Læsetid 3 min.

Dyb politisk uenighed om halal og haram i folkeskolen

Fadervor, fredagsbøn og halalslagtet kød kan få folketingets ordførere op i debatgearet. Dansk Folkeparti foreslog i går at forbyde særhensyn til muslimer i folkeskolen - ingen bakkede op, men forslaget vakte heftig debat
21. februar 2009

Muslimer og folkeskolen er nogle af de mest omdiskuterede emner i Danmark.

I går inviterede Dansk Folkeparti så Folketingets uddannelsesordførere til en debat af begge dele på én gang. Det trak ud i timevis og førte til fingerpegning, hovedrysten og suk fra hele det politiske spektrum.

Dansk Folkeparti bad om opbakning til et beslutningsforslag, som skal forbyde folkeskolerne at tage særhensyn til muslimer. Konkret foreslog partiet, at halalslagtet kød, badeforhæng i svømmehallerne og faste under ramadanen skal forbydes i skoleregi. Det vil sikre dansk kultur, som er under et faretruende pres, mener DF:

"Folkeskolen er en kristen skole, men den er under et kolossalt pres fra lovreligionen islam. De eneste bønner, der skal bedes i folkeskolen, er kristne bønner," sagde Søren Kraarup, som akkompagnerede partiets uddannelsesordfører, Martin Henriksen.

Hal Koch og halal

Særligt forslaget om forbud mod badeforhæng og halalkød fik mange kommentarer med på vejen. Spørgsmålet om, hvad der halal og haram i folkeskolen, altså hvad er tilladt og ikke tilladt, fik de fleste til at række hånden i vejret, selv om det var fredag eftermiddag. Der blev også lukket op for sluserne i det populære spørgsmål om definitionen af danskhed.

"Forslaget signalerer til vores medborgere, at de ikke er rigtig danske, hvis de ikke vil spise flæskesteg. Det handler ikke om folkeskolen, men om, at DF ikke kan lide muslimer," lød det fra Johanne Schmidt-Nielsen (Enh.).

Simon Emil Ammitzbøl, formand for Borgerligt Centrum, vurderede, at heller ikke badeforhængsforbudet ville føre til danskhed:

"Jeg ved ikke, hvad der sker i fællesbadet, men det undrer mig, at nogen påstår, det skulle være integrationsfremmende," sagde han og berettede efterfølgende om forskellen på åndsfriheden for grupper og individer, om brødrene Brandes og Hal Koch og om, hvorfor den helt sekulariserede folkeskole er den eneste rigtige.

Også Socialdemokraternes Christine Antorini tog afstand til forslaget. Hun så hellere en skole uden bønner, men vil ikke være med til at vedtage et forslag, der "kun handler om straf og sanktioner over for én bestemt gruppe, nemlig muslimer" som hun sagde.

Gang på gang lød det derfor fra ordførerne på talerstolen, at "vi kan ikke støtte forslaget".

Undervisningsminister Bertel Haarder(V) skulle også svare på sine nye udmeldinger om, at folkeskolerne gerne må bede både fadervor om morgenen eller fredagsbøn før weekenden.

Men tillades én bøn, tillades alle bønner, og forbyder man fredagsbøn, så forbyder man også salmer, forklarede han med henvisning til nogle af sine salmefavoritter, som "blot er bønner sat på melodi".

Haarder enig med DF

Loven er fin, som den er i dag, vurderede ministeren. Han understregede, at de enkelte skoler selv skal bestemme, hvad de serverer, hvordan de bader, og hvad de synger.

Alligevel udtrykte Bertel Haarder enighed med DF: "Vi skal modstå det pres, som hr. Søren Krarup beskriver, men det gør skolelederne også," sagde han og tilføjede, at han ikke ønskede et "stalinorgel af regler":

"Jeg er ikke holdningsløs, men vi skal ikke have statslige regelsæt for alle ting."

De fleste partier var enige om, at sammensætningen af skolernes menukort i virkeligheden slet ikke hører til på Christiansborg, og hvad så med vegetarer og koshermad, lød det fra alle sider. Men som Liberal Alliances ordfører, Villum Christensen, sagde:

"Selv håbløse forslag kan jo give en spændende debat."

Martin Henriksen afrundede sukkende:

"Enten vil I ikke forstå det, eller også kan I ikke forstå det. Uanset hvad, så gør I det ikke godt nok, og I sælger ud af dansk kultur."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig – første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dorte Sørensen

Er man mere dansk af at bade uden badeforhæng. I så fald så er jeg IKKE dansk, da jeg ikke vil bade et sted hvor jeg ikke kan lukke døren eller trække et badeforhæng for.

Lene Andersen

Indfør vegetarmad og fisk over hele linjen. Det kan alle spise, og så løser det et CO2-problem.

Og ja, badeforhæng - siden hvornår har det været danskhed at vise sin bare røv frem?

Torben Petersen

@Torsten Yding

Hvis SF'ere og EHL'ere flygter ud af Nørrebro, så skyldes det HA'ernes drive by shootings.

@Jakob Rasmussen

Sukkersyge rammer helt uafhængigt af religion.
Det er kun i hovedet på nogle radikale patrioter, at konflikten mellem HA og forskellige street gangs har noget med islam at gøre.

"Dansk Folkeparti foreslog i går at forbyde særhensyn til muslimer i folkeskolen - ingen bakkede op, men forslaget vakte heftig debat"

Sådan starter det jo altid. "Ingen bakker op", men standhaftigheden varer jo kun indtil medierne har fået historien blæst godt og grundigt ud af proportioner.

Jeg vil godt vædde på at inden bøgen når at springe ud, vil vi være vidne til en Villy Søvdal, der toner frem på fjernsynsskærmen, og udtaler at han mener at Dansk Folkepartis forslag "er nødvendigt", og at de formastelige, der ikke går ind for et forbud om at tage hensyn til muslimer i folkeskolen, i øvrigt bare kan "skride ad Helvede til"...

Det er desværre meget forudsigeligt...

Niels B. Larsen

Skik følge eller land fly.

Så kort kan det siges.

Der skal ikke i offentlige institutioner tages hensyn til alle mærkværdige kulturer og religioner.

Kan folk ikke tåle mosten må de enten forlade landet eller oprette friskoler, som overholder deres normer.

Det turde være indlysende at danske institutioner drives efter danske normer.

Niels B,

så kan jeg igen kun spørge: siden hvornår er man blevet Dansker af at vise sin bare røv frem? Som jeg selv ikke gør mest fordi jeg ikke vil forskrække og skræmme andre med synet. Eller af at spise svinekød? Som jeg selv ikke gør fordi jeg får voldsom diarrhé af det.

Og du kan vædde på at DF'erne ville være de første til at skrige i kor med Søren Espersen i spidsen hvis en folkeskole nogensinde skulle finde på at forbyde kosher-mad eller melde en drengs forældre til politiet fordi de har genitalvansiret/omskåret ham.

Nu handler 'krigen' på Nørrebro jo altså ikke om muslimer, men om at nogen vil sidde på det hashmarked, som blev frigivet da politiet nedlagde hash-handlen på Christania for nogle år siden. (og mon ikke diverse politikere ogf politet udmærket godt vidste, hvad der ville ske - lige præcis og netop det som er sket nu...) Frygt virker - nemlig - altid !

Og sukkersyge blandt f.eks. pakistanske muslimer har INTET med religion at gøre; det har at gøre med, at der en genetisk disposition hos visse
pakistanere for at få sukkersyge.

Og nej, Søren Krarup - folkeskolen er ikke en kristen skole. Skoleloven af 1937 er afskaffet - også selvom DF, Søren Krarup mm. gerne så den indført igen.

Mona Blenstrup

" genetisk disposition hos visse pakistanere, for at få sukkersyge"

Den er for tyk. Og udokumenteret.

Masser af især indvandrere har sukkersyge, fordi deres kost er forkert. Der er ikke belæg for at udnævne et lands befo9lkning for at være bærere af et gen, der giver sukkersyge.

Der er blandt andet i Købenahvns kommune foretaget forskelligt for at lære indvandrere at spise bedre og mere varieret. Men deres kost er betinget af gamle traditioner, som blandt andet indebærer stort indtag af sukker og fedt.

Men det er en kendsgerning, at netop kager og fedt i kosten hos muslimske borgere er udpræget.
Ikke at forstå at andre ikke spiser for meget fedt og sukker. Men især de muslimske kvinder, der ikke bevæger sig særligt meget eller på et niveau, der medfører en forbedret kondition, er i høæjrisiko for at udviikle sukkersyge.

Niels B. Larsen

@ Thomas Holm

"siden hvornår er man blevet Dansker af at vise sin bare røv frem?"

Det er der vist heller ikke tale om. Der er tale om at fremmede bør respektere de normer, som er gængs her i landet fremfor at de med (trusler om) vold forsøger at ændre dem i form af indskrænkning af disse normer for at tilpasse samfundet til deres normer.

Hvad de spiser er mig ligegyldigt. Det burde også være dem ligegyldigt, hvad jeg spiser - og hvor jeg spiser det. Blot som et enkelt eksempel.

Og der knækker kæden når fremmede kræver normalt anvendte fødevarer ud af vore institutioner for at akkommodere dem selv.

Lene Andersen

Hvor længe skal man have været i Danmark for ikke at være "fremmed"?

