Læsetid: 7 min.

Frisind er en stærk mening

Vi er alle endt som kulturradikale, men frisindet gør en forskel, mener undervisningsminister Bertel Haarder (V). Ifølge ham er Grundtvig den vigtigste kilde til den specielle version af det danske frisind, hvor der bliver skelnet skarpt mellem ligeglad tolerance og ægte frisind
'De kulturradikale gjorde den fejl, at de løsrev mennesket fra den folkelige sammenhæng. Dér er forskellen til Grundtvig,' siger undervisningsminister Bertel Haarder (V).

'De kulturradikale gjorde den fejl, at de løsrev mennesket fra den folkelige sammenhæng. Dér er forskellen til Grundtvig,' siger undervisningsminister Bertel Haarder (V).

Søren Bidstrup

6. juli 2009

Det særlige danske frisind ligger undervisningsminister Bertel Haarder (V) meget på sinde. Det er noget, han er stolt af. Noget han vil kæmpe for at bevare. Men er han ikke netop ved at nedbryde frisindet som medlem af en regering, der har indført kontrol med, hvem man må gifte sig med, tørklædeforbud i dommerstanden, som fører retssag mod Christiania og har øget kontrollen med de offentlige ansattes arbejde?

Haarder mener, det harmonerer fint:

»Jeg mener ikke, at vi har gjort indhug i frisindet. Jeg burde i så fald være medansvarlig som tidligere integrationsminister. Bortset fra tørklædeforbuddet blandt dommere, der kan diskuteres, så synes jeg ikke, vi har solgt ud af frisindet, og det ville jeg i så fald have modsat mig. Jeg er stolt af at kunne sige, at Hizb-ut-Tahrir kan sige, hvad de vil i Danmark, for det kan de ikke i vores nabolande,« siger Bertel Haarder, da Information møder ham. Og den ekstreme grad af ytringsfrihed i den danske grundlov hænger tæt sammen med Bertel Haarders definition af frisind: Det handler om at have en stærk mening og give udtryk for den - og derfor også acceptere andres ret til det samme.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dorte Sørensen

Undskyld men jeg forstår ikke Bertel Haarders udlægning af frisind og tolerance . For mig kan Haarders udlægning af frisind også omfatte mænd som Hitler, da han havde en stærk mening. Det er nok ikke personer som ham Haarder mener som eksempler på frisind.
Ligeledes mener jeg, at regeringen har overtolket Grundtvigs udlægning af frihed – ” 'Munden fri, men hænderne bundet'” – Haarders forsvar for elevplaner og alle de andre centralt styrede bestemmelser er, at friskolerne kan give frihed til de forældre og lærere ,der ikke vil underlægge sig elevplaner mv. Men så når snakken falder på Christiania så er det bare nogle folk der selv har taget sig særlige privileger og så er det ikke frisind.
Tak til Information for at sætte fokus på det paradoks.

”Vi er alle endt som kulturradikale, men frisindet gør en forskel, mener undervisningsminister Bertel Haarder (V). Ifølge ham er Grundtvig den vigtigste kilde til den specielle version af det danske frisind, hvor der bliver skelnet skarpt mellem ligeglad tolerance og ægte frisind”

Bertel Haarder har altid været en sand virtuos, når det gælder om at opfinde spin og politisk newspeak. Som VKOs første integrationsminister er der ham der har stået for de fleste af de uhyrligheder, man kalder for en ”fast og fair” udlændingepolitik. Det er Bertel haarder der har gjort en stor del af det allermest beskidte arbejde.

I den forbindelse er det ikke småting hvad Bertel har lukket ud af mærkelige statements, og han følger fint op på sine traditioner ved her i denne sammenhængat kalde frisind for ”ligeglad tolerance” og VKOs xenofobi og fremmedhad for ”ægte frisind”.

Der er gået en mindre Dr. Goebbels tabt i den gode Bertel…

Claus Oreskov

Jeg har aldrig forstået at Haarder så nemt, gennem alle årende kunne monopolisere grundtvigianismen og alt dens væsen. Hvor fanden er frisindet blevet af? Hvem blæser til kamp imod dødbideriet?

Inger Sundsvald

Mon ikke det er den måde regeringen vil ”signalere” miljøbevidsthed?

Og så kan det vel aldrig skade med lidt pynt i baggrunden, så læseren ikke bliver helt vildt skræmt. Jeg er også glad for at han kigger væk.

Sære samhørigheder:

"Den danske friskolelov har endda været så rummelig, at den tillod nazistiske eller stærkt islamistiske skoler, men det er blevet ændret: I dag skal eleverne forberedes til et samfund med frihed og folkestyre. At oprette skoler efter ens egen overbevisning er dog stadig tilladt. Skolerne får bare ikke statsstøtte længere."
----------------------------------
Ved ikke lige hvad pensumet på islamistiske eller nazitiske skoler konkret indeholder - men rent undtagelesvist kan Bertel vist hente noget støtte
der: Ved den underskrevne FN mennskerettighedserklæring [ som også VKO jo så også skal overholde i andre sammenhænge ] -

Der MÅ ( såvidt jeg kan læse udfra teksten ) ikke ydes offentlig støtte til aktiviteter der strider imod FN's mennskerettighedserklæring ( altså f.eks. ikke hvor der praktiseres køns/racedriskrimination ).

Mener at EU's erklæringer siger omtrent det samme: Så i det mindste rent formelt kan f.eks.

Den katolske Kirke, kun være lovlig (indefor EU) i det omfang den rent formelt anses for et rent privat foretagende -
som der ikke må tilflyde offentlige støttemidler
( hvordan der kører reelt - er muligvist en anden sag )

Hvorvidt det derimod er tilladt for et land at favorisere sin egen kultur, fremgår vist knapt så klart af teksten - men den er værd at genlæse, med disse briller.

Frisind er vist noget rart at ha'. Ka' man osse tjene penge på det, eller er det bare ufordragelighed over for de andre?

Jeg har det sådan med det danske frisind anno 2009, at så længe de andres meninger harmonerer med mine, så er jeg tilhænger af det frie sind.
Jeg oplever antallet af minoriteter vokser, forstået på den måde, at flere og flere grupper bliver dæmoniseret, gjort til ofre og anset som værende unormale for deres måde at leve på.
Bare for at nævne i flæng:
Rygere, fede, alkoholikere, sex- og pornoarbejdere, forskellige trosretninger og så de unge, der ikke lige kaster sig over et studie med det samme.
Sååå Bertel Haarder, frisind og frisind.......

@Karen West

Sagen er vel den enkle at:

Det Kommunistiske Manifest

bør tages mere alvorligt end astrologi.

At mennsker såsom:

"Rygere, fede, alkoholikere, sex- og pornoarbejdere, ..."

( og jeg er selv kæderyger )

bør forstås - men mht. at godtage enhver af vore/disses udskejelser - skal der være grænser
for at godtage os/dem - andet end set udfra: At vi har jo alle: En historie.

Inger Sundsvald

Karen West

Måske kan frisind defineres ved, at man erkender at man ikke selv er frisindet overfor alt, og at dem man ikke er frisindet overfor, også har ret til at være her, med alle deres "uacceptable" holdninger ;-).

Jeg tror at jeg er temmelig frisindet overfor dine generelle holdninger, så vidt jeg har forstået dem.
;-).

@Karen West

"Rygere, fede, alkoholikere, sex- og pornoarbejdere, ..."

Bør mestensdels kun forståes udfra at vi/de alle har: En historie.

Som selv værende blandt opskyllet fra 68

( og det er en stærkt blandet fornøjelse -
narkomaner o.lign. er nu engang ikke BLEVET til "gud's bedste børn" desværre især heller ikke indbyrdes - en beklagelig tilbøjelighed til at skide i egen rede - stjæle fra hinanden osv. )

Alt imens borgerskabet's bedre børn fortsatte udi deres højere uddannelser o.lign. - da "de glade dage" dage ebbede ud - selv kalder de det vist for: Postmodernisme - Efternyretningen :-(
---------------------------------------------------------

sluttes:

( Bortset fra at helt skarpe enten-eller'er jo næppe KAN være virkelige i denne verden )

Frihed - den/det må ( stort set ) vente til EFTER proletariatets diktatur har gjort sit arbejde færdigt.

----------------------------

Påfaldende nok: Nu efter 68 kan ses at der blev prædiket: At ALT sku' opløses, men det eneste der blve opløst var proletariatets enhed

[ Vi arbejderbørn blev flippere - i stedet for DKP'ere -
for det var jo den rene og skære venstrefacisme ]

hvorimod klasseskellene endnu består.

