Læsetid: 6 min.

Søren Pind: ’Der er en manderevolution på vej’

Mænd skal reflektere over deres køn og skal til at sige fra over for kvinderne, mener Søren Pind. Han har brug for ro til sig selv og magter ikke at passe børn ret længe ad gangen
-Jeg skal kunne være mig selv, trække mig ind i mig selv og have ro. Og være ude i verden-, siger Søren Pind (V), der mener, tiden er moden til en manderevolution.

-Jeg skal kunne være mig selv, trække mig ind i mig selv og have ro. Og være ude i verden-, siger Søren Pind (V), der mener, tiden er moden til en manderevolution.

Claus Peuckert

30. juni 2008

Den danske mand er i skudlinjen, fordi han nægter at anerkende, at der er forskel på kønnene. Sådan lyder analysen fra Venstres Søren Pind, som opfordrer danske mænd til at reflektere over deres køn - og til at kræve deres plads.

"Mange mænd ligger under for de præmisser, der er skabt igennem de sidste 30 år uden at reflektere over, hvad det betyder for kønnet som sådan. Som mand kan man ikke acceptere at se sig selv som køn. Vi er - punktum."

Den selvopfattelse er ifølge Pind skyld i, at manden bliver trådt under fode:

"Ydmyget om du vil. Kastreret er nok det bedste ord," siger Søren Pind.

Han peger på 'samfundets' fordømmelse af mænd, der stikker næsen for langt frem: Jørgen Leth, Morten Messerschmidt, Lars Løkke Rasmussen og Jeppe Kofod.

"Og det er umuligt at forsvare sig imod de angreb, for 'ja, det er ganske vist lovligt, det I har gjort, men...', og så kommer der en hel masse moraliseren - kællingesnak."

- Men handlede en del af kritikken mod dem ikke om, at de var mænd på kvinders bekostning?

"Jeg vil bare sige, at de var mænd. Og det er for folk som Vibeke Manniche (læge og debattør, red.) stigmatiserende og komplet socialt uacceptabelt. Men når man undersøger holdninger hos både mænd og kvinder i øvrigt, så bliver den der fordømmelse opfattet som latterlig, bornert og bedrevidende."

I stykker indeni

Søren Pind byder velkommen i hjemmet med sin yngste søn på armen. Johan-Emil på halvandet er småsyg, og de to er hjemme sammen i et par timer, før Pind skal videre til et erhvervsarrangement. Sønnen bliver puttet, og faren tager fat på sin vurdering af den danske mands situation:

"Jeg tror, vi står over for en manderevolution, og den er lige så vigtig som kvindeoprøret i 1960'erne. Og det er vigtigt, at manden anerkender, at det behov er der, og begynder at opbygge en social kapital baseret på maskuline værdier. Det svære for manden bliver ærligt at sige, at der er nogle ting, I er bedre til."

Pind betegner sig selv som en 'lidt gammeldags mand', men mest fordi han er kommet til en forståelse af sine egne mangler. Han både skifter ble og synger godnatsang, men:

"Jeg egner mig ikke til i længere tid at holde øje med børnene. Det kan jeg ikke. De bliver overøst med kærlighed, men der vil være en række konkrete ting, som jeg vil sørge for, at andre gør," siger han og peger på årsagen til at familien har au pair-pige:

"Jeg skal kunne være mig selv, trække mig ind i mig selv og have ro. Og være ude i verden."

Ingen barsel

To sønner har han sat i verden uden - med undtagelse af måske en uge, fordi det faldt sammen med ferie - at tage barselsorlov.

"Jeg har indtryk af, at de mænd, der siger, at de nyder det og får overskud af det, de krøller sammen og bliver mindre mennesker. Omvendt har jeg indtryk af, at mange kvinder rent faktisk nyder det. Og det er jo et paradoks. Men det må man heller ikke sige uden at blive beskyldt for alt muligt."

Dog er man nået dertil, hvor familier indretter sig som de vil, påpeger Pind.

- Er der ikke nogle, der har set skævt til dig, fordi du ikke har taget den barsel?

"Nej, tværtimod har enormt mange mænd rost mig for at sige det. Og de bedst begavede kvinder har reflekteret, at det er bedre, at man siger det, end at man går og ligner en karklud i den periode, man er der."

- Er manden trynet af kvinder?