For nylig var der en af tv-aviserne, der skrev, at "jøderne rejser hjem". Undskyld, men der har været jøder i Danmark i 400 år - hvor er "hjem"?

Muslimske, jødiske, hinduistiske og vegetariske medborgere har nøjagtig samme krav på at deres børn kan få mad i folkeskolen som alle andre. Der er ikke kun én måde at være dansker på og har aldrig været det.

Og i øvrigt synes jeg, at badeforhæng ville være en fordel for alle og vil gerne sige mine muslimske medborgere tak for at bringe emnet op.

jens peter hansen

Her på kvindernes kampdag vil jeg gerne gøre opmærksom på at man i skolerne for 30-35 år siden gjorde et stort nummer ud at små drenge og små piger badede sammen. Dette blev gjort i frigørelsens navn, i et forsøg på at frigøre kroppen og gøre op med angsten for det nøgne menneske. Kvinder begyndte at amme offentligt og påklædningen på strande og parker blev tvangfri. Det var ønsket om at frigøre mennesket ikke at seksualisere det som var målet. For min skyld kan man sætte badeforhæng op hvor man vil, men det skal vel ikke forhindre andre i at bade som de vil.
Om det er dansk at vise sin bare røv ved jeg ikke, men jeg opfatter det som et klart tilbageskridt at vi nu skal til at skamme os over samme legemsdel og resten af korpuset.

Lene Andersen

Til den personlige frihed hører vel også retten til at være privat. Herunder at stå bag et forhæng, når man vasker sig.

Mona Blenstrup

Et er selvkritik men noget andet er den tillærte skamfølelse over det naturlige.

Og det er vel så egentlig humlen ved det hele?
Altså den med badeforhæng.

Med hensyn til madtraditioner, er det vel ikke umennskeligt at forlange et vidst hensyn til vores nedarvede traditioner og deres beståen?

Niels B. Larsen

@ Lene Andersen

"Hvor længe skal man have været i Danmark for ikke at være "fremmed"?"

Så længe at man har lært at acceptere danske normer. Og at følge dem i den "offentlige" del af dagligdagen.

Ganske simpelt.

Det mest underholdende omkring "badeforhængssagen" er, at det i ligeså høj grad er unge "danskere" der vil have det.

Men lad os da holde de sanitære faciliteter på skolernenede på niveau med dengang jeg selv gik i skole, hvor der stank af pis - og det der er værre - på toiletterne, hvor man ikke diskuterede forhæng i badet, for hele flokken blev bare jaget igennem en "sluse", hvor der var tre brusere og hvor vandet var enten for koldt eller for varmt.

Men det er da synd for de ynkelige usikre mennesker i DF at de frygter at deres kultur ikke er stærk nok til at overleve side om side med de kulturer fra resten af verden, som er vores hverdag, - måske skulle vi overveje at udvidde Frilandsmuseet?

... og hvad venstrefløjens holdning til kropskultur og nøgenhed angår, så kan jeg ikke huske at der blev kæmpet for at de reaktionære skulle smide tøjet, - der blev blot krvævet ret til f.eks. at være nøgen på stranden, hvis man havde lyst ... uden at en eller anden snerpe meldte én for blufærdighedskrænkelse.

