Læsetid: 3 min.

Massakre på naturen for fire minutters skyld

Den konservative viceborgmester i Egedal Kommune, Jens Jørgen Nygaard, kritiserer sine partifæller for at føre slingrekurs mellem mere motorvej og miljøhensyn. Den planlagte motorvej i Frederikssundsfingeren bør droppes, siger han, fordi den ødelægger miljøet, ikke hjælper på trængslen og kun sparer bilisterne for fire minutters køretid
Jeg kan ikke forestille mig, at der vil blive afsat penge til et projekt, som har så begrænset effekt på køretiden og så ødelæggende virkning på miljøet,- siger den konservative viceborgmester i Egedal Kommune, Jens Jørgen Nygaard.

Jeg kan ikke forestille mig, at der vil blive afsat penge til et projekt, som har så begrænset effekt på køretiden og så ødelæggende virkning på miljøet,- siger den konservative viceborgmester i Egedal Kommune, Jens Jørgen Nygaard.

BENT MIDSTRUP

11. november 2008

Tvetunget tale. Sådan bliver den konservative ministerfloks udmeldinger om trafik nu betegnet fra egen lejr.

De to tunger er tydeligst kommet til udtryk, da klimaminister Connie Hedegaard fra den ene ende af ministerholdet talte for at "knække kurven" for transportsektorens store bidrag til den samlede danske CO2-udledning. Mens daværende transportminister Carina Christensen fra den anden ende talte for flere og bredere motorveje - ligesom den konservative trafikordfører, Henriette Kjær, i gårsdagens Information kaldte den foreslåede motorvej mellem Frederikssund og Ballerup for "det eneste rigtige".

Skiftende udmeldinger koster dyrt for klimaet og naturen, mener Jens Jørgen Nygaard, der er tidligere borgmester i Ledøje-Smørum Kommune. Han er i dag første viceborgmester i Egedal Kommune - og har hele vejen igennem været konservativ. Og så er han en mand, der ikke er bleg for at indrømme, at han nyder at køre i sin bil på store, brede veje.

Kostbar tidsbesparelse

Men nu er den 59-årige kommunalpolitiker rasende. Vejdirektoratet har nemlig indstillet til regeringen, at der snarest muligt skal anlægges en 26 kilometer lang motorvej tværs gennem det åbne land mellem Frederikssund og Ballerup. Motorvejen vil ramme 36 naturområder, hvoraf flere nyder international bevågenhed som uerstattelige og uvurderlige. På motorvejsprojektets destruktionsliste står blandt andet Værebro Ådal, Husesø Mose, Grønsø Mose, overdrevet Knudsbjerg og moseområderne sydvest for Østrup Holme.

"Det er en fuldstændig tåbelig løsning. Man udløser en massakre på nogle af Storkøbenhavns smukkeste naturarealer, så folk fra Frederikssund kan komme fire minutter hurtigere frem - blot for alligevel at ende i en bilkø ved Jyllingevej i Rødovre," siger Jens Jørgen Nygaard.

Han har i over 30 år boet i Ledøje, hvis natur vil blive hårdt ramt, og han kender området indgående. Der er trængsel i morgenmyldretiden på en to kilometer lang strækning nordvest for Ballerup, siger han. Det er denne trængsel, der nu skal udløse anlæggelsen af en 26 kilometer lang motorvej.

"Projektet har i skiftende form været på tegnebrættet siden 1936, hvor det første gang optræder i de kommunale protokoller. At det siden er gået i vasken så mange gange, understreger for mig, at det ikke er den rigtige løsning," fremfører Jens Jørgen Nygaard.

Tog bliver slået af banen

Han peger i stedet - som blandt andet Albertslund Kommune også har gjort - på en alternativ løsning, der moderniserer den eksisterende Frederikssundsvej og ellers satser intelligent og fremsynet på at styrke den kollektive trafik i området.

En sådan løsning fra organisationen Grøn Trafik i Bycirklen har været realitetsbehandlet af Vejdirektoratet, som imidlertid foretrækker en motorvej.

"Forslaget fra Grøn Trafik i Bycirklen tænker bæredygtigt både i miljømæssig og økonomisk forstand. Det er et seriøst forslag, som ikke er udtænkt af en flok uansvarlige flippere," fastslår Nygaard og understreger, at det er en styrkelse af den kollektive trafik i området, der er brug for. Det vil kunne tage toppen af presset på den gamle vej.

