Der kommer ikke altid en sporvogn til

Regeringen vil have hurtigbusser frem for sporvogne i Storkøbenhavn. Men uden skinnebåren transport på tværs af hovedstadens fingre risikerer Fingerplanen helt at drukne i biler, advares der fra forskerhold
10. februar 2009

Først blev de moderne sporvogne, kaldet letbaner, ombølget af hede kærligheds-erklæringer fra Christiansborg:

"Den asfaltdoktrin, jeg bekendte mig til tidligere, den er slut," lovede miljø-minister Troels Lund Poulsen (V) i april 2008 og henviste til, at Venstre gik med planer om letbaner i både Århus og København.

Siden gik letbanen kold i København. Regeringens trafikplan fra december vendte nemlig tommelen opad for letbane i Århus, mens letbane i Københavns Ring 3 blot fik - fingeren. Letbanen vil ikke flytte bilister, men kun buspassagerer. Og så er den for dyr, lød det nu.

Begge argumenter er faldet trafikprofessor Otto Anker Nielsen for brystet.

Det er "mod bedre vidende", siger han, når regeringen anfører, at en letbane i Ring 3 kun vil blive brugt af de nuværende buspassagerer. Beregningerne i den rapport, som regeringen selv henviser til, viser nemlig mindst 12.000 helt nye kollektive passagerer i den pågældende letbane.

At letbanen skulle være særligt omkostningstung, er heller ikke korrekt, siger professoren. Letbanen skaffer de 12.000 passagerer til en pris af 4,2 mia. kr., mens regeringens flagskib, timemodellen for togdrift mellem landsdelene, alene i første fase vil koste 11 mia. kr. og kun flytte 10.000 bilister til tog. Det kræver derfor en "særlig logik" at kalde letbanen for omkostningstung, bemærker Otto Anker Nielsen tørt.

Bus flytter ikke meget

Han beklager den manglende prioritering af hoved-stadens letbane, fordi et net af letbaner netop kan være måden, hvorpå man for alvor forbedrer den kollektive trafik i hovedstadsområdet.

En hurtigbus vil derimod ikke have samme positive effekt på overflytning til kollektiv trafik. Modstanden mod at bruge tid i bus er omkring 50 procent større end i skinnetransport, og i Strasbourg blev andelen af brugere i den kollektive trafik tredoblet, da man skiftede busserne ud med letbane, oplyser Otto Anker Nielsen, som understreger, at der skal stationsnærhed til, før folk vælger ikke at anskaffe bil.

Borgmester i Gladsaxe, Karin Søjberg Holst (S), der er formand for 11 omegnskommuners sammenslutning til fremme af letbanen, er skuffet og bekymret over regeringens modstand mod skinnebåren trafik i Ring 3.

"Bus er kun det næstbedste," siger hun og fastslår, at en række udlagte områder langs Ring 3 er afhængige af, at der kommer en letbane.

Regeringens regionplan fra 2005 låste op for byudviklingen i Ring 3.

Uden bane og stationer bliver der kun stationsfjern byspredning tilbage.

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Fakta

Gammel og ny Fingerplan
’Skitseforslag til Egnsplan for Storkøbenhavn’ fra 1947 med den berømte hånd på forsiden fastslår, at storbyens udvikling skal rummes i S-banens fingre. Der er grønne kiler uden bebyggelse mellem fingrene.
’Fingerplanen 2007’ gælder for hovedstadsområdets 34 kommuner fra centrum og ud mod Helsingør, Hillerød, Frederikssund, Roskilde og Køge samt Farum og Amager.
Fingerplan 2007 åbner for bebyggelse mellem og over fingrene og lægger op til motorvejsbyggeri, for eksempel i Ring 5 og i den grønne kile mod Frederikssund. Sidstnævnte er netop vedtaget i trafikforliget.

Stationsnærhed vigtigst
For at undgå unødvendige trafikstrømme og styrke den miljøvenlige togtrafik bør større virksomheder og boligblokke ifølge fingerplanen bygges nær ved S-togs- og Metrostationerne, det vil sige i gå-afstand, hvilket er højst 600 meter.
Stationsnærhed har stor betydning for trafikvaner:
•Ansatte i stationsnære virksomheder tager toget til og fra arbejde dobbelt så meget som andre ansatte
•Folk fra stationsnære boligkvarterer kører 25 pct. mindre i bil end folk fra andre kvarterer.
Kilde: Fingerplan 2007

Nærhedsprincip overholdes ikke
Antallet af arbejdspladser i stationsnære områder er siden 1990 faldet, selv om der har været en samlet vækst i antal arbejdspladser i hovedstadsområdet.
Uden for centrum udgør det stationsnære kontorbyggeri mindre end 40 pct. af det samlede kontorbyggeri, som er nyopført siden 1990.
Kilde: Fingerplan 2007

Stationsfjerne byggerier
Ullerødbyen ved Hillerød; i Allerød tæt boligbyggeri op ad motorvejen; byudvikling vest for Hørsholm op ad motorvejen; Lautrupparken i Ballerup fjernt fra station; dele af Brøndby-
vester, Albertslund og Taastrup er stationsfjernt udviklet; nybyggeri i landområde ved Helsinge og Ganløse.
Kilde: Professor Otto Anker
Nielsen, DTU Transport

En ring på fingrene
Fingerplanen har jernbaner i fingrene, mens tværgående trafik i ringe mellem fingrene i dag kun kan ske på vej. 11 kommuner i Ring 3-området fra Lundtofte via Lyngby, Gladsaxe, Herlev og Glostrup til Ishøj og Brøndby Strand har fremlagt forslag om skinnetransport med letbane i Ring 3. Regeringen foretrækker
derimod hurtigbusser.
VK-plan fremmer biltrafik
Regeringens nye trafikplan, bekræftet ved et bredt folketingsforlig den 29. januar, fremmer bilkørsel i hovedstadsområdet:

•Anlæggelse af Frederikssundsmotorvej

•Ingen bompenge

•Ingen aflastningsspor til den centrale S-bane

•Hurtigbusser frem for letbane i Ring 3

Kilde: Trafikministeriet

Mindre central styring
•Etablering af Region Hovedstaden uden mandat på boligområdet i 2007 fjerner overordnet styring

•Nedlæggelse af By- og Boligministeriet i 2001 fjerner overordnet styring.

Kilde: OECD’s rapport ’Territorial Review Copenhagen’, januar 2009

Anbefalinger

Kommentarer

Brugerbillede for Christian de Coninck Lucas

PS fra København. Vi er HAMRENDE trætte af alle jeres biler, der kun kommer herind pga. dovenskab og vanetænkning.

Endnu engang et stort tak til vores korporatist regering. Hvornår fatter de, at de ikke kan puste og have mel i munden samtidig? Lars Barfoed med en intelligent kommentar uden at nævne oredet 'vækst'!?!

anbefalede denne kommentar