jens peter hansen

Jeg husker nu ret godt opgøret med kønsroller i hjemmet, hvor arbejderne og ikke mindst konerne blev revset for deres reaktionære holdninger og småborlige drømme om hus og bil. Fællesbadning i de små klasser VAR et forsøg på at ændre holdning til det nøgne menneske. Det var et projekt fra venstre, hvorfor benægte det. Frigørelsen fra stive normer og sæder og skikke KOM da fra venstre. Ikke fra DKP eller SF, men fra ungdomsoprørets rod, oprøret mod det stivnede samfund.
Det groteske er nu at DF forsvarer dele af de fremskridt ungdomsoprøret har gjort til god latin hos de fleste her i landet, mens venstrefløjen synes at stivnede traditioner hos indvandrerne er åh så interessante og mens medisterpølse og brunkål er fascistoidt ,så er den total usunde olieplaskende mellemøstmad bare så oprindelig og fantastisk, selv om den er ved at slå de samme folk ihjel af diabetes og overvægt.
Engang havde den politiske venstrefløj et projekt,der gik ud på at frigøre mennesker fra gamle normer, religiøse påbud og undertrykkende adfærd og i stedet bygge samfundet på politisk og økonomisk fællesskab.
NU er det stivnet og indskrænket til at Foghregeringen skal give Københavns Kommune nogle flere penge, så de kan komme igang med det de så gerne vil, nemlig ansætte endnu flere socialarbejdere til at forhindre de små brødre i at blive som deres storebrødre. Et projekt som blev startet i 2003, af Rasmus Kjeldgaard og Per Bregengaard, for at forhindre børn i at blive bandemedlemmer gik ud på det samme og det må jo bl.a. være de små drenge fra dengang der går og knalder løs lige nu.
Hvis ikke de der stemmer til venstre lader deres børn gå i de samme skoler som indvandrernes børn, så er det da ikke mærkeligt at de samme indvandrere forlængst har gennemskuet deres hule hykleri.
Sålænge venstrefløjen er optaget af retten til tørklæder og badeforhæng, ligesom DF, og ikke selv handler, indgår i arbejdet på de lokaler institutioner og skoler og ved selvsyn og daglig kontakt forsøger at ÆNDRE nogle af indvandrernes normer og adfærd af angst for at blive kaldt racister, sålænge sker der ikke en pind. OG dog så det bliver kun værre.
Jeg har haft masser af elever af anden etnisk herkomst end dansk og har også nogle nu. De er dygtige, arbejdsomme, sløve og opvagte og de er sure og glade og fulde af håb, men mangler danske kammerater fra nabolaget, for de venstreorientede i villaerne sender deres børn i den private lilleskole eller på den katolske eller på den tyske eller zahles eller hvor der nu er en rigtig god skole. Her er ingen der stemmer på DF, uha nej, men lille Malthe skal ikke gå sammen med Mohamed på sådan en stor og uoverskuelig skole.
Før vi selv sætter os selv spil sker der intet af det vi gerne vil have.
De rigtige meninger er rare at have, men mening uden handling flytter ikke noget.

Kære Torsten Yding,
du mener åbenbart at man har ansvar for andre mennesker som man deler kulturfællesskab med, så jeg vil gerne vide hvorfor du tillader HA'erne at gøre gaderne utrygge, Jørgen Ege at lave skæve pikke og Stein Bagger at bedrage folk?

Niels B. Larsen

@ Sven Karlsen

Dårlige eksempler.

Både HA, Jørgen Ege og Stein Bagger åndes tungt i nakken af myndighederne...

HA dog ikke så tungt som ønskværdigt.

Jamen, kære Niels B. Larsen,

jeg er da ligeglad med, hvem myndighederne er på jagt efter, - hvis du og Torsten Yding mener at alle muslimer skal tillægegs ansvaret for et lille mindretals handlinger, så må I jo også være ligeså direkte ansvarlige for de nævnte eksemplers adfærd ... eller hvad?

;-)

Niels B. Larsen

@ Sven Karlsen

Hvor giver jeg udtryk for at alle muslimer skal bøde for mindretallets handlinger?

At jeg er modstander af islam og denne ideologis tilstedeværelse her i landet er ikke helt det samme, som du prøver at pådutte mig. :-)

Kære Niels B. Larsen,
hvis jeg kan tolke din indsigelse derhen, at du ikke mener at man kan give Islam skylden for at nogle mulsimer er kriminelle, så giver jeg dig med glæde en undskyldning for at have kritiseret dig uberettiget.

Niels B. Larsen

@ Sven Karlsen

Du kan tolke det derhen at ikke alle kriminelle muslimer er det på grund af religion.

En del af dem - stymperne i det københavnske gunslingerkvarter - er det nok mestendels af ganske almindelig griskhed.

Det forhindrer dem dog ikke i af og til at udøve den med nazierne delte Ûbermenschmentalitet, jvfr. visiteringer etc.

Ohhh, - min kære hr. Niels B. Larsen,
hvor jeg dog sætter pris på, at du kan excersere din stædighed med lidt elegance ;-)

Hvad visitationerne angår, ser jeg dem dog mest som en modbevisning af islamofobernes påstand om, at muslimer er hjernevaskede gamle hunde, der ikke kan lære nye tricks ... tværtimod er de altså hurtigt istand til at tilpasse sig vores samfund, og lære at mestre selv ordensmagtens fejltagelser ;-)

Lene Andersen

@ Niels B. Larsen

Betyder det, at man som vegetar ikke længere lever efter danske normer, hvis man gerne vil have, at ens børn ikke spiser kød i en offentlig daginstitution?

Lene Andersen

Jeg tror, at jeg pludselig har indset, hvorfor så mange danskere er bange for islam og andre kulturers ritualer og vaner: alt det, der bliver fremhævet som "danske normer" er i virkeligheden sjælent mere end 40 gammelt. (Min indremissionske mormor fik ikke engang lov at tage i Brugsen uden at gå med tørklæde eller hat, og ligestillingen mellem kønnene slog først igennem i 70'erne.)

Derfor bliver kampen for "de danske normer" så krampagtig: Vi har selv kastet alle vores oprindelige normer væk, så hvis man viger bare den mindste smule fra de nye normer, så er der ingenting tilbage, som er "dansk". - Hvilket der i øvrigt ikke var meget, der var alligevel, fordi det meste af det er fælleseuropæisk arvegods.

Niels B. Larsen

@ Sven Karlsen

Jeg takker for rosen... og hoster lidt mens krudtrøgen letter. :-)

Du skulle ta' herop en tur - luften er ren (osse for dieselos). Men sig det ikke til vore kære gæster. :-)

@ Lene Andersen

"Betyder det, at man som vegetar ikke længere lever efter danske normer, hvis man gerne vil have, at ens børn ikke spiser kød i en offentlig daginstitution?"

Nej, bestemt ikke. Det ville fordre at man modsatte sig andres ret til at indtage de fødemidler, de ønsker at indtage. I dette tilfælde at man forlangte at alle skulle være vegetarer.

Jørgen Nielsen

Lene Andersen:

Din indremissionske mormors erfaringer skal altså være grundlaget hvorpå vi forkaster alt kulturelt, sprogligt og historisk fællesgods, og hengiver os fællesskabsløst til det multikulturelle?

Lene Andersen

@ Niels B. Larsen

Jeg erindrer ikke at have hørt om nogen minoriteter, der forsøger at forhindre nogen i at spise svinekød. Jeg har hørt om insisteren på halalkød til muslimske børn, dersom der serveres kød.

Det må altså være enten økonomi, ringe fantasi eller dovenskab, der forhindrer en madløsning, hvor forskellige madbehov bliver dækket på en gang.

Det samme gælder badeforhængene: Erindrer ikke, at det er blevet krævet, at alle bader bag forhæng. Blot er der nogle, der gerne selv vil have et at stå bag.

@ Jørgen Nielsen

Min pointe er flg.: Helt op i 1980'erne var det gældende dansk norm i visse familier, at kvinder ikke gik uden for huset uden hovedbeklædning. Normen om at kvinder ikke behøver tildække deres hår uden for hjemmet som almen dansk norm er ny. Den har ikke mere end et par generationer på bagen.

De fleste andre normer, som her på siden og andre steder kaldes "danske normer", er heller ikke mere end en enkelt eller to generationer gamle. Eksempelvis normen om at alle børn bader sammen, og at vi i den grad viser vores nøgne kroppe frem for hinanden.

Hvis "danske normer" max er 40 år gamle, så er vores normsæt meget nyt, og dermed er der praktisk taget ingen dansk kultur tilbage, dersom vi begynder at vise hensyn til, at visse minoritetsgrupper gerne vil gøre tingene på andre måder.

Dét, du kalder "alt kulturelt, sprogligt og historisk fællesgods," er netop dét, vi selv har forkastet de seneste 40 år.

Det er os selv, der er holdt op med at fejre andre højtider end jul, det er os selv, der er holdt op med at holde vores traditioner i hævd, synge vores traditionelle sange, danse vores traditionelle danse, og i det hele taget vedligeholde vore skikke. Det eneste der er tilbage er nogle drukfester, nøgenbadning og flæsk.

Den del af vores kultur, som havde et moralsk indhold, de ritualer, som havde symbolsk betydning knyttede sig til nogle varige og dybe værdier, er dem, vi har skfitet ud. Og fordi vore værdier er nye, så er vores få rituelle manifestationer af dem også blevet det.

Det er da klart, det er skræmmende, at der så kommer folk, som praktiserer nogle ritualer og værdier, der har mere end 1.000 år på bagen. Vi har selv borteroderet de dybe rødder i vores kultur, og stå tilbage med en overfladisk kultur.

Jørgen Nielsen

Lene Andersen:

Det må stå for din egen regning, hvis du mener at tudsegamle religiøse foreskrifter repræsenterer noget beundrings- og bevaringsværdigt. Og hvis du har skiftet dine værdier ud, så er det jo trist for dig at der ikke skulle mere til.

Jeg ved ikke hvorfra dine "normer" stammer, men jeg gætter på Jylland - et sted hvor der hverken er motorveje eller jernbaneforbindelser. Åbenbart en lille bagstræberisk modstandslomme, som under ingen omstændigheder er repræsentativ for danske værdier og normer.

For mig ligger de danske normer og værdier, som jeg anser for vigtige, dybt under artefakt-planet (hvorpå du bevæger dig).

Danskhed er i langt højere grad en omgangsform, en fandenivoldskhed, en anti-autoritær flabethed og et særligt lune - som udspringer af vores fælles historie, sprog og kultur - bla. baseret på oplysningstiden - du ved den dér periode som de tvangsindpakkede arabiske kvinder, og ikke mindst deres mænd, tilsyneladende ikke helt har fanget essensen af.

Og det uanset hvor mange ture til Brugsen til din mormor har gjort i sit indkøbs-tørklæde.

Lene Andersen

Kære Jørgen,

Interessante fordomme, du har om Jylland. Betragter du nu heller ikke jyderne som danskere?

Min mormor og morfar kom fra Sydsjælland og boede der hele deres liv. - Tjek evt. et par afsnit af Matador, der går alle kvinder også med hovedbeklædning i det offentlige rum. Selv Frk. Friis, der mig bekendt var kulturradikal.

Jørgen Nielsen er et fantastisk eksempel på den historieløshed, der desværre ideologisk og forløjet har fået lov til at brede sig.
Hvis der er noget, Danmark kun i begrænset omfang er, så er det påvirket af Oplysningstiden!
Som bekendt fulgte Romantikken ret hurtigt efter, og den påvirkede om noget den danske nationalkarakter gennem vore tre væsentligste forfatterskaber: Grundtvig, Kierkegaard og Andersen (og et krypto-modernistisk: Blixen). De er også kendetegnet ved et dybt religiøst islæt, uden hvilket danskhed slet ikke kan forstås, stadigvæk trods de grumme forsøg på at udslette dansk kultur, som åndløse ideologier ganske rigtigt har forrettet i det seneste halve århundrede.
Ikke destomindre er tankegangen stadig dybt præget af Romantikken, kan man iagttage, for det er jo en dogmatisk måde at opfatte "Oplysningen" på, vi kan iagttage - så langt fra projektet, man overhovedet kan komme.
Mon ikke Søren Mørchs nye bog kan rette lidt op på begreberne i sin nye bog om "Den moderne verden".

Jeg tror, at jens peter hansen (som åbenbart ikke er dansklærer nok til at skrive navne med stort) har ret på et (ét) punkt: de store skoler er en kedelig udvikling! De giver ikke plads nok til det enkelte barn, de modarbejder det dybere kendskab mellem lærer og elev, som er al pædagogiks grundlag, og fremfor alt fremstår de ikke som lokalsamfundets naturlige centrum i al deres institutionelle monumentalitet.

Lene Andersen

Jeg er ikke sikker på hvilke tiltag du opfatter som overfladiske i nyere dansk historie?
Er det løsthængende hår, stemmeret for kvinder ? fri abort? p piller ?. Eller - tør jeg nævne - fri sex?

At du opfatter det som en kvalitet at en kultur ikke forholder sig kritisk til sig selv og fremstår uændret i 1000 år - kan vist ikke passe....

Nils Brakchi, det er jo helt overfladiske, materielle forhold, du påpeger! Og de er ikke særskilt danske, hvad det hele jo drejer sig om.

Lene Andersen

Nemlig, Peter Hansen.

Jeg opfatter ligestilling, fri abort, fri sex og mange af de andre muligheder og rettigheder, som vi har skabt de seneste 40 år som vigtige. Jeg vil sgu da ikke tvinges til at gå med hat i det offentlige rum!

Men det er udtryk for en fælles vestlig modernitet, som ikke er mere end 40 år gammel.

Den særlige danske kultur handler om noget andet, og dette andet er vi selv holdt op med at praktisere. I modsætning til eksempelvis nordmænd og svenskerne, der har en rig folkemusiktradition, som de ikke alene vedligeholder men fornyer. De bruger også deres folkedragter flittigt.

Jeg vil frygteligt gerne slippe for at optræde i folkedragt, men det ærgrer mig da, at vi ikke bruger vores musikalske tradition. (Og nej, her tænker jeg ikke på Kim Larsen, selvom han har indspillet nogle gamle skillingsviser. Jeg tænker på, at vi ikke selv synger viserne længere, og at hele vores folkemusiktradition er etnisk udrenset fra mainstream-musikken.)

Dorte Sørensen

Kommer vi aldrig videre. Hvorfor ikke følge DFs spor og fortælle om alle kristendommens bivirkninger, hver gang en kristen begår en kriminel handling.

Det går faktisk dybere, Lene Andersen, for der er jo også et enormt tab i forhold til den professionelle kulturtradition: hvor tidlig musik genoplives over hele den vestlige verden, er interessen for dansk renæssance, barok, klassik og romantik nærmest fraværende - der skulle en tysk professor til at tage fat på forskning i historisk signifikante 1700-tals værker!