Inger Sundsvald

Sikke et ramaskrig der ville lyde, hvis tilskuddet til privatskolerne bortfaldt, hos den kreative klasse, eller at det blev vedtaget, at elevplaner, test og eksamener også gjaldt for dem.

Anderledes forholder det sig nok mange steder i opfattelsen af de religiøse friskoler, og hvor meget frisind de bør tilstås.

Hvad er det for en gammel traver jeg forsøger at pege på ?

At frisind og/tolerance i handlig ( prakis ) - her og nu ret hurtigt vil føre til alvorlige tømmermænd hos de fleste - fordi der endnu ikke er gennemført almindelig fælleseje til de fleste og vigtigste af samfundets grundliggende produktionsmidler.
Hvis det ikke erkendes bliver hele denne debat - jo mestensdels blot noget i luften frit svævende.

Meget lissom:

At det jo næppe er klogt at anbefale fuld sexuel frihed - under samfundsforhold hvor der ikke er adgang til nogen former for prævention, frie børnehaver, skoler osv. og hvor abort'er er forbudt
[ og hvis landet endda er SÅ gennemkontrolleret at det er stort set umuligt at slippe godt fra en hit-and run startegi er det da HELT beklageligt :-) ].

HVIS det ikke ændres FØRST er det sku' næppe reaktionært at anbefale afholdenhed -eller kommer der sku' igen tømmemænd.

På den måde er der MANGE andre lignende grundliggende kår der først skal ændres.

Heinrich R. Jørgensen

Inger Sundsvald:
"Sikke et ramaskrig der ville lyde, hvis tilskuddet til privatskolerne bortfaldt"

Så vidt jeg husker, giver staten vistnok et "tilskud" til frie grundskoler, svarende til 80% af udgiften til en plads i folkeskolen.

Hvis jeg husker ret (korriger mig gerne i modsat fald) er der snarere tale om en besparelse end et tilskud. Ligesom de manglende (vistnok) 20% forklarer, at forældrebetalingen ofte er temmelig høj.

De frie grundskoler er i øvrigt alle underlagt temmeligt stramme rammer ifht. Undervisningsministeriet.

Gorm Petersen

Haarders indlæg har nogle svagheder. F.ex. kommer han ikke ind på med "hvilken kraft og hvilke magtmidler" man må forkynde sin stærke tro.

Mobning (rygere m.m.) er jo - som andre har påpeget - den nye strategi for magtudøvelse.

Alligevel lyder Haarder ikke helt så øretæveindbydende som han plejer. Om jeg ligefrem ender med at tilgive ham er uvist p.t.

Dog skal nævnes Uffe Ellemand. Han var i sin tid mit hadeobjekt nr. 1 - men da han trak sig tilbage blev han mere ærlig. Begyndte faktisk at tilstå mange af sine unoder (dog ikke ligefrem det formodede højforræderi i forb. med fodnotepolitikken hvor han kan have konspireret med fremmede magter mod de danske parlament) - men jeg kom alligevel til at synes bedre om ham.

Så under tegning-krisen blev han fuldstændig tilgivet. Hans påvisning af at vi opførte os som uartige småbørn uanset ytringsfrihed - påvisningen af det fuldstændig utilstedelige i at nægte at modtage ambassadører fra lande vi anerkender diplomatisk - at Fogh ikke ville tage imod dem og redegøre for sine synspunkter.

Det udløste nåden (Uffe kommer alligevel ikke i Helvede). Haarder kan stadig nå det.

Gorm Petersen:

"Det udløste nåden (Uffe kommer alligevel ikke i Helvede). Haarder kan stadig nå det."

Vel kan han ej. det løb er kørt, Gorm Petersen.

Bertel Haarder var VKOs første integrationsminister og var dermed en af de hovedansvarlige for at erstatte Uffes borgerlige anstændighed med Anders Fogh Rasmussens borgerlige ondskab.

Med et sådant synderegister får Bertel Haarder godt nok brug for sine retoriske evner, når han en dag står ansigt til ansigt med Sankt Peter...

Inger Sundsvald

Mit frisind rækker ikke til at tilgive BH for hans hærgen som Undervisningsminister i flere omgange. Hvad der senere vil ske med ham, skal jeg ikke blande mig i.

