Nyhed
Læsetid: 4 min.

Fremtiden er gratis

Alt bliver gratis, hvis det kan digitaliseres. Den mest succesfulde forretningsmodel hedder 'Freemium', og den udvikling vil finanskrisen kun forstærke. Chef-redaktøren for teknologi- og livsstils-magasinet Wired, Chris Anderson, lagde vejen forbi Øresunds-regionen
Indland
11. februar 2009

Hvis De lige nu sidder med en trykt avis, har De betalt for indhold, der i virkeligheden er gratis.

"Alt bliver gratis!"

Information stødte på bæreren af det glade budskab, da han forleden lagde vejen forbi Malmø, hvor han mod en betaling på 500.000 kroner udfoldede sit budskab for cirka 400 medlemmer af sin svenske menighed. Danske gæster var påfaldende fraværende - måske fordi en brobillet stadig koster et anseeligt greb i lommen.

"Jeg sælger ikke indhold. Jeg sælger indpakning. Indhold er gratis," bekendtgjorde en af USA's mest feterede chefredaktører, Chris Anderson - evangelist og rorgænger på teknologi- og livsstilsmagasinet Wired, der særligt i 90'erne var tone-angivende for den frembrusende digitale elites forståelse af den revolution, de selv mente at være en del af.

"Wireds forretning er to-strenget. Vi har et af USA's mest besøgte web-sites, hvor alt indhold er gratis. Og så udgiver vi et traditionelt magasin. Indholdet i magasinet er i princippet gratis. Det, læserne betaler for, er papir, design og bekvemmelighed," siger Chris Anderson

I 2004 udkom Chris Andersons bog The Long Tail, hvor han blandt andet forfulgte en forklaring på net-boghandlen Amazons globale succes. Han kunne konstatere, at hyldepladsen i en net-butik ikke kostede noget, hvilket skabte rum for de 'smalle' varer, der pludselig kunne præsenteres på lige fod for den globale forbruger. Nye virksomheder af enhver art og innovative forretningsmodeller kunne boltre sig i den lange hale, der slog sine slag på tværs af nationalgrænser og traditionelle økonomiske barrierer.

Også driften er gratis

I bogen Free (og Anderson understreger, at betydningen er 'gratis' og ikke har en døjt med frihed at gøre), tager han skridtet fuldt ud og hævder, at stort set alt - hvis det ikke allerede er - bliver gratis, hvis det kan digitaliseres. Han har atter kastet fagøkonomens blik på internettet og har konstateret, at det ikke kun er de digitale hylder, der er gratis. Det er driften af butikken også. Alle omkostninger ved at udbyde varer på nettet går mod nul. Om det er computerkraft, lagerplads eller båndbredde er priserne i årevis blevet halveret med faste mellemrum. Det betyder at marginalomkostningerne ligeledes nærmer sig nul. Hokus pokus og hele herligheden en tur omkring det nationaløkonomiske laboratorium, og resultatet bliver uomgængeligt en pris på nul!

Vi kender det allerede fra en lang række mere eller mindre lovlige varer hentet fra eller nydt på internettet. Med en stadigt billigere computer er det muligt at skaffe sig adgang til et gratis bredbånd, telefonere over Skype, fjumre rundt på Facebook, sende mails og løse snart sagt enhver opgave ved hjælp af Googles eller andres gratis software. Og så trumfer den 48-årige Wired-redaktør med det ældste trick af alle, når skeptikere skal overbevises om nye sandheder på nettet.

"Vores generation er stadig skeptisk . Men spørger du en teenager, er det fuldstændig naturligt. Mine fem børn har spurgt mig, hvorfor i alverden jeg skriver en bog om noget, alle ved i forvejen," spøger Chris Anderson.

Ad andre kanaler

Anderson ved naturligvis godt, at det stadig koster penge at fremstille digitale varer og indhold. Men finansieringen bliver allerede i nogen grad og skal i fremtiden i overvejende grad skaffes ad andre kanaler. Han medgiver sine børn, at der sådan set ikke er noget nyt under solen.

"Jeg er bare den første, der prøver at beskrive dette som et økonomisk fænomen. Tyngdeloven var der også, inden Newton fandt på at beskrive den," som han formulerer det.

Han peger på tre modeller:

Den første kender vi specielt fra medieverdenen. Annoncer og reklamer reducerer prisen eller gør det muligt at få gratis adgang til indholdet.

"Det nye er blot, at denne model er udvidet til at omfatte langt mere end blot medier fra Facebook, fotodeling, bingo over MySpace til selveste Google."

Den anden model kalder han 'Freemium'. Det er en sammentrækning af ordene free og premium og dækker over, at det store flertal får ydelsen gratis; mens et mindretal betaler ekstra for oven i standardpakken at kunne udnytte nogle eksklusive services.

Den tredje er gaveøkonomi. En udveksling af tjenesteydelser, som man til eksempel kender den fra net-leksikonet Wikipedia.

"Bidragyderne gør det, fordi de synes, det er sjovt. Og belønningen kan være alt fra selve fornøjelsen til tilfredsstillelse af deres ego."

Men det er de to første modeller - samt alle dem, vi ikke har opdaget endnu - der i øjeblikket trækker læsset.

"Det er klart, at finanskrisen har sat de annonce-finansierede modeller under pres. Men nul er altså ikke en mindre attraktiv pris under en finanskrise. Og 'Freemium' vil helt sikkert blomstre som aldrig før."

Det er nu ikke kun de yngste led i familien Anderson, der kan pege på, at tankerne ikke er helt nye. Herhjemme kender vi det måske bedst fra linjerne i en gammel sang om at tjene på gyngerne, når der er tab på karrusellen.

Chris Andersons bog vil til juli kunne hentes gratis på www.thelongtail.com

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her