Læsetid: 2 min.

Tronfølgekampagne overskred millionbudget

Statsministeriets omstridte tronfølgekampagne blev 40 procent dyrere, end de fem mio. kroner, Folketingets Finansudvalg havde godkendt. Statsministeren kan nu imødese en række spørgsmål i sagen
3. juli 2009

Det lykkedes langt fra Statsministeriet at holde sig inden for de økonomiske rammer for den udskældte kampagne om tronfølgeloven. Af den aktindsigt, som Information er i besiddelse af, fremgår det, at budgettet voksede fra de fem mio. kr., som Folketingets Finansudvalg bevilligede i marts, til mere end syv mio. kr. En udgiftspost, der er finansieret af skatteyderne, som altså ender med at skulle betale over to mio. kr. mere, end først antaget.

Af sagens akter fremgår det, at især annonceringsudgiften og produktionen af det tv-spot, der indgik i kampagnen, blev dyrere end forudsat i det aktstykke, Finansudvalget nikkede ja til.

Den seneste budgetopgørelse viser, at regningen fra reklamebureauet Kunde & Co. til Statsministeriet beløber sig til 7.041.175 kr., men regningen bliver efter alt at dømme endnu større. Fra Statsministeriet oplyser man nemlig, at man endnu ikke har modtaget alle regningerne for kampagnen.

Budgetoverskridelsen får kritik fra oppositionen.

»Kampagnen har været langt over grænsen for, hvad en regering kan tillade sig, og at de oven i købet har brugt flere penge end budgetteret, gør kun sagen værre. Jeg formoder, at de kommer med et tillægsaktstykke, så vi kan få sagen ordentlig belyst,« siger SF's finansordfører, Ole Sohn.

Medierne tjente fire mio.

Både Socialdemokraterne og SF er ligeledes stærkt utilfredse med, at den forhenværende statsminister, som beskrevet i gårsdagens avis, klart bad om en ja-kampagne, selv om det strider mod reglerne for brug af både embedsapparat og skatteyderkroner.

»Statsministeren mente åbenbart, at han kunne bruge hele embedsapparatet for at få et bestemt resultat. Det er de rene Berlusconi-tilstande. Det tegner uhyggelige perspektiver for fremtidige folkeafstemninger, hvis det er holdningen hos både den forhenværende og den nuværende statsminister og hos Venstre,« siger socialdemokraternes finansordfører Morten Bødskov.

Den største udgiftspost var annoncering i dagblade og på tv. Samlet tjente de omfattede medier godt fire millioner kroner på Statsministeriets omdiskuterede kampagne.

Enhedslistens finansordfører, Frank Aaen, er godt utilfreds med, at Foghs hensigt med kampagnen var at sikre et ja.

»»Da vi sagde ja i Finansudvalget var der intet, der lagde op til, at det skulle være en ja-kampagne. Og det gør bare sagen værre, at kampagnen er blevet dyrere,« >siger Aaen, hvis partifælle, Per Clausen, i øjeblikket afventer svar på en klage i Radio- og tv-nævnet.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Anders Fogh Rasmussen, som er på ferie i Frankrig.

Men Socialdemokraterne beder nu statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) om en redegørelse i sagen. Ud over at skulle forklare de sprængte budgetrammer, vil oppositionen have svar på, hvorfor skulle forklare det manglende udbud, skal statsministeren forklare, hvorfor hans forgænger bad om en ja-kampagne, som af flere eksperter er betegnet som 'særdeles problematisk'.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu