Læsetid: 3 min.

Venstres bagland vil se meget mere asfalt

Flere motorveje straks og glem alt om roadpricing, lyder det fra Venstres bagland i hovedstadsområdet. Et nyt indflydelsesrigt Venstre-forum synes, at regeringens trafikplan er for forsigtig
En række Venstre-politikere er gået sammen i en ny -storkøbenhavnsk trafikmafia-, der går ind for flere motorveje og er imod roadpricing.

En række Venstre-politikere er gået sammen i en ny -storkøbenhavnsk trafikmafia-, der går ind for flere motorveje og er imod roadpricing.

Brian Berg

20. januar 2009

Nu skal det være slut med at bygge motorveje som led i trafikpolitiske studehandler.

Sådan tordnede transportminister Lars Barfoed (K) forleden imod, hvad han kaldte "sognerådspolitik" på trafikområdet. Det skete ved en konference i Lyngby afholdt af FDM, og tilhørerne var næppe i tvivl om, at den konservative transportminister hentydede til de jyske politikere, der i årtier har presset på for at få motorveje til deres landsdel.

Nej, nu skal regeringens trafikplan være styrende, fastslog Lars Barfoed og sagde, at planen især handler om at styrke den kollektive trafik. Kørselsafgifter skal samtidig reducere vejenes trængsel, som man ikke kan bygge sig ud af med mere asfalt - bortset fra nogle få steder, som ingen såkaldt trafikmafia skal have lov til bestemme.

Men ikke så snart er den jyske motorvejslobby manet i jorden, før en storkøbenhavnsk melder sig.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

martin sørensen

Venstre ved man hvor man har,

Mere trafik på vejen, løses for Danmarks dogme liberale parti, kun med mere asfalt & beton.

Flere veje giver automatisk, flere biler der naturligt giver behov for flere veje, som der automatisk giver flere biler .......flere biler ......flere veje ........ og om 10-20 år der køre vi rundt i 2-3 etageres motorvejs systemer, der alle er sandet til i trafik. at bygge veje nok til at følge trafikens udvikling er som at agere pasivt, på problemet.

kloge socialister vælger kloge. markeds løsning med roadpricing. der reagere, ved at det koster den retfærdige og fair pris, for den plads og foruening som din bil fylder på vejen. prisen er direkte sat i forehold til den trafik mængte som vej systemet er bygget til og den offenlige transport alternativ der er i forehold til en privat bil, det er både retfærdigt og fair.

Jens Sørensen

Ud over det idiotiske i ikke at satse på den kollektive trafik, er det sjovt at følge slaget mellem by-venstre og land-venstre.

By-venstre, der går ind for de "frie markedskræfter", "det der ikke kan stå må falde" og "sin egen lykkes smed".

Land-venstre,, der siger de samme floskler men reelt går ind for beton-socialisme med milliarder af kr. i bistandshjælp til traditionelle venstre-kommuner (indbyggere) via udligningsordninger, manglende skattebetalinger, landbrugsstøtte, egnsudviklingsstøtte og tusinder af andre særlige ordninger.

De seneste tiltag er f.eks. at parkeringsafgifter, der i København er meget høje, nå skal tilgå staten.
Eller en evt. Road-pricing i Købernhavn ligeledes skal tilgå staten.

Begge afgifter burde tilfalde det område, de er opkrævet i og helst til fordel for den kollektive trafik.

Hvorfor skal primært Københavnerne betale millioner af i disse afgifter til staten, når stort set resten af landet ikke betaler noget. Ja, jeg ved at det i flere byer koster at parkere, men tariffen er væsentlig mindre og kun i visse perioder af døgnet.

Hvor længe vil by-venstre lade sig føre rundt i manegen af land-venstre ?
Er omtalte forum et tegn på opbrud ?

Dorte Sørensen

Denne trafikmafia i Venstre viser, at Fogh Rasmussen har mistet sin aura også i Venstre. Derudover viser Løkke Rasmussens udtalelse om bl.a. Frederikssunds motorvejen også, at den lille stump af den nye motorvej var hele tiden tænkt som en hel motorvej og den lille stump der var med i trafikplanen skulle bare se ud som regeringen og Venstre mente noget med styrkelse af den kollektive trafik.
Hvis regeringen og Venstre havde ment noget med styrkelse af den kollektive trafik så havde trafikplanen satset mere på udbygningen af opsamlingspladser i forbindelsen med S-banen til Frederikssund og tætter betjening på denne bane.

John Fredsted

Én ting synes da helt sikkert: Disse venstrefolk, der taler for mere asfalt og dermed flere biler i en verden, hvor klimaet allerede er ved at nå et tipping point, og hvor peakoil er nær, behøver da i hvert fald ikke mere asfalt i deres hoveder.

Dorte Sørensen

Men Kim Vibe disse borgerlige kovendinger sætter Fogh Rasmussens slinger kurs i relief og stiller spørgsmålet – HVAD vil Fogh Rasmussen egentlig.
I mine øjne er der MEGET uheldigt, at en regeringsleder ikke ved hvilket ben han skal stå på.

martin sørensen

98 læger siger dit barn er sygt, 2 læger siger at barnet er rask, hviklen læge vælger du at lytte til når dit barn skal behandles ?. derfor vælger vi at handle i klima spørgsmålet. citalt Arnold Schwarzenegger aksion film helt og guvonør for californien.

De by liberale venstre folk, evner helt enkelt ikke at se, klimaet og peak oil som et problem. hade de ikke magt så var det faktisk lidt synd for dem, for de evner ikke at se at jorden er en kugle, trods at vi flyver rund om kuglen dagligt, så er der intet intet der kan sænke deres hellige vægst,

Ordet vækst og begrebet vækst det er blevet en moderne religøs sekt, der pågrund af dem der er ramt af den farlige nyreligøsitet er langt farligere end, selv moon bevæbelsen, Hizb-ut-Tahrir og ligende sekter.

Deres vægst fundementalisme, udgør en fare der ender med at ødelægge hele verden. Der er ikke tvivl om at et øget co2 udslip opvarmer atmosfæren, der er ikke tvivl om at verdens olie og øvrige forsile energi resurser er begrænsede resurser, som der på et tidspunkt vil slippe op, vi har hentet den nemme olie op fra nu af bliver olien mere og mere dyr og træls at få op.

som alle andre religøse sekter så benægter man hårdnakket fakta når fakta, går imod deres farlige religøse tro og fundementalisme.

