Læsetid: 7 min.

Margots Wallströms 'Mission Nærhed' en succes

Mens EU holdt tænkepause, satte EU-kommissæren for borgerkontakt sig for at lære de gamle mænd i EU at lytte - og give borgerne nye kanaler at tale igennem. Efter fem år er det tid til at gøre status. Vi mødte Margot Wallström til en samtale om videoklip, workaholics, svensk vindenergi og at få EU ud over rampen
Svenske Margot Wallström blev i 2004 udpeget til EU-kommissær med ansvar for Unionens kommunikation med bl.a. borgerne. Siden har hun lanceret adskillige kampagner på nettet og en ny fælleseuropæisk radiokanal. -Vi skal opfinde nye kanaler til kommunikation mellem politikere og borgere. Det er en af udfordringerne for det 21. århundredes demokrati,- mener Margot Wallström.

Svenske Margot Wallström blev i 2004 udpeget til EU-kommissær med ansvar for Unionens kommunikation med bl.a. borgerne. Siden har hun lanceret adskillige kampagner på nettet og en ny fælleseuropæisk radiokanal. -Vi skal opfinde nye kanaler til kommunikation mellem politikere og borgere. Det er en af udfordringerne for det 21. århundredes demokrati,- mener Margot Wallström.

Lea Leilandt

27. maj 2009

BRUXELLES - "Da EU viste interesse for mig, begyndte jeg at interessere mig for EU". Den sætning hænger i lokalet, mens der opstår en pause i den ellers speedsnakkende svenske EU-kommissær Margot Wallströms talestrøm.

"Sådan sagde en engelsk kvinde til mig for to år siden, da hun deltog i det første paneuropæiske borgertopmøde. Hun havde ingen uddannelse og var alene med tre børn. Hun havde aldrig interesseret sig for EU og følte ikke, at EU kunne tilbyde hende noget. Så blev hun udvalgt til at deltage i den første borgerkonsultation, hvor vi forsøgte at engagere borgere i alle daværende 25 medlemslande i en fælles debat om EU's fremtid. På den måde fandt hun ud af, at EU ikke bare er nogle fjerne kontorer i Bruxelles. Det er os alle sammen."

Margot Wallström smiler og fortsætter med triumf i stemmen: "Jeg har stadig kontakt med hende. Vi er venner på Facebook og læser hinandens blogs. Hun stiller nu op for De Liberale i England ved Europa-Parlamentsvalget!"

Trods den politiske uenighed mellem de to kvinder - Margot Wallström er socialdemokrat med en fortid som Greenpeace-aktivist og blandt andet kultur- og socialminister - er den engelske EP-kandidat et af Wallströms yndlingseksempler. Hun henter det gerne frem, når hun skal pege på, hvilken effekt Kommissionens indsats for at styrke kommunikationen mellem EU-institutionerne og de knap 497 millioner EU-borgere har haft.

Historien handler nemlig ikke bare om en enlig mor, der opdagede, at de politiske beslutninger i EU har betydning for hendes hverdag.

Den handler også om, at det batter at skabe nye kanaler for kommunikation mellem EU og dets borgere, og at de nye kommunikationsformer kan engagere borgere, som ellers ikke har haft den ringeste interesse for politik, f.eks. store grupper af unge og kvinder, som traditionelt har udgjort 'det tavse flertal' i EU-politiske sammenhænge.

Revolution eller magi

Da et flertal af franskmænd og hollændere i 2005 stemte nej til EU's forfatningstraktat, erklærede stats- og regeringslederne 'tænkepause' - eller time out.

Margot Wallström var året før blevet udpeget til kommissær med ansvar for kommunikation med borgerne, og det dobbelte nej udløste ekstra fokus på hendes ansvarsområde. EU skulle lære at lytte til borgernes ønsker og frustrationer.

Knap fem år senere er hendes kommissærperiode ved at udløbe, og den svenske superpolitiker har meddelt, at hun ikke fortsætter på posten, når der skal udpeges en ny kommission til november.

Hun synes, at hun kan rejse tilbage til Sverige med god samvittighed. Meget er gjort, og det meste er gjort godt, mener hun.

Alligevel gør hun sig ingen illusioner om, at Kommissionens indsats - i form af borgerhøringer, massiv tilstedeværelse på internet, oprettelse af en pan-europæisk radiokanal og lancering af en EU's udgave af YouTube - EUTube - med et trylleslag vil ændre billedet af EU som støvet, kedeligt og irrelevant.

"Jeg er ikke så naiv, at jeg tror, at der er sket en revolution på fem år. Jeg tror heller aldrig, at alle EU-borgere vil blive vilde med politik. Men jeg tror, at vi kan nå langt flere ved at arbejde med at gå ud lokalt og ved at gøre det klart, at EU er med i vores hverdag. EU påvirker prisen på mobiltelefoni, kvaliteten og prisen på fødevarer, klimapolitikken - 14 millioner mennesker har set vores videoklip på EUTube. Det er jeg stolt af."

"Så jo, jeg kan stadig blive frustreret, når jeg åbner en avis og læser en af de negative historier om EU, som journalisterne elsker at gentage, for så ved jeg, at vi skal kæmpe endnu hårdere for at ændre billedet af EU som de gamle mænds bureaukratiske højborg."

På mændenes legeplads

Ved døren til hendes kontor hænger et 'familiebillede' med hele EU-Kommissionen, og selv om 10 af de 27 kommissærer faktisk er kvinder, er helhedsindtrykket, at EU er mændenes legeplads.

Når man træder ind på Margot Wallströms kontor, er indtrykket imidlertid et andet: Kontoret ligger på en af de øverste etager i Berlaymont-bygningen - en kolos af en strømlinet, firtakket skyskraber, der mere end noget andet er blevet symbolet på EU's magtarrogance og distance fra borgerne - men stemningen er nærmest dagligstueagtig.

I forkontoret sidder Margots to kvindelige assistenter, og selve hendes kontor er indrettet med masser af farver. Stolene omkring mødebordet er røde, grønne og gule, og i den brede vindueskarm ligger en række kulørte puder.

I et gult skab er der samlet en række souvenir, som afspejler Margots mærkesager - en Barack Obama-dukke symboliserer den moderne politiker, der via karisma og ny teknologi når ud til grupper, som aldrig ville drømme om at dukke op til et traditionelt politisk møde. En afrikansk kvindefigur, der peger på Margot Wallströms engagement i kvinders forhold og udviklingspolitik. En nytårshat, som vel først og fremmest er symbol på, at politik ifølge den 54-årige kommissær også godt må være sjovt.

"Vi må have ændret 'familiefotoet' fra EU, så der kommer flere kvinder og unge med, og så det hele får lidt flere farver. Ikke kun i Parlamentet og Kommissionen, men i hele den politiske proces. Det er derfor, de nye medier er så vigtige," siger Margot Wallström og henviser til, at hun for et år siden som den første EU-kommissær fik sin egen blog, hvor der er indløbet over 15.000 kommentarer, heraf mange fra kvinder.

"Når det handler om at nå ud til kvinderne, er det vigtigt at formidle, at EU gør en masse på de områder, som betyder noget for dem - forældreorlov, forbud mod farligt legetøj, ligeløn osv. Men jeg tror også, at rollemodeller er vigtige. Kvinderne skal se sig selv repræsenteret i EU," siger hun.

Workaholic er dumt

Hun har lanceret kampagnen 50-50 Democracy, der har som mål at hæve andelen af kvinder i Parlamentet fra de nuværende ca. 30 pct. til 50.

"Der er flere kvinder i Parlamentet end i mange nationale parlamenter, så vi er godt på vej.

Men der er stadig forhindringer. Hele arbejdskulturen i EU-institutionerne afspejler, at det er mænd, der dominerer. Der er sådan en stemning af, at det er smart at være arbejdsnarkoman, og at det er helt naturligt at indkalde til møder ved 17-18-tiden.

"Jeg synes ikke, at det er smart at være workalholic, jeg synes bare, det er dumt, for det bliver man ikke nogen god politiker af," siger Margot Wallström og kaster et blik over på et par sort-hvide fotografier af sine to sønner.

Herfra glider det videre over på et stort maleri i afdæmpede farver, der forestiller et snedækket svensk landskab.

"Jeg savner ikke Sverige, når jeg er her. Men jeg glæder mig til at komme tilbage. Min mand siger ganske vist, at når jeg har nydt roen hjemme i Hammarö i 20 minutter, vil jeg savne at være der, hvor tingene sker. Det har han nok ret i," smiler hun.

EU som forbilledet

Svenske medier har allerede gisnet om, at den populære politiker vil stille op til det svenske rigsdagsvalg i 2010. Men selv afviser hun, at hun har planer om at melde sig som kandidat.

Sine politiske mærkesager tager hun dog med sig nordpå.

"Jeg vil arbejde med de samme sager, som jeg har haft fokus på her i Bruxelles: Kommunikation, klimapolitik og kvinders forhold. EU kan blive et mønstereksempel på bæredygtig udvikling og intelligent vækst, og jeg tror, det er et emne, som kan få langt flere til at støtte op om EU, fordi det kan skabe sammenhæng mellem det lokale, nationale og globale i folks bevidsthed - Indtil videre har min mand og jeg købt aktier i et vindenergiprojekt på vores hjemegn, og jeg har etableret et netværk af kvinder, som arbejder på at påvirke den politiske proces frem til klimatopmødet i København, " siger hun.

Tidligere på dagen holdt hun tale for deltagerne ved et såkaldt 'borgertopmøde', hvor 150 borgere fra EU's 27 medlemslande fremlagde 15 anbefalinger til EU-politikerne, og hun noterede sig med glæde, at flere af anbefalingerne handlede om klima- og miljøpolitik.

Magiske øjeblikke

"Det var meget visionært, og for mig er det et bevis på, at det batter at give borgerne nye kanaler at ytre sig igennem," siger hun - og vender endnu en gang tilbage til den engelske kvinde, som brændte varm på EU ved borgertopmødet for to år siden.

"Jeg kan tydeligt huske det møde. Mange af deltagerne sad med armene over kors og så ud, som om de blev tvunget til at sidde efter i matematiktimen. Men så blev de grebet af diskussionerne og af at møde hinanden på tværs af de grænser, der ellers adskiller dem. Det var virkelig magiske øjeblikke."

Dem er Margot Wallström sikker på, at der kommer flere af - også efter at hun selv har forladt posten som kommissær.

"Selvfølgelig sker der ikke mirakler hver dag. Jeg lagde også godt mærke til, at der sad en fyr med kasketten trukket helt ned over øjnene ved borgertopmødet i dag. Han kedede sig gudsjammerligt. Men det var jo, fordi nogle af parlamentarikerne glemte at formidle deres budskaber på en forståelig måde. Så forhåbentlig fik politikerne øje på hans kasket og blev mindet om, at de skal lytte til borgerne og tale til dem, ikke hen over hovedet på dem."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jean Thierry

Wallström er ikke for et frit demokrati, hvor man for eksempel kan stemme om traktater og stemme nej til dem.

Hun er for et styret demokrati, hvor folk kan engagere sig entusiastisk i at gøre det, som magthaverne vil have dem til.

Det fremgår tydeligt af artiklen og af det videoklip, som for alvor har gjort hende berømt og berygtet:

http://www.youtube.com/watch?v=qQkNTs15mZ4

Det er fuldt forståeligt, helt uden at være sympastisk, at EU siden har valgt at lave eutube, som deres egen propagandakanal.