Læsetid: 4 min.

Interessevækkende journalistik

Sladderjournalistikken er i eksplosiv vækst - grænserne flyttes, og det at være sladderjournalist er nu så respektabel en profession, at det kan sikre en forfremmelse til de fornemste poster
27. februar 2009

Dagbladet B.T.'s forsidebasker onsdag i denne uge var en historie om Kandis-Johnnys liv som alenefar med overskriften SÅDAN LEVER VI UDEN HELLE.

For god ordens skyld er artiklen på side 28-29 illustreret med de fem forsider, som familietragedien den 9. december sidste år har kastet af sig. KONEN FUNDET DØD (9/12), TAK FOR JERES STØTTE (12/12) SÅDAN SIGER JOHNNY FARVEL (13/12) JEG HAR GRÆDT EN UGE (19/12) MINE PIGER GAV MIG LOV (10/1) - og så altså den journalistiske opfølgning på historien i denne uge om popsangerens alenefar-liv.

B.T. er en pæn og positiv familieavis. I modsætning til Ekstra Bladet, som også massivt har dækket familietragedien i Hurup. Her blev der ikke lagt fingre imellem, da bladet proklamerede, at Johnny Hansens kone Helle havde taget sit eget liv. Så det med pænheden er så som så. Det handler ikke om, at vi her er på kanten af, eller direkte i strid med de presseetiske reglers bud om, at selvmord ikke bør omtales; medmindre 'klar almen interesse kræver eller begrunder offentlig omtale, og i så fald bør omtalen være så skånsom som mulig'.

Den påkrævede skånsomhed udmøntes altså i B.T. ved, at man ikke smækker ordet 'selvmord' på forsiden, men så i øvrigt med hyklerisk følsomhed vader rundt i Johnny Hansens familie, følelser og adfærd.

Det læserne vil ha'

Ja, jeg ved godt, at Johnny Hansen selv har medvirket. Han lader sig interviewe og fotografere. Også sammen med sine børn. Ja, jeg ved godt at den slags historier sælger aviser. Ja, jeg ved godt at det er det læserne vil ha! I hvert tilfælde nogle læsere. Og jeg ved også godt, at en af de sikre måder at måle interessen er, hvor mange der klikker sig ind på hvilke historier på internettet, og at de tre mest læste historier på politiken.dk alle sammen stammede fra Se & Hør!

Det er, hvad Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen sagde i 'Mennesker og Medier' på P1, og det er, hvad han gentog torsdag i Jyllands-Posten, som omtalte en undersøgelse, der viste, at antallet af historier om kendte og kongelige er tredoblet i medierne på 10 år.

Det skyldes dog ikke kun, at medierne bringer mange flere af den slags historier, men også at internettet har skabt endnu flere 'medier'. Madsen gjorde også den iagttagelse, at de to store public service-stationer DR og TV2 massivt havde bidraget til dækningen af kendte og kongelige. TV2 har oven i købet en særlig website med titlen 'Gossip' (som ifølge Jyllands-Posten er Danmarks største sladdermedie)

Publicistisk forpligtelse

Stillet direkte over for spørgsmålet om, hvorfor Ekstra Bladet bragte den famøse selvmordsforside, svarede Chefredaktør Madsen at "det var jo almindeligt kendt i Hurup, hvad der var sket", og det interesserede jo mange mennesker. Hurup Sogn i Thy har 2.753 indbyggere, og det er jo klart, at når en så stor del (0,5 promille) af Danmarks befolkning kendte til tragedien, så kunne det ikke holdes hemmeligt for de resterende 5,5 millioner. Med andre ord: Medierne har nærmest en publicistisk forpligtelse til at bringe historien. Og den klare journalistiske begrundelse er den enkleste af alle: Det interesserer folk!

Flytter grænser

Johnny Hansens tragedie er kun en af de 1.282 historier om kendte og kongelige, der hver uge bringes i de danske medier ifølge undersøgelsen fra UPDATE. Den er en anelse mere markant end seriefortællingerne om Britney Spears med eller uden trusser, Erik og Annies ægteskab, penge & bryster eller Remee, Lina og Blachmann til lands, vands og i luften.

Men den handler i princippet om det samme - jo mere vi kan kigge ind i de kendtes privatliv, spejle os i dem, hade dem, elske dem eller foragte dem, jo bedre. Sådan har det altid været. Det tankevækkende er stigningen i omfang og antal - og den langsomme flytning af etiske og moralske grænser.

Konkurrence om læserne

Der er mange forklaringer, og den mest nærliggende er konkurrencen om læsere og seere. Mediernes udvikling går mere og mere i retning af nicher.

Flere og flere medier målretter deres indhold mere og mere - og dygtigere og dygtigere - mod deres målgrupper. Og alle leder efter de såkaldte segmentknusere, fortællinger, der tiltrækker det bredeste publikum på kryds og tværs af målbare målgrupper.

De kendte og kongelige interesserer om end ikke alle i samme grad, så dog tilstrækkeligt mange til at det er en forretning.

For tiden er der ikke mange medier, der kan betegnes som en god forretning, så måske er det derfor, at flere journalistiske kræfter mobiliseres omkring sladderjournalistikken, der i hvert tilfælde ikke giver så stort underskud som alt det andet.

Og for nylig så man beviset på, at det heller ikke længere anses for at være under lavmålet at praktisere sladderjournalistik.

Det er så respektabelt og professionelt, at en af sladderfagets dygtigste og mest grænseoverskridende udøvere, Henrik Qvortrup, kan avancere til en af dansk journalistiks fornemste og mest indflydelsesrige poster - posten som politisk redaktør på TV2.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lasse Jensen:

"Det er så respektabelt og professionelt, at en af sladderfagets dygtigste og mest grænseoverskridende udøvere, Henrik Qvortrup, kan avancere til en af dansk journalistiks fornemste og mest indflydelsesrige poster - posten som politisk redaktør på TV2."

Velkommen til Jyllands Postens, Pia Kjærsgaards og Lars Lykke Rasmussen liberalistiske og quasi fascistiske paradis!