Læsetid: 1 min.

Skoleledere tilfredse med "dumpeforslag"

For mange forældre er det et prestigetab, hvis deres barn skal gå en klasse om. Skoleledere er tilfredse med, at Haarder vil give skolen lov til at bestemme
19. marts 2009

"Forældre kan have svært ved at erkende, at deres barn har behov for at gå en klasse om. Derfor er det positivt, at det i fremtiden kan blive op til skolen alene at træffe beslutningen", siger skoleledernes formand Anders Balle.

Han er tilfreds med, at undervisningsminister Bertel Haarder (V) vil give skolerne mulighed for at sætte elever en klasse ned, selv om forældrene siger nej.

- "Vi har haft eksempler, hvor en skoleleder ville placere en elev på et lavere klassetrin, men hvor forældrene har modsat sig, fordi de syntes, at det var et tab af prestige. De har syntes, at det var pinligt, at deres barn skulle gå om", siger Anders Balle.

- "I de tilfælde skal vi som professionelle se på, hvad der er til barnets bedste og ud fra det træffe beslutningen", siger han.

Muligheden for at sidde forældrenes modstand overhøring og gennemtvinge beslutningen vil ifølge Foreningen af Skoleledere især blive brugt i tilfælde, hvor et barn har været i udlandet eller på privatskole.

- "Her ser vi børn, som er kommet så langt bagefter, at det er bedst at placere dem på et lavere klassetrin", siger Anders Balle.

Forslaget fra Bertel Haarder er en del af et nyt udkast til en ændring af Folkeskoleloven.

Det kritiseres af Danske Skoleelever og forældreorganisationen Skole og Samfund. Også Socialistisk Folkeparti er kritisk.

/ritzau/

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Michael Skaarup

hvis man tilhører middelklassen og op, vil det at dumpe en klasse være nederen. Tilhører man til gengæld, de laveste sociale klasse, hvor oplevelsen af folkeskole er tidspilde, vil det at dumpe, bare bekræfte fordommen.

I virkeligheden er det ikke til eleven eget bedste at dumpe en klasse, eller blive smidt ud af klassen eller skolen. Det er kun til lærerens og skolens bedste. Der bliver skabt lidt ro, og den problemfyldte elev, fylder ikke i undervisningssituatioen.
Problemet med den urolige elev er løst (for læren).

Den røde tråd i denne kommentar, er at det er anvendelig at benytte middelklassens logik og moral, til at forstå andre sociale klasser logik og moral.

Hvis man skal dumpe dumme folkeskoleelever, burde man også kunne dumpe dumme politikere.

Bertel, får karakteren minus 02. din taber..

Inger Sundsvald

Hvor ville jeg være evig glad, hvis undervisningsministeren og regeringen ikke tvang skolerne til at skære ned, så en 9-årig stille og ordentlig ordblind dreng ikke skulle sidde i flere år i klassen, med besked om at sidde stille og tegne, mens de andre børn fik undervisning, før der blev grebet ind med det KRAV, at ethvert barn har på undervisning.

Aben er jo nu tørret af på kommunerne, som må prioritere, som i så mange andre tilfælde. Iflg regeringen er der aldrig brugt så mange penge på skolevæsenet, ældreplejen etc., etc. Problemet er jo bare, at alle de ekstra penge ikke engang dækker den almindelige lønudvikling til pædagoger, lærere, sosu-assistenter og ikke mindst kommunaldirektører, samt alle de andre kommunalt ansatte.

Det kommer der til at bødes for i mange år. For som en begavet debattør engang sagde her: ”Aldrig er der brugt så mange penge på rugbrød”.

Jannik Thorsen

@Michael Skaarup

"I virkeligheden er det ikke til eleven eget bedste at dumpe en klasse, eller blive smidt ud af klassen eller skolen. Det er kun til lærerens og skolens bedste."

Din logik forekommer noget bizar. Ja det er da så sandeligt lettere for læreren og forøvrigt også for klassens øvrige elever, at de tungeste elever udskilles, og går en klasse om.

Men du mener åbenbart at det er en bedre ide at lade en elev fortsætte på næste klassetrin, selv om han ikke kan følge med?
Det er vel logisk nok at man går om, hvis man ikke har det nødvendige niveaue? Eller er du mere bekymret for at det lille pus får et nederlag, fordi det skal gå et klassetrin om?
Man gør jo kun en bjørnetjeneste for denne elev.

Måske er det også på tide at man begynder at give lærerstaben nogen beføjelser, og tænker på læringen af de øvrige elever som konstant skal hives ned af svage elever som kræver uforholdsmæssigt stor opmærksomhed.

At sætte værdi på Mennesket.

I begyndelsen
undrer det opvoksende barn
sig over noget:

Bibringelsen af
at der gyldigt kan
- og bør -
skelnes imellem mennesker
der er henholdsvist mere eller mindre værd.

Grundene, årsagerne og gyldighedsgraderne til det -
her unævnt; blot det's følger:

At hvert opvoksende barn hurtigt må slutte:

At det næppe bliver muligt:

Blot at leve som menneske blandt mennesker -
blot det - og intet andet.

Nu lever vi som menneskeværdisættere blandt menneskeværdisættere.

Nuværende magt "vil" det så,
i religionen kan der søges trøst for det, men ude i samfundet må andet
helst ikke være.

Men alting forandres og alting forandrer sig.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Michael Skaarup

Jannik Thorsen.

jeg mener at hvis en elev ikke kan følge undervisningen, så er der en grund dertil. Jo før det redegøres for havd grunden er, jo bedre. Alternativet er jo, at en taber skabes, pga. omstændigeheder som barnet ikke selv har indflydelse på.

Det er jo ikke fra den ene dag at problemerne opstår.
Hvis elevens problem(er) ikke kun drejer sig om det skolemæssige indlæring, så er skolelærer ikke udrustet til at håndtere dem. Der skal måske andre fagligheder og dele af velfærdsamfundet i sving.
Boglig evage og meget urolige elever, har sikkert heller ikke været rolige børnehavebørn, og måske havde man allerede en bekymring i vuggestuen omkring barnets tarv..

Jeg mener ikke at lærerne har fejlet, når en elev skal dumpes eller smides ud, og lærerne får alt andet lige, bedre muligheder for at udføre deres erhverv.Eleven derimod kommer i special klaase eller ei klasse trin under. Det er et nederlag (mere) for barnet/eleven.
Derfor mener jeg ..""I virkeligheden er det ikke til eleven eget bedste at dumpe en klasse, eller blive smidt ud af klassen eller skolen. Det er kun til lærerens og skolens bedste."
Altså en kortsigt løsning i en langsigtet problemstilling.

Og ja, det er nederen at der uro klasserne og eleverne ikke lære nok. Men det er ikke den urolige elevs skyld. Det er vores ansvar. Det er i vores samfund, at der skal stuves 25 børn ind i klasse til en lære , der skal undervise i tænkte 45 minutter.

Og jo, en elev skal kunne klare sig på det pågældende niveau og klassetrin. Alt andet vil være tåbeligt, men sådan er det bare i virkeligheden.