Udgivelser af historisk belysende brevsamlinger, biografier, der kunne tjene til at holde flammen brændende og en historisk bevidsthed levende, ser man så godt som aldrig - mands minde er blevet forfærdelig kort.
Danskere er simpelthen så introverte og u-nysgerrige, at påkaldelsen af Oplysningstiden i sig selv er en vittighed - for dén tid havde jo netop en enorm nysgerrighed på den omgivende verden som sit kendetegn. Det var dengang, den muslimske verden begyndte at optræde i vestlig kultur med al 'det andets' dragende forståelseslyst, f.eks. i Mozarts operaer.

jens peter hansen

Ok jo Peter Hansen, jeg kan såmænd både skrive med store og små bogstaver, men hvad kommer det sagen ved ??
Til Lene Andersen. Jo der findes også en del eksempler på, at elever med muslimsk baggrund ikke vil sidde ved siden af en, der spiser svinekød eller produkter, der har med svin at gøre. Den slags problemer ordnes i klassen på de skoler, hvor der kommer både gammeldanske og nydanske børn.
Men her står vi igen med et stort problem, som jeg tidligere har nævnt: De rigtige meninger sætter ikke deres børn i de lokale skoler, når disse har mange indvandrere. Er dette ikke udtryk for funktionel racisme?? Hvad hjælper det, at de gode viljer sidder og er ved at gå til i forargelse over, at DF har nogle grimme meninger, når de heller ikke selv tør sætte deres barn i spil.
Lars Olsen har sidst i Smeltediglen gjort opmærksom på at sammensætningen af børn i en klasse betyder sindsygt meget for de samme børns videre forløb, et emne der vel strengt taget er udgangspunktet for artiklen. Jo flere velfungerende der er i en klasse jo flere børn får efterfølgende en uddannelse. Og omvendt. Min pointe med små eller store bogstaver er, at så længe apartheiden inden for skolevæsnet bliver mere og mere udbredt og når flertallet af Nørrebros gammeldanske børn går i privatskoler så bliver en del af de problemer vi ser nu kun endnu mere grelle. Skolerne på Nørrebro er i øvrigt ikke så store det skulle være undskyldningen.

Lene Andersen

Ser gerne friskolerne afskaffet ved først givne lejlighed. De havde en vigtig funktion, da Danmark var et homogent bondeland. Det er vi ikke mere, og vi har desperat brug for en folkeskole, der kan rumme alle og skabe et fællesskab, selvom eleverne har forskellige traditioner og vaner med hjemmefra.

Heinrich R. Jørgensen

Lene Andersen:
"Jeg tænker på, at vi ikke selv synger viserne længere, og at hele vores folkemusiktradition er etnisk udrenset fra mainstream-musikken."

Der har dog været enkelte forsøg på at gøre vores fælles arv levende og vedkommende, og ikke midst tilgængeligt for de fleste. I perioden 1996-2000 udgav gruppen Sorten Muld flere CD'er, der nok kunne få selv kulturarvs-ignoranter til at værdsætte klassikere som Ravnen, Roselil og Jeg gik mig ud en sommerdag ;-)

Lene Andersen, hvis friskolerne skal afskaffes, skal folkeskolen overtage de erfaringer, som gør friskolerne til eliteskoler!
Det er jo ikke et problem, at nogen får en godt virkende og udviklende skolegang, men at nogen ikke får det.

Lene Andersen

@ Heinrich R. Jørgensen

Det er sigende, at du kan komme på ét band, der har gjort forsøget i Danmark. - Og at du selv bruger ordet "forsøg".

I Sverige har musikbutikkerne en hel sektion med nutidig folkemusik, og eksempelvis har Benny Andersson og Björn Ulvaeus begået nogle vidunderlige nye numre i den oprindelige tradition.

Tjek i øvrigt, hvad der lige har vundet det norske melodigrandprix: http://www.youtube.com/watch?v=Hg-75lIrP7I

@Peter Hansen og Lene Andersen

Folkedans? Det er vist mere en smagssag.
Jeg er også kun halvt dansk, så min veneration for folkedragter er ikke så stor .Min kære algierske farmor forlod aldrig huset uden tørklæde og slør. Det gør den yngre generation af familien !!! De har således ladet hånt om en tusind årig tradition. Til stor fortrydelse for de lokale islamister - kan jeg garantere jer for.

P-pillen er materiel - logisk set.Ja da. Men debatten dengang handlede om kvindens frie valg . Altså en FRIGØRELSE fra en patriarkalsk optik, hvorigennem kvinden primært var fødemaskine og seksuel nydelse var begrænset til ægteskabets rammer. Abortdebatten handlede om det samme. Men det ved i jo også godt.
God mandag til alle

Heinrich R. Jørgensen

Lene Andersen:
"Det er sigende, at du kan komme på ét band, der har gjort forsøget i Danmark. - Og at du selv bruger ordet "forsøg"."

Jeg kan nu godt komme i tanke om flere, men du har alligevel ret i din pointe. Det er netop meget sigende.

Jeg kender godt til svensk visesang, og der er sket meget de seneste årtier, og det gør der åbenbart stadigvæk.