"Kvinden er betydelig mere social intelligent end manden, og alt den stund, at volden gud ske tak og lov er på tilbagetog, bliver den sociale intelligens den stærkeste kraft. Men det betyder, at magtfordelingen er blevet vendt om, og det har manden ikke forstået endnu."

Stenaldersamfundets arbejdsfordeling hives frem som eksempel på, at kvinder igennem tusindvis af år har lært at socialisere, mens mænd måtte tie på jagten:

"Gud nåde og trøste den, der snakkede. Og det usynlige fællesskab, der handlede om at få nedlagt byttedyret. Det tror jeg virkelig går igen i dag, det er jo helt forskellige præmisser at operere på."

- Kan manden lære at operere på disse nye præmisser?

"Ja, men det skal være på hans egne præmisser."

Stammefællesskab

Søren Pind henter Biblen i den gamle oversættelse og citerer: Til kvinden sagde han: Jeg vil meget mangfoldiggøre dit svangerskabs møje. Med smerte skal du føde børn, men til din mand skal din attrå være, og han skal herske over dig.

"Den præmis tror jeg stadig eksisterer, hvis bare manden turde være mand."

Sociologiske spådomme om, at manden bliver overflødiggjort, og at kvinder tyer til insemination og til rene kvindefællesskaber, tror Søren Pind ikke på.

"Tværtimod. Hvis den her udvikling fortsætter, vil mænd i højere grad slutte sig sammen i kollektiver og gå ud og jage kvinder som det passer dem og så trække sig tilbage igen."

"I hvert fald i en overgangsperiode, til vi finder den rigtige balance. Manden har brug for fortsat at være lidt mystisk, at være sig selv og at have det der stammefællesskab. Og indtil han tør erkende det, bliver han tromlet i det sociale intelligenssamfund. Og kvinden vil i højere grad foragte manden, for ingen kvinder ønsker sig en mand, der bare lægger sig fladt ned."

- Hvad vil det så sige at være mand?

"Helt banalt at forsvare sit og sørge for, at det kan hænge sammen. Ikke med vasketøj og pasning og alt det der, men sørge for, at der er et eksistensgrundlag. Det er groft skåret til, men sådan tror jeg, det må være."

- Men handler det så ikke bare om at pleje ego, for mange kvinder, din egen kone inklusive, tjener jo mange penge?

"Ja, men det er også den nye udfordring. Samtidig med, at det er en velsignelse, er det utrolig svært at finde sig tilrette med som mand. Men det er et spørgsmål om eksistens - ikke om ego."

Søren Pind henviser til det stigende antal hjemløse, hvoraf 90 procent er mænd.

"Der har altid været fattige, men den der sociale isolation og ødelæggelse inde fra og ud er relativ ny. Mænd krøller sammen, når der ikke er brug for dem."

Kvinder og magt

Når talen falder på magt, medgiver Søren Pind, at han stræber efter den. For selv at kunne bestemme og for selv at tage konsekvenserne:

"Jeg kan huske de gange, hvor jeg har fulgt menneskers råd, selv om jeg egentlig var uenig. Og bagefter blev jeg enormt vred på dem. Det er dumt. Man skal lære at tage ansvaret selv."

- Hænger magt sammen med maskulinitet?

"Kvinder har i hvert fald en enorm blufærdighed i relation til magt. De har altid brugt social oppression som magtmiddel, men det har de bare løjet om. Jeg synes også at kvinder forsøger at lyve om magt."

Pind henviser til de adskillige undersøgelser, der har vist, at mænd er resultatorienterede, mens kvinder fokuserer på processen.

"Og i det der procesorienterede helvede, som mange mænd kan opfatte det, lader man som om, der ikke er magt tilstede, men at det er en åben diskussion. Enhver, der har fulgt debatten om RUC eller Maos Kina, ved, at der finder meningsdannede oppression sted."

Og der er også forskel på den måde, kvinder og mænd opfatter magt, mener Søren Pind. Mænd skammer sig ikke over at gå efter magten.

"Ren magt er nok mere en maskulin dyd, end en kvindelig synd."

- Agerer kvinder i politik anderledes?

"Ja. Kvinderne læser alle papirer og skal have det hele på fingrene. De er mere grundige og sætter ikke noget på spil."

Og så er der selvfølgelig undtagelserne, 'som i virkeligheden bliver mere mænd, end mændene selv'. Det har man ofte sagt om eksempelvis Ritt Bjerregaard, påpeger Pind: "Men for ni ud af 10 kvinder i politik er det anderledes. Mænd er langt mere villige til at løbe en risiko."

