Læsetid: 3 min.

Soldater: Spar på nye kampfly

Forsvaret mangler milliarder til materiel og reservedele. Find pengene ved at skære i antallet af kampfly, siger Afghanistan-soldater. Oppositionen bakker op
Forsvaret mangler milliarder til materiel og reservedele. Find pengene ved at skære i antallet af kampfly, siger Afghanistan-soldater. Oppositionen bakker op
23. januar 2008

Politikerne på Christiansborg skal skrue ned for de hede drømme om en flåde af nye topmoderne kampfly og i stedet bruge nogle af de mange milliarder på kedelige mangelvarer som reservedele og transporthelikoptere. Det siger de danske soldater i Afghanistan.

Også på Christiansborg lægger flere partier an til at skære i antallet af kampfly, og dermed stiger presset for at bremse en gigantiske investering i nye kampfly.

Udmeldingerne kommer efter, at et udkast til Forsvarskommissionens betænkning fastslår, at forsvaret i dag mangler et engangsbeløb på 2,4 milliarder kroner til reservedele, ammunition og materiel.

Derudover regner forsvaret med, at man hvert år fremover får brug for 700 ekstra millioner til drift på grund af de dyre missioner i blandt andet Afghanistan. Pengene skal findes, men det skal ske på forsvarets eksisterende budget, siger S og SF.

- Dansk økonomi er ikke til at udstede blankocheck til høre og venstre. Pengene skal findes inden for den eksisterende ramme, og kampfly er en helt oplagt måde at finde dem på, siger forsvarsordfører John Dyrby Paulsen (S).

Kampfly er ikke det vigtigste

Soldaterne i Afghanistan er ellers ofte afhængig af kampfly, når de skal fjerne Taliban fra områder i Helmand-provinsen. Men landene i Nato-koalitionen har ikke problemer med at stille kampfly til rådighed, siger formand for Hærens Konstabel og Korporalforening Flemming Vinther, der netop er vendt hjem fra et besøg hos soldaterne i Afghanistan.

- Der kan være fornuft i, at Danmark har nogle kampfly, men jeg kan slet ikke få øje på, at vi har brug for 48 fly. Det er så stor en investering, at andet må spares væk. Men soldaterne skal have det materiel, man savner på missionerne og herhjemme. Og de fortæller igen og igen om en ekstrem mangel på transportfly og helikoptere, fordi det er farligt at køre på vejene. Det er benhård alvor, og så kan det ikke nytte, at man køber kampfly, som holder hjemme i Danmark, siger Flemming Vinther.

Danmark råder i dag over 48 F-16 fly, der efter planen skal flyve frem til 2020, hvor nye kampfly skal tage over. Socialdemokraterne har imidlertid bedt om beregninger på, hvad det vil koste, hvis forsvaret nøjedes med 24 operative fly fremover. Det kan på sigt spare penge, når de nye fly skal købes, og der kan også spares penge nu og her, hvis forsvaret allerede i dag skar antallet af F-16 fly ned, siger John Dyrby Paulsen.

Politikerne skal dog ikke gøre sig håb om at kunne skære ret mange fly væk, hvis man fortsat har ambitioner om at kunne sikre luftrummet over Danmark og deltage i længerevarende internationale missioner, siger chef for Dansk Institut for Militære Studier, Mikkel Vedby Rasmussen, der selv sidder i Forsvarskommissionen.

- Hvis vi skal have et flyvevåben, der meningsfyldt og kan sendes ud på missioner, så skal vi have cirka ligeså mange fly, som vi har i dag. Alternativet er at have rigtig få fly, eksempelvis otte til tolv stykker. Så har man nok til at afvise russiske fly, der er på afveje, men heller ikke meget mere, siger Mikkel Vedby Rasmussen, der ikke ønsker at kommentere den konkrete diskussion i Forsvarskommissionen.

Der er dog fortsat usikkerhed om prisen på de nye kampfly. Svenske Gripen har tidligere meldt en pris ud på 22 milliarder kroner for 48 fly, mens producenten bag det amerikanske Joint Strike Fighter, Lockheed Martin, har sagt 20 milliarder kroner for samme antal.

/ritzau/

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer