Læsetid: 6 min.

Mærsks gyldne regnskaber taber pusten

I 2006 ville Danmarks største virksomhed Mærsk være dobbelt så stor om et år. Det blev ikke til noget, for økonomien skranter fælt og der er blevet luget ud på chefgangen. Nu vil storforbrugeren af bunkerolie i stedet være det 'grønneste' rederi i verden. Og det haster, mener eksperter
7. juli 2009

Nøje registrering og solid planlægning efterfulgt af endnu mere planlægning. Det er rygraden i Danmarks største globale virksomhed og verdens største containerrederi Mærsk Line - den største del af Mærsk-koncernen - og det er en af årsagerne til, at det kan undre, at Mærsk er havnet som et forkøbt og forbygget rederi med opankrede skibe og andre, som nu sejler meget langsomt.

Der er ikke nok at lave. En dansk megakoncern med den største ejerandel i et pengeinstitut er så trængt, at staten har stillet en ekstraordinær garanti på 100 milliarder kr. til Danske Bank. Dertil supermarkedsdelen - Netto, Føtex og Bilka - som sammen med energi- og olieforretningerne ser økonomisk fornuftige ud, hvis blot olieprisen ikke falder, men gerne kravler opad igen.

En periode på kun tre år viser det enorme sceneskift: Uagtet at der nu bliver sparet, tusinder medarbejdere allerede er fyret, så bliver 2009 et økonomisk meget ringe år. Tilbage i 2006 udkom bogen Søderberg - Mand af Mærsk .

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu