Læsetid: 2 min.

IC4-tog skal på ferie til Italien

Et rigtig IC4-tog nøjes ikke med strækningen fra Århus til København. Forude venter de hjemlige himmelstrøg i Italien atter
12. juni 2009

Hvis der er noget, de stærkt omdiskuterede IC4-tog kan finde ud af, så er det at køre med lastbil eller sejle med skib.

For nu er der lagt an til en længere rejse for de 14 IC4-togsæt, som befinder sig i Danmark. De skal en tur til Italiens milde klima, før togpassagererne forhåbentlig for alvor kan få glæde af dem.

Det er Enhedslistens Per Clausen, der i et af flere paragraf 20-spørgsmål har fået den konservative transportminister Lars Barfoed til at forklare, at IC4-togene endnu ikke helt har sluppet grebet i hjemlandet.

Atter er det computeren og dens software, der knap ti år efter, at ordren til de første fem og nu tre milliarder kroner blev indgået, fortsat ikke er i orden.

"Ministeren bedes oplyse, hvorfor det er nødvendigt at sende IC4-tog ud på en 4.000 km lang rejse i stedet for at lade AnsaldoBreda i Århus eller Kastrup foretage softwareopdateringerne", spørger Per Clausen.

Gammel plan

Men andet og mere skal på plads. For nok er der ikke mange, der har hørt om det tidligere, men ifølge transportministeren har det hele tiden være planen, at togene:

"... på et senere tidspunkt skal gennemgå en større opgradering, så de bliver i overensstemmelse med konfigurationen for sammenkoblet drift. Da opgraderingen ikke kun er en softwareopgradering, men også kræver mekaniske ændringer af toget, foregår den i Italien."

Et IC4-togsæt vejer 160 tons, det er 85 meter langt og mere end tre meter bredt, så det er lidt af en opgave for det transportselskab, som påtager sig opgaven.

Det var ikke just informationer af den slags, DSB skiltede med, da den adm. direktør Søren Eriksen på et pressemøde den 20. maj kunne fortælle, at DSB havde indgået et kæmpe forlig med sin mangeårige leverandør. DSB fik et nedslag i prisen på hele to milliarder kroner mod selv at stå med ansvaret for, at computerne på et givent tidspunkt opfylder alle Trafikstyrelsens krav.

Dengang var der langt mere fokus på, at forliget efter alt at dømme ville skabe arbejdspladser i Randers, når togene skulle gøres færdige på dansk grund, men nu skal 14 af de i alt 83 togsæt i hele ordren først gavne den italienske beskæftigelse.

Ingen troværdighed

"Hvis det var det, DSB havde fortalt Folketingets Trafikudvalg, da vi hørte om forliget, så er jeg sikker på, stemningen havde været en anden. Vi fik at vide, at det var glædeligt, at togene kunne gøres færdig her i landet, men nu viser det sig, at det alligevel ikke er tilfældet. DSB har stort set ingen troværdighed tilbage i IC4-skandalen, og det her er endnu en af de oplysninger, man helst holder for sig selv," siger Per Clausen.

AnsaldoBreda skulle inden den 1. juni opfylde et af DSB stillet ultimatum. Hvis ikke de 14 togsæt var godkendt til at køre som enkeltkørende togsæt samtidig med, at et enkelt var godkendt til at opfylde samtlige kontraktens krav herunder ikke mindst at kunne sammenkobles med et andet, ville kontrakten blive revet i stykker.

DSB har tidligere annonceret, at man vil melde det ud, når det er undersøgt til bunds, om ultimatummet er indfriet.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dorte Sørensen

Det er grotesk.
Bare VOK den gang sidst i 1990erne ville ha´ stemt for færdiggørelsen for elektriseringen af hovedbanestrækningerne, så de dieseldrevne IC4 ikke var blevet bestilt.