 

Serie

Seneste artikler

  • Hvad er en rigtig mand?

    11. juli 2008
    Mandighed. Kvinderne svarer. En rigtig mand tager ikke barsel - og han gør i hvert fald ikke, hvad kvinderne dikterer, har det lydt fra mænd i artikelserien om maskulinitet. Vrøvl, mener kvinderne. Det er vanvittigt sexet, når manden laver mad og tager ungerne
  • 'Jeg gider ikke tale om sko og tasker'

    4. juli 2008
    Tre ugers barselsorlov må være nok for en fornuftig mand, mener Asger Aamund. Han opfordrer yngre mænd til at være tro mod sig selv og sætte grænser for kvinderne
  • Kønsdebatten tilbage til stenalderen

    3. juli 2008
    Information bragte mandag 30. juni et interview med venstrepolitikeren Søren Pind, som kunne få enhver, som har beskæftiget sig blot lidt med kønsmæssig ligestilling, op af stolen
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

En stemme fra fortiden har ladet sin røst høre.

"De kommer fra en tid, hvor man kunne løse stridigheder med samtale. I dag er det anderledes, og det har statsministeren taget bestik af". Citat fra Politiken på baggrund af diplomaters advarsel mod udenrigspolitikken.

Ikke mere samtale. Shoot'em all and never apologize. Vis ikke svaghed, min søn, det må (underforstået) være en sag for kvinder.

Enig med HB Rasmussen
Det var dog en usandsynlig dårlig kandidat til en frontfigur for en evt. manderevolution. Faktisk har dette interview overrasket en del; troede denne mand havde kløgt nok til at lægge alle de fordomme på hylden; derudover virker det ikke særlig holdbart, at gøre subjektive følelser og oplevelser til en bred observation/opfattelse.

Manden taler om Biblen, stolhed, en stræben magt, kontrol, "aldrig at tilgive", kællingesnak, "at forsvare sig"...

'Man KAN ikke undervurdere Søren Pind'

- næh sikkert ikke, men man kan da sagtens overvurdere ham?

Sommetider er der både lavt til loftet og langt til bunden.

Frej Klem Thomsen

Er der ikke nogen der kan gøre os alle den tjeneste at introducere Pind for det 21. århundrede. Eller bare det 20. for den sags skyld.

Det er ikke så meget at han ryster banaliteter ud af ærmet. Det er mere karakteren af de banaliteter som bliver præsenteret. Det er mærkeligt at så naive synspunkter stadig kan florere blandt så højt uddannede personer. Og synd, først og fremmest for os andre, men sekundært for Pind selv at han ikke har et mere nuanceret blik på mænd, kvinder og forskellene imellem dem.

Jamen er det ikke ok, at kvinderne har overtaget og at vi så kan tillade os
at være lidt mere anonyme?

Jeg savner en mere dyb begrundelse for, hvorfor vi som mænd skulle træde mere i karakter?
Hvad er det egentlig vi skal bruge den revolution til?

Og hvorfor al den snak om "kamp". Har både mænd og kvinder ikke et fælles mål?
Eller er vi bange for at forskellen (hvilken forskel?) skal forsvinde, hvis vi virkelig havde et fælles mål, der rakte ud over den daglige overlevelsesstrategi med børn, hus, mad, økonomi ?

Og hvad hvis vi VIRKELIG trådte i karakter? -Ville vi så ikke risikere at kvinderne slet ikke ville have noget med os at gøre? = ingen sex?

Alle ved jo, at mænd IKKE kan leve uden sex i mere end højst 2-3 uger. Den visner og falder af, hvis vi ikke får "det".
-Er vi villige til at risikere det?

Det er en interessant bivirkning af de rigide kønsforestillinger, at det er lykkedes at blide folk ind, at kvinder opfører sig anderledes end mænd, når de får magt.

Teorien om, ar "kønskarakteren" skulle forebygge det faktum, at magt korrumperer,, burde ellers være grundigt aflivet af alle magtfulde kvinder fra Katarina den store til Thatcher og Bjerregård.

"Meet the new boss, (s)he's the same as the old boss" (The Who).