Det er ret tydeligt, hvad han vil. Han vil omlægge skatten, så den kommer ned på arbejde. Det vil han gøre med alverdens grønne afgifter, som oppositionen vil have svært ved at argumentere imod, selvom de vender den tunge ende nedad.

Et genialt greb, hvis det ikke lige var fordi, at hans egne vælgere er dybt co2skeptiske.

Dorte Sørensen

Men Kim Vibe dette er jo også en af Fogh Rasmussens mange kovendinger. Før valget i 2007 ville Fogh Rasmussen ikke høre om skatteomlægninger og slet ikke nedsætte en skattekommission, der skulle se på konsekvenserne ved skatteomlægninger fra arbejde til andre områder.
Mener du virkeligt at det er genialt at halse bagefter.

Uden at være sarkastisk: hvorfor ikke give privatfasc...hov - privatbilisterne deres motorveje, men så kræve seriøse investeringer i kollektiv trafik?

Vi ved jo at de motorveje kommer under alle omstændigheder, eftersom alle partier fra S og ud mod højre går ind for dem, så når S kommer med lidt teatertorden, betyder det bare en lille forsinkelse i vejanlægningen, men samtidig at der ikke kommer en øre til kollektiv transport.

Desuden tror jeg ikke at benzin & diesel ryger af markedet, før den sidste dråbe råolie er brugt, - uanset hvor meget verdenshavene så stiger. Det ville jo kræve at bilister generelt skulle være styret af logik i deres valg af transportmiddel, og det skal man vist være meget blind for at tro på.

Og så kan jeg iøvrigt kun give Kim Vibe ret mht. Fogh, - vores statsminister er måske ikke rigtig klog, nem snu, det er han s'gu!

Dorte Sørensen

Kim Vibe til anbefaling slå op i Danmarks Statistiks skatteopgørelser tilbage til 1970ér. Her vil du se at skattetrykket steg og steg under Schlüter og har holdt sig næsten konstant under Nyrup Rasmussen og Fogh Rasmussen.
Det er en myte, som Fogh Rasmussen har været dygtig at plante, om at skatterne steg og steg under socialdemokraterne.

Christian de Coninck Lucas

Asfalt og veje er for dem der ikke ved hvor mennesket er på vej hen og de, som tjener penge på at bygge dem. Desuden er entusiasmen for alt hvad der hedder traditionel bilindustri -- med tilhørende hær af lobbyister -- nærmest på nulpunktet. Men hvor lade virkeligheden stå i vejen for en "handlekraftig politiker"? Det ville være alt for nyskabende...

Kunne vi ikke arrangere en seance, hvor Lars Barfoed og Statsministerten får råd af Nikola Tesla? De, og mange andre her i andedammen, kunne i den grad godt bruge en briefing der ikke kommer fra lallende, kulpromoverende brancheråd.

Ja Dorte, den konservative mindretalsregering i 80'erne overtog S falitbo, og skulle samtidig finansiere det S-skabte velfærdssamfund, som det ikke var politisk muligt at rulle tilbage. Derfor gik skatten op under den borgerlige regering.

Det er dog en anden diskussion, der ikke hører hjemme i trafikken.

Dorte Sørensen

Kim Vibe de borgerlige regeringer , der sad i 1970érne kunne ikke gøre det bedre end Anker Jørgensen. Derudover fik Danmark gang i olieproduktionen og energispareplaner for både erhvervslivet og husholdningerne. Begge ting som vi har levet højt på i dag og det skal vi vel hellere takke Anker Jørgensen for end at give ham skylden for 2 oliekriser og en verdensomspændende lavkonjunktur.

martin sørensen

@ Sven Karlsen

Jeg tror på change, (forandring).

Det handler om at der først er et par lande der kan være fyr tåne for den anden udvikling vil kineserne eller amrikanerne gennemføre en forandring før de ser om det er muligt ?.

Danmark er i den unikke situation hvor vi kan gennemføre den foradring, og herved få alle fordele, Vi viser de andre vejen mens vi tjæner penge på at sælge vores know how, til hvordan vi gjore det, der er både jobs posiv handsels balance, og udviking i den strategi.

vi skal sætte os selv et meget ambisiøst mål om at udfase alt olie alt naturgas og alt kul om max 15-20 år.

Til oplysning så er, alt den nemme rå olie er væk. Fra nu af så bliver det svære og svære at få den sidste olie op. hermed også dyre og dyre, ja jeg ved godt at olie prisen pt er ca 50$ pr tønde. dagens olie pris er faktisk ret irelevant i denne debat, for dagens olie pris ja den udtrykker primært, den økonomiske aktivitet der er i verdens markdet pt. kun da prisen var oppe i ca 150 dollar pr tønde dengang var ca 20 $ af den pris pga leverance problemer ( vi var lige oppe og røre ved loftet) , resten var og er markeds baseret. pga den høje aktivitet der var dengang faktisk, og nu lave akktivitet, så var oliekrisen katalysatoren der fik sammenbrudet til at ske. Det er faktisk ret logisk, verdens olie kilder er i princippet totalt ligeglade med hvordan markdet nu er hvis vi producere med fuld kapasitet altid,, deres produktions cyklus topper når reserven, er som reserven er. Dog vil den nu lidt lavere økonomiske aktivitet udsætte dette tidspunkt for peak med 1-5 år for de olie producerende lande sænker jo produktionen nu hvor efterspørgslen er lidt lavere. Alt efter, hvorlænge at krisen den er.

Derfor har vi med krisen fået en gave, vi kan nu omstille vores samfund til at være mindre afhængelige af den forsile energi, og herved sætte nyt liv i vores nu meget døde økonomi, disse grønne jobs kan næsten umuligt udfases til lavt løns lande, for uanset hvad så er det nemere at forabejde bio massen til exembelvist biogas veligeholde og passe vindmøllerne derhvor de nu står. elbiler, el trolly busser og lastbiler, sporvogne/letbane tog. (vi kommer til at bygge nye små jernbaner, over alt i landet). et sænket energi behov i vores huse, og vores industri tænk vi kan faktisk skære ca 50% væk uden at vi taber nogen form for livs kvalitet bare ved at isolere, skifte vinduere maskiner mm. En el bil forbruger ca 20% af den energi som en normal benzin drevet bil gør med samme kw energi til rådighed, dvs den er ca 80% mere efffektiv til at udnytte energien.

