Læsetid: 2 min.

Budgettet vakler under de gigantiske lastbiler

Flere kommuner kræver, at Transportministeriet betaler for anlæggelse af nye bekostelige omfartsveje eller tilsvarende udvidelser, før modullastbilerne lukkes ind i byområderne. Men det har regeringen ikke afsat penge til
10. juli 2008

Regeringen har afsat 145 millioner kroner til ombygninger af vejnettet, inden de 25 meter lange og 60 tons tunge modullastbiler får lov at køre i Danmark fra 1. november.

Nu tyder det på, at beløbet langt fra er tilstrækkeligt til at få sikkerheden bragt i orden. Det gælder især på de steder, hvor de kæmpemæssige køretøjer skal køre tværs gennem tætbebyggede boligområder.

SF's trafikpolitiske ordfører Pia Olsen Dyhr siger:

"145 millioner kroner på landsplan er et meget lille beløb, ja, en bette prut. Det virker, som om der er indbygget den tankegang, at ændringer af de kommunale veje må kommunerne selv tage sig af. Det holder ikke."

Det synes man heller ikke i Helsingør Kommune. Her har den lokale presse kunnet berette om et skøn på over 90.000 modullastbiler årligt, hvilket svarer til 250 i døgnet, der kommer til at køre på vejstrækninger i Helsingør, der i dag fungerer som skolevej for hundreder af børn på cykel og gåben.

Et kritisk flertal i Helsingørs Byråd har for nylig over for transportminister Carina Christensen (K) udtrykt bekymring over og betænkelighed ved konsekvenserne af, at Transportministeriet tvinger kommunen til at modtage modullastbiler inden for kommunens grænser. Desuden kræves der af Trafikministeriet penge - langt flere end budgetteret - til ombygning af en statslig vej, der indgår i gigantlastbilernes rute til havnen.

Truet af trafik

Også i Guldborgsund Kommune ulmer oprøret. Gedser Færgehavn har meldt sig til forsøget med modullastbiler. Det indebærer blandt andet, at den nye type lastvogne, hvis længde og tyngde ifølge Vejdirektoratet kan være til forøget fare for andre trafikanter, skal kante sig gennem et stærkt befærdet vejkryds midt i Nykøbing F. Desuden skal modullastbilerne køre til fortoldning ved et godscenter i Nørre Alslev. Hertil kan man kunne komme ad kommunal vej, hvilket kommunen har mulighed for at modsætte sig.

I foråret sagde borgmester Kaj Petersen (A), Guldborgsund Kommune, til lokalavisen Folkebladet:

"Det kan ikke lade sig gøre, at så store lastbiler skal igennem rundkørsler og lyskryds i Nykøbing F. Uden en omfartsvej tror jeg ikke, de kan komme igennem Nykøbing F."

Imidlertid har hverken kommunen eller staten siden afsat penge til en omfartsvej, som vil være meget bekostelig.

Nu vil SF'erne i byrådet have trafiksikkerheden klarlagt. Byrådsmedlem Kim Winther Jensen (SF) siger:

"Jeg kan godt forstå den skepsis, som lægges for dagen i Helsingør Kommune over for det pres, som modullastvognene vil lægge på trafikken. Skal der køre modullastbiler i Guldborgsund Kommune, er det uforståeligt, at man ikke først foretager nogle prøvekørsler for at se, hvad det indebærer. Hvis modullastvogne skal krydse Nykøbing F., frygter jeg en forværring af vores trafiksituation, som i forvejen er alvorlig."

Københavns og Halsnæs kommuner har allerede meddelt, at de ikke ønsker modullastbilerne ind over kommunegrænsen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu