Læsetid: 3 min.

Det skal være dyrere at køre i bil

Både lastbiler og personbiler kan snart blive pålagt en vejafgift pr. kørt kilometer, hvis det går, som et endnu ikke offentliggjort udkast til regeringens plan for mindre CO2 lægger op til. Andre tiltag kan blive letbaner i de større byer og elektrificering af jernbanenettet
Både lastbiler og personbiler skal ifølge regeringens rapport betale afgift for hver kørt kilometer. Det bliver dog over fire gange dyrere for lastbilerne at køre på de danske veje.

Både lastbiler og personbiler skal ifølge regeringens rapport betale afgift for hver kørt kilometer. Det bliver dog over fire gange dyrere for lastbilerne at køre på de danske veje.

20. november 2008

Over 100 kroners afgift til staten for en biltur fra Aalborg til København.

Det kan blive virkelighed inden for fire år, hvis det går, som embedsmandsrapporten Mobilitet med mindre CO2 lægger op til.

Rapporten ventes fremlagt i forbindelse med den længe imødesete investeringsplan på transportområdet, som regeringen er på trapperne med.

Et udkast til rapporten er kommet Information i hænde. En række detaljer i rapporten kan endnu nå at blive ændret, men næppe hovedkonklusionen.

Og den lyder, at Danmark ikke kan opfylde sine forpligtelser til nedbringelse af CO2 fra transportsektoren, med mindre der snarest skrues på samtlige tilgængelige håndtag - heriblandt indførelse af den kontroversielle vejafgift, som vil blive landsdækkende.

Altså ingen betalingsringe om de største byer.

Rapporten foreslår, at vejafgiften for privatbiler bliver 25 øre og for lastbiler 112 øre pr. kørt kilometer. For en tur Aalborg-København skal en lastbil således af med omkring 450 kroner til staten, mens en personbil slipper med en hundredlap.

Formålet med vejafgifterne er at lokke flere bilister over i togene, der samtidig skal have et mærkbart løft.

På godstransporten er formålet at motivere til mere effektiv udnyttelse af lastbilerne, så færre af dem kører halvtomme rundt.

De fire håndtag

Rapporten omtaler fire virkemidler, som forventes brugt for at nå CO2-målene.

Det første er at begrænse væksten i efterspørgslen på transport. På langt sigt skal man gennem byplanlægning sikre, at byerne ikke udvikler sig til store spredte områder, der kræver megen privat bilkørsel.

På kort sigt kan vejafgifter som sagt komme på tale, og rapporten vurderer, at netop det tiltag vil have en meget gavnlig virkning på klimaet.

"Tiltag, der er rettet direkte mod prisen på transport, kan implementeres hurtigt, og har relativt høje reduktionspotentialer," som det med rapportens tekniske sprogbrug hedder om den formindskede udledning af CO2.

Det andet tiltag er at få flere til at bruge den kollektive trafik. Rapporten giver en række eksempler på forbedringer - en ekstra jernbane mellem København og Ringsted, letbaner i de største byer og store parkeringspladser ved vigtige stationer.

Det tredje virkemiddel er at få køretøjer til at køre længere pr. liter brændstof. Det kan opnås ved tekniske ændringer på køretøjerne. Krav om energieffektive taxaer og firmabiler nævnes her i rapporten. Desuden vil man sikre mere glidende kørsel ved hjælp af intelligent trafikstyring.

Et muligt holdningsskift

Endelig kan der spares CO2 ved for eksempel at elektrificere større dele af jernbanenettet i Danmark. Elektrificeringen skal ifølge rapporten være godt i gang inden 2020. Formanden for Det økologiske Råd, Christian Ege, siger om den lækkede rapport, at den ligger i forlængelse af udmeldingerne om højt prioriterede klimamål, som statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) for nylig fremsatte under Venstres landsmøde.

"Hvis den kommende investeringsplan på transportområdet virkelig følger denne rapports linje, vil der være tale om et paradigmeskift i dansk transportpolitik," siger Christian Ege og tilføjer:

"Det mest markante ved rapporten er fremhævelsen af, at de helt store CO2-formindskelser på transportområdet ligger i kørselsafgifter. Investering i bedre kollektiv trafik er altså ikke tilstrækkeligt til at nedbringe CO2-udledningen. Man må samtidig gøre bilkørsel dyrere."

Christian Ege understreger, at de seneste udmeldinger fra transportminister Lars Barfoed (K) tyder på, at regeringen trods øgede klimahensyn fortsat vil have mange flere biler i Danmark.

"Jeg er skeptisk over for, om regeringen virkelig vil tage konsekvenser af sin egen rapport," siger Christian Ege.

Han gør opmærksom på, at de kontroversielle vejafgifter ikke nødvendigvis behøver at være fremtidsmusik. Tyskland har allerede vejafgifter for lastbiler. Holland er ved at forberede satellitbaseret roadpricing, som skal gælde fra 2011 for tunge køretøjer og 2016 for personbiler. Danmark kan indføre vejafgifter hurtigere, hvis man bruger et system, hvor aflæsning af bilernes plomberede kilometertællere danner grundlag for opkrævning af afgift.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Svend Erik Hendriksen

Kommentar fra Igloo'en i Kangerlussuaq:

Ja...det kan ikke være anderledes, danskerne er hoppet på 'klimavognen' og nu skal de betale for dette politiske eventyr som de selv har tigget og bedt om at få indført.

Afskaf CO2'en, så
klimaet kan blive køligere.

Om få år vil regeringen og IPCC ligge på knæ for at få alle til at udlede CO2 i større målestok....det bliver meget snart koldere. Hvis de altså stadigvæk meger at CO2 er den store klimasynder.

Synderen er Told og Skat, deres elektroniske systemer til skatteopkrævning kan endnu ikke opkræve afgifter fra Solen og Havene.

Aktie tip: Pelsværk og uldsokker

Vi ved, at trængselsafgifter er det mest effektive virkemiddel, når vi skal flytte folk fra bilen til den kollektive trafik. Så selvfølgelig skal vi have indført trængselsafgifter - hvis regeringen ønsker at leve op til Anders Foghs løfte om at "få folk ud af bilerne og over i den kollektive trafik".

Men det kan ikke stå alene. Pengene fra trængselsafgifter skal så bruge til at gøre den kollektive trafik bedre, hurtigere og billigere. Og vi skal have mere af den, f.eks. letbaner i Københavns ring 3 og i Århus.

SF ønsker klart trængselsafgifter - og det er vigtigt for os, at de bliver indrettet på en måde, så det bliver dyreste at køre der, når der er god kollektiv trafik - og man derfor kan tage den, og langt billigere i områder, når man ikke har et alternativ.

Mange hilsner
Pia Olsen Dyhr
SFs trafikordfører

Christian de Coninck Lucas

Det er skønt at almindelige mennesker skal betale for årtiers politisk sløvhed, manglende videnskabelig indsigt og et alt for kammeratligt forhold mellem vestes regeringer og oliens "Seven Sisters", der forøvrigt har haft det ene spektakulære åregnskabsår efter det andet siden 11. september.

Foghs udmelding den laveste form for vælger manipulation, og nej hr statsminster, 2001 forbliver den eneste stemme du nogensinde får fra mig.

Sig det ikke er det 21. århundrede det her.....

Tesla and the Scalar Field Forever!

martin sørensen

Se nu på den samlede regning på at køre i bil tak.

Der er ofte skrøner der siger jamen det bliver så dyrt at køre i bil når man indføre roadpricing,

Hvad er realiteten i socialdemokraternes glimrnede forslag ?.

jo en bil der før kostede ca 250.000 kr kommer nu til at koste ca 150.000 forudsat at den ikke foruener unødventigt, det er alså biler som exembelvist en toyota cololla, turbo diesel der køre ca 21 km pr litter eller en wv polo blue mosion tdi, der køre ca 22-23 km pr. litter diesel. eller en toyota prius der med sin hyrbrid teknik er nærmest usælgelig i dagens danmark der køre med sin nuværnde teknik ca 22 km pr litter benzin.

Godt du spare i gennemsnit 50.000-75,000 ved at købe de biler, finansering af 50.000-75.000 over tybisk 5 år giver et årligt afdrag 12.000-15.000 kr pr år eller ca 800- 1100 kr pr månde. en roadpricing afgift på 27 øre pr km giver, ved 20.000 km ca 5200 kr/år DVS køber du en bil med en stor besparelse pga denne omlægning og udskifter din bil hvert 5-7 år så ender du med en netto besparelse på ca 5000 kr/år. De 5200 kr giver vist ca 208 ture til kbh ved 25 kr i bom peng pr år. Eller precist det samme som det koster idag. forskellen er bare du vil nu vælge at ladevære med at tage bilen når du kan se en direkte besparelse, hvis du og konen exembelvist bare skal i biffen sammen mens du nok tager bilen, når i skal ned på fisketorvet, og handle. dagligt vil man nok vælge enten bussen eller metroen, og måske enda at cykle.

og for os der bor på landet der vil det forslag give os en direkte besparelse når vi køber vores biler, senere så kan man difrancere afgiften, så det er dyre at køre i byen hvor der jo er offenlige alternativer, mens ude på landet hvor bussen ikke køre hvert kvater jo af naturlige årsager ikke har de de samme muligheder som dem der bor i nærheden af de store byer. når vi køre ind til byen ja så er det da fair at vi betaler det samme som jer i byen. dette foreslag kan sætte særlige skatter på de veje hvor infrastrukturen er overbelaset, og herved forlænge de vejes levetid eller helt overflødiggøre udbygninger af vej kapasiteten.

