Læsetid: 6 min.

'Der er ingen pointe. Det er pointen'

Et seminar om den kreative klasses kolonisering af byens arbejderkvarterer endte med massivt hærværk i Hyskenstræde i København. Information var som det eneste medie til stede, da den gamle gade blev hærget
Lige så snart festen i Hyskenstræde var gået i gang, begyndte deltagerne at overdække butiksvinduer og facader med grafitti. Her er det butikken Indiska, det går ud over. Senere på natten blev vinduet smadret, ligesom i møbelforretningen Natuzzi overfor, hvor aktivister trængte ind og ødelagde for over 200.000 kr.

Lige så snart festen i Hyskenstræde var gået i gang, begyndte deltagerne at overdække butiksvinduer og facader med grafitti. Her er det butikken Indiska, det går ud over. Senere på natten blev vinduet smadret, ligesom i møbelforretningen Natuzzi overfor, hvor aktivister trængte ind og ødelagde for over 200.000 kr.

Sigrid Nygaard

11. maj 2009

Folk står og snakker stille i små grupper. Støvregn falder langsomt. Det er fredag aften på Strøget ud for Helligåndskirken. Klokken er fem minutter i 12.

Flere kommer til. Alle er mørkt klædt. Gennemsnitsalderen er lige under 20.

Lige så stille begynder folk at trække ned i Hyskenstræde. Så kommer en lastbil trillende ad Strøget og drejer ind i den korte gade.

Lastbilen parkerer på tværs mellem fortovene. Nu går alting pludselig stærkt. Fyre klædt i sorte jakker med hætterne spændt tæt om hovedet stiller stiger op af husene og spænder bannere ud over gaden, de kaster cykelkæder op på elledningerne, så gadelamperne slukker, mens andre tænder bål på hjørnet af Strøget, sprøjter graffiti ud over facader og butiksvinduer og klistrer plakater op med påskriften "Kulturkamp/Kampkultur".

Folk jubler. En vild fest er begyndt.

Musik dundrer ud af store højttalere på lastbilens lad. Lyskanoner kaster neonfarver ud i mørket. Fra en cykelvogn kan man købe shots for fem kr. og drinks for 10.

En skikkelse kigger ud af et vindue øverst oppe. Nede på gaden danser ca. 300 mennesker. Klokken er 12.

Urban forædling

Den hemmelige gadefest er ikke opstået tilfældigt. Den er nøje planlagt. En lille gruppe på to eller tre mennesker har udsøgt sig lige netop Hyskenstræde og tilrettelagt logistikken. Klokken præcis 11 har de sendt en besked ud om lokaliteten gennem en sms-kæde.

Festen er et led i festivalen Undoing the City. Den er støttet af Københavns Kommune og bliver arrangeret af Openhagen, et aktivistisk netværk som arbejder for at modvirke privatisering og kommercialisering af byrummet.

Tidligere på dagen har festivalen afholdt et seminar om 'gentrificering' i Folkets Hus på Nørrebro. Det sociologiske begreb betegner den proces, der sker, når den såkaldte kreative klasse indtager arbejderkvartererne i større byer og transformerer dem til hippe bydele med lækre cafeer, designertøjbutikker og tjekkede gallerier. Ejendomspriserne stiger, og det gør lejepriserne også, og til sidst er de mindre bemidlede borgere helt fortrængt fra området. En slags urban forædling, som samfundets svageste betaler prisen for.

Klassiske eksempler på gentrificering er SoHo i New York i løbet af 1970'erne, Prenzlauer Berg i Berlin efter Murens fald og Shoreditch i London inden for de seneste årtier. Men dagens oplægsholdere er alle enige om, at fænomenet også er udbredt i Danmark.

Indre By i København er et tidligt eksempel. Siden er Vesterbro og Skt. Hans Torv på Nørrebro fulgt efter.

Men hvad kan man gøre for at forhindre den sociale eksklusion af mindre bemidlede befolkningsgrupper? Aktivister fra København, Hamborg og London giver i løbet af dagen deres bud. Og mange peger på, at det gælder om at irritere pænheden, at kradse ridser i borgerskabets glitrede facade, for på den måde at reducere de forædlede kvarterers tiltrækningskraft på velbeslåede danskere.

Ordentlig nedtur

Gadefesten har varet en times tid, da en gruppe unge fyre hanker op i en lille rød Peugeot. Menneskemængden deler sig, så de kan halvt skubbe, halvt bære bilen op ad Hyskenstræde. Under stor jubel bliver den placeret på hjørnet af Strøget mellem flammerne, hvor folk giver sig til at kaste øldåser og flasker efter den.

"Overvej lige en gang, hvor nedtur det er at komme ned i morgen og se sin bil sådan der," siger en pige til sin kæreste.

"Ja, shit, det må være ordentlig nederen," svarer han.

Ordentlig nederen er det også for andre bilejere i Hyskenstræde. En af graffitimalerne banker ruderne ind på en lille blå Lancia med en træstav. En anden sparker sidespejlene af. Til sidst hopper en mand på omkring 40 år op på taget af bilen og danser til musikken.

Hvorfor?

"There's no point. That's the point (Der er ingen pointe. Det er pointen, red.)," svarer han med en ubestemmelig accent nede på jorden igen.

Længere oppe ad gaden, på hjørnet af Strøget, er en lille gruppe begyndt at baldre ruderne ind til Indiska på den ene side og møbelbutikken Natuzzi på den anden.

Alt sammen overværer et hold politibetjente, der sidder og holder øje i en mandskabsvogn et stykke nede ad Strøget. Fem meter foran dem står en ung fyr og viser fuckfinger.

"Min holdning er, at det her er for meget. De smadrer jo gaden totalt," siger en betjent ud gennem en siderude.

"Men vi kan ikke skride ind, før vi har fået tilladelse oppefra."

- Og hvorfor får I så ikke det?

"Det forstår jeg heller ikke. Det må du spørge om længere oppe i systemet," svarer han.

Så rammer en flaske siden af bilen med et hårdt slag, og chaufføren bakker et par meter baglæns.

Ruske op i gaden

I løbet af eftermiddagen har Information haft lejlighed til at tale kort med en af arrangørerne af den ulovlige gadefest. Han ønsker at være anonym, og efter festen vil han ikke udtale sig.

"Byrummet i Indre by er så trimmet og pænt. Men vi vil lave noget uorden og ravage. Vi vil yde forædlingen modstand. Der skal være fest og graffiti," siger han og tilføjer:

"Det handler om at forstyrre. Vi håber på, at vi kan holde festen gående et par timer og rigtig få rusket op i gaden."

Men på et eller andet tidspunkt vil politiet nok stoppe festen, forudser han.

"Deres funktion er at opretholde den fine facade. Derfor vil vi altid være i konfrontation med politiet," siger han.

Og så må han videre. For han har travlt. Han er en af de få, der allerede nu ved, hvor festen skal finde sted. Men der er stadig meget, der skal sættes i system inden i aften.

Respektløst

Næste dag står et par turister og fotograferer i Hyskenstræde. Glasskår knaser under fødderne. Selv i det skarpe morgenlys er det svært at finde huller i graffitien, der som en farvestrålende membran dækker de fredede facader. De smadrede ruder er allerede blevet erstattet af spånplader, og den røde Peugeot er fjernet, mens den blå Lancia står mørbanket tilbage.

Et par beboere og butiksindehavere går rundt og besigtiger skaderne.

"Det er fuldstændig respektløst," siger Christine, der ejer en af de biler, som er blevet smadret. "Skatteyderne kommer til at betale for renoveringen, og jeg kommer personligt til at betale mange tusinde kr. i selvrisiko. Det er noget svineri."

Det er Peter Vedel enig i. Han er bestyrer i møbelforretningen Natuzzi.

"Det er sørgeligt. Når man holder fest, skal man være glad og hygge sig. Man skal da ikke ødelægge og hærge," siger han.

Sørgeligt er også det ord, der falder vicevært Carsten Olsson ind.

"For jeg har da forståelse for de unge menneskers vrede over, at man lukkede Ungdomshuset. Det var en eklatant fejl. Men jeg har absolut ingen forståelse for ødelæggelsen af sagesløse menneskers ejendom. Det ligner meningsløst hærværk, som man forsøger at undskylde ved at kalde det en politisk aktion," siger han og peger op på de anti-kapitalistiske slogans på Indiskas butiksrude.

Åh nej

Den vurdering er Anders Lund Hansen enig i. Han er adjunkt på Institut for Kulturgeografi ved Lunds Universitet og holdt fredag eftermiddag et foredrag ved seminaret om gentrificering - et emne, han har forsket i gennem flere år.

"Som udgangspunkt er der ikke noget galt med at gå i gaden for at sætte fokus på nogle problemer. Men det dur ikke, at det ender i meningsløst hærværk. Det kan man ikke forsvare med, at man har en vigtig sag," siger Anders Lund Hansen, der mener, aktivisterne selv ødelægger den sag, de kæmper for.

"Da jeg hørte om det her, tænkte jeg: 'Åh nej'. Nu vil mediebilledet være fyldt op af smadrede biler og hærværk i Indre by. Det tager fokus væk fra de komplekse problemstillinger, seminaret handlede om. Og ærlig talt forstår jeg ikke, at de ikke er lidt mere opfindsomme. Hvorfor ikke prøve at finde på nogle finurlige og sjove aktioner, som kunne få folk til at stoppe op og tænke over problemet?" siger han og tilføjer:

"Jeg synes, det var et fint og seriøst seminar. Så jeg er selvfølgelig særlig skuffet over, hvordan dagen endte. Det er virkelig ærgerligt."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig – første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

John Reynolds

Det er vore dages brunskjorter - de skulle sendes til Grønland hele bundtet og straffes med at hakke isterninger til den kreative klasses drinks!
De er politiets og Dansk Folkepartis bedste allierede - formentlig er de købt og betalt til disse aktioner, for at medvirke til en opstramning af Lov og Orden.

Anders Lund Jeppesen

@John Reynolds,

"Det er vore dages brunskjorter [...] De er politiets og Dansk Folkepartis bedste allierede - formentlig er de købt og betalt til disse aktioner, for at medvirke til en opstramning af Lov og Orden."

Haha, fedt associationstrick :)

Karsten Aaen

Pointen er den at ødelægge alt på sin vej, destruere alt for hvad? Jo, for at ruske op i den pæne facade... og forstyrre hvad? Noget det kalder for 'borgerskabet'. Og velbeslåede danskere?

Men hvem er det der bor i f.eks. Hyskenstræde? Det er squ da ikke borgerskabet; det bor i Hellerup, Gentofte, Klampemborg og andre steder langs Kystbanen...

De mennesker der bor i Hyskensgade og andre steder er ganske almindelige mennesker som ejer eller lejer deres lejligheder; som arbejder hårdt for at tjene penge til deres lejlighed, som de så sætter i stand (hvis de ejer den).... og som har små biler som den Peugeot og den lille blå Lancia, de her unge mennesker smadrer...

Og de smadrer måske også en families drøm; de tænker slet ikke på at ja, det er nok nederen at komme ned og se sin bil på den måde, endnu mere nederen er det komme for sent på arbejde eller ikke kunne køre sine børn i vuggestue eller børnehave...

Og at yde forædlingen modstand ved at lave noget æstetisk grimt? Ja, undskyld, men jeg forstår det ganske enkelt ikke...

Havde de så bare kunnet blive enige om at lave et vægmaleri af en slags som kunne være flot, men næ bej, modstand mod forædling og pænheden, skal åbenbart altid være æstetisk grimhed...

Og ja, helt konkret kradsede de da ridser i pænhedens facade ved at smadre nogle biler, brænde nogle bål, smadre og ridse nogle butiks-vinduer bl.a. Natuzzis vinduer. De overser totalt, at Natuzzis ejer sikkert bort i gaden, (eller lige der omkring), at han sikkert selv ejer butikken, og som sådan altså ikke er en del borgerskabet.... (selvom de her unge måske tror det...)

Gentrificering er vel ganske normalt; det er vel helt normalt at kvarterer gennemgår runder af opture og nedture. I 1920'erne var Vesterbro et pænt sted at bo. Nedturen kom først i 1960erne da studerende mm. begyndte at bo i de små Vesterbro-lejligheder og forskelligfe boligspekulanter huserede. Dette medførte at stort set ingen af de boligblokke eller ejendomme der var på Vesterbro blev vedligeholdt i mere end 20 år, hvorefter man rev dem eller sanerede dem - og f.eks. fjernede 3. og 4. baggård, ofte også 2. baggård.

Desuden er jeg træt af at man hele tiden tror at samfundets mindrebemidlede udgør en revolutionær kraft; dette er langt fra tilfældet. Eller tror, at arbejderklassen som boede i de her gamle lejligheder i 1970erne var progressive... og at alting var bedre dengang... Så har de ikke prøvet at bo i huse eller lejligheder som drypper med vand eller som er fulde af svamp og skimmel, som er decideret sundheds-skadelige....

Og hvem er de mindrebemidlede borgere? Det kan der kun være kontanthjælpsmodtagerne de her (unge) mennesker taler om. Selv studerende på Vesterbro (og Østerbro) har råd til lejlighederne, om ikke andet så får de deres forældre til at købe en til dem...

Jeg forstår det altså ikke; almindelige mennesker med almindelige jobs mm. må altså ikke bo i en gade som Hyskenstræde? Der skal helst bo mennesker som dem, unge mennesker, uden respekt for andres ejendom? (biler mm) og kontant-hjælpsmodtagere?

Niels Christensen

Men Karsten dog, mener du det var bedre de lavede hærværk i Hellerup ?
Som det stod på en Grafitti, 'Capitalism is boring',
men de her unge lever jo netop af det her samfund, og i byen. De ville intet være uden kapitalisme.
Helt ærligt så var der mere mod og perspektiv i eks.
'Det nye samfund' og den ideologi, de tog ansvar og ville noget selv.
De her autonome er bare hjælpeløse nasserøve,der ødelægger noget andre har bygget.

Søren Nørbak

"De autonome i København må fremover demonstrere og lave happenings på marker og øde områder uden for byen – med mindre de kan garantere, at deres aktiviteter ikke går ud over naboerne. Det mener Socialdemokraternes spidskandidat til overborgmesterposten, tidligere justitsminister Frank Jensen."

Når sandsynligheden for en borgerlig sejr er lig nul i København, håber jeg Frankieboy vinder, med den holdning han ligger for dagen kommer der måske bare lidt styr på vores by. Krydser fingre...autonome ud af byen!

Lennart Kampmann

Det er bekymrende at de autonome overhovedet ikke respekterer samfundet.

Bekymrende at politiet ikke klart viser hvor grænsen for ødelæggende adfærd går.

Fordi det ender med at folk begår selvtægt. Kører bilen ind i demonstrationen, eller noget tilsvarende.

Må jeg anbefale de autonome at holde deres fest i jægersborggade i stedet for. Der vil de blive mødt af lokal ordensmagt (rockerne). Hvilket også er bekymrende!!

Med venlig hilsen
Lennart

Michael Skaarup

Jeg forstår ikke den meningsløs vold og hærværk, som andet end intellektuelle mangel.
Jeg har fuld forståelse for at man vil have byen tilbage til borgerne, men jeg slet ikke se sammenhængen imellem puberitær vold og hærværk, og en intellektuel debat.

Som jeg læser i artiklen, er hærværksfolkene max 20 år gammel, hvilket måske kan forklare den meningsløse hærgen. Det forklare selvfølgelig ikke den 40 årige bilhopper, men lad det være.

Jeg mener at når de unge mennesker, smadrer løs for udtrykke sig selv og derse holdninger til livet, byen og verden omkring, at så har de lært lektien ude i byen. Dvs. at i gennem deres korte liv, har de været tilskuere til, hvordan de store drenge slås, og fører krig.
De unge har lært,at hvis modparteren(fx. saddam H,) ikke vil rette ind efter hvad der bliver sagt ( A. Fjogh og Bush I og II), skyldes det onde vilje, og en direkte modstand at det gode samfund.(USA) . De har lært at det så er iorden at tage loven i egen hånd og anvende den vold (bomber, private hærer osv), som er mulig (ikke nødvendig men mulig).
Mao man kan sige at de unge hærværkfolk, har lært lektien rigtigt godt, desværre.

René Jansen

Jeg har samme mistanke som John Reynolds; at mange af de autonome i virkeligheden arbejder for den borgerlige regerings ønske om, at indføre en større og større politistat. De gør det muligvis ubevidst....men hvor dum har man egentlig lov at være?

Alex Jones har i sin film Police State 2 påvist, hvordan polititet også kan "bruge" de autonome til at kræve udvidede magtbeføjelser.

http://video.google.com/videoplay?docid=2758880303660529314

Robert Harris Rasmussen

Læs Erich Fromm. Når mange møder for at give udtryk for vrede, så kan man kun finde på at destruere. Den laveste fællesnævner.

Karsten Aaen

Jeg mener bestemt ikke, at de skal lave ballade og hærværk i Hellerup mm. -- men prøve at se lidt på sig selv og reflektere over, hvad det er de får ud af det. Intet - andet end at politiet får større og større beføjelser i det her land....

Jeg påpeger blot at det er almindelge mennesker med helt almindelige jobs der bor og arbejder i en gade som Hyskenstræde og at borgerskabet bor i Hellerup....

Og så forstår jeg stadig ikke den der med at for at lave modstand mod kapitalismen skal man ødelægge andres ejendom, herunder biler - smadre alt - og vælge grimheden æstetisk set.

Hvis de autonomes projekt går ud på at bevare ghettoer, må man sige det er lykkedes på Nørrebro - lejlighedspriserne er faldet mere her end noget andet sted i landet - og det er derfor umuligt at flytte herfra med mindre man er rig.
Egentlig er det en meget konservativ holdning, at byområder ikke må ændre sig, og at folk, "arbejdere, kreative, forretninger" ikke må blande sig. Må arbejdersønnen ikke åbne en café? Og hvordan ved de unge mennesker, at den bil de ødelægger ikke tilhører en enlig mor der bor til leje?
Tror de overhovedet der kommer nogen positiv ændring ud af deres "aktion"?
Man må sige, at det igen er lykkedes de autonome at fremstå som forkælede og ubegavede teenagere.

Mikael Fotopoulos

Som socialdemokrat og med tryk på både social (vi bidrager efter evne og nyder efter behov, også kaldet solidaritet) og på demokrat er de mennesker jeg afskyr mest fascisterne. Fascister er mennesker der ikke respekterer demokratiet, ikke ønsker demokrati (folkestyre) og som med vold, hærværk og terror forsøger at opnå deres mål på denne måde. Karakteristisk er også dere intolerance overfor mennesker med en anden tankegang, af og til også en anden race end deres egen. Vi har set talrige eksempler på dette, i Danmark som HIPO-korpset, Dansk SS, Rockerne og ikke at forglemme den snart "vigtigste" fascistiske gruppe (de kalder sig, som sædvanligt noget andet end fascister): de Autonome.

Søren Kristensen

Nu følger så diskussionen, ikke om hvorfor byens kulturdemografi udvikler sig som den gør (det kan man nemlig alligevel ikke gøre meget ved og slet ikke med hærværk), men om hvorfor politiet ikke greb ind. Her er to forslag til en forklaring:

1. Fordi der ikke var mandskab nok på arbejde den nat og ikke økonomi til at indkalde flere styrker. Altså et ressourceproblem, som alle troede var løst med politireformen. Konsekvens: En næse til justistsministeren.

2. Fordi politiledelsen, belært af urolighederne på Nørrebro, var bange for at optrappe "festen" med kampklædt tilstedeværelse og derfor valgte at ofre Hyskenstæde på fredens alter. Konsekvens: Ingen.

Ud fra en konsekvensvurdering må det antages at svar nummer to bliver antaget.

Hvad betyder det for det fremtidige politiarbejde i relation til gadeuorden? Det betyder at politiet i højere grad benytter infiltration, overvågning og andre forebyggende indsatser i kampen om at sikre lov og orden i gaden, ligesom borgerne og de forretningsdrivende vil opgradere deres sikkerhedssystemer. Eller med andre ord mere "politistat", for nu at bruge de unges udtryk.

Måske skulle de unge, når alkoholen og stofferne er ude af kroppen, sætte sig i deres nye ungdomshus på Nørrebro og stille sig det ene spørgsmål. Var det det værd?

Claus Oreskov

Ikke fordi jeg giver 5. potter pis for de autonomes politiske politur, men bare for en orden skyld, så lige et par ord om ”den sociale eksklusion” af arbejder familier, fra indre by og andre steder. Sagen er mere kompleks end som så. Dengang arbejderne flyttede ud af kvarteret, var bygningerne i meget dårlig stand, og mindede mest om slum (præcis sådan som de autonome har forsøgt at genskabe). Arbejderne var lykkelige for at komme væk fra ” det gamle lort”, og ovenud tilfredse med genhusning i stører og lysere lejligheder. Senere i 60´erne flyttede en del arbejder familier ud i parcelhuse, og der bor de såmænd endnu. De fleste arbejdere jeg kender, vil stædig karakterisere boligområderne omkring Gammel og Nytorv som ”noget gammelt lort”. Ja vi proletarer har nu engang en anden æstetik, men der er noget vi respektere og det er andres arbejde. Vi ødelægger ikke hvad dygtigt håndværkere har arbejdet på at gøre i stand! Og de autonome skal prise sig lykkelige over, at der ikke længere bor arbejdere i Hyskenstræde, for så havde fået en læsterlig gang tæsk.
PS: og på hele arbejderklassens vegne, vil jeg gerne bede de unge møgunger fra de rige omegnskommuner, om at finde nogle andre ”at støtte” – næste gang.

Ole Gerstrøm

Den grundlæggende fejl blev begået, da Københavns Kommune etablerede det oprindelige ungdomshus, Jagtvej 69, og i realiteten forærede det til de autonome.

Det er usundt at give den slags gaver. Det skaber dårlig moral. Man sætter mest pris på ting, man selv har arbejdet for.

Kloge millionærer forgylder ikke deres børn. Den bedste gave, er at lære at arbejde, for det man ønsker sig.

Claus Oreskov

@Michael Skaarup.
Jeg skal ikke kunne sige, om der er noget i din tese der holder! Bare dette, at den unge generation under Vietnam krigen reagerede lige stik modsat af den officielle ideologi. Imod vold sætte de, ikke-vold, imod ødelæggelserne, sætte de fantasi og alternativ kreativitet. Man behøver ikke altid, at savle ligesom Pavlovs hunde!

Rasmus Underbjerg Pinnerup

Det er beskæmmende at se, hvor hurtigt og entydigt fjendebilledet af "de autonome" konstrueres og disse som samlet flok gøres ansvarlige for al hærværket i fredags.

Nu tilhører jeg rimeligvis selv samme segment - jeg har da i hvert fald min faste gang i såvel det nye ungdomshus som Folkets Hus, men - surprise! - jeg synes IKKE, at det der skete i fredags var særlig smart eller sympatisk. Faktisk synes jeg, de folk der gik hærværks-amok var nogle spader af rang, og jeg har - tro det eller ej - heller ikke hørt nogen, der mener noget andet. Ingen "autonome", jeg har talt med, mener at hærværket i fredags ikke var superdumt, men alligevel skal vi tages til indtægt for det? Hvorfor? At der til en gadefest er tyve spader, der skider på alle andre, er kamp-usympatisk, men hvorfor legitimerer det lige pludselig, at alle fra samme generelle politiske strømning gøres ansvarlige?

Det er ret surrealistisk, i hvor høj grad medierne enes om at skyde skylden for disse 20 spaders hærgen på "de autonome" som samlet gruppe. Lidt ligesom, når DF og deres lige gør problemerne omkring BGP-banderne til et problem med "muslimerne", uagtet at 99% af landets muslimer aldrig kunne drømme om at støtte bandekrig.

Hans Jørgen Lassen

Claus skriver:

"... men der er noget vi respekterer, og det er andres arbejde."

I denne sammenhæng er den lige i øjet. Der er tale om meningsløs destruktion; det lader sig overhovedet ikke diskutere.

I andre sammenhænge holder den ikke.

