Læsetid: 9 min.

En mand, vi ikke taler om

I Norden har flere mænd end kvinder prøvet at sælge sex. Alligevel handler prostitutionsdebatten med stigende styrke om kvindeundertrykkelse, kvindehandel og mænd, der behandler kvinder som forbrugsvarer
-Det er vigtigt, at vi ikke kun ser kvinder for os, når vi diskuterer prostitution, men at vi også ser den unge mand, der sælger sex. Hvis vi går rundt med de gamle myter, så kan vi ikke komme med de rigtige sociale tiltag,- sagde mandeforsker Jari Kuosmanen fra Göteborgs Universitet ved en konference om prostitution.Arkiv

-Det er vigtigt, at vi ikke kun ser kvinder for os, når vi diskuterer prostitution, men at vi også ser den unge mand, der sælger sex. Hvis vi går rundt med de gamle myter, så kan vi ikke komme med de rigtige sociale tiltag,- sagde mandeforsker Jari Kuosmanen fra Göteborgs Universitet ved en konference om prostitution.Arkiv

24. oktober 2008

Det kommer næppe bag på nogen, at der er flere mænd end kvinder, der har købt sex. Det kommer måske bag på flere, at der også er flere mænd end kvinder, der har solgt sex. To procent af svenske mænd mellem 18 og 74 år har modtaget betaling for seksuelle ydelser, mens tallet er 1,6 procent for kvinder.

Det kom frem, da den svenske mandeforsker Jari Kuosmanen fra Göteborgs Universitet præsenterede sin undersøgelse som en del af det store forskningsprojekt, 'Prostitution i Norden', der blev præsenteret i sidste uge. Det kan virke overraskende, men det burde det ikke, for resultaterne stemmer overens med alle tilsvarende studier i Norden gennem de seneste 15 år: Flere mænd end kvinder har prøvet at sælge sex. Vi ved bare ikke, hvorfor mænd sælger sex, hvor de gør det eller hvor tit. Og måske skulle vi til at finde ud af det. For samfundets uvidenhed om mandlige sexsælgere er et godt eksempel på, at vi baserer debatten om prostitution på myter og fordomme, lød det på konferencen.

"Vi har gjort os blinde over for mænds salg af sex," siger Jari Kuosmanen til de godt 150 deltagere i den svenske regeringsbygning Rosenbad.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Troels Schmidt

Endelig får vi at vide hvem der siger hvad:
- af Troels Schmidt, kulturaktivist og forfatter

Nell Rasmussen sagde:
"Det er blandt andet Kvinderådet, det er Dansk Kvindesamfund, det er Rederne. De reproducerer gamle data og synspunkter, som ikke er substantierede."

Hvis vi ikke ved hvem der står bag de forskellige holdninger og initiativer til kriminalisering af prostitution kan vi jo ikke udfordre de pågældende. Det er især vigtigt og potentielt konstruktivt at udfordre til mest magtfulde politiske aktører når vi vil fordomende til livs. Derfor tilføjer jeg gerne nogle ikke allerede nævnte politiske autoriteter:

Pernille Vigsø Bagge, MF, SF's ligestillingsordfører, politikeren Lone Dybkjær og hendes mand, Poul Nyrup Rasmussen, sidstnævnte som en revser af prostitution i EU-regi.(ritzau 24-10-08).

En del af uvidenheden stammer stadig fra manglende kendskab til ubestridelig fakta om hvad der blev konsekvensen af en parallel til i dag krig mod mænds farlige og voldelige seksualitet ført an af hattedamerne i London i årene omkring 1888, da en skelsættende begivenhed fandt sted som strakte sig helt frem til 1967.

Fænomenet er, af en amerikansk professor, studeret indgående, så vi andre har rigeligt at blive klog på. Se her:

Kvindeforskeren professor Judith R. Walkowitz´s tese:
Fænomenet Jack the Ripper skulle overbevise samfundet om mænds voldelige, ”farlige” seksualitet. Med Walkowitz´s videnskabelig arbejde om de victorianske hattedamers frygt for og ideologiske krig imod mænds seksualitet afsløres bl.a., at disse kvinders indsats ikke var noget der lindrede de kvindelige prostitueredes kår, tværtimod var der tale om en kønspolitisk magtkamp ført an af bl.a. i praksis, usolidariske og fremmede modsøstre fra bedre stillede samfundslag. (Om danske hattedamer gå til:
http://www.just-well.dk/page3.htm#Aktuelt )

Hertil må tilføjes, så vidt jeg kan se, at det aldrig er blevet bevist at motivet var specielt seksuelt og der blev ikke fundet sæd eller tegn på voldtægt.

