Læsetid: 2 min.

Gør det, du er bedst til ...

Danske Bank har droppet deres uheldige slogan »Gør det, du er bedst til – det gør vi«. Det må så betyde, at de er bedre til noget andet end at drive bank, hvilket heller ikke ligefrem er betryggende
Danske Bank har droppet deres uheldige slogan »Gør det, du er bedst til – det gør vi«. Det må så betyde, at de er bedre til noget andet end at drive bank, hvilket heller ikke ligefrem er betryggende

Ints Kalnins

5. juni 2009

Det var et noget kålhøgent slogan, som Danske Bank tidligere på ugen måtte lægge på hylden: »Gør det, du er bedst til – det gør vi«.

Sloganet har hærget de danske tv-skærme og avissider gennem de seneste år – det var i reklamerne altid underforstået, at det var bankvirksomhed, man var bedst til i Danske Bank.

Man burde have set fra starten, at den form for stikken næsen i sky ville give problemer – i Danmark. En hvilken som helst utilfreds bankkunde vil naturligvis ikke tøve med at kaste sloganet tilbage i hovedet på Danske Bank i mails, debatindlæg og måske endda i forbindelse med forbrugerjournalistiske produktioner.

Krise

»Er det virkelig det, I er bedst til?« ville den forurettede forbruger skrive. Eller varianten »Hvis det er dét, I er bedst til, så...« Opfindsomheden vil ingen ende tage. For tiden er der en god portion utilfredse bankkunder, og Danske Bank har derfor følt sig nødsaget til at trække sloganet tilbage. Det skyldes blandt andet bankens store tab under finanskrisen og Stein Bagger-sagen.

»Vi har modtaget en del kritik i de seneste 12 måneder,« forklarer ordførende direktør Peter Straarup i en film på bankens hjemmeside. Til Jyllands-Posten kommer Henrik Normann, direktør for Danske Bank i Danmark, med følgende forklaring:

»Vi føler, at det er et slogan, vi skal gøre os fortjent til, og der har været nogle sager, der gør, at det er upassende at bruge for øjeblikket.«

Danske Bank skal altså gøre sig fortjent til at bruge sloganet »Gør det, du er bedst til – det gør vi«. Det må jo så betyde, at de lige nu ikke fortjener det, hvilket igen betyder, at de er bedre til noget andet end at drive bank.

Ikke betryggende

Set i det lys er sloganet i virkeligheden meget beskedent. Det siger jo sådan set bare, at Danske Bank er bedst til at drive bank, hvilket man som kunde som minimum må forvente.

Danske Bank har jo sådan set aldrig postuleret, at de var synderligt gode til at drive bank, men i princippet blot, at de var dårligere til alt andet. Nu går det så dårligt, at de ikke længere er bedst til bankforretninger, og det er bestemt ikke betryggende set fra er forbrugerperspektiv. Men om ikke andet er det en meget ærlig udmelding – hvilket er en sand sjældenhed fra de kanter.

Henrik Normann forsikrer, at Danske Bank på et tidspunkt vil komme tilbage i kampen og benytte sig af sloganet igen. Men indtil da er banken altså ifølge direktørens egen vurdering »bedre til noget helt andet«.

Hvad Danske Bank er bedst til, nu hvor det ikke er til at drive bank, fremgår imidlertid hverken af udtalelserne eller af hjemmesiden. Men det er i hvert fald ikke til at lave slogans.

 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kristian Villesen:

"Danske Bank har droppet deres uheldige slogan 'Gør det, du er bedst til - det gør vi'. Det må så betyde, at de er bedre til noget andet end at drive bank, hvilket heller ikke ligefrem er betryggende"

De er vist ret gode til at få regeringen til at bevilge økonomiske sikkerhedsnet og bankpakker finansieret af skatteyderne, så det er vel det de har i tankerne? Kunne det ikke omformuleres til et godt reklameslogan?

Hvad med: Danske Bank er over det hele, vi har både snablen i statskassen og i dine lommer!

Per Harry Hansen

"Gør det, du er bedst til, det gør vi" kan kun betyde, at banken gør det, jeg er bedst til, hvilket er noget andet, end banken mener.
Jeg kan ikke bruge en bank, som ikke behersker dansk, reklamen er på Ritzau-niveau.