Min filiosofi er ret enkelt mange bække små gør den store å. det er precist den solfanger på dit tag der gør forskelen, for gør vi alle det ja så er det isig selv en foradring.

Lad os være det fyrtån der oplyser vejen for resten af verden.

Hvis man tror at entusiasmen for biler er på et nulpunkt, bør man se sig om. At bilindustrien i USA er på spanden skyldes ikke folks manglende ønske om at få en ny firehjulstrækker, men deres manglende købekraft.

Tilbage i 70'ernes oliekrise blev Detroit pålagt af staten at udvikle og markedsføre mindre benzinslugende biler, hvilket bl.a. blev tolket ved at man stadig lavede en 8-cylindret 5-6-liters motor, men gjorde indsugningsportene lidt mindre ;-)

Og når USA importerer Toyota, mv. så er det altså helst ikke noget under 6 cylindre eller 3 liter.

Og det samme gælder i Europa, - de fleste moderne personbiler er vildt overdimensionerede på motorsiden, for selvfølgelig skal man da have en bil der kan køre 200 kmt og komme op på 100 på under 10 sekunder ... at en bil får katalysator og indsprøjtning og computerstyring gør den ikke miljøvenlig, hvis den stadig har 150 HK eller mere.

SÅ nej, - ingen får mig overbevist om at holdningen til privatbiler har ændret sig en tøddel de sidste 50-100 år ... det er stadig bare mere kraft og mere leg, uanset hvad.

martin sørensen

igen igen igen, den gode gamle borgerlige løgn,

anker jørgsen kørte danmark ud over afgrunden, hvad fanden ville ha han skulle ha gjort dengang?. danmark var 100% afhængelig af olie som der med et slag blev ca 400% dyre. det kostede penge at gøre danmark, uafhængelig af olie fyrede kraftværker. vi gjore det på ca 10 år. Ja 10 år. og invistedede et pænt stort. 3 cifreet milliard beløb på naturgas nettet, og de kulfyrede kraftvarme værker. skullle vi bare ha ladet de dengang 200.000-250.000 arbedsløse gå for lud og koldt vand ?. med det resultat at vi ville ha tabt en hel generattion så hold kæft med jeres borgerlige løgne. er den nuværende bank pakke ikke precist en samenligendelig situation med situationen dengang ?.

nej dervar krise og kriser kræver extreme løsninger og forøvrigt så var venstre og de koncervertive precist ligeså ansvarlige for de lån der blev taget dengang,

Hvor gad jeg i grunden godt at have det som Kim Vibe. Det må være herligt aldrig at være i tvivl om noget som helst, samt at være indehaver af den ultimative grønspættebog hvor svaret på ALT står.

P.S. Grønspættebogen er selvfølgelig skrevet af et borgerligt kraftværk af kreativitet og alvidenhed.

Jeg tror nu mere at det er fordi i er komplet ligeglade med alt andet end jer selv. Fred være med det, men lad i det mindste være med at stikke folk blår i øjnene.

Ja, jeg vil nu også sige at det primært er fordi højrefløjen kun tænker på sig selv, at de er lykkeligere.

Men ja, lad os da bare asfaltere hele landet, så kan vi leje det ud som landingsbane til amerikanerne.

Jens Sørensen

Snakken om Anker Jørgensen og tiden i starten af firserne er ganske interessant.

Gang på gang hører vi at Anker smed tøjlerne.

Det der jo rent faktsik skete, var jo at Anker forsøgte at dække underskuddet ved at indføre beskatning at pensionsmidler.
Forslaget vant dog ikke gehør hos de borgerlige partier. Som de sagde:
"Det bliver over vores lig. Beskatning af pensionsmidler bliver ALDRIG vedtaget med v ores stemmer"

Da det som bekendt drejede sig om rigtig mange milliarder, betød det at Anker ikke kunne komme igennem med sin økonomiske politik, hvorfor han valgt at fratræde.

Herefter kom Schluter til.

Og hvad var det første Schluter og Venstre fik gennemført ?
Godt gættet; nemlig beskatning af pensionsmidler.

Verden vil bedrages......og det bliver den.

Til Kim Vibe :
Vil du benægte ovenstående ?

Hvis du er enig, står det jo i kontrast til dine tidligere indlæg.
Hvis du er uenig, har du mistet enhver troværdighed og vist for enhver at du intet ved om dette tema.

Pest eller kolera.

Og nej Kim; Jorden er ikke flad selvom du måske påstår det. Det er lige så faktuelt som historien om Anker om Schluter.
Bemærk venligst at jeg ikke tager stilling om Anker gjorde et godt eller dårligt stykke arbejde.
Dog har Dorte fuldstændigt ret i hendes historiske fremlægning at tidens økonomiske situation.

Da jeg ikke er på min bopæl, og derfor ikke er istand til for alvor, at dykke ned i de historiske data, er jeg desværre nødt til at strække våben i denne omgang omkring Anker Jørgensens elendige regeringsførelse, men jeg skal nok vende tilbage.

Inger Sundsvald

Som om det nogensinde har forhindret Kim Vibe i at udtale sig, at han ikke har eksakt viden, historisk eller anden viden på plads.

John Fredsted

Disse venstrefolk med asfalt i hovedet kunne, på lige fod med alle deres bedrøveligt uvidende trosfæller kloden rundt, med fordel overvære Chris Martenson's crash course i økonomi:

http://www.chrismartenson.com/crashcourse.

Hele videoen tager 3 timer og 23 minutter, men den er opdelt i 20 tidsligt overkommelige kapitler. Jeg har således set den fordelt over 3-4 dage.

