Det var »en meget varm dag« i sensommeren 1968. Så meget husker de fleste af deltagerne i et møde i den daværende VKR-regerings sikkerhedsudvalg. Udvalget var trådt sammen for at drøfte udmøntningen af regeringens erklæring om, at danskere ikke længere ville blive PET-registreret »alene på grundlag af lovlig politisk virksomhed«.
Erik Fournais, den daværende chef for Forsvarets Efterretningstjeneste (FET), har til PET-kommissionen forklaret:
»Justitsminister Knud Thestrup var den eneste minister, der var til stede i begyndelsen. Senere kom forsvarsminister Ninn-Hansen og beklagede sig over varmen, smed jakken og smøgede ærmerne op og sagde: 'Nu skal I høre, hvad det drejer sig om. Vi fortsætter, som vi hele tiden har gjort, og siger udadtil, at vi nøje overholder regeringserklæringen.'«
Det brød Fournais og hans kollega, PET-chef Arne Nielsen, sig ikke om at høre. Ifølge Fournais brummede de begge højlydt. Efterfølgende sagde de to til de tilstedeværende departementschefer, »at de mellem sig havde drøftet visse politikeres uheldige evne til at skubbe embedsmændene foran, og at de kunne komme i knibe ved at følge Ninn-Hansens 'forslag'«.
En særligt varm dag
Knud Thestrup har i sin dagbog også noteret om et sådant møde, og at Ninn-Hansen kom for sent - men ikke noget om, at Ninn sagde, at man skulle omgå erklæringen.
PET-kommissionen har kastet stor energi ind i at fastslå den præcise mødedato og har søgt hjælp i Meteorologisk Instituts vejrberetninger, der vidner om, at vejret var særligt varmt i begyndelsen af september 1968, hele 26,8 grader den 8. - og 24 grader den 9. , som Thestrup angiver som datoen.
Ninn-Hansen selv har ikke kunnet bekræfte ret meget. PET-kommissionen noterer Ninns hukommelse således:
»Vidnet har mødtes med de nævnte personer, men erindrer ikke et møde, hvor de alle har været samlet på én gang. Vidnet tror ikke, han kan have udtalt sig på den måde, som Fournais har forklaret.«
Men der er andre, der husker bedre. PET-politiassessor Toft-Nielsen erindrer, at hans chef gav ham følgende genfortælling:
»Arne Nielsen refererede også, at forvarsminister Erik Ninn-Hansen havde luftet tanken om, at PET skulle fortsætte med registreringen.«
Og tidligere kontorchef i Udenrigsministeriet Poul Steenberger, at PET-chef Arne Nielsen efter mødet fortalte ham:
»Et relevant medlem af regerinen havde sagt, at Arne Nielsen ikke skulle tage erklæringen anderledes, end at han kunne registrere, som han ville, men Arne Nielsen havde forarget tilbagevist dette og meddelt, at hverken han eller hans medarbejdere ville handle imod regeringserklæringen.«
Ninns 'forslag' sejrede
Hvorom alting er, så fortsatte registreringen rent faktisk - ifølge PET-kommissionen - med, at man nærmest fulgte Ninn-Hansens tanke om at gøre, som efterretningstjenesterne fandt rigtigt.
Nøjagtigt som PET i 1948 havde givet sig til at registrere politisk aktivitet, selv om regeringen i 1947 udadtil havde lovet, at »registrering må ikke finde sted alene på grundlag af en persons lovlige politiske virksomehed.«
Ordet 'alene' kunne Justitsministeriets departmentschef i 1968, Vilhelm Boas, huske som nyttigt uklart allerede fra 1947, for allerede da var han departmentschef.
Senere Sø- og Handelsretspræsident Frank Poulsen var i 1968 kontorchef i Justitsministeriet. Han har til kommissionen forklaret, at han i det år drøftede regeringserklæringen med Boas.
Om PET erklærede departmentschefen, »at de gjorde, som det passede dem«.
Frank Poulsen »svarede hertil, at han ikke kunne leve med en sådan indstilling, men at man måtte efterleve erklæringen«.
Dette anfald af lovlydighed fik Justitsministeriets departmentschef Boas til at meddele Frank Poulsen: »at man ikke havde behov for ham længere, og at han ville blive konstituteret i Landsretten.«
Tre dage efter var Poulsen ude af ministeriet og nede på dommerbænken.
Som årene gik, blev uoverensstemmelsen mellem 1968-erklæringen og den faktiske registrering dybere.
Medlemmerne af det Wamberg-udvalg, der var offentlighedens kontrollanter, følte sig misbrugt og bad i 1974 daværende justitsminister Nathalie Lind (V) om, at hun offentligt erklærede, hvad der faktisk foregik.
Hvad der dernæst skete, genfortælles af PET-kommissionen på denne måde: »Justitsministeren sagde, at hun ville 'overveje ved given lejlighed at give Folketinget oplysning om spørgsmålet'.«
Og PET-kommissionen konstaterer: »Det bemærkes, at denne 'givne lejlighed' ikke indtraf i den resterende periode under Den Kolde Krig, hvilket givet var medvirkende til, at diskrepansen mellem, hvad PET foretog sig på registreringsområdet, og hvad dele af offentligheden antog, var gældende praksis, voksede.«
Informations kommission
Seneste artikler
Noget forbandet sludder
2. november 2009Kunne drabet på betjent Jesper Egtved Hansen i Købmagergade i november 1988 være undgået, hvis PET på et tidligere tidspunkt havde delt sin viden om Blekingegadebanden med det almindelige politi? Dette kontrafaktiske spørgsmål skal Folketingets retsordførere i dag drøfte med justitsminister Brian Mikkelsen, og resultatet afventes af flere grunde med en vis spænding11 debatter, Folketinget bør tage
3. oktober 2009PET-Kommissionen. Tirsdag tager Folketinget hul på et nyt folketingsår. At PET-Kommissionens beretning vil komme på dagsordenen, er der ikke tvivl om. Men endnu er det uklart, hvilke emner og og områder, som justitsminister Brian Mikkelsen vil tage op. Som en hjælp til Folketingets partier opridser Information her - på baggrund af avisens granskning af Kommissionens beretning - 11 debatter, som Folketinget bør tageJustitsministeriet nedtoner behov for ny Blekingegade-undersøgelse
30. september 2009Med et 22 sider langt notat læner Justitsministeriet sig tungt op af PET-Kommissionen for at afvise ny undersøgelse af PET's omstridte håndtering af den kriminelle bande, der stod bag drabet på dansk betjent
Op mod 300 000 danskere er blevet forfulgt, registreret og mistænkeliggjort i den nævnte periode. Kommissionsrapporten viser, at skiftende regeringer har ført et dobbeltspil, og vi aner ikke hvad det politiske system har skullet bruge de mange informationer om deres legitime politiske modstandere ude på venstrefløjen til.
Fagforeninger og alle regeringsbærende partier er sværtet ind i begrundet mistanke om at have benyttet sig af efterretningstjenesten, til hvad?
Samtlige regeringsbærende politiske grupperinger har været med til og skjult deres støtte til PET i dennes arbejde med at registrere, intimidere og mistænkeliggøre den herskende ordens politiske modstandere. Den herskende orden har løjet om dette arbejde. Og ingen aner, hvad oplysningerne har skullet bruges til.
Under henvisning til beskyttelsen af sikkerhedstjenestens arbejdsmetode brugt PET illegitimt til at forfølge sine politiske modstandere, dvs. plejet sine partikulære interesser under henvisning til de sande almene interesser. Det er det giftigste et demokratisk system kan gøre for sin egen legitimitet. I forsøget på at bevare sin orden har det på den måde forskertset sin egen legitimitet. Men der er ikke noget at komme efter, siger man. Og lige nøjagtigt der, kan man være sikker på, at samtlige af de partier, som har haft magt siden krigen i Danmark, vil stå sammen.
Det er fuldt ud forståeligt, at der kan være grunde til at Poul Nyrup Rasmussen ikke ønskede at give Kommissionen det mandat, der skulle til, for at beskrive meningen med det politiske systems brug af PET over for sine venstreorienterede politiske modstandere. Og det er også let at forstå, at der er grund til at tro, at samtidens politikere bruger PET helt som det passede ind i den herskende ordens forgodtbefindende, helt uden om hvad denne orden kunne tåle at stå ved udadtil. Det er giftigt, mindst lige så giftigt, som det er for det tyske samfund, at man netop har fundet ud af at op til 17 000 tidligere stasimedarbejdere nu er offentligt ansat i de tyske forvaltninger. http://www.spiegel.de/politik/deutschland/0,1518,635159,00.html
Hvad der står tilbage, er, at efterretningstjenesternes budgetter er blevet fordoblet siden, med henvisning til risikoen for terror. Dvs. de ressourcer, som står til rådighed for de tjenester, som beviseligt har haft funktioner, som skiftende regeringer har kendt til og måske benyttet sig af, uden at kunne stå ved offentligt, de er langt større i dag, end nogen sinde før!
De gamle koldkrigere og deres primitive magtlogik styrer stadig alt hvad der sker i manegen. De orienterer sig, som om deres tid ikke for længst burde have været forbi. Ængstelige for deres egen skygge og hunderæde for dem, der fortæller dem, at deres dage burde være forbi, greb de chancen for at fordoble sikkerhedstjenesternes budgetter ved de to tårnes fald. Disse gamle koldkrigere er det inkarnerede billede på samfundets manglende evne til fornyelse, dets patetiske forsøg på at fortsætte en livsbane, som for længst er blevet sit eget største problem. www.arbejdsforskning.dk/pdf/art-63.pdf