At norsk musik ofte har referencer til deres kulturelle arv, er ikke nyt, og heller ikke i MGP sammenhænge.

Min pointe (hvis jeg har en) er, at hvis vores kulturelle arv skal betyde noget for os nu, må den bruges aktivt på en vedkommende måde. Det lykkes åbenbart for svenskerne og nordmændene, og hvorfor danskerne ikke formår det, må vi jo undre os noget mere, og så iøvrigt håbe på at nogle tilstrækkeligt kreative personer finder måder at gøre det levende for os (dvs. navnligt for børn og unge).

Lene Andersen

Vi har faktisk for nyligt (omkring for 10 år siden, tror jeg) fået en konservatorieuddannelse i folkemusik. Men det hører man jo ikke meget om. Måske fordi det er under Det fynske Musikkonservatorium, og den slags hverken interesserer københavnerredaktionerne eller JyllandsPosten?

jens peter hansen

Norske nationaldragter og Hardangerfele, nogle fordele er der dog ved at bo i dette forhadte lille land.
Det er rigtigt at der ikke er den samme folkemusiktradition i DK som i eksempelvis Sverige. I 60'erne var der ellers godt gang i den lige fra Cæsar til Ewald, men det er jo osse bare 40 år siden. Den musikundervisning jeg kender fra min skole er imponerende, med børnesange, instrumentledsagelse, syngespil og musicals. Ungerne synger såmænd også Aakjær og Johannes V. Jensen, men det er rigtigt at vi ikke synger så meget i klasserne mere. Vi lærer heller ikke salmevers. Tiderne skifter. Her er i øvrigt et område hvor de færreste børn fra det mellemste østen har noget at give, desværre. Jeg har i fransk introduceret raï , som for de fleste var fuldstændig ukendt og de troede, at det var Outlandish der havde opfundet Aïcha og de kendte naturligvis ikke Khaled.
Hvis de rigtige meninger kendte til det benhårde arbejde det er at undervise børn fra mange kulturer, fra familier der rummer 7-8 børn der bor på skift ved fraskilte fædre og nygifte mødre, hvis fravær fra undervisningen er tårnhøj, hvor samtaler med tolk, telefonsamtaler, breve og indkaldelser og hjemmebesøg hører til den ugentlige orden, ville den overfladiske snak om halalmad, på vores skole har vi spist halal i over 8 år, selv om der dengang var et stort dansk-dansk flertal på skolen, og tørklæder forstumme og en virkelig indsats kunne blive resultatet. Hvordan tror man at en splittet familie, hvor faderen er fraværende og moderen konstant gravid, med børneflok på 7 kan fungere i en almindelig dansk lejlighed. Hvornår er der ro til at lave blækregning her ? Og lektiecaféen , det er kun for de artige!!De familier der leverer de truede drenge fungerer som regel ikke godt, heller ikke de danske. Her kunne man sætte ind. Men hvordan. Jeg tror ikke at nok så mange socialarbejdere og socialrådgivere flytter ret meget, jeg tror derimod at lokalområdets voksne kunne gøre en kæmpe forskel. Den besked skulle alle forældre have. Det er hårdt, men det giver pote.

jens peter hansen

Når en privatskole har bedre resultater end folkeskoler, Peter Hansen, så skyldes det jo at privatskolerne kan vælge og vrage blandt eleverne. Og de besværlige dem får vi jo igen i folkeskolen. Optagelsesprøver er helt almindelige på privatskoler, så det er da ikke så mærkeligt at privatskolerne ligger i top. ADH, autisterne og de tidligt skadede dem ser de ikke på privatskolerne, for dem kan folkeskolen tage sig af. Og som sagt af Lars Olsen, jo flere med god baggrund der går i en klasse jo bedre klarer alle sig. Derfor scorer kommunerne nord for København så godt og kommunerne sydvest for København så dårligt, når vi ser på karaktergennemsnittet.
Privathospitaler uha det er noget gris, men privatskoler her er venstrefløjen selv vældig godt med selv.

Lene Andersen

Respekt for de danske folkeskolelærere! (Og lærerne i alle andre mulige andre lande!) Jeg fatter ikke, hvordan I orker. Specielt, når selv undervisningsminsteren gør, hvad han kan for at desavouere jeres arbejde.

Har været ude at holde foredrag på nogle Nørrebro-skoler, og hvad lærerne ikke havde af pædagogiske nebengeschäfter i løbet af spisefrikvarter og andre såkaldte pauser, var ikke småting! - Og det var vel at mærke nogle søde, sjove, herlige unger i alle kulører, det var bare totalt overvældende og havde ikke meget med dét at gøre, som jeg tror var kerneundervisningsområdet på seminariet.

Sider