Læsetid: 2 min.

S vil tvinge biler ned på 30 km/t i byerne

Bilisternes fart skal tvinges ned på strækninger i byer, hvor cyklisterne ikke har en cykelsti, mener Socialdemokraterne, der vil afsætte 100 mio. kr. årligt
Bilisternes fart skal tvinges ned på strækninger i byer, hvor cyklisterne ikke har en cykelsti, mener Socialdemokraterne, der vil afsætte 100 mio. kr. årligt
Indland
23. juli 2008

Bilernes hastighed skal som hovedregel tvinges ned på 30 til 40 kilometer i timen i byerne, hvis der ikke er en cykelsti på strækningen, mener Socialdemokraterne.

Ved at lave nye retningslinjer og give penge til at stille skilte op, vil partiet have kommunerne til at udpege de fartbegrænsende zoner i landets byer.

- Vi ved, at psykologien er sådan, at man tænker en ekstra gang over hastigheden, når der er skiltet med en hastighedsbegrænsning, siger Socialdemokraternes cykelordfører, Benny Engelbrecht, til Ritzau.

Ved hovedfærdselsårer snegler trafikken sig ofte gennem byen eller også er der allerede cykelstier til cyklisterne. Derfor vurderer Benny Engelbrecht at behovet for differentieret hastighed er størst i sidegaderne.

- Gennemsnitshastigheden i byerne er i virkeligheden ikke særlig høj, men vi har en tendens til at give speederen en ekstra skalle, når der er fri bane. Derfor er der er en øget risiko for, at der kan ske nogle uheld, siger Benny Engelbrecht.

Efter sidste års stigning er hver ottende trafikdræbte nu en cyklist. Derfor er Socialdemokraterne klar med et udspil, hvor partiet vil indføre en pulje på 100 millioner kroner om året over 10 år.

Socialdemokraterne vil desuden indføre lovpligtigt orienteringsstop for højresvingende lastbiler, så cyklister ikke kommer i klemme under lastbilerne. Og så skal store byer som København, Århus og Odense etablere cykelmotorveje, der skal fungere som smutveje for cyklister.

En hindring er dog, at staten har et anlægsloft, der sætter en grænse for, hvor mange penge, kommunerne må bygge for. Derfor vil Socialdemokraterne have fritaget anlæg af cykelstier fra dette regnestykke.

De 100 millioner om året skal gives i en pulje, hvor en andel skal betale halvdelen af udgifterne til cykelstier, og hvor resten skal gå til andre initiativer. Pengene vil dog ikke dække hver eneste initiativ, og midlerne skal derfor gå til projekter, der giver mest sikkerhed for pengene, fortæller Benny Engelbrecht.

Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, stiller sig kritisk over for forslaget om at sænke hastigheden i store dele af byområderne.

- Vi skal selvfølgelig altid se på, hvordan hastigheden skal reguleres, men vores fornemmelse er, at Vejdirektoratet har meget godt styr på det i dag, siger Kim Christiansen.

Dansk Folkeparti er desuden modstander af, at de enkelte kommuner får forskellige regler i trafikken, fordi det vil skabe "ragnarok" i trafikken.
/ritzau

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her