Læsetid: 2 min.

Løbet er kørt for motorvejsmodstanderne

Det lykkedes ikke SF og Radikale at stoppe Frederikssund-motorvejen. Og regeringen synes at slippe ganske billigt fra at have fået de to partiers tilslutning til trafikforliget
29. januar 2009

Efter forhandlinger på Christiansborg i går aftes ventes regeringen i torsdagens løb at kunne præsentere et trafikforlig uden de store overraskelser i forhold til regeringsplanen fra december.

Forhandlingernes sejeste knast har været trængslen i hovedstadsområdet. Regeringen havde på forhånd skudt muligheden for bompenge ned, og det har vanskeliggjort afvejningen af investeringer i privatbilisme kontra kollektiv trafik.

Sat på spidsen har det været valget mellem genindførelse af sporvogne, nu kaldet letbaner, i Københavns omkreds og anlæggelsen af en motorvej i naturområder frem til Frederikssund, et projekt som regeringen og Socialdemokraterne taler varmt for.

Både SF og de radikale er stærkt interesseret i at være med i et trafikforlig. Spørgsmålet er, hvad de håndgribeligt har fået til gengæld for at have slugt Frederikssundmotorvejen.

Sporvogne i spil

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, bekræfter, at en letbane i København er et af de emner, der endnu i går blev drøftet indgående.

Det samme siger den radikale trafikordfører, Johs. Poulsen.

"Der er betydelig uenighed om netop letbaner og Frederikssundmotorvej," konstaterer han, men udelukker ikke et kompromis.

"Der er jo flere måder at beslutte sådan noget på," lyder det.

Johs. Poulsen antyder, at forberedende øvelser bliver en del af forliget.

Netop uforpligtende markeringer om letbaner er det resultat, som Enhedslisten frygter mest. Partiet blev slet ikke inviteret med til trafikforhandlingerne. Det ærgrer ikke trafikordfører Per Clausen, efter han har set, hvorledes de har udviklet sig.

"Stort set alle pengene er jo afsat til at rette op på fortidens forsyndelser mod vedligeholdelse. Og resten blev et spørgsmål om den overflødige og miljømæssigt vanvittige Frederikssundmotorvej," siger Per Clausen, som forudser en valen beslutning om en københavnsk letbane uden bevillinger.

Pia Olsen Dyhr, der er trafikordfører for SF, konstaterer, at løbet er kørt for Frederikssundmotorvejens modstandere, hvortil hun regner SF, selv om SF lokalt går ind for vejen. Trods motorvej er hun dog sikker på, at SF vil være at finde blandt forligspartierne.

"Uden SF's indsats ville forliget ikke være vægtigt på jernbaneområdet," siger hun, men vedgår, at man kommer til at kigge i vejviseren efter forbedringer af S-banen. Til gengæld peger hun på et forventet folkesocialistisk fingeraftryk på cykelpolitikken.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels-Holger Nielsen

Er SF rødt? Er det Grønt?
Forliget er blødt og skønt!
Nu må SF da snart være regeringsdueligt, selv sammen med VK!

Dorte Sørensen

Sørgeligt at socialdemokraterne ikke kunne se muligheden for den kollektive trafik kunne vise sit værd ved at opraderer S-banen til Frederikssund i stedet for at bygge endnu en ny motorvej . At VOK ikke kunne/ville se det er mindre overraskende og udstiller Fogh Rasmussens egentlige grønne profil.

Robert Simonsen

Marker til motorvej på grund af tre et kvart minut. Hurra for de fantastiske politikere. De vil da helt bestemt gå over i historien!

Ja i denne omgang, men hvem løbet egentlig er kørt for kan måske gå op for de lidt tungnemme på sigt og ved nærmere eftertanke.

Man kan dog frygte, at deres hjerner også til den tid er ligeså tomme som SUV'ernes brændstoftanke og at ingen af dem igen kan fyldes op med noget brugbart drivmiddel.

Heinrich R. Jørgensen

Hvis man skal fra Frederikssund til København i myldretidstrafik, og lysanlægget for enden af motorvejen fungerer som et doseringsanlæg der leder trafikken fra motorvejen videre ind til København lige så hurtigt som byens vejnet kan observere trafikmængden, kan rejsen ad motorvejen groft beskrevet beskrives som et vejstykke med høj hastighed, og et vejstykke hvor vejens bredde og mængden af biler bestemmer hvor langt man skal trille afsted i en kø, og med hvilken hastighed.

Lad os kalde den første vejstrækning l1 og hastigheden den køres med v1. Mens trafikken bremses af doseringsanlægget, kan vi kalde vejstrækningen l2 og hastigheden v2.

Tiden rejsen tager med en motorvej kan beskrives som t = l1 / v1 + l2 / v2.

Den nuværende vejstrækning følger samme mønster, med to tempi og et doseringsanlæg for enden af vejen. Formlen er hvor lang tid rejsen tager en den samme, dog med andre værdier for l1, v2, l2 og v2.

Da den rød/grønne doseringspumpen i sidste ender bestemmer trafikafviklingen, og mængden af biler er konstant, er det nemt at forudsige, hvad en motorvej betyder. Hvis man antager at hastigheden potentielt kan fordobles, og vejen bliver dobbelt så bred, bliver v1 dobbelt så stor og v2 halvt så stor. l1 bliver længere, men da v1 også er blevet øget, tager det kortere tid at tilbagelægge strækningen. Dermed øges mængden af biler der befinder sig i den noget kortere vejstrækning l2, som på trods af den bredere vej alligevel ikke ender med blive halvt så lang som tidligere.

Og summa summarum - det tager præcis den samme tid at komme fra Frederikssund til København som før, når der er myldretid.

Når der ikke er myldretidstrafik, vil transporttiden til København givetvis blive mindre pga. en motorvej. Men argumentet for motorvejen er vist ikke højere hastighed udenfor de tidspunkter hvor der er myldretidstrafik.

Derimod giver det god mening at have en motorvej, der leder væk fra København. Der behøver dog ikke at være mange spor, da der er grænser for hvor megen trafik der kan ledes ud til motorvejsnettet, og dermed kan trafikken afvikles effektivt.

Inger Sundsvald

Det sjove er, at når trafikken fra København til Frederikssund om eftermiddagen skal bringe folk hjem, så kokser det hele til, både for dem som kun skal til f.eks. Ølstykke eller Frederikssund, men også for dem som skal over Kronprins Frederiks Bro til Hornsherred. I myldretiden kan det så tage 2-3 timer at køre 45-55 km, de sidste 10-15 km i kø.

Heinrich R. Jørgensen

Tjah, hvis man ikke kan komme fra København - Frederikssunds vejen, pga. kødannelser, lyskryds osv., så skal det jo gå galt. En motorvej er ikke meget bevendt, hvis trafikken ikke kan forlade den.

Og det er så åbenbart et problem i begge retninger.

Inger Sundsvald

Om sommeren er den helt gal, når sommerhusfolket skal hjem til Horns Herred, og broen går op på de mest ubelejlige tidspunkter. Men det går godt nok tjep i midten af vejstrækningen

Dorte Sørensen

Inger Sundsvald det lyder som om du er oppe fra Frederikssund opland. Ved du om den tunnel som skulle anlægges under Roskilde fjord, der for nogle år siden var på tale og som skulle anlægges på privat basis, er helt taget af bordet.

Vi kan jo blive ved med at kritisere folk for hellere at ville sidde i bilen, end at tage med kollektiv transport, men så bliver der nok ikke meget land uden asfalt tilbage om 20-30 år.

Vi kunne også konstatere det som et faktum, og så overveje havd der kunne ændre situationen.

Tydeligvis hjælper argumenter om miljø osv. ikke, for de er blevet brugt så længe jeg husker.

Personligt tror jeg på, at det er komforten der gør forskellen. Og her tænker jeg ikke kun på problemet i at stå i en kold og propfyldt bus, som bestemt er relevant, men alligevel ....

Jeg tror at vi først skal have folk over i togene, før der sker noget med busserne. Og en af de værste udviklingstendenser i togene, er den latterlige idé med, at fordi man kører med kollektiv transport, så skal man da også være samlet i et stort rum allesammen. Komfort, tak!

Jeg har kørt med tog i rigtigt mange år (>30), og jeg ser stadig vemodigt tilbage til dengang hvor der var 6-8 personers kupeer i regionaltoge og de noget større kupeer i S-togene.

Hvad tror de idioter til designere om togpassagerer? At man er mere socialt anlagt end andre, bare fordi man kører med toget? Hvordan kan de finde på at lave 2½-mands-sæder ... hvem har lyst til at sidde på skødet af fremmede mennesker? De færreste, - og så ender det med at der bliver færre siddepladser. Komfort, tak!

Og hvad tror politikerne? Ikke en dyt, for de spørger bare om hvor mange "transportpladser" der er til rådighed på en strækning, og de fleste er kolde overfor at det må være rimeligt for enhver at kunne sidde ned under transport til og fra arbejde. Komfort, tak!

Men så kan folk jo ligeså godt tage cyklen? Hvordan ville trafikken i Kbh have det, hvis alle dem der må klare sig med ståplads idag, pludselig kom til byen på cykel? Der ville være mange fortove der ikke kunne passeres for parkerede cykler, og når den almindelige anarkisme tvang cyklisterne til at bruge kørebanen, ville trafikken blive endnu sløjere.

Tag en morgentur med en bus ved 5-6-tiden om morgenen på denne årstid. Arbejdstilsynet ville nok ikke acceptere de temperatur-, træk- og støjforhold for nogen siddende arbejdsplads, men selskaberne har ikke nogen problemer, fordet er kun chaufførens plads der er underlagt loven. Komfort, tak!

Inger Sundsvald

Dorte Sørensen
Ja, jeg bor midt i Frederikssund. Der snakkes stadigvæk om en alternativ fjordforbindelse, men det er vist mest snak. Jeg må indrømme, at jeg ikke har fulgt voldsomt med i lokalbladene. Af og til ser jeg en overskrift, men det er aldrig noget konkret de skriver om. Det private initiativ har jeg ikke hørt om længe, og det er vist også for stor en mundfuld.

En ekstra fjordforbindelse ville hjælpe meget – bro/tunnel? Men den burde opføres længe før man når Frederikssund. Og når de taler om motorvej, så er det helt skørt at opføre den langs med jernbanen.