Det er at indføre markeds økonomi på vej nettet, når det din bil fylder på vejen bliver beskattet efter det samlede antal biler der i det pågældende vej sytemet dvs adfærds regulere man ved at hæve og sænke prisen i løbet af dagen så kan man herved udsætte dyre udbygninger af et vejsystem og bruge de samme nu sparede penge til at udbygge et effektivt offenligt transport system. dette er logisk markedsøkonomi modsat den planøkonomsike løsning som det er når man bare udbygger vej kapasiteten blindt bare fordi at der perioisk er en overbelastning i løbet af en dag mens der køre halvtomme busser og tog lige, ved siden af de overfyldte veje..

Det er da logisk at man ikke laver et samfund hvor det er gældsætningen der fiansere velfærden, nej det er noget mere logisk at det er brugen af bilen og ikke gældsætningen på bilen der fiancere velfærden. ja tak til en logisk verden ja tak, til roadpricing og bom penge.

martin sørensen

kære P. Lauritzen

Så tag toget, det er jo meningen med denne afgift, det skal udlinge den besparelse som der er idag ved at man tager bilen til at alt.

Der går direkte tog fra Aalborg til kbh hver time, og turen tager ca 4 timer, eller ca det samme som i bil. det koster idag, 348 kr pr. person, turen i bil koster.
415 km/16 pr litter =26 litter x 8.75 .= 227 +205 for storebelt = 432- 348= 84 kr biliiger i tog i dag ved 16 km/l og ca 9 kr/l for benzin. bliver turen næsten 200 kr dyre pr tur ja så ville man når man er kun en person altid tage toget og ved 2 i bilen ja der er toget nu også ved at være konkurance dygtig overfor bilen med roadpricing. kun ved 3 personer i bilen så er bilen vænstligt billigere end toget.

så vil du spare de 100 kr pr tur så tag toget.

martin sørensen

hmm spørgsmålet var hvad koster turen mig bekendt så er der intet til hindring for at man selv tager en kande kaffe med og smøre sig et par sanwicher som man kan nyde i toget mens man lader sig transportere til kbh, Man kan med nogen ret påstå at mac donnals, eller tankstationernes menuer ikke er vænstligt forskellige i pris leje end de priser som dsb har i toget, og man kan jo også smøre sig et par mader før man køre turen og lave en kande kaffe med til turen. igen hvad er forskelen fra dsb ?.

Familie eller venne besøg er også en relativt kendt, årsag til at fortage en sådanne rejse , Skulle man inkvatere sig andre steder tjaa så er det jo ligestillet uanset om man tager toget eller bilen. For mig bekendt så er det ikke særlige jeg har rejset i bil rabatter på vandre hjem camping pladser hoteller og ligende. så hvad er forskelen fra dsb

Fedrikshavn ja det ligger mig bekendt ca 60 km nord for aallborg, nyborg ja det tager ca 1 time fra nyborg til kbh i tog, og koster tilsvande en lavere pris da der kun er 140 km fra nyborg til kbh, sønderborg ja der skal du skifte, men det sker også ganke smertefrit i fredicia. og denne tur er knap så dyr som turen fra aalborg. men der er jo også igen fære km at køre end fra aalborg.

nej hvad sker der når vi laver et højhastigheds tog fra aalborg til kbh der kun tager ca 2½ time for hele turen, ja nu er alle de fly som der idag flyver med en masse co2 til følge fra aalborg til kbh helt overflødige, bilen kan nu ikke konkurere mod toget for det tager ca 2 timer længere i bil , og er næsten samme pris som i bilen. nu vil vi flytte en masse co2 belastende trafik væk fra vejen over på tog for det er jo en både mere behagelig og hurtigere rejseform der koster næsen det samme.

roadpricing gør at man vil primært, bruge bilen på de kortere afstande hvor det ikke kan betale sig at bygge et tæt forgrenet offenligt transport system. dele biler bliver nu mere normale end det at eje sin egen bil hvis man bor i byen for hvad skal man dog bruge en bil til når der går et tog hvert kvater, en bus eller metro hvert 4 minut. vi der bor på landet vi vil pakere vores biler ved banegåren og tage toget til kbh, eller andre steder.

det giver mening med roadpring

martin sørensen

hmm kør bilen til brønderslev, tag toget der er ca 20 km fra pandrup til brønderselv, ( jeg er nordjyde). og med nogen god ret vil jeg påstå at der er en glimrnde offenlig transport fra hovedbanegården til vandløse i kbh. for den nordjyde der kommer fra pandrup vil det føles som et kvantespring af service, i forhold til den service han/hun kommer fra i nordjyland.