Jens Jørgen Nygaard langer i den forbindelse ud efter DSB, som sidste år skar næsten halvdelen af togene væk fra Frederikssundsbanen og helt droppede at stoppe på en vigtig station, Kildedal, om aftenen og i weekenden. Det førte til indsigelser fra områdets to store virksomheder, Novo Nordisk og Oticon, hvor mange medarbejdere havde haft glæde af toget og derfor fravalgt bil.

"DSB's argument om lønsomhed er et fattigt argument. I stedet for at skære ned må der satses bredt på at lokke flere pendlere over i toget, sådan som Grøn Trafik har foreslået," siger Jens Jørgen Nygaard.

Konservativ slingrekurs

Han efterlyser en klar og utvetydig melding fra regeringen om, at klimahensyn er styrende for udviklingen af transporten. Og han vil have handling bag de pæne ord om den kollektive trafik.

"Blandt de konservative ministre har der de senere år været ført en slingrekurs mellem udmeldingerne om mere motorvej eller miljøhensyn," siger Nygaard, som dog har håb for fremtiden.

"Jeg har en klar forventning om, at Lars Barfoed (den nyligt tiltrådte konservative transportminister, red.) vil have en mere nuanceret holdning til motorvejsbyggeriet og forholde sig kritisk til Vejdirektoratets indstilling. Jeg kan ikke forestille mig, at der vil blive afsat penge til et projekt, som har så begrænset effekt på køretiden og så ødelæggende virkning på miljøet," siger Jens Jørgen Nygaard.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

En motorvej af det format har vel en levetid på mindst 200 år når først den er anlagt- så dagens CO2 beregninger ud fra dagens teknik er vel mindre interessante.

Vi får inden for vores generations levetid helt betstemt forureningsfrie motorer ( el, brintceller mv) - vi skal af med kul og olie som energikilder, og det kan ikke ske hurtigt nok. Vi har brugbare hybridbiler i trafikken og udviklingen går stærkt, for det er "in" at lave forureningsfrie teknikker.

Det er forfriskende at se en konservativ politiker der ikke bevidstløst fortsætter af gamle nedtrådte stier med krav om en private bilismes uindskrænkede førsteprioritet.
Robert: jeg vil nu ikke tage aktier i en fremtidig teknologi som vi endnu ikke har set. Desuden kan man spørge om det er rimeligt at ødelægge endnu et stykke natur i Nordsjælland ( der et snart ikke mere) for at spare bilisterne 4 minutter? Vi er snart plastret til med motorvej heroppe - men bilkøerne forsvinder ikke de flytter sig bare ved hver ny vejudvidelse-

Skal vi ikke blive enige om at udsætte alle motorvejsbyggerier til den dag, hvor alle biler er forureningsfri i produktion og drift?

I mellemtiden kan vi så køre på cykel og/eller tage toget, og investere i disse transportformer.

@Robert H:
Pt. har vi næppe motorveje der er over 200 år gamle, så hvad du bygger dine formodninger på ved jeg ikke. Jeg tillader mig at tvivle på en holdbarhed i dén udstrækning.

Noget andet er så om det i det hele taget er en god idé at bygge motorveje, for at understøtte et paradigme som virker til at have en ikke-eksisterende fremtid.

IEA - det internationale energiagentur som holder øje med energiområdet på OECD-landenes vejne - har på det kraftigste opfordret til en omgående "energi-revolution" [1], for at imødegå et problem, som vi højst sandsynligt mere eller mindre allerede står midt i. Nemlig knapheden på de (lettilgængelige) fossile brændstoffer.

Nu er debatten godt nok forstummet pga. brændstofprisernes store fald (primært pga. en verdensomspændende økonomisk nedgang), men det gør den ikke mindre relevant, også når vi ser på aktuelle politiske sager som denne om motorvejen.

Hvor er det i virkeligheden vi gerne vil hen? Er der nogle politikere der tør konfrontere sig selv og offentligheden med de nødvendige tiltag vi er nødt til at se på, for at imødekomme problemerne? Efter min mening er politikerne nødt til at sætte sig ned NU og lave en langsigtet, omsiggribende plan der også rækker ud over den aktuelle valgperiode. Jeg er hamrende træt af det kortsigtede idioti der kendetegner de politiske beslutninger herhjemme.

Der bør handles omgående.

Kilder:
[1]: http://www.information.dk/171360