Læsetid: 2 min.

'Det er jo hele hans skolegang, det handler om'

Jørgen Bang-Petersens søn har brug for specialundervisning, og fik det også sidste skoleår. I dag må han sidde i en almindelig klasse uden nogen ekstra støtte, fordi Københavns Kommune afviste skolens ansøgning om ekstratimer
27. oktober 2008

Efter nogle turbulente første leveår har Jørgen Bang-Petersens 10-årige adoptivsøn udviklet adfærdsmæssige vanskeligheder, der betyder, at han har svært ved at begå sig socialt.

Heldigvis var både skole, hjem og psykologer enige om, at hans søn skulle have massiv støtte allerede fra børnehaveklassen.

Der er lavet avancerede psykologiske udredninger og professionelle pædagogiske vurderinger, og efter lange møder og svære samtaler er konklusionen den, at hans søn har brug for omfattende hjælp og støtte.

Men selv om der tilsyneladende er enighed om behovet, så bliver de faglige indstillinger ikke fulgt af Københavns Kommune.

Jørgen Bang-Petersens søn har derfor fået støtte i 0. klasse, ingen støtte i 1. klasse og så støtte igen i 2. klasse. Da han nu i august startede i 3. klasse, var der igen ingen specialundervisning. Skolen havde ellers indstillet drengen til det, men forældrene fik afslag og en henvisning til, at de kunne gøre brug af skolens almindelige støttefaciliteter.

"Som forældre ser det ud som om, det er lidt tilfældigt. Det er sådan en stop and go, som vi undrer os meget over," siger Jørgen Bang-Petersen.

Uforståeligt

Han forstår ikke, hvorfor der ikke bevilges ekstra timer, når alle peger på hans søns behov. Uden støtte er det svært for den 10-årige at begå sig i klassen, fortæller Jørgen Bang-Petersen:

"Han går i en helt almindelig klasse nu, men har altså brug for hjælp til at begå sig i relation til de andre børn og i skolen i det hele taget. Han har også brug for støtte for eksempel i frikvartererne."

Og den indsats, der var iværksat både i børnehaveklassen og sidste år, virkede ellers:

"Det var rigtig glimrende, men nu sættes den udvikling i stå, er vi bange for" siger han.

Og Jørgen Bang-Petersen har klaget, men det er en langsommelig affære, og han tvivler på resultaterne:

"På den ene side går der meget bureaukrati i det, og forskellige instanser er uenige og giver forkert klagevejledning og så videre," siger han og lægger ikke skjul på, at sønnens situation fylder meget i hverdagen:

"Vi er udmærket klar over, at skolen ikke skal løfte hele den her opgave. Slet ikke, og vi gør selv rigtig meget andet og betragter da os selv som ressourcestærke. Men jeg forstår bare ikke, at man ikke kan få den støtte, der er behov for. Det er altså meget trist,"siger han.

Jørgen Bang-Petersen er ked af, at der allerede er gået så stor en del af skoleåret, men håber det næste bliver bedre: "Vi gør jo alt det, vi kan og er fortsat i dialog med skolen. Og jeg har da en forventning om, at der stilles noget hjælp og støtte til rådighed, som gør, at min søn kan få et ordentligt udbytte af sin skolegang, for det er jo det, det hele handler om."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu