgmester Rolf Aagaard-Svendsen i Lyngby-Taarbæk Kommune, som støtter forslaget om bompenge, tager afstand fra Mads Lebechs afvisning af forslaget som et 'stunt'.

"Der kommer med sikkerhed et betalingssystem på et tidspunkt. Derfor er det vigtigt at være med ved forhandlingsbordet," siger Rolf Aagaard-Svendsen.

En historisk splittelse

Bag de konservative uenigheder i spørgsmålet om bompenge kan ligge en historisk splittelse mellem to fløje i Det Konservative Folkeparti, siger lektor, ph.d. Søren Hviid Pedersen fra Syddansk Universitet. De konservatives højrefløj holder hårdt på den private ejendomsret, mens den konservative venstrefløj står for en mere social orientering, som også vægter miljøhensyn.

"Højrefløjen har for tiden vind i sejlene og råderum til at manøvrere, fordi regeringspartneren Venstre har bevæget sig ind mod midten. Højrefløjskonservative betoner skattesænkninger, og her passer nye bompenge ikke ind," siger Søren Hviid Pedersen og påpeger:

"Den sociale konservatisme har en vis reservation over for store magtkoncentrationer, hvad enten de er private eller offentlige."

Det kan være baggrunden for, at nogle konservative borgmestre vender sig mod statslig topstyring og den hårde partilinjes afvisning af bompenge.

Eller som Helsingørs Per Tærsbøl siger om bompenge til finansiering af kollektiv trafik: "De stærke skal bære de svage, det går jeg meget ind for."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

http://uk.reuters.com/news/video?videoId=84561

DENNE SMARTE LILLE BIL KØRER PÅ VAND...OG SELV TE VIRKER :-)))
(Lad reklamen køre ud….så kommer indslaget om bilen der kører på vand.)

Gør transport billigt/gratis i byerne. Indfør flere cykler og minibiler/minibusser, som er billige at benytte og drives af vandenergi/magnetenergi.....lav svævende magnetbaner og plant flere træer.

Olie/Benzin og kul/eldreven transport (fx. DONG's elbil) er ekstremt hårdt for miljø og menneskers luftveje. Her hjælper selvfølgelig ikke ekstraskat/bompenge.

Der er rygeforbud...
men vi må gerne forurene medmenneskers lunger med bil os!!?

Hvor svært kan det være at vælge?

Lad os lige få den skudt ned med det samme, før der er nogen der hopper på den.

Dansk forsker: Japansk bil, der kører på vand, er et pressestunt
http://ing.dk/artikel/89078

Det kræver energi at spalte vand i brint og ilt. Nothing comes from nothing.

Magnetenergi? Hvordan fungerer det?

Eldreven transport har den fordel, at der ikke er usunde udstødningsgasser nær bilen. Derved skånes byboeres luftveje.

Problemerne flyttes imidlertid blot til de kraftværker, der producerer elektriciteten med fossile brændsler. Dog har jeg hørt, at kraftværker udnytter energien af de fossile brændsler end bilers motorer, hvilket reducerer udledningen af CO2 for et givent antal kørselskilometer. Jeg vil også gætte på, at et kraftværk kan rense røgen bedre for skadelige partikler. I følge dette rationale vil det være fremskridt at bygge nye danske kulkraftværker, der kan levere elektricitet til elbilerne.

Oplades batterierne med f.eks. overskudskapacitet fra vindmøller, så har vi at gøre med ren, vedvarende energi og så er alle glade. Det skulle være DONG konceptet. Spørgsmålet er så hvor meget overskudskapacitet, der er på vindmøllerne herhjemme. Jeg tror ikke der skal mange DONG-biler på vejene, før elbilerne er drevet af f.eks. kulelektricitet. Men det skulle stadig være bedre end at køre direkte på diesel eller benzin.

"De stærke skal bære de svage" ?????, det bliver da lige omvendt, det bliver alle mellemindkomster og lavindkomster hvor der lige er råd til en bil, så man kan hente ungerne på frit og børnehave og køre dem til håndbold etc. der kommer til at betale for at de rigeste kan få plads på vejen. Det er jo ikke småpenge vi taler om hvis du skal ud og ind flere gange om dagen.

Mærkelig nok har de fleste fokus på de der en gang imellem kører ind til København for Shoppe, men hey de kan squ da være ligeglade. Nej det er alle de almindelige mennesker, med et almindelig liv, en almindelig bolig og en almindelig bil, der kommer til at betale prisen for forslaget.

Hvis forslaget som det er angivet andetsteds også kommer til at indbefatte de som bor inden for ringen, så bliver det da også for dyrt for de grupper at bo i København eller at køre ind og arbejde derinde.

Det er jo forøvrigt velkendt at miljøafgifter altid vender den tunge ende nedaf, men for politikere der tjener kassen, der er det selvfølgelig lige meget.

Forøvrigt var vi rigtigt mange der brugte tog og bus indtil de begyndte at privatisere og rationalisere. Og så er der jo ikke plads! På en sjappet vinterdag, der kører busserne jo bare forbi, fordi de er stopfulde af cyklister der ikke gider bliver våde, hvordan pokker skal der så blive plads til billister.

De kan jo ikke bruge bom-pengene idet regeringen jo har sat stop for de kommunale udgifter uanset om de er finansieret eller ej.

Sikke noget bullshit!!

Rainer Lippold

Trafikproblemer i København?! Hvilke trafikproblemer?
Fra kl. 19:00 til 7:30 er der kun tomme gader. Og ellers er der ikke noget trafik, som kan samlignes med andre vesteuropæiske storbyer. Der er jo ikke engang én bil pr. to indbyggere, som i andre lande "vi plejer at samligne os med" ("takket" være registreringsafgift)!
I øvrigt skal nok næsten alle, som kører i den indre by, på en eller anden måde betale parkeringsafgift - der er jo ikke noget andet sted at køre hen.
Derudover er bompenge helt usociale, fordi alle skal betale det samme, uanset indkomst og bilstørrelse.
Og så fører et kontrolsystem, som man skal opbygge for at få bompengene indkasseret, til totalovervågning (bortset fra omkostninger for sådan et system).
Det her projekt er bare et resultat af ren hysteri uden faktuelle grundlag.

Løs problemet sådan:
På bilsiden:
Fjern befordringsfradraget, nedsæt registreringsafgiften, fasthold lav ejerafgift for biler, der er brændstoføkonomiske, fasthold høj afgift på brændstof.
På den kollektive side:
Tog til tiden, tog til tiden, tog til tiden. 5 minuttersdrift på alle s-togstationer.
10-15 minutters drift i myldretid på regionaltog.

med venlig hilsen
Lennart