For hvis disse vækstfanatikere gjorde det, så vil jeg tro, at de selv gennem asfaltdampene i deres frontallapper ville indse, at deres forvrøvlede ideer ingen gang har på jord.

martin sørensen

@ sven karlsen.

bestemt enig om at bilen ikke stopper med at blive udvkiklet, hvem siger at en milliø racer behøver at være kedelig :-). Jeg er bare overbevist om at bilen udvikler sig væk fra "forsildrevne dinosauere" overtil eldrevne monstre. tænk den nuværnde generation af batterier der kan biler køre ca 200 km pr opladning.

og der er en form for "mores lov" for batterier. ( den sagkundige more, der i 1960ne forsage at computere vil fordoble deres regne kapasitet hver 18 månede dvs for samme dollars der kunne man købe en computer 18 månder senere der var dobbelt så hurtig). Det samme gælder i dag for el batterier, hvert 5 år der fordobler man holdbarheden på batterierne, for et batteri til samme pris som det der var før. DVS om 5 år der kan vi for et batteri til samme pris som dem der er i dag køre 400 km, Derfor har shai agassi ret det handler om standarter, udvikel et standart størlse batteri, og adskil selve batteri ejer delen væk fra købet af elbilen, så man leaser batteriet afregnet pr km ganske som vi nu ser det med mobil telefoner, hvor vi kan købe en meget billig mobil telefon hvis vi lover at bruge det selvskab i minst 6 månder, der vil shai agassi love os en næsten gratis elbil, hvis vi lover at købe vores strøm til at drive bilen hos ham i de næste 3-5 år. nej bilen er først ved at blive udviklet elbilen er bilen version 2:0 og hvad de borgerlige fjolser ikke fatter så er roadpricing en essintiel nærmes livsvigtig. del af at indføre elbiler på markdet. for uanset hvad så løser elbiler ikke trafikale problemer man holder ligeså meget i kø i en elbil som man kan gøre det i en benzin bil.

@ kim vibe

Vil du benægte at olie prisen den faldt fra det høje nivue i 1981 hvor prisen var ca 100 dollar set i nutids penge pr tønde, ned til det som der svare til ca 20 dollars pr tønde i det skete allerede i 1983,allerede i 1983 behøvede danmark ikke, så meget olie som vi behøvede i 1981. de kulfyrede anlæg var nu online, naturgas nettet var ved at være færdigt. kraftvarme værkerne var nu ved at være online, og bilerne som vi kørte i var i 1983 mere økonomiske end de var bare 2-5 år før. alt sammen betød det at danmark nu importerede langt mindre olie og at olien samtidigt nu var langt billigere ja det betød at vi samtidigt nu hade overskud på vores betaligns balance, at slütter smed det hele væk på den høj konkuktur der var fra 1983-1987, hvor det nu pludseligt var nødventigt med katoffelkur mm, behøver jeg virkeligt, at oplyse hele den danske befolkning at der var ca 400.000 arbedsløse bare på dagpenge da slütter gik af som statsminister i 1993. ja det var en rigtigt dygtig regering NOT og angående de arbejdsløse ja jeg ved det for jeg var selv en af dem, og jeg var også en af dem der hurtigt kom igang i 1994 da nyrup satte nyt liv i økonomien med sine krise pakker, nyrup forlod et statsministerum med overskud på alle tal- han sænkede arbedsløsheden fra næsten 400.000 til ca 160.000 i 2001. nurup hade et pænt olie overskud til sin rådighed men det var ikke en brøkdel af de olie penge som fogh har haft i sin regerings periode, uden olie ja så er der ikke et dansk økonomisk mirakel så her har i jeres " dygtige" fogh

angåedne arbedsløsheden og Fogh ja om 1-2 år så er vi tilbage ved udgangs punket, 160.000-250.000 arbedsløse for fogh evner ikke at løse problemet fjolset, er totalt bundet på hænder og føder af sine liberale dogmer.

De sidste bil-shows i USA og Kina viste, at der er el-biler på programmet, og at de formentlig er i produktion og til salg fra slutningen af 2010.

Skulle vi ikke lige også se i øjnene, at den nye individuelle trafik kommer til at blive CO2 fri, og at det derfor måske ikke er alt for smart bare at gå ud fra, at kollektiv trafik er det eneste svar på CO2 problemet på transportområdet ?

Det er altså tåbligt at hælde milliarder i kolletive trafiknet for blot at opdage , at når hele det kollektive er er klart tilbrug, så kører de individuelle CO2 frit ?

Politikerne på Christiansborg burde se lidt mindre i bakspejlet og lidt mere ud i fremtiden m h t den tekniske udvikling.

Man kunne proaktivt fremme den CO2 frie individuelle transport ved at fremme udbygningen af el-ladestationer, batteri-skift
-stationer og brintpåfyldningssteder (brintcelleteknologien) .

Jens Sørensen

Robert,

Jeg tror du har ret i at bilerne om en del år bliver CO2 frie. Men hvornår ?
Og vi har da stadig et trafik problem.

Hvordan vil du presse flere og flere biler ind i København ?
Vil du rive alle bygningerne for at give plads til 12 sporede moterveje ind til Kbh's centrum ?

Asfaltere tivoli til parkeringsplads til alle de nye CO frie biler ?

I øvrigt er det vel ikke nok at bilerne bliver CO2 frie.
Hvad med al anden form for forurening ?
Hvad med knaphed på resourcer, herunder olie ?

Parkeringshuse under jorden kan løse Københavns parkeringsproblemer.

Trafikken i selve byen glider rimeligt. Det er på motorringvejene og motorindfaldsvejne køerne opstår. De bør udvides.

Mht. olie holder vi jo netop op med at bruge det i takt med, at det forsvinder, så hvilket problem sigter du til?

Hvad har anden forurening med sagen at gøre?

martin sørensen

@ Kim vibe.

Køer ingen problem vi bygger bare en etage motorvej mere, mangel på pakerings pladser, ingen problem vi graver en etage kælder mere ud, og bilen ja de bliver mere effektive til at udnytte olien så det er heller ikke et problem vel. vi skal bare sænke afgiften på benzinen og bilerne, og udbygge vej systemtet løbede så løser problemet sig selv, er det ikke nogenlunde summen af dine holdninger kære kim vibe ?.

Kender du til Jevons Paradox ? næppe.

William Stanley Jevons var en meget kendt engelsk økonom fra 1900 tallet. han forudså trods mere effektive damp motore så ville efterspørgslen efter den watt mere effetive damp maskine nu øge efterspørgslen efter kul så kul prisen den ville stige trods den mere effektive damp maskines opfindelse, så der er en vel afprøvet økonomisk model der beviser og dukomentere, at flere veje ja det betyder kun flere biler, og gør man intet for at sikre at de biler ikke bruger benzin og disel ja så betyder det trods mere effektive, motore automatisk et større forbrug af benzin for nu er den mere effektive motor jo billigere at bruge,
Derfor er roadpricing livsvigtigt i forbindelse for at sænke behovet for bilen.

kære kim vibe din holdning er en gammel mands holdning, dine holdninger udtrykker verden igår, hvor man blindt bygger uden at tænke om der er andre løsninger, for hvad giver dine flere motorveje flere pakerings pladser ja flere biler der kun giver behov for flere motorveje flere pakerings pladser. det er ikke udvikling nej det er symtom behandling. på en sygdom der æder vores samfund.

For brugen af de resuser tager resurser fra det som der betyder noget i et samfund nemlig vores evne til at passe de svage, passe dem der ikke selv evner at passe sig selv.

angående olie ja tro hvad du vil men indse din filosofi er over der fødtes en ny tid og den begynder precist idag, kl 18:05 dansk tid blev obama president, og ja det varsler faktisk en ny tid, hvor vi ikke slavisk bygger motorveje hvis roadpricing hvor vi betaler for den plads som vores bil belaster vej systemet med. løse problemet med den øget trafik.

Jens Sørensen

Kim Vibe,

Jeg har dig mistænkt for at spille dum, og derfor ikke værd at spilde tid på, men OK :

Du skriver:

Parkeringshuse under jorden kan løse Københavns parkeringsproblemer.

Delvist rigtigt, men undergrunden har sin begrænsning + en meget dyr løsning.

Du skriver:

"Trafikken i selve byen glider rimeligt. Det er på motorringvejene og motorindfaldsvejne køerne opstår. De bør udvides. "

Du har åbenbart ALDRIG prøvet at holde i kø om morgenen. Grunden til at trafikken glider nogenlunde skyldes KUN 2 ting.
1. den kollektive trafik erstatter 1000vis at personbiler.
2. At bilerne bilerne holde i kø typisk for enden af de store indfaldsveje. Herefter bliver de lukket ind i "hold" således at man kan følge den grønne strøm. Hvis man udvider motorvejne vil disse køer blive endnu længere. Eneste løsning vil være at føre motorvejene HELT igennem byerne.
Og det er selvfølgelig husene skal rives ned.

Du skriver:
Mht. olie holder vi jo netop op med at bruge det i takt med, at det forsvinder, så hvilket problem sigter du til?

Hvorfor så bygge nye motorveje samt rive alt ned, når vi alligevel holder op med at køre.

Du skriver:
Hvad har anden forurening med sagen at gøre?
Det gider jeg næsten ikke at svare på. Lad bare alle indbyggerne dø af alskens forurening. Lad alt det grønne visne og dø.

Kim, du er svær at tage alvorligt

Hør nu lige her: hvis man brugte olie (benzin/diesel) centralt til at producere el, og så anvendte den el til el-biler, så ville det være mange gange mere energi-effektivt end biler med forbrændingsmotor, og kilometerprisen ville dermed være væsentligt lavere.

For hver historie man hører om at skyde midler i udvikling af akkumulatorer og el-biler, hører man 2-3 historier om at skyde penge i biler der kører på bio-brændsel eller brint.

Hvorfor? Fordi der ikke er potens i en stille el-motor der bare gør arbejdet, - folk vil have larmende og osende forbrændingsmotorer under kølerhjelmen, og de vil med glæde bruge markerne til at dyrke raps så de kan køre på arbejde, - så vigtigt er det for flertallet at "være fri bag rattet",

En ledbus på 20-25 meter tager ca. 100 passagerer, svarende til ca. 65 biler af ca. 1,5 person igennemsnit, svarende til en kvart kilometer billkø. Hvis halvdelen af myldretidstrafikken var busser istedetfor biler, så var der ingen kø, og samfundet ville spare hundreder af millioner af tabte arbejdstimer om året.

Var der noget med at regeringen leder efter et sted at hente nogle ekstra ressourcer til at kompenserer for nedgangen i arbejdsstyrken, når de store årgange går på pension?

martin sørensen

Sven Karlsen

hmm er det smarte ved elbiler ikke precist at de kan bruge vindkraft, direkte i "tanken". og forøvrigt så er selv en elbil drevet 100% på kul sort kulkraft langt mere effektiv end end normal benzin bil
nogensinde vil blive det,

http://www.pdfdownload.org/pdf2html/pdf2html.php?url=http%3A%2F%2Fwww.da...

den benzin drevne bil er nok det største spild af resurser vi har overhovet, alt varme energi ( ca 3/4 af det sammelde energi forbrug) ja den går bogstaveligt lige ud til pip fuglede, her er det smarte ved at udnytte en motor der udnytter energien ca 85% dvs vi taber kun 15% ved transmision, ladervarme og batteri tab. samt friktions energi fra elmotor mm.

http://www.danskelbilkomite.dk/Elbilen%20giver%20brintbilen%20baghjul.pdf

Bio brændstoffer, tjaa igen EROEI Energy Return Off Investet Energy. skulle vi bare drive en brøk del af danmarks bil park ja på bio brændstof ja så skulle vi dyrke hele danmarks jord arial, herudover, alle byer, mm. Det er en meget meget dyr måde at frembringe transport energi på. driver vi hele danmarks bil park Elektrisk så kræver det ca 500 af de store vindmøller ja kun ca 500 vindmøller det er alt.

http://www.teknologiraadet.dk/subpage.php3?article=1390&toppic=kategori6...

Så har vi et problem med det manglede brummm fra motoren ja så er der uden tvivl mp3 simulatorere der kan frembringe precist den lyd som man ønsker fra elbilen, selv med det energi spild og syntedisk lugt fra benzin mm ja så er elbilen ca 4-5 gange så effektiv som de mest effektive forbrændings motore,

vi nærmer os en fremtid med bilen version 2:0 og det er en elbil alle andre konkuranter er helt ærligt ikke i samme liga.

Kære Martin Sørensen,
mit indlæg er ironisk, men stadig alvorligt ment. På trods af de fakta, som du meget korrekt udbygger, så vil flertallet i den vestlige verden ikke slippe forbrændingsmotoren uden sværdslag, uanset hvor ineffektiv den er.

Hos flertallet vinder følelser altid over fakta, så hvis en eller anden forsker er parat til at sige at biobrændstof er en rigtig god løsning, så er det sådan en dejlig kort og velkommen sætning, at man vælger at tro på den, fremfor at bruge en masse tid på at sætte sig ind i modargumenterne.

martin sørensen

Vi får helt enkelt ikke noget valg,

bio brændstof er en naresut, det er eldrift eller aposlens heste. det er helt enkelt naivt at tro at vi kan drive bare en lille procent del af vores nuværnde bil park drevet med bio diesel eller endnu værre etanol, som der er en direkte energi taber DVS man forbrugere mere energi til at lave etanol end der er reel energi i den etanol som man vil hælde på bilen. Faktisk så er olie kul og naturgas mere milliø rigtigt end de såkaldte milliø rigtige bio brændstoffer. kun bio gas og halm afbrædning. samt udnyttelse af bio rester, har en seriøs fremtid men det vil være hjørner set i forehold til vindmøller, bio gas kan lageres og bruges som buffer energi det samme gælder de andre bio brændstoffer men de er som sådan kun set som et suplement til vind og sol energi.

desvære så har vi ikke råd til sådanne fine føleser, for valget er ret enkelt enten så går vi elvejen eller også så har vi kun vores føder. eller heste klove

Jens,

Dit førstehåndskendskab til Københavns biltrafikale problemer må ligge på et meget lille sted, mens jeg har bilpendlet til København i rigtigt mange år.

Det er ikke for enden af indfaldsvejene, at der de største køproblemer. Det er hvor flere tilkørselsveje møder hinanden.

Eksempelvis på helsingørmotorvejen mellem Kokkedal og Holte.
På Hillerødmotorvejen mellem Farum og Bagsværd.

Køen ved lyskrydsene for enden af motorvejen er småting i forhold til det.

Mht. olie, så forsvinder bilen ikke. Den får bare andet brændstof. Biltrafikken vil fortsætte som altid. Derfor skal selvfølgelig bygges nye motorveje til den stadigt tiltagende biltrafik.

Mht. anden forurening så er det en helt anden diskussion.

Martin,

Jeg har ikke sagt, at bilerne nødvendigvis skulle køre videre på benzinmotorer. Jeg forudser netop en gradvis udfasning over de næste 50 år, men det betyder ikke færre biler. Der vil altså stadig være behov for nye motorveje.

Vibe: Jeg tror heller ikke biler mv. forsvinder - men som Martin Sørensen siger, så er det ganske enkelt naivt at tro at det er en let sag at drive vores nuværende maskinpark (fly, biler, lastbiler, skibe, toge mv.) på materialer som vi selv skal dyrke, frem for "bare" at hive dem op af jorden.

martin sørensen

Jeg har ikke sagt, at bilerne nødvendigvis skulle køre videre på benzinmotorer. Jeg forudser netop en gradvis udfasning over de næste 50 år, men det betyder ikke færre biler. Der vil altså stadig være behov for nye motorvej citalt kim vibe.

Mit svar.
Jeg tror ikke på en gradvis udvikling, udviklingen har vist gang på gang at alt udvikling sker i explosioner. 1990 der hade max 1:100.000 danskere en mobil telefon, år 2000 der hade næsten alle danskere mobil telefon. el i hjemmet, ja det skete også næsten over en nat, på bare 10-20 år der gik vi fra at der ikke var el i et hus til at alle huse hade el. central varme hade samme udvikling, næsten alt udvikling det kommer i stød og når den først bliver normal folke eje ja så går det ufatteligt hurtigt med at udfase den gamle teknologi, på precist samme måde kommer det til at gå med elbilen. når infrastrukturen står klar omkring år 2012- 2013 der vil vi se en ketup effekt, for når du kan udskifte din tradisonelle benzin bil med en elbil, nærmest gratis ja favel, gamle benzin sluger, og velkommen til en fast regning på at kunne køre næsten ligeså meget som man vil.

Det kommer til at gå meget stærkt om max 10 måske 15 år der vil der ikke kunne sælges en forsil bil mere, det sker når vi har skiftet til den nye eldrevne infrastruktur.

Angående flere motorveje, her er jeg bare helt uenig måske er det fordi at jeg er generelt markeds indstillet, og ikke dogmatisk planøkonomisk i mit sind, jeg finder det helt enkelt urimeligt at man belønder den flok der holder en bil en passaser langs motorvejne ind til vores store byer hverdag, med at bygge nye motorveje. uanset om man har elbiler eller benzin biler så vil de trafikale problemer være de samme, derfor er vi nødtil at løse dem ved at markedsgøre vejsystemtet, så du betaler den fair pris for den plads som din bil belaster vej kapasiteten med, Det er for mig at se en meget dårlig udnyttels af den nuværnde kapasitet, hvorfor skal alle kontor ansattte møde kl 09:00 ?. og hvorfor skal alle butikker åbne og lukke på samme tid ? det er helt enkelt en oldnordisk måde at se på verden på, jeg arbejder selv på guderne må vide hele døgnet alle ugens dage, hvorfor skal alle banker lukke kl 16:00 med lang dag om torsdagen også vidre, vi er styret af vores forstokkede forsile tradisoner, derfor nægter vi at se verden som det verden er nemlig et organisk sted, en kugle med begrænsede resurser. hvor døgnet ja det vare 24 timer og der er 7 dage om ugen, året har 365 dage.

Nej det er forælede. tradisoner ikke faste parameter der er årsagen til at dette er tilfællet. kunne vi møde lidt forskudt af hinanden, så vi løser opgaverne løbede ja så vil vi nu fjerne presset på vores vejsystem. roadpricing ja det vil også flytte folk over i busser og tog, er det smart at vi har næsten tomme busser og tog mens vejsystemet er totalt overbelastet. sandet til i trafik ?. faktisk så kræver det max at vi flytter ca 10% så flyder det hele igen, der er massere af nok pakerings pladser, ja for vi møder jo forskudt af hinanden. hverdagen hvordan vil den hægne sammen i den verden ja dette spørgsmål er en fornærmelse overfor en mejerist der i hele sit liv har arbejdet mens andre har fri, det fungere fint. vi skal bare lære at sådan er livet, hos os der er det af simpel nødventighed at vi er nødtil at arbejde over hele døgnet, alle ugens dage.

hvorfor skal vi alle møde på vores pind, kl xx:xx om formidagen til kl xx:xx om eftermidagen ? Hvorfor er vores ledelses mønster stadigt så forlædet så man helt enkelt ikke stoler på at folk ønsker at lave det som de er sat til ? mit arbjede ja der er det naturligtvist en nødventgihed at jeg møder mælken forabejder sig ikke derhjemme, men vores mellemledere ja de har ofte hjemme arbejds dage, der når de faktisk alt det som de ikke har tid til at nå på arbejde. mens de sider der hjemme. jeg vil garentere at langt de fleste ja de kunne godt tage 3 dage på arbejde om ugen, hvor de møder forskudt, og 2 dage med hjemme arbejde, hvor de når alt det som de har fortravt til at nå mens de er på arbejde. Resultatet ja det er højere effektivitet. og gladere medarbejdere. der ikke skal bruge alt deres energi på at side i kø på køge bugt motorvej kl 8:00 om morgen, det er helt ærligt cirkus forsil som vi ser hverdag hvor bilerne holder kø kofanger mod kofanger. og at høre ærlige borgerlige forsvare den verden ved at bygge nye motorveje til at udbygge den afvikling af vores civilisation ja det råber til himlen af dumhed.

Uanset om udviklingen kommer hurtigt eller ej, vil trængselsproblemet være det samme.

At du så vil satse på en kollektivistisk transportform, der havde sin storhedstid i slutningen af attenhundredetallet, og som igen og igen har bevist sin manglende evne til at leve op til moderne menneskers behov, er vel ikke specielt visionært.

I de fleste amerikanske storbyer klarer man sig helt uden.

Dorte Sørensen

Venstres ny trafikmafia ser ud til at have større vægt end Fogh Rasmussens nye grønne profil giver udtryk af.
Fx er det lige kommet frem at Vejdirektoratets motorvejsbudgetter er skredet igen. Ja i radioavisen lød det til at være en overskridelse på 40 pct. , men regeringen mente at pengene her skulle findes. Ligeledes siger venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen til Berlinge.dk , ” Der er en ramme til forhandling, men der er mulighed for at gøre rammen større, hvis der kan findes holdbar finansiering ”
Det er sandelig andre toner end ved DRs byggebudgets overskridelse.

martin sørensen

Mener du virkeligt at de amrikanske storbyer med deres 100 km surburbia byer er fremtiden for verden ?.

Nej det er om noget et udtryk for en gammeldags holdning at vi skal bo 50-100 km væk fra vores arbedsplads. for at bo i surburbia alle møde på samme tidspunkt, hvor vi køre fra samme lille tomme box ud på mortorvejen, ind til byen, i hver vores lille bil ( helst store SUV).

http://www.youtube.com/watch?v=ONEYGU_7EqU&feature=related

ærligt udviklingen den er løbet fra dig kære kim vibe du er ca 20-30 år bagud for hvad folk de ønsker inde i hjertet, kunne jeg få et liv til at fungere uden at skulle bruge 30-40 mitutter på vejen hverdag ja så ville jeg og ca 99% af alle, gøre precist dette. vores fritid med familien. ja det er den tid der er vigtig ikke den "littel box" som vi er puttet ind i.

bilen det er et transport midel, der briger mig fra a-b kunne jeg tage en bus eller et tog. der gjore det samme ja så kørete jeg med bussen eller toget. for helt ærligt. livet er sku for kort til at holde i kø ko fanger ved kofanger mens vi lader os fragte fra vores littel box ind til det arbejde som der skal skabe midlerne til at afbetale det hele. hvornår kommer nydelsen ind i det liv, hvor er den tid til at forundre sig over at livet det bare er et liv ?.

Jeres syn på verden ja det er et udtryk for et forældet syn på verden, det var verden i forgårs. den nye verden indretter sig så der er plads til børn, plads og især tid til at ha en familie. det nytter bare ikke når vi bruger 2-3 timer på landevejen hverdag. den veden hvor vi fragtede alt fra hedodes til pitatus og lidt tilbage til herodes igen , ja den ender. det var en fase som vi var igennem. hvor i ligger logikken i at vi fragter vores mælk ca 600-1500 fra jord til bord og tænk vi kalder samtidigt den mælk for "økologisk" når den ikke er sprøjtet med pesticider og kustgødning. Hvor er det økonolgiske i at fragte fødevare så lagt ?.

små kasser fyldt med ragelse. og tomme ting der har skabt tomme mendesker der tomt forfylder tomme mål.

Det er om noget precist ikke den vej som vi skal gå. se dog forhelvede amerika usa er ved at gå væk fra den verden, de hader surburbia. og den tomme livsstil som de malls mm den giver det er et tomt liv uden charme. nej vores gamle bykerner, med snørkede veje, hvor vi kan lave sporvogne, der køre igennem byen. denne verden er precist fremtiden. ikke mere surburbia. om meget kort tid der vil vi se de små kasser værene næsten usælgelige, der er ingen der gider at bruge halvdelen af deres liv på at side i en bil, nej den rumelige by er fremtiden, med et lokalt forsynings net der levere de fødevare som byen behøver. vi har nået enden i af cyklus som din verden var i kære kim vibe, nu vender det.

Martin,

Tænk, jeg synes nærmest, at du lever i fortiden med dine småromantiske drømmerier om små butikker og snørklede gader. Drømmerier om den nære produktion og gulerødder fra haven. Vi er vel nærmest tilbage i præjernbanealderen.

Umiddelbart lyder det, som om du er studerende og ikke har et klap begreb om, hvordan det er at være en moderne børnefamile med to udearbejdende forældre.

Hjemmearbejdspladser er godt, men ikke alt kan klares fra hjemmet, og i 99 ud af hundrede tilfælde er den offentlige transport en tidsrøver i forhold til bilen.

At vi så samtidig i planøkonomistaten Danmark ikke kan få storcentre langs motorvejene som alle andre udviklede samfund har, men i stedet er tvunget ind i bykernerne for at købe ind, gør hverken livet lettere eller trængslen mindre.

