Læsetid: 1 min.

Klager over politiet er steget voldsomt

Klager over politiet er steget med ca. 40 procent siden sidste år. Rigspolitiet er ikke bekymret og varsler bedre tider
Klager over politiet er steget med ca. 40 procent siden sidste år. Rigspolitiet er ikke bekymret og varsler bedre tider
Indland
10. september 2008

Politiets postkasse bugner af klagesager fra årets første seks måneder. Hele 1333 af slagsen er det blevet til, og det er ifølge politiet selv "en voldsom stigning" i forhold til de seneste år, hvor antallet af klagesager lå på cirka 1870 om året.

I en netop offentliggjort rapport fra Rigspolitiet har 300 konkrete sager dannet grundlag for en analyse af politets betjening, når borgere landet over ringer efter hjælp. Og her fremgår det, at borgernes utilfredshed ikke er grebet ud af den blå luft.

I en tredjedel af de undersøgte sager har politiet "fejldisponeret," konkluderer rapporten.

Det er enten sager, hvor politiet har undladt at sende en patrulje, hvor det burde være sket, eller hvor politiet har smølet med at få sendt hjælpen af sted. I flere tilfælde har den manglende udrykning resulteret i tab af menneskeliv.

Hertil kommer, at der har været så voldsomt knas med telefonerne på de nye, store vagtcentraler, efter at politireformen har barberet landets 54 politikredse ned til 12 storkredse, at mange borgere har måttet opgive at komme igennem til politiet.

Trods de mange tekniske og menneskelige fejl er rigspolitichef Torsten Hesselbjerg ikke bekymret over analysen.

"Resultatet skal ses i lyset af, at politiet årligt modtager flere millioner henvendelser fra befolkningen. Ud af disse mange henvendelser er der i forbindelse med analysen fundet i alt knap 300 sager, hvor der har været rejst kritik af politiets betjening af borgerne," siger han.

Han peger på, at de tekniske problemer omkring telefonsystemerne nu er løst og henviser til analysen, der vurderer, "at vagtcentralerne er velfungerende, og at de - hvis ikke allerede nu, så på relativt kort sigt - vil levere en mere ensartet og professionel betjening af borgerne, end det var tilfældet i de 54 politikredse". ritzau

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her