Læsetid: 3 min.

Det bliver gratis at tage bussen i Lemvig

Fra i dag kan man gratis tage bussen i Lemvig Kommune. Det sker som led i en forsøgsordning, som kommer til at vare et år
1. august 2008

Fra i dag skal borgerne i Venstre-kommunen Lemvig ikke længere tænke på klippekort og småpenge, når de stiger på bussen. Den er helt gratis for alle i en forsøgsperiode på et år. Det er endnu uvist, om ordningen med gratis offentlig transport kan betale sig. Foreløbigt har Lemvig ikke hævet trafikbudgettet for 2008, og politikerne regner med, at administrative besparelser går lige op med mistede billetindtægter.

Forsøget blev sat i gang, da man i kommunen skulle i gang med at udstede de årlige gratis buskort til kommunens mange skolesøgende børn. Eftersom langt størstedelen af de borgere, som bruger busserne i forvejen får betalt deres transport, bliver det nu gratis for alle.

Tidligere borgmester, nu formand for Teknik- og Miljøudvalget i Lemvig Kommune, Jørgen Nørby, glæder sig til, at kommunens borgere fra i morgen kan køre gratis i byens busser.

"Vi vil gerne være fri for at udstede billetter til folk, fordi administrationen er så dyr, at det går lige op med de indtægter, vi har på billetsalg," vurderer han.

PR i den rådne banan

Jørgen Nørby anerkender, at tiltaget også er sket for PR-værdiens skyld.

"Det gør ikke noget, at vi får lidt positiv omtale her i 'den rådne banan', for vi har svært ved at tiltrække højtuddannet arbejdskraft til området. De unge - inklusive mine egne børn - flytter østpå, og de glemmer tit at komme tilbage igen," fortæller han.

Endnu et eksempel på 'en skæv idé' er, at den 23.000 personer store kommune nu også tilbyder at betale halvdelen af folks taxaregninger. Eneste krav er, at folk skal acceptere, at minimumtaksten er 60 kroner, at taxaen skal bestilles en time inden afgang, og at der måske er andre med i bilen. Ellers står det borgerne frit for, enten de skal på biblioteket inde i byen eller besøge en moster i den anden ende af den 60 km. lange kommune.

Allerede i 1997 gjorde den belgiske by Hasselt offentlig transport gratis og tilgængelig for alle byens 70.000 borgere.

Det koster byen 1,5 mio. euro om året - svarende til godt 11. mio. kroner om året, men det er det hele værd, lyder meldingen fra Belgien.

"Vi ville have vores trafiknet til at virke. Før i tiden havde vi 30.000 rejser med den offentlige trafik pr. måned, men i dag er vi oppe over 450.000 rejser. Det er næsten alle mennesker i vores by, som benytter sig af det," fortæller Daniel Lambrechts, som er mobilitetschef i Hasselt.

Social gevinst

Når byer som Hasselt, Ikast og Lemvig indfører gratis transport til byens borgere er det ofte i fordelingspolitikken, at de store fordele skal findes.

"En begrundelse for at indføre det, skal man nok finde i det sociale. Vi ved, at det typisk er lavindkomstgrupperne, som bruger offentlig transport, så det ville mest komme dem til gode, at det blev gratis," siger Morten Marott Larsen, som har været med til at skrive rapporten 'Perspektiver ved indførelse af gratis offentlig transport' fra 2006.

Han tror derfor, at gratis offentlig transport primært skal bruges, hvis man ønsker en social omfordeling i samfundet.

Det var også en af begrundelserne, da Hasselt tog skridtet for 11 år siden.

"Vi gjorde det egentligt for at få de ældre ud i bylivet. Vi vil gerne have, at de møder hinanden, besøger hinanden på hospitalerne og bruger faciliteterne rundt omkring i byen," fortæller Daniel Lambrechts og tilføjer:

"Før i tiden var det dyrt for borgerne at bruge den offentlige trafik, og det holdt mange af dem hjemme. I dag er det gratis, og vi ser i høj grad at folk tager hjemmefra og bruger busserne til det."

Om forsøget bliver en permanent løsning i Lemvig, tør Jørgen Nørby ikke at spå om. Det afhænger meget af, hvorvidt passagererne bliver så mange, at den lille kommune må ud og investere i flere busser.

"Hvis det bliver sådan, at vi går glip af store summer i mistede billetindtægter, så må vi nok gå tilbage til den gamle model. Men det er en succes, hvis vi kan få fyldt mange af de ellers tomme busser op," siger Jørgen Nørby.

'

mva@infomation.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu