Interview
Læsetid: 4 min.

Kurven skal knækkes

Det går den forkerte vej for transport-sektorens CO2-udledning, mener klimaminister Connie Hedegaard (K). Og bliver der behov for et finansindgreb i 2009, skal det være grønt
Indland
29. november 2008
Klimaminister Connie Hedegaard anerkender, at det bliver vanskeligt at nå målsætningen om at sænke transportsektorens CO2-udledning. Men det er ikke hendes bord, mener hun: -Jeg vil ikke gå mere ind i det. Jeg er ikke transportminister - og det er miljøministeren, der har en bæredygtighedsstrategi.-

Klimaminister Connie Hedegaard anerkender, at det bliver vanskeligt at nå målsætningen om at sænke transportsektorens CO2-udledning. Men det er ikke hendes bord, mener hun: -Jeg vil ikke gå mere ind i det. Jeg er ikke transportminister - og det er miljøministeren, der har en bæredygtighedsstrategi.-

Lars Helsinghof

Det er en særlig dag for klimaet i morgen. Dér er der præcis ét år til, at Danmark smækker dørene op for klimatopmødet i København.

Og så er det to uger siden, statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) i en timelang tale sprang ud som klimaforkæmper på Venstres landsmøde i Herning.

For klima- og energiminister Connie Hedegaard (K) var netop den tale det store vendepunkt.

"Og når nu statsministeren har sagt, at ja, man prioriterede ikke miljø og klima stærkt nok i regeringens start, skulle vi så ikke komme videre i stedet for at bekrige hinanden med pjat?" siger Connie Hedegaard - blandt andet med henvisning til den række forslag, som Enhedslisten og andre oppositionspartier kom med i kølvandet på talen.

Hun mener, at Danmark er i gang med "de helt store drej" hen imod en mindre CO2-dunstende verden.

"Aldrig tidligere har en dansk regering sat som ambition i forbindelse med et trafikudspil, at transportsektorens CO2-kurve skal knækkes. Aldrig før har en regering taget fat på, hvordan vi får også landbrugets CO2-udledninger til at knække. Og på, hvordan vi får gjort skatten mere grøn. Det er her, at de helt store skridt kan tages".

Bizar togbeslutning

- Der er en gammel målsætning om, at transportsektorens CO2-udledning i 2030 skal være sænket med 25 procent i forhold til 1988. Gælder den målsætning stadig?

"Det går i hvert fald i den forkerte retning i øjeblikket. Både hos os, men også i Sverige, Norge og resten af verden stiger transportens CO2-udslip"

- Men gælder målet stadigvæk?

"Ja, men vi bevæger os bare væk fra det dag for dag. Men denne regering kommer med et bud på, hvordan vi får CO2-kurven til at knække. Den er steget igennem alle årene - og vi kommer nu for første gang med et bud. Mange glemmer i debatten, at beslutningen om, at Danmark skulle have dieseltog i stedet for eldrevne tog, blev taget i 1999 under en SR-regering støttet af Enhedslisten og SF. I dag ville man jo tage sig til hovedet og sige: 'Hvordan i alverden kunne man træffe så bizar en beslutning så sent som i 1999 - efter Kyoto-aftalen?'"

- Tror du selv på, at vi når målet for transportsektoren?

"Jeg vil ikke gå mere ind i det. Jeg er ikke transportminister - og det er miljøministeren, der har en bæredygtighedsstrategi, hvori de mål skal defineres."

- På energisparefronten er oppositionen kommet med flere forslag efter Foghs tale. Blandt andet at en række skrappe energikrav til nybyggeri, der først skulle være trådt i kraft i 2015, skal indføres allerede fra 2010. Hvad siger du til det?

"Min besked til embedsmændene er: Stram så meget, det overhovedet kan gøres i 2010," siger Connie Hedegaard og henviser til, da byggekravene blev strammet op sidst - i 2006.

"Jeg har en fornemmelse af, at man dengang ikke strammede helt så meget, som man kunne have gjort."

- Vil det sige, at forslaget løber åbne døre ind?

"Jeg ved ikke, om de stramninger, der skulle være i 2015, kunne fremrykkes til 2010. Men der, hvor man kan det - eller der, hvor man kan stramme 37,4 pct., så skal det gøres. Det er den besked, jeg har givet til mine embedsmænd."

Ja til Green Deal

- Oppositionspartierne og i øvrigt også Dansk Byggeri taler for solide offentlige investeringer for at få energirenoveret alle offentlige bygninger. Er du enig?

"Det lyder nogle gange, som om kommunerne slet ikke kan energirenovere i dag. Det billede er forkert. Kommunerne har et anlægsloft, som de selv har aftalt med regeringen, og som er højere end nogensinde før. Der er altså ganske mange muligheder for at prioritere energirenovering, hvis man vil," siger Connie Hedegaard og tilføjer:

"Men hvis der bliver behov for at lempe finanspolitikken i løbet af 2009, så er det klart, at jeg som klimaminister ser det som fornuftigt, hvis vi kan få nogle energirenoveringer ud af det. Men det er som sagt 'hvis' - for det handler om, at økonomien kan holde til det.

- Hvad siger du til tanken om 'New Green Deal' - at man sætter gang i økonomien med grønne investeringer?

"Det synes jeg godt om - og det er præcis, hvad EU gør lige nu med sit udspil på hele 200 milliarder euro. Her står der 'energirelaterede tiltag' hele vejen ned igennem teksten."

Ikke klimabistand nok

- Flere bistandsorganisationer kritiserer, at klimabistanden til u-landene regnes med som udviklingsmidler. Er det ikke et problem?

"Det behøvede ikke være et problem, at det blev kaldt u-landsbistand, hvis bare der var meget mere af det. Men problemet er, at det er der ikke, totalt set," siger Connie Hedegaard.

For hende er der "ingen diskussion om", at en global klimaaftale vil kræve flere penge på bordet. Men hun er ikke tilhænger af flere hensigtserklæringer om, at de rige lande skal bruge en bestemt del af deres bruttonationalprodukt på klimabistand

"Hvor mange lande i verden har lige levet op til det, når det kom til udviklingsbistand?," spørger klimaministeren og foreslår i stedet afgifter på skibs- og flybrændstof som finansieringskilde til klimabistanden i udviklingslandene.

- Fogh bliver kritiseret for allerede at love indtægterne fra de nye CO2-kvoter væk til skattelettelser, selv om de ikke er forhandlet færdig i EU?

"De penge, vi får ind på CO2-kvoter, kommer til at indgå i den samlede bunke af indtægter, vi har. Så siger statsministeren, at denne ekstraindtægt kan bruges til skattelettelser. Men det interessante er jo, om der går de penge til klimaindsatsen, der skal, fra nogle andre dele af kassen."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Kurven skal ikke knækkes -
kurven skulle allerede have været knækket.

Tag en snak med dine kolleger Connie Hedegaard. Bæredygtighed og klima er ikke en sektor, der kan afgrænses, blot fordi man opretter et klimaministerium.

Jamen, dog, skal kurven knækkes. Hvilken åbenbaring.

Hvorledes det så lige hænger sammen med regeringens og DF's forslag om at ændre planloven, så der kan opføres langt flere storcentre, der uvilkårligt vil medføre mere privatbilisme, må vi vil lade henstå i vrøvleriets arkiver.

Kunne man ikke bare som minimum bede om, at vore folkevalgte vidste, hvad begge deres hænder gjorde på samme tid?

@ John

Nu må du ikke stille urimlige krav, vel :-)

@John Fredsted
Det hænger selvfølgelig slet ikke sammen, men det er værre, at noget tyder på, at vi ikke har mange skud tilbage i bøssen.

Denne glimrende skribent, som ellers beskriver sig selv som optimist, ser ud til at være ved at miste modet.

http://www.monbiot.com/archives/2008/11/25/one-shot-left/

Lad os håbe, at han alligevel fortsat lader sin stemme høre.

@Stig Larsen: Nej, du har helt ret. Det er velsagtens lige til skammekrogen :-).

Jeg kommer til at tænke på følgende ord af Søren Kragh Jacobsen, sunget af Jes Ingerslev og Tom McEvan i en børnetime:

"Næ, næ næ næ næ det må vi ikke.
Fy fy skamme skamme fy fy ah ah
slemme slemme fy fy næ næ nix nix
slut forbudt
men hva' må vi så?"

@Erik Rolfsen Nissen: Tak for det link. Du har ret: Han er en glimrende skribent.

Hans udsagn "... global emissions from energy must peak by 2015 ..." stemmer godt overens med hvad der fremføres på http://www.onehundredmonths.org/.

"Is it too late? To say so is to make it true. To suggest that there is nothing that can now be done is to ensure that nothing is done. But even a resolute optimist like me finds hope ever harder to summon."

I det forgangne år har jeg mistet troen på, at menneskeheden formår at afværge klimakatastrofen. Men håbet er der stadigvæk, for man kan sagtens håbe, selvom man ikke længere tror.

Jeg er nu af den overbevisning, at det, der kommer til at ske, er det der altid er kommet til at ske for alle biologiske livsformer i vor materielt begrænset verden: De magtfulde vil knuse de magtesløse.

Tænk sig engang, at vi efter 4 milliarder års vedvarende forplantning fra den første encellede organisme frem til kronen(?) på værket, mennesket, bedriver vi grundlæggende akkurat det samme. Det er svært for mig at tænke på noget bedre argument for ikke at sætte børn i verden.