Jeg mindes en eller anden gammel tysk sang/vise om de geværer, der blev brugt mod arbejderne - de var jo altså lavet af andre arbejdere, arbejdere som dem selv. Om det var Brecht eller Tucholsky eller en tredje, der skrev den, husker jeg ikke.

Det er arbejdere, som har bygget de fly, der bomber løs rundt omkring i verden.

Auschwitz blev bygget af arbejdere.

Alt, hvad der i tidens løb er blevet brugt til at undertrykke arbejdere (og andre), er blevet produceret af arbejdere.

Hans Jørgen Lassen

Rasmus,

hvis du eller dine venner var til stede ved "festlighederne", hvorfor stoppede I dem så ikke?

Rasmus Underbjerg Pinnerup

@Hans Jørgen
Jeg var ikke til stede - jeg var på arbejde. Af de venner, jeg har talt med, var der flere, der prøvede at stoppe f.eks. folk, der hoppede på biler, men så vidt jeg kan forstå gik det først for alvor løs til sidst, hvor de fleste (inkl. arrangørernes lydvogn) var taget afsted og hvor politiet som svar rykkede ind.

Hans Jørgen Lassen

Rasmus,

så må I lave en beredskabsplan forud for hvert arrangement.

Det er såre enkelt, altså i princippet.

I aftaler bare på forhånd, hvem der gør hvad og i fællesskab, hvis der er personer eller grupper, der går over stregen.

Det er meget mærkeligt for en distingveret ældre herre som mig at opleve det her.

Da jeg var ung student i Århus, demonstrerede vi også, men uden vold og hærværk. Og min sandten, om det ikke gav resultater. De resultater er så ganske vist ædt op af tidevandet efterhånden.

Men hærværk og vold var ikke nødvendigt for at komme til orde.

Rasmus Underbjerg Pinnerup

@Hans Jørgen

"I"? Jeg har aldrig været med til at arrangere en gadefest eller noget som helst andet, der har udartet sig som dette. Jeg har derimod været med til at arrangere en masse fredelige demonstrationer, oplæg, debatter, foredrag osv.

Min pointe var netop, at "de autonome" er en stor og uensartetgruppe, og at jeg derfor, når jeg bliver om- eller tiltalt som repræsentant for den gruppe, der gik amok fredag nat, har det lidt som den jævne muslim, der af DF bliver italesat som repræsentant for BGP-banden.

Jeg siger ikke, at man ikke skal kritisere de spader, der gik amok i fredags - det gør jeg selv - jeg siger bare, at man skal huske korrekt adressat, og den er ikke "de autonome".

Janus Agerbo

Nu er gentrificering et problem, der er udbredt i de fleste moderne storbyer. På samme måde som ghettoer dannes gennem for meget af det samme (dårligt byggeri, lav-indkomster), sker gentrificering gennem en stigning i det generelle prisniveau i et område.
Frustrationerne over gentrificering, som den bla. tager sig ud ved havnefronten, med lukkede fasader og "uvenlige" udemiljøer, kan jeg sagtens følge.
Dog bliver det eneste man opnår gennem hærværk en modstand fra lokalbefolkningen, uanset dennes politiske standpunkter. Vedvarende hærværk vil fører til at de med resourcer flytter væk og de svageste i området vil stå ringere end før.
Løsningen på problemet må findes i planlægningen af byen. Der skal gives plads til at have forskellige boligformer i samme områder, der skal tages højde for at alle områder ikke skal tilpasses til "highstreet" butikker.
Dette bliver besværliggjort af at Københavns Kommune har forelsket sig i den påståede kreative klasse og tror at hvis bare man har en pride-parade, så er den hellige grav velforvaret.
Det urbane udtryk, der er tiltrækkende ved det urbane liv, skabes i brudfalderne mellem de foreskellige eksistenser, der befolker det samme område. Bliver der ryddet for meget ud i de mindre bemidlede, befolkningstætheden og gratis udeområder, så bevæger byen sig mod det kedelige og søvnige, ss. mange steder på Østerbro og Fr. Berg. Lader man områder forfalde eller udskifter diverse områder med store byggerier af samme type, opstår der med tiden ghettoer, som mangler resurser og energi til at fornye og vedligeholde sig.

Et oprigtigt ønske om at omdanne og åbne byen, må derfor i højere grad rette sig mod monotomt massebyggeri og en bypolitik, hvor der ikke tages højde for plads til undergrunds kulturer.

Hans Jørgen Lassen

Rasmus,

så må man vel kunne sætte andre navne på, hvem der arrangerede projektet - og dermed havde et vist ansvar?

Rasmus Underbjerg Pinnerup

@Hans Jørgen
Det skulle man tro, ja. Men jeg kender dem lige så lidt som du, desværre.

@Jørgen Schlein
Urimeligheden af din kommentar kan du vist selv se, hvis du prøver at anvende min muslim-parallel.

Jørgen Schlein Nielsen

@Rasmus Pinnerup

I øvrigt, hvis man kigger på de forskellige billeder fra den hærværksramte gade, må man nok konstatere, at de "20" tossehoveder har været endog særdeles effektive, hvordan har de kunne overkomme alt dette på et par timer?

thomas andersen

Magen til sludder om kreative klasse og andet vrøvl om at København skulle blive for pæn. Byen må gerne blive en del pænere og hvis man vil lave grafitti så kan man bare arbejde for at få nogle penge, mure en væg på sin egen ejendom, male den hvid og male den med grafitti. Men det synes de nok er alt for kapitalistisk. Sikke nogle skvat .. de er i dén grad produkt af netop det kapitalistiske samfund, snot forkælede unger der aldrig har manglet en skid og synes det er i orden at smadre hvad der passer dem.

Og.. for mig at se har det hvad er sket intet med de autonome at gøre .. medierne er alt for hurtige til at dømme en gruppe. Hvem / hvad er i øvrigt "de autonome" .. det er jo ikke en klub eller sådan ..

Jørgen Schlein Nielsen

Rasmus Pinnerup:
"Urimeligheden af din kommentar kan du vist selv se, hvis du prøver at anvende min muslim-parallel."

Mit "også" gik nu på, at "fest-arrangørerne" havde fralagt sig ethvert ansvar!

Søren Kristensen

Hvis bilhopperen i alt sin hjælpeløshed har ret, at der ikke er nogen pointe? Så, handler det bare om en flok opmærksomhedssøgende spader (i min tid hed de halvhjerner), som tilfældigvis befandt sig mange nok og i en situation hvor hærværk var en omkostningsfri mulighed. Dermed en begivenhed som hverken DF, De Autonome eller andre politiske grupperinger har nogen andel i og dermed også en pinlig påmindelse om den menneskelige naturs intellektuelle skrøbelighed, kort sagt en begivenhed som alle er bedst tjent med at lægge bag sig. Med mindre selvfølgelig hærværk var en planlagt del af festen. I så fald er der jo tale om organiseret kriminalitet og man må formode, nu hvor De Autonome har frasagt sig ansvaret, at sagen bliver relativt nemt at opklare.

Martin Kristensen

Det, Rasmus skriver er relevant for ham personligt . man kan ikke gøre individer ansvarlige for hvad andre individer der bruger samme betegnelse gør.

Kollektivt er det dog et problem at det IKKE var en uskyldig byfest der udartede sig men at det derimod qua invitationen og invitationsformen var formålet med festen at skabe ødelæggelse. Dermed påtager arrangørerne - og deraf afledt det miljø der har bakket promoveringen op - et ansvar.

Jørgen Schlein Nielsen

Lidt fra modkraft.dk

"En »bypolitisk festival« kalder arrangørerne den mangfoldighed af aktioner, fester, workshops og happenings, der i de kommende dag skal udfordre den omsiggribende strømlining af København til en metropol forbeholdt velhavere og købestærke turister."

"Festivalen foregår i dagene fra den 7. til den 10. maj og byder udover debatter og forskellige kulturelle arrangementer på en såkaldt »reclaim the street«-fest et endnu hemmeligholdt sted i det Indre København."

"Lige nu er det umuligt at ånde på Nørrebro med alt det politi over det hele. Politiet dominerer byrummet og skaber frygt og spændinger, mener Ask Katzeff."

http://modkraft.dk/spip.php?article10549

Det ser dog ud til, at der har været en vis konsensus i de autonome miljøer, omkring festens foremål og de egentlige aktiviteter!

Vibeke Nielsen

Som jeg ser det er det helt forfejlet at betragte sagen fra kun to sider: almindelige borgere vs. en eller anden mere eller mindre udefineret gruppe kaldet "autonome".

For det første viser de videooptagelser, der ligger på blandt andet berlingske.dk, at mange af dem der deltog i festen, var såkaldte almindelige borgere. Nu hvor solen skinner og ikke bare festen, men alle fester i det offentlige rum, har fået et skilt med teksten: TOTALOPHØR. SLUTSPURT. ALT SKAL VÆK., kan de selvsamme spader, der deltog i hærværket sagtens gå for at være "pæne mennesker". Der var i hvert fald ikke mange punks på de videooptagelser. Til gengæld var der en del nydelige unge piger med halvlangt hår og praktiske regnfrakker og smarte unge fyre i dyre adidassko (er adidas mod kapitalisme og gentrificering?)

Jeg har ikke hørt en eneste venstreorienteret forsvare det skete. Omvendt er det helt korrekt at arrangørerne - og flere kunsthistorikere - med deres retorik har lagt op til smadder. De medbragte stiger og malercanner blev vel heller ikke først taget frem, da festen var forbi. En stige er ikke sådan at skjule i en rygsæk eller en inderlomme....

Derfor har arrangørerne også en del af ansvaret for det skete. Hvad har de tænkt sig? Er det den gamle sang om at fremprovokere politistaten og det for alle mennesker totalt uudholdelige samfund, så folket endelig vågner op til revolution, de synger?

Dem, der har arrangeret det her, har set gennem fingrene med meterlange medbragte stiger og har selv har betjent sig af hærværksfremmende retorik, De er ikke 18årige hængerøve fra Albertslund, men velbegavede, veluddannede, velstillede og pæne almindelige borgere til hverdag. De har en del af ansvaret. Især fordi de kan tænke. Og faktisk hører til den befolkningsgruppe, der sagtens kan leve med gentrificeringen, da de på ingen måde hverken er i risikozonen for at ende i hjemløshed, som migrantarbejdere, ja, sågar som folkepensionister...osv

Det er dem, der har et forklaringsproblem. Men de er ikke de eneste. Frank Jensen fra SD, der er klar til at eliminere de almindelige demokratiske rettigheder for alle borgere ved at forbyde demoer og happenings i byen, har også et forklaringsproblem. Det samme har alle de andre politikere, der har udtalt sig om sagen. Hvordan kan Venstres politikere for eksempel legitimere at de vil give nogle borgere livstidsstraf ved på forhånd, inden ansøgningen overhovedet er læst, at nægte dem offentlig støtte til kulturarrangementer, alene på grund af deres politiske ståsted?

Er det demokrati?

Rasmus Underbjerg Pinnerup

@Ib

Nej, formålet var ikke "at skabe ødelæggelse".

Det var indkaldt som en gadefest mod gentrificering, med det erklærede politiske formål "at tage byen tilbage", dvs. at bekæmpe de strukturer, der lægger store dele af vores alle sammens fælles by døde som sterile shoppingtorv, hvor kun turister og rigmænd har råd (og lyst!) til at begå sig. Det er noget ganske andet end at smadre tilfældige personers biler og ruder.

Nuvel, man kunne rimeligvis godt have forudset, at der ville forekomme graffiti - det gør der trods alt ofte i den slags kontekster, men der stopper målet af rimelige forventninger dog. Du kan så personligt mene, at graffiti er ødelæggelse, men så synes jeg, man trækker retorikken lidt længere end den rimeligvis kan bære.

Alt dette er igen en helt anden diskussion end om hvorvidt det er en hensigtsmæssig måde at bekæmpe gentrificeringen på. Det tvivler jeg nemlig på, at det er.

Michael Skaarup

Claus Oreskov

Min tese er blot en tese. Jeg tror dog ikke på endedyldige forklaringsmodeller, hvorfor bevæggrundlaget for hærværksbøllerne må være båret af flere faktorer .og jeg vil ikke blot frasige hærværksbøller et ansvar for deres gøren, ved at give tidens kommercialisering af kriminelle statsleder og gadebøller, ansvaret.
- Ansvaret følger med kroppen. Omstændighederene kan forklare årsagen.

Jeg vil dog mene at den retningsløse hærgen, viser at der mangler en leder(gruppe), der kan vise vejen imod målet, for den "tilfældige" gruppering af hærværkstosser.

For som min ven sagde. "er det ikke godt at tage for mange forskellige veje, der alle leder til det samme mål. For det ender med at man fare vild, eller glemmer målet, fordi man fokusere på de mange veje"

Så hvis man vil give borgerne byen igen dvs. den kommercialiseret bybillede med reklame søjler vs. træer og buske, fuldebøtter på bænke, og byboere i gaderene, der handler hos den lokale købmand, osv.(total DF idyl) , så nytter det ikke at genbesætte byen med nye og større reklamesøjler (graffiti og knusteruder).

Det vile være mere cool at fjerne alle reklamer fra bybillede, anlægge små haver i byens huller, male asfalten i flotte farver, eller noget andet konstruktiv kreativitet, der kunne forskønne bybilleder, og forsøge give borgerne retten til byen igen, igennem postive happening og politisk spil.

Peter Andersen

Det der irritere mig mest i den her sag er, at man kalder dem autonome, for det er de ikke, så det skal de ikke.
I virkeligheden er et fåtal af dem der er med til sådanne nogle ting autonome, ellers er der spicet godt op med SUF'ere, alternative og andet ragelse.
Jeg er forarvet over at det går så vidt gang på gang, men jeg håber inderligt at alle vågner op og ikke bare sidder i deres sofa, hver evig eneste gang de gør sådan noget her.
De er ligeglade med hvad medierne kommer ud med, men de er sjældent ligeglade med folket.. Så folket skylder folket at rejse sig op!

Peter Andersen

# Michael Skaarup

"Det vile være mere cool at fjerne alle reklamer fra bybillede, anlægge små haver i byens huller, male asfalten i flotte farver, eller noget andet konstruktiv kreativitet, der kunne forskønne bybilleder, og forsøge give borgerne retten til byen igen, igennem postive happening og politisk spil."

Jeg spørger bare; hvornår går vi i gang!?

Martin Kristensen

@Rasmus: Please...som skrevet i programmet:

"for en oprivende redefinering, omstyrtende ass-shaking til lugten af spray og roderi på markedspladsen"

Hvis ikke det er en opfordring til hærværk så er du mere naiv end jeg tiltror dig. Graffiti ER hærværk - det kræver ikke specielle semantiske evner at konstatere at det at tagge andre folks ejendom ikke kan kaldes andet.

Casper Jensen

""Da jeg hørte om det her, tænkte jeg: 'Åh nej'. Nu vil mediebilledet være fyldt op af smadrede biler og hærværk i Indre by. Det tager fokus væk fra de komplekse problemstillinger, seminaret handlede om. Og ærlig talt forstår jeg ikke, at de ikke er lidt mere opfindsomme. Hvorfor ikke prøve at finde på nogle finurlige og sjove aktioner, som kunne få folk til at stoppe op og tænke over problemet?" siger han og tilføjer:"

Det er ikke en kompleks problemstilling vi er vidne til her.
Problemet er at en gruppe personer i Danmark kæmper en umulig kamp for at indføre kommunisme, fjernelse af ejendomsretten, fjernelse af kapitalisme etc.

Disse personer kæmper for værdier, som i fortiden har vist sig - på den mest krystalklare måde - at være fejlslagne og ikke kunne fungere i praksis.

Det er et meget simpelt problem vi står overfor, men løsningen er ikke simpel, da den ene part i denne konflikt, gang på gang, viser sig at være komplet fraværende af sund fornuft, situationsfornemmelse og civiliseret opførsel.

Problemet har nu stået på i så lang tid at det eneste der snart kan gøres er selvtægt, men så kommer der bare endnu mere "gang i gaden" som visse personer ønsker, så dette er nok ikke løsningen alligevel.

Claus Oreskov

@Hans Jørgen Lassen.
Jeg forstår godt tankegangen i det du skriver. Dybest set er det samme tankegang, der gør sig gældende i antikrigs sangen ”Universal Soldier” af Donovan og det er jo en stærk tekst. Men bare for en ordens skyld: det var ikke arbejderne der byggede Auschwitz. Ingeniør firmaet J.A. Topf und Söhne, designede krematorieovnene i Auschwitz og stod for opførselen; det manuelle arbejde blev besørget af ufrivillige lejerfanger!

Markus Lund

Selvransagelse i det autonome miljø:
http://forum.anarcho.dk/viewtopic.php?id=2993

En enkelt søgning på google af Natuzzi-kædens stifter, Pasquale Natuzzi, kan oplyse "at kæden med en årlig omsætning på 735,5 millioner euro i 2006, er Natuzzi den største møbelproducent og på verdensplan førende inden for segmentet polstrede lædermøbler. Virksomheden eksporterer innovative sofaer og lænestole af høj kvalitet til 123 markeder på fem kontinenter. På verdensplan har Natuzzi 285 butikker og 592 gallerier. Natuzzi S.p.A. blev børsnoteret på New York Stock Exchange den 13. maj 1993

Vibeke Nielsen

@Markus Lund

En enkelt søgning på google på Adidas (taggernes foretrukne mærke, se video fra "festen") viser følgende:

"Adidas AG (pronounced [AH-dee-'dahs]; often /əˈdiːdəs/ in English, FWB: ADS) is a German sports apparel manufacturer and part of the Adidas Group, which consists of Reebok sportswear company, TaylorMade-adidas golf company, and Rockport. Besides sports footwear, the company also produces other products such as bags, shirts, watches, eyewear and other sports and clothing related goods. The company is the largest sportswear manufacturer in Europe and the second biggest sportswear manufacturer in the world, to its US rival Nike[3]

The company's clothing and shoe designs typically feature three parallel bars, and the same motif is incorporated into Adidas's current official logo. The company revenue for 2008 was listed at €10.799 billion and the 2007 figure was listed at €10.299 billion, or about US$15.6 billion."

So there...

Og for øvrigt....siden hvornår er selvpromovering blevet trend på venstrefløjen? For hvis der er noget, der er egoistisk selvpromovering (og på ingen måde fremmmende for et mere progressivt samfund) så er det tagging, dvs maskulin territorieafpisning og egopromovering uden politisk budskab. 99% af den grafitti, der er blevet lavet i Hyskenstræde er af den karakter.

Nils Brakchi

Vibeke...

Hvad synes du at de unge mennesker skulle have skrevet i stedet for?

Og hvilket skomærke er "kosher" når man hærger?

Markus Lund

@Vibeke
Jeg har ikke forsvaret en skid af det der skete og er mindst lige så ked af at ødelæggelsen ikke har haft et formål, for som sådan er jeg hverken imod graffiti - som jo kan være nok så pænt såfremt det er udført med omtanke - eller ødelæggelse, det skal bare ske med omtanke og med respekt for omgivelserne og dem der bor der. 'Riot-etik' plejer jeg at kalde det.

Staten ødelagde et ungdomshus, graffitimalere både ødelægger og forskønner bygninger med deres kunst, politiet udøver statsautoriseret vold, militante demonstranter svarer igen med 'ulovlig', monopolbrydende vold. Det er ikke et spørgsmål om at finde de gode og de onde, for vi kan vist alle blive enige om at (visse af) magthaverne er langt mere onde med alle de krige de fører mod uskyldige mennesker ude i den store verden, men det er et spørgsmål om at den opildnende hærgsretorik på indkaldelsen (ja, jeg fik sms-kæden men var godt nok ikke i København på daværende tidspunkt til at deltage i festen, selv om jeg normalt elsker gadefester og den stemning de skaber - et midlertidigt frirum i byen) og de virkemidler man benyttede sig af taktisk set var en kæmpebrøler, og jeg håber inderligt de 'spader'/kaosanarkister der sidder et sted i København eller på Nørrebro skammer sig over at vi andre besindede aktivister skal lide under 1. mediernes sensationsliderlighed (alle undtagen Inf. sjovt nok), 2. deres meningsløse udskejelser. Politiet får blot en undskyldning til at skride hurtigere ind nu på lørdag hvor der holdes endnu en Reclaim The Streets-fest som jeg har glædet mig til at deltage i i flere måneder.

Så brænd dog noget krudt af på at lukke et kulkraftværk ned, whatever. Se dét er en politisk manifestation der batter, og ikke en meningsløs aktion såsom hærværksgildet i Hyskenstræde i fredags! De autonome har bevist at det sagtens kan lade sig gøre at masseaktionere uden brug af vold (eller rettere forårsage tilsigtet personskadet) ved forbilledlige aktioner såsom G13 og Luk Lejren, og de kunne alle finde ud af at overholde kodekset på trods af at der var flere tusinde mennesker der deltog. (Jeg formoder at grunden til at man politisk endnu ikke har skredet hårdere ind over for autonome end nynazister med repression, er at førstnævntes formål jo netop er at udvide demokratiet, hvorfor folk altid synes at have en vis usagt form for sympati med 'de venstreorienterede' og en klar uvilje over for 'de højreorienterede', hvis formål som bekendt er at nedbryde demokratiet.)

Altså: Kommunikation - samråd - samarbejde en anden gang, tak! Det er samtidig også forudsætningen for at skabe et endnu mere demokratisk samfund end i dag, hvad man jo må formåde vi alle higer efter. Jeg efterlyser et festkodeks til næste Reclaim-fest, for ellers skrider jeg altså hellere over sundet til Lund og deltager i BZ-festivalen. Hvis man alligevel ikke kan slippe for politiet den weekend, så vil jeg da hellere have tæsk for en oprigtig, politisk manifestation end optræk til ligegyldig, ikke-revolutionær gadesmadder... Kom dog videre!

Michael Skaarup

Peter Andersen.

Du starter i dag. Samler gutterne og gutinderne fra den lokale SUF. Udtænker en konstruktiv, forskønnende og livsbekraftende enkelte stående aktion, der skal markér starten på et nyt punkt for politisk dagorden.
Sætter en deadline for hvornår det nye "politiske manifest" skal være renskrevet og klar til publikation.
Eventen løber f.eks. af staben hen over en weekend, har det bestemt formål, som i har besluttet jer for.
Efterfølgende skal eventen følges op regelmæssigt, så man kan se at i handler (act) for en bestemt sag og bare laver en (ligegyldig) handling(action).
Det kunne være debatindlæg i lokalsprøjten, eller i de landsdækkende medier.

Som jeg ser det, og man gerne vil ændre verdens tilstand, så handler livet om at være at være en forgangsmenneske, i sine handlinger, og ord.
For selvom negative handlinger af få individer, skaber store overskrifter, er det de positive handlinger, for mange, der giver livet mening og værdi for os alle.

.

Hans Jørgen Lassen

De må jo være snotdumme, disse unge mennesker. Eller pisseforvirrede oven i hovedet. Hvilket kommer ud på ét.

Hvis de brugte hovedet, ville de tage ved lære af historiske forbilleder, som forstod at demonstrere på en konstruktiv måde.

Man kunne nævne atommarcherne, universitetsbesættelserne, Solvognen og en politisk musikgruppe som Røde Mor.

Dem var der faneme vitaminer i.

Men denne rene destruktive hærgen er ikke nærende og sund; det er ren syre til skade for alle.

Lennart Kampmann

De autonome maler sig op i et hjørne. Men det er de ligeglade med og det har det etablerede samfund ikke forstået.

Det bliver interessant at se hvordan den næste fest vil ende (jeg aner ikke noget om dem, ærligt), nu da det står 1-0 til de autonome. Politiet hader at være bagud og vil helst vinde. Så mon ikke de autonome får tilbagebetaling næste gang?

Hvorom alting er så udviser de autonome ikke noget mod. De skulle som jeg har pointeret i en anden tråd tage til Jægersborggade og feste. (Men der får de nok rockerbank)

Listen af negative tillægsord er lang. Jeg savner en god grund til at forstå at Ritt virkelig gav efter for dem og gav dem et hus. Min umiddelbare indskydelse dengang var WTF? og det er den stadig.

med venlig hilsen
Lennart

Sider