Læsetid: 2 min.

Københavnere kommer til at skylde 20 mia. kroner

Da transportministeren for et par år siden afviklede det stærkt forgældede Ørestadsselskab, blev den tocifrede milliardgæld parkeret i et andet offentligt selskab, By&Havn. Her vil den vokse støt i de kommende år
Den administrerende direktør for By&Havn, Jens Kramer Mikkelsen, i Nordhavnen, hvor der skal gøres klar til grundsalg, så der er penge til at investere  i opførelsen af 6.000 nye parkeringspladser i Ørestaden. En aktindsigt viser, at gælden i By&Havn i de kommende år vil vokse til 20 milliarder kroner.

Den administrerende direktør for By&Havn, Jens Kramer Mikkelsen, i Nordhavnen, hvor der skal gøres klar til grundsalg, så der er penge til at investere i opførelsen af 6.000 nye parkeringspladser i Ørestaden. En aktindsigt viser, at gælden i By&Havn i de kommende år vil vokse til 20 milliarder kroner.

Anders Birch

30. juli 2009

Københavns Kommune blev under højkonjunkturen kraftigt gældsat. Rigsrevisionen har i flere beretninger påvist meget store budgetoverskridelser på det københavnske metroprojekt.

Hvad der er mindre kendt af den brede offentlighed er, at denne gæld er begyndt, at leve sit eget liv i en ny selskabskonstruktion.

I selskabet By&Havn er den tidligere københavnske overborgmester Jens Kramer Mikkelsen nu adm. direktør, tidligere skatteminister Carsten Koch er formand for bestyrelsen, hvor den forhenværende transportminister Flemming Hansen er næstformand.

Selskabets altovervejende indtægt skulle være grundsalg, men det er ikke overraskende totalt kollapset i en tid med finanskrise og en periode i historien med titusindvis af tomme boliger - ikke mindst i hovedstaden.

Budgetterne er blevet revideret flere gange på kort tid.

Information har fået aktindsigt i det seneste, der er sendt til selskabets to ejere. Københavns Kommune ejer 55 procent. Transportministeriet resten.

Gælden er på 13,4 milliarder kroner, og Jens Kramer Mikkelsen med sin årsløn på to millioner kroner skriver i den samlede vurdering af den økonomiske situation:

»Siden ejerne i oktober 2008 sidst blev præsenteret for et langtidsbudget, er de økonomiske rammebetingelser for selskabet blevet forringet. Det afspejler sig naturligvis i udviklingen i egenkapital og gæld.«

Egenkapitalen er nok reduceret til det rene ingenting, men det er ikke planen at nedbringe gælden i de kommende år. Der skal derimod investeres, så gælden om ti år er på 19,3 milliarder ifølge langtidsbudgettet. En familie på fire i København vil så hæfte for mere end 90.000 kroner.

Den ene af de to store poster på investeringskontoen skyldes, at Jens Kramer Mikkelsen vil opføre hele 6.000 p-pladser i Ørestaden. De koster 225.000 kr. pr. styk, hvilket samlet bliver til 1,35 milliarder kroner. Og for i det hele taget på sigt at gøre klar til yderligere grundsalg i Nordhavnen, Ørestaden og Teglværkshavnen, skal der 'byggemodnes'. Den slags er ikke gratis. Etablering af infrastruktur i de tre områder vil koste henholdsvis 700, 500 og knap 200 millioner kroner. Dernæst skal der bruges yderligere 650 millioner til inddæmning i Nordhavnen og reinvestering i bolværker, veje og bygninger.

Hvis gælden ikke skal på den forkerte side af de 20 milliarder kroner, bliver der flere steder i notatet slået fast, at det er afgørende, at der ikke blot kommer fut i grundsalget, men også at det bliver ved i en længere årrække.

»For at opnå denne situation er selskabet meget afhængig af, at der efter 2012 igen kommer gang i salget af byggeriet,« skriver selskabets ledelse, der dog ikke er helt sikker på, om det overhovedet er i hovedstaden, at grundsalg vil ske fremover.

Men salg af grunde eller ej. Gælden vil i de kommende ti år stige med yderligere 40 procent, renterne vil være på 575 mio. kroner i 2009 stigende til 786 mio. kroner i 2018, og så starter der om kort tid en ny stor optagelse af lån i det offentlige selskab Metroselskabet, som københavnerne også vil hæfte for, når byggeriet af metrocityringen for alvor går i gang.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Nanna Gersov

Skatteborgerne kan blandt andet takke geografiprofessor Christian Wichmann Mathiessen

http://jura.ku.dk/ansatte/profil/?id=76083

for denne kæmpegæld idet denne mand i 80-erne, da Ørestadsplanerne kom frem påstod at København og Malmö ville blive et kæmpe vækstcentrum.

Nu hænger vi på regningen, for denne vækst skete fortrinsvis i kraft af offentlige selskabers enorme investeringer Øresundbroen, byudvikling i Ørestaden, Danmarks Radios store bygning derude, nye motorveje, metro osv.

Heinrich R. Jørgensen

"Københavns Kommune ejer 55 procent."

Er det ikke snarere tale om, at Københavns Kommune kautionerer for By&Havns gæld?

Et selskab med en negativ egenkapital, er sædvanligvis nødsaget til at dreje nøglen om. Men mindre nogen kautionerer for selskabets fortsatte drift...

Robert Kroll

Der er "nettogæld" og "bruttogæld" , og der er aktiver og passiver.

For de penge københavnerne kommer til at hæfte for er der på længere sigt tilsyneladende mindst tilsvarende værdier ( finanskrisen varer ikke særlig længe set i forhold til investeringshorisonten. så grundpriser m v skal nok gå op i det "skyhøje plan" igen , så alle dækkes rigeligt ind - ellers er direktionen nogle klumrehoveder).

Søren Kristensen

Jeg tror nu heller ikke det er så slemt som artiklen lægger op til. Mon ikke byudvikling er kommet for at blive - energikrise og alt muligt taget i betragtning? Blot undrer det mig at der ikke er tale om private investorer med "private" kautionister, fx. pensionskasser m.v. Her gik man lige og troede at byudviklingen også var blevet privatiseret under den borgerlige regering?

Lars Peter Simonsen

Så stop dog den mand! Send ham på pension, så kan han lege med sine egne penge og lære at lave budgetter
der er ærlige og holder...

Stanley Opmann

I Robert Krolls vision har alle Jordens indbyggere 5 fladskærme, 13 mobiltelefoner, 3 biler og en metrostation i baghaven i år 2030. Vorherrebevares...

Det siges at i mit nabolag boede Kramer Mikkelsen da han lagde billet ind på borgmesterposten. Få at få stemmer gennemførte han som formand i ejerforeningen en ensretning af gaden, så trafikken blev minimeret.

Det var godt for ham og hans beboere, men alle de tilstødende nabogader har siden lidt under det fuldstændig absurde indgreb, som betyder kaos og stor belastning for andre, end 'hans vej'.

Siden har han gentaget de operative indgreb, både med ødelæggelsen af Kalvebod Brygge og nu Nordhavnen.