Alle dine visioner er planøkonomiske. Når folk frit kan vælge. Vælger de selvfølgelig bilen, der til enhver tid giver den fleksibilitet og dermed overskudstid, der er brug for.

martin sørensen

kære kim vibe,

Du tror ikke på at klima forandringerne er fakta. ja det er åbenlyst, og naturligtvist har du ret til dine holdninger, trods de strider mod beviseligt fakta. jeg hverken kan eller vil tvinge dig til at tro på noget som du ikke tror på.

Om det er planøkonomisk at se på by kernen som fremtiden ja det ved jeg helt enkelt ikke. det eneste jeg ved det er at der er en bevægelse væk fra det som du finder fremtiden, hos min generattion og især hos de unge. jeg kender en del der ikke vil ha en bil og som der ikke har en bil.

Det er ret enkelt, der er helt enkelt, ikke energi nok til at forsætte som vi gør nu. derfor må vi forandre os, og prøver vi på at forsætte aligevel ved at udnytte dybshavs olien, tjæresands minerne, bruge co2 til at presse den sidste olie ud og omdanne kul til olie ja, så fylder vi atmosfæren med så meget co2 så det liv vi har nu det vil tvinges til at forandre sig helt enkelt af den årsag at der ikke er nok mad til at brødføde verden. så hvad nytter det at prøve med at forsætte surburbia vi fragter alt til alt samfundet, et par år mere når vi aligevel bliver tvunget til at forandre os om få år ?.

Den økonomsike krisen udsætter tidspunktet for hvornår vi oplever at der kommer midre olie op i forehold til den olie vi behøver,. med 2 måske hvis vi er heldige 5 år. hvad nytter det at vi ødelægger kloden for at få måske 10 år mere. i en verden der er en umulig konstruktuion. kik forhelvede på kloden jorden kære kim vibe, den er rund det er en kugle der er ikke det sted hvor vi mendekser ikke har været, og der er max 1/3 af de resurser tilbage som der er at finde her på den jord.

Hvad er 10% årlig vækst der tære på en resurse ?. jo det er det samme som at sige at vi om 7 år forbruger dobbelt så meget af den selv samme resurse set i forehold til idag. 2% vækst ja det betyder at vi om 35 år forbruger dobbelt så meget set i forehold til forbruget idag !!! det er ren matematik som selv liberalister ikke kan modaugomentere.

Hvor har du set de 5-6 andre jordkloder som vi kan udnytte for at forsætte i samme gear som nu ?.

Tro hvad du vil, men vi er nogen der nægter at ødelægge den verden vi lever i nu, og det betyder at du vill blive tvunget til at ændre din livsstil når vi har bestemt at vi skal ændre os i fælleskab og når vi udgør flertallet.. For det er precist det som demokratiet betyder.

Ja du kan naturligtvist agumentere for at gøre det modsatte det er din og dine menings fællers demokratiske ret, og den vil og kan jeg aldrig tage væk fra dig, men flertallet er ved at ha fattet budskabet, vi skal ændre os for at overleve. og ja det betyder at du og dine menigns fæller bliver tvunget modvilligt til at ændre jeres livstil væk fra jeres elskede 4 hujls trækkere over til noget der er lidt mere fornuftigt,. Siger de elbiler vi kan få ikke brummm når du trykker på spederen, ja så køb en forstærker der siger precist den lyd du eftersøger i de biler. Men aceptere at verden er ved at ændre sig og der er faktisk ikke ret meget som i liberalister kan gøre for at modvirke det for hvor er de frie markedskræfter der nusætter liv i økonomien ? hvor åååå du mener efter vi borgere har sat 20.000 kr ind i bankerne så vil de måske låne lidt ud igen nå ikke, hvor er de jeres frie markedskræfter der driver økonomien nu , hvor ? ja vi søger stadigt et svar på dettte helt enkele spørgsmål.

Så verden ændre sig som den har gjort det flere gange før. vi har set det før . Vi har evnen til at modstå selv de værste kriser, og ja det som der skal til det er at vi løfter i flok. og det sker altid på bekostning af individes egoistiske lyster.

venstre vil finde ud af at verden er ved at ændre sig og forandringen sker hurtigt, for nej gradvise foradinger det har vi mensker aldrig været særligt gode til, vi følger en leder der viser os en ny vej. igår der fik verden den leder,

http://www.youtube.com/watch?v=6-zjho9SPgA

obama ved godt at vi ikke kan forsætte som nu og han er ved at ændre verden, change det handler sku om overlevelse.

Martin,

Tak for et godt grin.

Obama og økofantasteri. LOL.

Lad os tale om det om tyve år, når du er flyttet hjemmefra, og har prøvet at leve ude i den virkelige verden.

martin sørensen

Jeg glædes da over at ha givet dig et godt grin :-).

Men husk den der leer sidst, leer bedst. nu er det godt nok en del årsiden at jeg flyttede hjemmefra. Åbenbart så er der "nogen", der har svært ved at se at der er andre sandheder end de dogmer som de selv har ophøjet til at være den evige sandhed.

De fælles løsninger er på vej ind til at afløse den fuldstændige indivudalisme, der er på vej ud. vi er ved at se en fusion imellem den tradisionelle venstre fløj med en mittersøgede linje hvor vi giver plads til indvidets særlige behov, i vores fælles løsninger.

Jeg kan godt se jeres kynisme og har hørt den før, men indrøm at verden forandre sig i store ryk og ikke flydene små bevægeser. I 90ne gik vi fra at ingen hade computere og mobil telefoner og internet til at det blev allemands eje, og ja det tog faktisk kun 3-4 år. i perioden fra 1996-2000. infrastruktur kan hurtigt opbygges, hvis vi har viljen spørgsmålet er derfor kun om vi har viljen.

Under anden verdenskrig, der gik usa fra at ikke ha nogen kamp vogne eller anden krigs matriel af betydning, den 7 december 1941. perl harbor skete, og bare 6 månder senere nu var usa nok det land i verden hvor der blev produceret flest kamp vogne, krigs skibe mm. nej verden bevæger sig ikke i små bevægelser det er altid store begivenheder der ændre ting med en nærmest revulusionær, forandring. så hvem er naiv ? :-)

Sider