Angelica Correa

Hmmm. Jeg tager mine ord om "Tak til Information" i mig igen. I hvert fald hvis kønsdiskussionen udelukkende skal føres af reaktionære kristne og gå på essentialistiske fordomme om "kvinders begrænsninger".

Men tak til Søren Pind for at blotte sig selv totalt ved at hylde det mest sexistiske citat overhovedet i den ellers ganske patriarkalske Bibel.

Den slags schauvinistiske sludder er virkelig forkastelig. Hr. Pind omtaler kvinder som om vi har overtaget verdensherredømmet, når det rent faktisk er mænd der styrer denne verden. Mænd køber og sælger kvinder som varer, der er langt flest mænd i lederstillinger end kvinder og vi har ikke ligeløn. På trods af disse fakta sidder Hr. Pind og siger at mænd skal køre bilen og ikke kvinden fordi det er naturens orden at mænd skal herske over kvinder "...han skal herske over dig!" Skræmmende at en sådan mandsling får lov til at udtale sig så latterligt som her og stakkels hans kone. Godt han ikke fik døtre så han kunne indoktrinere dem til at være barfodede husmødre hvis mening med livet er at servicere deres mænd.

Per Jongberg

"Søren Pind henter Biblen i den gamle oversættelse og citerer: Til kvinden sagde han: ""Jeg vil meget mangfoldiggøre dit svangerskabs møje. Med smerte skal du føde børn, men til din mand skal din attrå være, og han skal herske over dig"".

Den præmis tror jeg stadig eksisterer, hvis bare manden turde være mand.", citeres Søren Pind for at mene.

"Al-Qaeda optager ikke kvindelige medlemmer. Kvinders rolle er at tage sig af alle huslige pligter, samt at føde og opfostre vore krigeres børn."

Sådan sammenfatter, ifølge artiklen i Information ”Al-Qaeda er lukket land for kvinder” fra den 7. juni 2008, chefideolog Ayman al-Zawahiri al-Qaedas kvindesyn i et svar til et spørgsmål fra en kvindelig islamist.

Er han mon i virkeligheden islamist, den dér venstremand, eller er det mon den dér Chefideolog for Al-Qaeda, der nok i virkeligheder er venstremand ?

Angelica Correa

Mokkasinen

"Og vi mangler jo nogle bekendelser fra de konservative.."

Nu blev Pia Christmas-Møller jo godt nok degraderet fordi hun plæderede for ligeløn. Det siger vel en hel del om det (bogstaveligt talt) konservative sindelag...

Angelica Correa

Jeg kom lige til at tænke på at den moderne oversættelse af Biblen er en del mere forståelig, så her kommer Pinds religion igen igen:

"Jeg vil gøre dit svangerskab plagsomt og pinefuldt, i smerte skal du føde børn. Du skal begære din mand, og han skal herske over dig."

Er det gud eller Joseph Fritzl der taler?

Jeg mener at så længe vi vælger, at fokusere på "kampen", er der ikke overskud til, at se på det der i virkeligheden skulle bringe os fremad. Mænd som kvinder.

Så længe vi ser os selv som marionetter/ofre i det modsatte køns teater,
så er der ikke meget håb for evolutionen.
Det er lidt en skam, især når man er så priviligeret at bo i Danmark, hvor grundlaget, viden, overskud og muligheden for udvikling af menneskeheden
er tilstede.

Per Jongberg

@ Angelica C

Tak for den lettere læselige oversættelse af Biblen. Du spørger om, hvem det er der taler, Gud eller Joseph Fritzl.

Næee, det er Søren Pind, Venstremand på tinge, der taler. Om det er Venstres politik han giver udtryk, for ved jeg ikke, men det må glæde Dansk Folkeparti og ekstremistiske muslimer, at en betydende Venstremand deler deres syn på kvinder, med dem.

Vi andre - måske især kvinder, bør huske det til næste valg.

"Og så er der selvfølgelig undtagelserne, 'som i virkeligheden bliver mere mænd, end mændene selv'. Det har man ofte sagt om eksempelvis Ritt Bjerregaard, påpeger Pind"

Det modsatte forekommer vel også Hr. Pind?

Mænd der bliver mere feminine og selvoptagne end kvinder normalt.

Jeg ved ikke hvorfor - men jeg kommer til at tænke på den amerikanske film "Clueless".

Til Rolf

Jeg mener, at så længe man er en velinformeret, veluddannet borger i Danmark og ikke behøver at tænke på hvordan man får fat i næste dags måltid, så er muligheden for frihed tilstede. Vi skal jo nærmest lede efter undskyldninger for ikke at tage ansvar for os selv.

Søren Kristensen

Overordnet er det jo godt set af Søren Pind, at der er en manderevolution på vej. Men om vi forstår at udnytte den lgie så snedigt som kvinderne fik udnyttet deres, er selvfølgelig spørgsmålet. Kvinderne formåede jo, gennem en frigørelsesproces, og en periode som rødstrømper med bare patter, at genopfinde deres feminitet. og sexappeal. Kunne man på samme måde orestille sig at mændene genopfandt herreværelset, uden at det går ud over evnen til at passe børn og lave mad? Det ene behøver ikke udelukke det andet. Men at kvinder ER bedre til at passe børn og manden bedre til at parralelparkere, er der vel ingen der længere betvivler. Nu gælder det bare om at finde den rette balance. I den henseende har Søren Pind eller for den sags skyld Mads Christensen eller Carl Mar Møller jo alle ret at mændene er trængt, i et samfund der mere og mere efterspørger sociale kompetancer. Her har kvinderne et naturligt forspring i forhold til at indordne sig og til at kommunikere, sådan som det f.eks. kræves i folkeskolen, på de videregående uddannelser og ikke mindst på internettet. Derfor ønsker jeg Pind tillykke med hans lektorat. Så kan de kommende magtmennesker måske også få lært, at man kun kan komme SÅ langt med udenadslære, men at der altså også kræves risikovillighed, og evnen til at tænke nyt, hvis det her land skal klare sig i fremtiden og hvis noget for alvor skal rykke. De kompetancer finder man ikke alttid, for ikke at sige sjældnere hos kvinder end hos mænd. Af en eller anden grund, vil kvinder hellere tyde stjerner, end være videnskablige, ligesom de hellere vil lege med børn end lege med tekik. Groft tilskåret.
Kvinder har nu i et halvt århundrede haft chansen for at erobre den halvdel af chefstillingerne, som nogle mener tilkommer dem. Det er ikke sket og mon ikke der er en helt naturlig forklaring på det, som handler om netop de forhold Pind beskriver. Herunder vindernes lyst, når det kommer til stykket, til at definere hjemmet og alt hvad der har med det at gøre og ellers overlade værktøjskassen og udenrigspolitikken til manden. Groft tilskåret. At kvinder gerne vil køre bil, og tale i mobiltelefon samtidig, handler jo ikke som nogle mænd måske tror, om hverken eventyrlyst eller glæde ved teknik og fart. hos kvinderne. Det handler bare om at bilen og telefonen er blevet en forlængelse af hjemmet. Når bilen skal parallelparkeres eller repareres, må manden hellere end gerne træde til. Og det gør vi selvfølgelig gerne, for vi kender jo vores plads. Det nye er at vi også kan passe børnene og lave mad mens vi gør det. Det gamle er at det får vi selvfølgelig og heldigvis ikke lov til.

Pind har taget det bibelske citat ud af en kontekst og udnyttet det til eget populistiske formål. Det er forargeligt og sammenligneligt med de såkaldte kristne under korstogene, den såkaldte kirke i Europa etc. (grusomheder gjort i kristemdommens navn foruden legitimitet)

Til Jacob Schou der siger: "Jamen er det ikke ok, at kvinderne har overtaget og at vi så kan tillade os
at være lidt mere anonyme?"

For det første er der ikke nogen der burde "overtage", mænd og kvinder er forskellige i deres natur, vi skal lære at leve med hindandens fejl og mangler, i en harmonisk tilstand. Det værste der kan ske er at få et samfund af androgyniserede vatpikke af mænd der ikke har nogen for kontakt til deres maskuline jeg og en hær af kvinder der er forargede over alt hvad der har et gen af mand i sig. Det bliver til ekstremer.

Et forhold skal være gensidigt. Et samfund skal bestyres i en balance af kønnene. Og mandschauvanisme er ligeså slemt som feminisme er.

Vi skal snakke sammen, respektere hindanden og indse at kvinder og mænd exellere på hver deres områder. Dette kan udnyttes. Men kønsroller kan jo diskuteres på så mange forskellige områder.
I job, i forhold, i offentligheden?

Vi burde ikke prøve at ligne hindanden, snarere leve MED hindanden! Men lytter vi til hindanden?