Læsetid: 3 min.

TV2 gav gratis hjælp til tronfølgelovkampagne

TV2 var særdeles engageret i Statsministeriets udskældte tronfølgelovkampagne, viser Informations aktindsigt i sagen. SF og en ekspert i mediejura kalder det tætte samarbejde for 'stærkt kritisabelt'
Det var en sejrssikker statsminister, der afgiv sin stemme for ændring af tronfølgeloven. Forud for afstamningen havde hans ministerium arbejdet tæt sammen med TV 2 om kampagnen.

Det var en sejrssikker statsminister, der afgiv sin stemme for ændring af tronfølgeloven. Forud for afstamningen havde hans ministerium arbejdet tæt sammen med TV 2 om kampagnen.

Nils Meilvang

4. juli 2009

Statsministeriet fik mere end almindelig god hjælp fra TV 2 med kampagnen for en ændring af tronfølgeloven. Det viser en aktindsigt, som Information har fået i sagen.

Den interne korrespondance afslører et tæt og hjerteligt parløb mellem TV 2's salgsafdeling og Statsministeriets kampagneledelse og dokumenterer desuden, at TV 2 - »som en ekstra lille service« - ydede Statsministeriet gratis hjælp ved at overvåge stationens pressedækning af kampagnen.

I en mail fra den 9. juni, to dage efter afstemningen, skriver TV 2's salgsdirektør Peter Olafsson således til Statsministeriets kampagneleder Torben Skovgaard Andersen:

»Overvågningen er sat til at slutte i dag, altså incl. de indslag som måtte komme i løbet af dagen i dag. Håber det er ok med dig, og jeg håber naturligvis også, at du har haft nytte og glæde af denne lille ekstra service fra TV 2.«

Dagen efter tronfølgeafstemningen sender Peter Olafsson endnu en gratulationsmail afsted.

»Hej Torben. Allerførst et stort tillykke med resultatet, det var dejligt, at det lykkedes til sidst,« lyder det i mailen som fortsætter:

»Skal vi i øvrigt ikke finde en dag her inden sommerferien, så vi kan få evalueret hele kampagneforløbet?«

Dybt problematisk

SF's medieordfører, Holger K. Nielsen, er »dybt forundret« over TV 2's stærke engagement i kampagnen.

»Gratulationsskrivelsen bekræfter et meget tæt samspil mellem TV2 og Statsministeriet, som jeg mener er fuldstændigt uacceptabelt. Hvis TV 2 skal være et uafhængigt, kritisk medium, kan det ikke have et så tæt samspil med regeringsmagten. Det er dybt problematisk for TV2's troværdighed,« siger Holger K. Nielsen, der opfordrer til en god omgang selvransagelse på TV-stationen.

»Den her type samarbejde ligger langt ud over, hvad der er TV 2's opgave. Så jeg vil meget opfordre til, at man tager en evaluering af forløbet på TV 2 for at finde ud af, hvordan det er gået til.« Ifølge lektor i mediejura på CBS, Søren Sandfeld Jakobsen, er der næppe tale om nogen decideret lovovertrædelse fra TV 2's side, men han medgiver, at mailkorrespondancen mellem tv-selskabet og statsapparatet »skurer noget i ørerne«.

»Som public service-foretagende er man underlagt et krav om at være upartisk og objektiv. Derfor skal man passe utrolig meget på med at komme for tæt på sine annoncører, ikke mindst i forbindelse med politiske kampagner. Udefra set virker den hjertelige tone og lykønskningen med udfaldet af afstemningen derfor bekymrende,« siger mediejuristen.

Frands Mortensen, professor i medieforskning på Aarhus Universitet mener dog ikke, det er usædvanligt, at salgsafdelingerne - også i medievirksomheder - yder særlige services til store og vigtige kunder. Han hæfter sig derimod ved den mail, hvori TV 2 ønsker Statsministeriet »tillykke med resultatet«.

»For her bekræfter TV 2's reklameafdeling jo fuldstændig, at der har været tale om en ja-kampagne,« siger han.