Et konkret resultat af J.T.R. mordene og hattedamernes politiske aktioner var at 200 ”lodges”, dvs. områder, hvor hjemløse prostituerede og andre opholdt sig, blev nedlagt. De prostitueredes materielle kår blev herefter dramatisk forværret i det ludfattige East End, hvor knap 1 million af samfundets dårligst bemidlede havde til huse.

Krigen mod mænds seksualitet førte til krav om at alle mænd skulle udøve selvdisciplin og beskytte alle kvinder, tilvejebragt med masser af hjælp fra frivillige organisationer og enkeltpersoner der overvågede kvinderne alle vegne med det resultat at mænd fik endnu mere kontrol over kvindernes liv!

Ydermere, den seksuelle lavalder blev hævet fra 13 til 16 år og i 1888 gik datidens ”nyfeminister” så massivt og voldsomt i krig imod mænds seksualitet generelt, at det også førte til et forbud imod mandlig homoseksualitet i England helt indtil 1967. 
(Kilde: Jack the Ripper and the Myth of Male Violence, Feminist Studies 8, af forskeren, professor Judith R. Walkowitz, 1982.)
Se evt. også Weekendavisen nr. 35, 2008 - klik på:
http://www.weekendavisen.dk/artikler/kommentar/morderjagt-i-120-aar

- af Troels Schmidt, kulturaktivist og forfatter

"Alligevel handler prostitutionsdebatten med stigende styrke om kvindeundertrykkelse, kvindehandel og mænd, der behandler kvinder som forbrugsvarer"

Nå, jeg synes nu mere den handler om en flok
beton-feminister og deres mandlige medløbere der
prøver at tvinge deres egne moral-begreber ned over os alle med begrebet "trafficking" som afløser for "reaktionær", "kontra-revolutionær" eller "revisionist" .
Som om slavehandel har noget som helst at gøre i en principiel debat om hvorvidt prostitution skal være lovligt eller ej ..eller rettere sagt : om de slemme pik-fascister skal straffes for at købe en
ydelse som det naturligvis stadig skal være tilladt at faldbyde .. at straffe skøgerne ville jo være "kvinde-undertrykkende", ikke sandt ?
Mht "narko-ludere" :
Lad dem dog gå til lægen og få deres junk ...

Når man taler om mandlige prostituerede glemmer man ofte at mange af dem befinder sig i den tredje verden.

Kvinder i den vestlige verden køber sjældent seksuelle ydelser i deres eget land. De tager på en "romantic holiday" (læs: sex-ferie). Alene i Carribien anslår man det til at være 80.000 kvinder om året, heriblandt også skandinavere. Det er dog ikke mere romantisk end at der forventes en mere eller mindre diskret betaling til "the beach boys". Disse drenge dropper tidligt ud af skolen for at gøre "karriere" på stranden. Myndighederne er ikke glade og de lokale kvinder kan være ganske agressive fordi det ødelægger deres familier.

Den kvindelige sex-turisme har et langt mindre omfang end den mandlige og den er for det meste iscenesat på en mere diskret måde, men den handler i bund og grund om det samme: køb af seksuelle ydelser.

Se feks. denne video: http://video.google.com/videoplay?docid=1232051823465539136 og denne bog: http://www.beaumonde.net/pdfs/excerptrotr.pdf

For at få ligestiiling er vi nødt til at komme ud over "snehvide-syndromet" om at kvinder ikke kan være så slemme som mænd. Det er at gøre kvinder til ofre og dermed til børn.