Christian Olesen

En mand som Haarder der er parat til at sidde i en regering, som sidder på DF's nåde, gir jeg ikke noget for, det er for usselt.

Kan vi ikke snart blive fri?
Fri for tolerancen over for Grundtvig og fordømmelsen af Rousseau? Grundtvig var præst og talte om gud, Rousseau filosof og talte om frihed og kultur. Næh, så frisindede er vi åbenbart ikke!
I samme klumme kunne man derfor bede om at blive fri for de mange skrækkampagner, der overfalder folk for dårlig livsstil og opførsel, kræftforeningens og sundhedsmyndighedernes over for de tykke og fede, over for narkomaner, over for drukmåse, overfor rygere, og fri os for evig og altid at få færdselsmyndighedernes alkoholmoral påduttet. Fri os for den guddommelige overvågning og giv folk deres vurderingsevne tilbage, skrot den billige moral, giv folk frihed til at leve og frihed til at dø. Dø af et eller andet, for døden skal have en årsag, nogle foretrækker slagmarken, men ingen behøver at udstå sundhedsmyndighedernes 100 år. Den frie Skole var også kulturradikalsmens projekt i 20' og 30'erne. Leve børnenes frisind!

Gorm Petersen

Retten til at begå selvmord skal skrives ind i menneskerettighederne. Herunder også valg af metode (så længe det ikke er til ulempe for andre).

Hvis sundhedsmafiaen tvinger os til at leve længe, ved at forbyde alle former for fornøjelser, kommer Svenskersmilet snart til Danmark.

(For uindviede er svenskersmilet et fænomen der er rapporteret af svenske bedemænd. Når de alt for gamle svenskere endelig dør, skulle de efter sigende have et øre-til-øre smil. Det skulle ligne et lettelsens smil).

Manden: Hvis jeg lever sundt ved at lave være med at bla..bla.... - kommer jeg så til at leve længere ?

Lægen: Ikke nødvendigvis - men det vil føles sådan.

Inger Sundsvald

Heinrich R.

Bertel Haarder siger:
”De har ret til at gøre tingene på deres egen måde på friskolerne, DERFOR er de fritaget for regler”.

Det er da logik: ”Ret til” = ”fritaget for regler” = ”stramme rammer” (iflg. dig).

Denne ret har Folkeskolen ikke, for her er det samfundet der betaler, og Bertel Haarder der bestemmer musikken. Den slags kan man ikke overlade til ineffektive offentligt ansatte, her må der kontrolleres med eksamener, elevplaner og nationale tests, så de ikke vokser op og bliver ”intolerante kulturradikale”.

Den eneste ”frihed” Folkeskolen har, og som forskellige religiøse skoleledere og lærere kan tilstås, er friheden til at indoktrinere ungerne med Fadervor og salmesang.

”Allerede N.F.S. Grundtvig sagde på Den Grundlovgivende Rigsforsamling i 1849, at ytrings-friheden var uden værn mod tilfældige og tyranniske folketingsflertal”:
http://www.information.dk/193309

M.v.h.
Dinosauren ;-)

Heinrich R. Jørgensen

Inger,

forhåbentligt vil det glæde dig at læse, at jeg er lodret uenig med Bertel Haarder, og synes at langt hovedparten af de tiltag der er sket på folkeskoleområder, er forfejlede. Både midlerne, og navnligt intentionerne for at de blev gennemført.

I princippet har jeg dog intet mod, at eleverne bliver vurderet på deres kunnen. Når man har en vision om en skole, hvor eleverne med vidt forskellige evner stuves sammen i overfyldte klasser med blot en enkelt lærer ad gangen, ville det give mening med elevplaner, hvis ellers lærere havde haft tid til dette, og navnligt følge op på disse. Situationen er dog, at skolerne har alt for lidt plads, og alt for få lærere, til at læringen kan ske forsvarligt. Test har jeg sådan intet mod - hvis tests primært er et værktøj for elever og lærere til løbende at få identificeret, hvad der er lykkedes og hvor der er plads til forbedring.

Jeg er i øvrigt entydigt tilhænger af, at der i Danmark findes en flot tradition for frie grundskoler. Bl.a. fordi der således er mulighed for, at ens børn ikke behøver blive hjernevasket med de metoder tilfældige og tyranniske folketingsflertal finder for opportunt.