Ikke over stregen

TV 2's direktør, Merete Eldrup, mener ikke, der er noget odiøst i det tætte samarbejde med Statsministeriet.

»Jeg kan sagtens forstå, at man kan få det til at se bekymrende ud, når nu kunden er Statsministeriet og ikke en hvilken som helst detailkunde. Men jeg synes ikke, der er foregået noget, som er over stregen,« siger Merete Eldrup.

»Det, at vi tilbyder ekstra services til store kunder, er helt almindeligt - især i det marked, vi er i for tiden. Men så længe vi skelner skarpt mellem reklameafdelingen og den redaktionelle afdeling, mener jeg ikke, vi har noget problem,« siger hun.

Merete Eldrup vil dog sørge for en intern evaluering af forløbet bag kampagnen.

»Det principielle spørgsmål er selvfølgelig, om TV 2 overhovedet skal gå ind i den her slags kampagner? Men vores jurister vurderede, at tronfølgereklamerne faldt på den rigtige side af loven, og derfor valgte vi at bringe dem,« siger hun.

Af Informations aktindsigt fremgår det desuden, at Statsministeriet forud for tronfølgekampagnen budgetterede med en udgift på 1,5 mio. kr for reklameblokkene på TV 2. For de samme spots i OBS på DR lød budgettet på nul kroner.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

”TV2 gav gratis hjælp til tronfølgelovkampagne”

Ja det skal jeg da lige love for. Den store del af vælgerbefolkningen der så TV2s Nyheder på valgaftenen, kan ikke være i tvivl om at regeringens private propagandasender har sin meget store andel i valgresultatet.

Her kunne man opleve en nærmest manisk og eksalteret nyhedsoplæser, Jes Dorph Petersen, der med udgangspunkt i exitpolls blev ved med at gentage, at der kun manglede nogle få hundrede stemmer for at ændre valgresultatet, og at man godt kunne nå at stemme endnu!

At de statsfinansierede på den måde aktivt og åbenlyst griber ind i en igangværende valghandling for at påvirke og ændre et valgresultat er direkte undergravende for demokratiet.

Tak til Information for med ovenstående artikel at dokumentere, at Jes Dorph Petersen naturligvis ikke handlede på egen hånd, men at hans åbenlyse manipulation af vælgerbefolkningen var en del af TV2s officielle strategi.

Karsten Aaen

Nej, det er den virkelige skandale i det her, er at Jyllands-Posten og TV2 hjalp Venstre til at vinde valget tilbage i 2001; bragte falske informationer om stort set alting gjorde de, lige fra den frie ungdoms-uddannelser til at flygtninge kan tage tilbage til deres hjemlande.

Det sidste i en stor sensations-lysten artikel i JP to dage før valget, godt fulgt af af TV2's Nyheder og Magasinprogrammer. Hele humlen viste sig dog snart at være begravet et andet sted; det drejede sig om indvandrere, der var blevet danske statsborgere, og som havde arbejdet i Danmark i mange år - og som derfor havde ret til at få deres pension med til f.eks. Tyrkiet - en ret som alle danske statsborgere også har - og som de i stor stil benytter sig af...

Mange af de mennesker, der omtaltes i den pågældende artikel var også mennesker, der i en kort periode på 6-12 måneder bosatte sig i det land, de flygtede fra - for at se om der var fred og ingen fare. Det havde man totalt misforstået i JP's artikel.

Og det fortsætter - de her misforståelser. (og jeg mener det er bevidst).

I en artikel i JP omkring alt det her med irakere, der rejser på ferie i Irak, talte man med en flygtning fra Irak, nu bosat i Irak. Hun fortalte at hun var taget derned for at se om forholdene var i orden. Og det var de ikke, kunne hun straks se. Så hun ringede til sin mand og sagde det. Konfronteret med journalistens kritiske spørgsmål om, hvorfor, svarede hun med en halvkvædet vise...

Jeg mener dog, at man skal være der i mindst 3 måneder for at få støtte til at undersøge mulighederne for repatriering; alt dette anede og vidste journalisten fra JP tydeligvis intet om...

Og TV2 fortsatte i samme spor...

Og det er jo dybt interessant, mener jeg, at nogle af journalister som skrewv for JP tilbage i 2001, senere hen blev spin-doktorer i Venstre-regeringen (med de Konservative som halehæng).

@Niels Madsen
Karsten Aaen sandsynliggør i sin kommentar, at TV2 er en integreret del af den borgerlige presse, og denne tråd handler betop om at TV2 er en ren propagandasender for regeringen og det borgerlige Danmark. Derfor er Karstens kommentar meget relevant i forhold til denne tråds emne.

Karsten Aaen

Jeg ved skam godt at man i EB talte med 15 forskellige flygtninge mindst. Man glemte måske bare lige at nævne, at flygtninge, som enten har fået dansk eller svensk statsborgerskab rent faktisk kan rejse, hvorhen i verden de vil. Det samme kan folk, som har permanent ophold her landet; kun folk med midlertidigt ophold her i landet må ikke rejse tilbage til oprindelseslandet; en betingelse for at få permanent opholdstilladelse er dette.

Og så glemte man altså også lige at fortælle, at der har været irakiske flygtninge her i landet siden 1986-1988, som dengang fik asyl fordi de blev udsat for individuel forfølgelse af den irakiske stat, hvis de ikke ville gå i krig med Iran.

Og mange af de flygtninge, der kom i 1980erne fra Irak, er: kurdere. Og tager videre til nordirak, dvs. den irakiske del af Kurdistan. Og kurderne er et eget folk med et eget sprog; det aner visse JP og EB journalister jo heller ikke. Netop fordi at vi her i Danmark er vant til at her bor danskerne, kan vi slet ikke fatte (generelt set), at der både kan bo kurdere, irakere, assyrere, manikæerne mm. i et land, for Irak er jo der, hvor irakerne bor. Ja, det er det. Men indenfor Iraks grænser bor der altså også kurdere og andre (oprindelige) etniske grupper. (og nej, muslim er ikke en etnisk gruppe).

Og pointen er netop at påpege, at TV2 er dybt tilhænger af Venstre's politik. Venstre kritiserede f.eks. den frie ungdomsuddannelse (FUU) sønder og sammen. TV2 fulgte med diverse kritiske vinker på FUU'en, indslag som ofte var fulde af fejl.

Mange danskere aner desuden ej heller, at der findes et repatrierings-system, som giver støtte til
at flygtninge kan flytte hjem i 3-12 måneder. Eller at flygtninge som er danske statsborgere kan flytte hjem til deres oprindelsesland og tage deres optjente pension med fra Danmark - præcist som danskerne kan tage deres pension med til Sydfrankrig, Italien eller Sydspanien.

Niels Madsen

Denne blog handler specifikt om Tronfølgeafstemningen og ikke om alt muligt andet i forbindelse med TV 2--

men værsgo kør uda tangenten-- eller find en blog, der er mere relevant.

Niels Madsen:

"Denne blog handler specifikt om Tronfølgeafstemningen og ikke om alt muligt andet i forbindelse med TV 2--"

Og dermed basta!

Niels Madsen bestemmer jo heldigvis ikke, hvad vi andre må skrive. At han ikke kan se, det er relevant at komme ind på andre tilfælde af regeringsfølgagtighed hos TV2 tyder blot på et uproduktivt tunnelsyn, der gør det svært at føre en hvilken som helst debat.

Og så fik vi endnu en anonym højrespammer ved navn "Kong Kret" - kan vi ikke snart blive fri for de feje hunde, der ike tør "fægte med åben pande"?

Heinrich R. Jørgensen

Per Vadmand:
"Og så fik vi endnu en anonym højrespammer ved navn "Kong Kret" "

Det er formodentligt samme person, der gennem et par år har huseret under pseudonymer såsom Von Hindenburg, Alfons Åberg, Gårdmand Bjørn og ca. 50 andre. En ny debattør er der bestemt ikke tale om...

Det er da klart - Merete Eldrup er jo også, som mange regeringsmedlemmer, medlem af den (for pressen usynlige) magtloge, Bilderberg-gruppen.

Vi får jo ikke at vide hvad der foregår, da pressens øverste ledelse (f.eks. Thøger Seidenfaden) også er medlemmer, og samarbejder med resten af Bilderberg-folkene.

Google it.

Robert Kroll

Hvis man mener, at vælgerne kan manipuleres til at "stemme forkert", så er næste skridt vel at foreslå indførsel af et salgs "vogternes råd" som i Iran eller bare helt afskaffe demokratiet ?

Jeg har tillid til vælgerne i Danmark - de behøver ikke "beskyttelse" mod "forkerte" meninger.

Hvis flertallet mener noget andet end man selv gør, så må man som en god demokrat bare tage det til efterretning og prøve at gøre det bedre næste gang.

Vi har folketingsvalg mindst hvert 4. år, så ingen regering eller politisk konstellation kan forblive ved magten uden folkelig opbakning.

At regeringen har flertal, er ikke nogen undskyldning for, at den kun tager hensyn til dette flertal og skider på resten af befolkningen generelt.

Og at en regering bevilger skattekroner til at propagandere for den ene side i en valgkamp, burde selv de mest trofaste VKO-tilhængere indse, er korrupt. Hvoprdan ville I have reageret, hvis Nyrup havde ført socialdemokratisk velgkamt for en ekstrabevilling fra Statsministeriet?

Mogens Michaelsen

TV 2 er ikke politisk neutralt i forhold til den siddende regering, og har ikke været det i lang tid. Der er masser af eksempler på dette, bl.a. den fuldstændig ukritiske dækning af Irak-krigen, og andre eksempler nævnt i kommentarerne her.

Mange af de ting vil regeringstilhængere jo nok modsige, og så vil det stå som "påstand mod påstand".

Derimod leverer denne artikel regulær dokumentation for, at TV 2 er ensidig og regeringsvenlig, ovenikøbet i en sag der handler om en folkeafstemning efter grundloven!

Det sidste gør det sandsynligt, at man mere generelt er regeringsvenlig.

Da stationens politiske ensidighed således er dokumenteret, så må det vel få følger for den sag EU behandler for øjeblikket, altså om man må give TV 2 statsstøtte eller gøre den til en betalingskanal, som nogle borgere reelt kan være tvunget til at betale til (f.eks. antenneforeninger).

Det forudsætter så vidt jeg ved, at en station reelt er uafhængig af regeringen, og det er TV 2 ikke.

Når regeringen gerne vil redde TV 2, så er det ikke fordi det er en neutral public service station, men fordi den er et vigtigt (politisk) medie for regeringen selv.

Heinrich R. Jørgensen

Mogens Michaelsen:
"Da stationens politiske ensidighed således er dokumenteret, så må det vel få følger for den sag EU behandler for øjeblikket"

Hvis en venlig (eller uvenlig) sjæl gør TV2's modpart i sagen opmærksom på det, er det vel meget tænkeligt at bevisbyrden kan løftes.

Når et statsejet medie så tydeligt som det er tilfældet med TV2, fungerer som propagandasender pva. regeringen, har det i min optik ingen eksistensberettigelse. Det er sørgeligt, at TV2 topledelse åbenbart har følt anledning til at prostituere sig - i bedste fald måske "blot" fordi de har brug for statssubsidier, i værste fald af andre, langt mere betændte grunde.

DR er formodentligt også under pres, og har været det i årevis. Forhåbentligt erkender DR's topledelse og medarbejdere hvor galt det kan gå, hvis politikerne ikke kan holde nallerne væk, hvis selvcensuren tager overhånd og når virksomheden er afhængig af almisser fra deres politiske herrer.

Niels Madsen

Hej Per Vadmand-- skriv om hvad du vil--

det er vel også svært at sige noget nyt om tronfølgehysteriet--

statministeriet TV2 og regeringen kan åbenbart tillade sig hvadsomhelst-