Søren Rehhoff

Ja, viden påvirker holdninger og holdninger påvirker viden, Der er en sådan lidt naiv forestilling om det forhold i den her artikel. Selvfølgelig kan man godt prøve at indsamle noget mere viden om prostitution og prostitueredes vilkår for, at finde ud af hvordan man skal forholde sig til prostitution
som samfundsfænomen, men spørgsmålet er, om det ikke ville være ligeså holdningsbaseret som alt muligt andet.
De undersøgelser de har været lavet indtil nu har jo også været en måde at høre de prostituerede på, selvom artiklen prøver at underkende det, og i den forbindelse har man jo generet en del erfaring for, at prostitution generelt er skadeligt for de mennesker der deltager i det. Men ud fra et holdningsmæssigt synspunkt er det jo for det første et spørgsmål om hvad der skal være til salg på det frie marked. Er det f. eks rimeligt, hvis nogen folk på grund af fattigdom eller sociale problemer, er henvist til at sælge adgangen til deres krop for nogle andres seksuelle fornøjelse, ligesom f.eks. de afrikanske kvinder? Skal andre legemsdele, som f.eks. nyrer være til salg på samme måde? Hvor nøjagtigt går grænsen? Anerkendelse af prostitution kan jo ende med, at være en slags liberalismens og forbrugerismens triumf, hvor alt skal kunne kapitaliseres.
Fra en feministisk synsvinkel kommer prostitution vel også til at cementere en ide om at kvinder skal stå seksuelt til rådighed for mænd. Og eftersom artiklen påpeger, at der er flere mandlige end kvindelige prostituerede, så bliver det åbenbart også mændene der står for skud. Personligt ville jeg nødigt ende i en situation hvor jeg for penge var nødt til at stille mit røvhul til fri afbenyttelse for, at overleve økonomisk.
Ligegyldigt hvor meget viden man indsamler er det til syvende og sidst også et spørgsmål om hvilke økonomiske, sociale og kønsmæssige magtforhold, prostitution er et udtryk for og hvilke holdninger man skal have til det, selvom det selvfølgelig er udmærket, at man bliver bedre til at indsamle viden om prostituerede for, at forbedre deres forhold.

@Troels Schmidt

"Kvindeforskeren professor Judith R. Walkowitz´s tese:
Fænomenet Jack the Ripper skulle overbevise samfundet om mænds voldelige, ”farlige” seksualitet. Med Walkowitz´s videnskabelig arbejde om de victorianske hattedamers frygt for og ideologiske krig imod mænds seksualitet afsløres bl.a., at disse kvinders indsats ikke var noget der lindrede de kvindelige prostitueredes kår, tværtimod var der tale om en kønspolitisk magtkamp ført an af bl.a. i praksis, usolidariske og fremmede modsøstre fra bedre stillede samfundslag. (Om danske hattedamer gå til:
http://www.just-well.dk/page3.htm#Aktuelt )
Hertil må tilføjes, så vidt jeg kan se, at det aldrig er blevet bevist at motivet var specielt seksuelt og der blev ikke fundet sæd eller tegn på voldtægt."

Det er en sjov konspirationsteori og Lone Dybkjær og Pernille Vigsø Bagge er vel så Jack the Rippers efterkommere? Det er lidt paranoidt at se at se kritikken af prostitution, som en kritik af mænds seksualitet. Det kan jo højst være en kritik af en af de måder, mænd lever deres seksualitet ud på og de fleste mænds seksualitet er vel ikke så hængt op på prostituerede.

@ Søren Rehhoff:

"Men ud fra et holdningsmæssigt synspunkt er det jo for det første et spørgsmål om hvad der skal være til salg på det frie marked"

I Canada har man besluttet at den menneskelige krop og dens dele skal være uden for det frie marked. Dette handler også om de reproduktive dele. Strafferammen for køb af human sæd er 5 års fængsel og for køb af humane æg 10 år. Der har været en overgangsordning for blod, men den er også nu udfaset (donation er tilladt, men der må ikke betales andet end dokumenterede transportudgifter). Man ved selvfølgelig godt at folk tager syd for grænsen til "Gods own country" for at købe legemsdele, og man er ikke så naiv at tro at man kan styre resten af verden, men man bibeholder sig alligevel retten til selv at tage stilling.

Henning Ristinge

Der er nok ingen tvivl om at der er flere kvinder der sælger sexuelle yderlser, men det utvivlsomt ikke urigtigt at der er flere mænd end kvinder der har prøvet det.

Det er i alle tilfælde forfriskende at læse noget andet end denne ensidige og dybt uholdbare og unuancerede køns propaganda der frem føres på dette område som gør alle der bevæger sig ind på området til ofre eller trafficed.