Læsetid: 1 min.

Gratisaviserne har problemer internationalt

Der er tegn på, at markedet for gratisaviser nu er ved at være mættet.
1. september 2008

Danske Nyhedsavisen er langt fra den eneste gratisavis, der har har haft problemer i 2008. Mæthedstegn på gratisavismarkedet er nemlig et internationalt fænomen.

Det skriver Katherine Thompson på The Editors Weblog i dag.

2008 har været et rigtig skidt år for gratisaviserne. Væksten i gratisavisernes oplag er kun steget med 5 procent. I sammenligning lå væksten på 45 pct. i 2006 og 23 pct. i 2007. I 2000, da gratisaviserne voksede stærkest, kom der 200 pct. flere gratisaviser til verden.

Nu er spørgsmålet om gratisavismarkedet endelig har nået det mætningspunkt, som betalingsaviserne stødte på for mange år siden?

Der er i dag gennemsnitligt fire gratisaviser i hvert land, hvor denne type avis er blevet introduceret. I Danmark har der været gratisaviser siden 2001, da Metro Express som den første rykkede ind på det danske avismarked.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu