Læsetid: 2 min.

Sydafrikansk skuffelse over JP-plakater

The Nelson Mandela Foundation i Sydafrika er skuffet over, at Jyllands Posten ikke respekterer Mandelas ønske om ikke at blive misbrugt
Indland
6. oktober 2008
The Nelson Mandela Foundation i Sydafrika er skuffet over, at Jyllands Posten ikke respekterer Mandelas ønske om ikke at blive misbrugt

Kan man hylde en mand og samtidig trampe på hans rettigheder? Det spørgsmål må i de kommende dage nage på chefgangen på Jyllands-Posten (JP), der for nylig har kørt en reklamekampagne for avisen, hvor store plakater med Nelson Mandela, Mahatma Gandhi og Dalai Lama har fungeret som blikfang. Som tidligere omtalt i Information havde reklamebureauet Uncle ikke på forhånd indhentet tilladelse til at bruge f.eks. Mandelas navn og portræt til reklamekampagnen for den internationalt så kendte avis. Og det skuffer The Nelson Mandela Foundation i Sydafrika, der på vegne af den sydafrikanske frihedshelt administrerer retten til Mandela-brandet.

"Selv om denne kampagne gerne vil hylde Nelson Mandela, havde vi forventet, at avisen ville have bedt om hans tilladelse. Vi er skuffede over, at de har valgt at bruge hans navn og ansigt uden at spørge om lov, og vi håber, at Jyllands-Posten fremover vil respektere almindelige høflighedsnormer," skriver Achmat Dangor, formand for The Nelson Mandela Foundation, således i en e-mail til Information.

Gandhi med flasken

Tidligere har også den indiske ambassade skrevet "a very strong letter" til JP, hvor ambassadør Yogesh Gupta protesterer mod, at Gandhi fremstilles foran en havegrill med en flaske i hånden.

Men da var outdoor-delen af kampagnen netop forbi, oplyser chefredaktør Jørn Mikkelsen. Og i den udstrækning, plakaterne siden da er anvendt som egenannoncer i avisen, har Gandhi-plakaten bevidst været fravalgt.

Spørgsmålet er nu, om avisen også vil respektere Mandelas ønske om ikke at blive misbrugt? Til det siger Jørn Mikkelsen, at han er glad for, at Mandela Foundation anerkender, at kampagnens formål er at hylde bl.a. Mandela som et ikon.

"Så hvis de ringer, vil vi lytte til dem og strække os meget langt," oplyser han.

- Vil I stadig bruge Mandela-plakaten, hvis de ikke ringer?

"Det vil jeg lige overveje," lyder chefredaktørens svar.

Den tredje plakat i serien afbilleder Dalai Lama som en afslappet skiturist. Fra Tibet House i London meddeler hr. Tsering Tashi, talsmand for det tibetanske samfund i Nordeuropa, at "vi har som udgangspunkt ingen problemer med, at hans helligheds navn og ansigt bliver brugt i kampagner, hvis han afbildes på en ordentlig og værdig måde, og motivet bag kampagnen er ædelt, dvs. har med en god sag, med fred, tolerance og frihed at gøre. Vi vidste dog intet om Jyllands-Postens kampagne og er ikke blevet spurgt om tilladelse."

Den i Danmark bosiddende tibetanske lama Lakha Lama, der er formand for Tibet Charity og arrangør af Dalai Lamas danmarksbesøg til næste forår, har set JP-plakaten med Dalai Lama. Han er ikke glad for den:

"Plakaterne bruger fremtrædende internationale personer som legetøj, og det er jeg ikke tryg ved. Det er lidt sørgeligt, for mennesker har også brug for religiøs respekt, og ikke kun ytringsfrihed," siger han.

Serie

Fortidens synder

Seneste artikler

  • Fortidens synder - og nutidens

    17. november 2008
    Der var engang, hvor Danmarks to borgerlige aviser, Berlingske Tidende og Jyllands-Posten, holdt med USA. Det var dengang hvor enhver kritik af den vestlige halvkugles supermagt automatisk blev udlagt som en forræderisk håndsrækning til Sovjet-diktaturet
  • 'Den normale kritiske sans er koblet helt fra'

    15. november 2008
    Koldkrigsprofessor Bent Jensen finder Informations nu afsluttede artikelserie om udenrigsdækningen i Jyllands-Posten og Berlingske 'nyttig og lærerig'. Andre er knap så begejstrede ...
  • Løgnenes krige

    18. oktober 2008
    Berlingske Tidende og Jyllands-Posten støttede helhjertet, at USA gik ind i Vietnamkrigen i 1964. Senere viste det sig, at det skete på grundlag af en løgn. De to aviser støttede lige så helhjertet, at Danmark i 2003 gik i krig mod Irak sammen med USA. Også det skete på en løgn
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Tom W. Petersen

Plakatkampagnen har overhovedet ikke som sit formål at hylde Mandela eller de øvrige hæderkronede personer. Den har til formål at sælge flere JyllandsPosten udfra den antagelse, at de afbildede personers ære og prestige vil smitte lidt af på JyllandsPosten.
Så der er næppe noget heri, der vil "nage på chefgangen på Jyllands-Posten". Der er de jo ikke så uvidende, at de ikke vidste, hvad de gjorde, allerede da de planlagde at gøre det - inklusive at krænke Mandela, Gandhi og de øvrige.
Det er ikke lånte fjer, JyllandsPosten her smykker sig med - de er stjålne.
Princippet er det stadig mere udbredte GSG - Går'en, så går'en.

Men nu er de jo tvunget af deres egen højprofileret kamp for 'ytrringsfriheden uden grænser' at incistere på at bruge plakaten uanset hvad - hvor er vi ellers henne? så er det jo selvcensur!

Inger Sundsvald

Ja fy da føj.

Nelson Mandela er vel et af de største anti-racistiske ikoner der findes, og i modsætning til dette er Jyllands Postens bærende værdi som bekendt udbredelsen af racisme, xenofobi og islamofobi.

Derfor er man sandsynligvis ikke specielt kede af det på Jyllands Posten, hvis nogen i Sydafrika skulle føle sig krænkede, som en følge af avisens plakater. Vel nærmest tværtimod…

Inger Sundsvald

Så godt kunne jeg ikke have udtrykt det.

Det er i det hele taget også selvmodsigende og misvisende for en højrenational, værdikonservativ avis at benytte ikoner der kendetegner venstrefløjens frihedskæmpere. Det giver ingen mening at fremstille politiske modikoner som om de var deres egne.