Læsetid: 3 min.

'Grønne' virksomheder er langt bagud

Verdens største virksomheder er nødt til at for-doble deres CO2-reduktioner, hvis farlige klima-ændringer skal undgås
Verdens største virksomheder er nødt til at for-doble deres CO2-reduktioner, hvis farlige klima-ændringer skal undgås
1. september 2009

I 2007 fastslog FN's klimapanel, at verdens udviklede økonomier må nedbringe deres udslip af drivhusgasser med 80-95 pct. før 2050, hvis farlige klimaændringer skal undgås. I 2008 satte vi i The Carbon Disclosure Project os for at analysere, hvordan verdens største virksomheder p.t. fastsætter deres reduktionsmål, og om deres planlagte reduktioner er nok til at modvirke langsigtede klimaforandringer. Vores data blev bragt til veje ved 12 dybdegående interviews med virksomheder på Global 100-listen. Med udgangspunkt i de aktuelle reduktionsmål fandt vi frem til, at verdens største selskaber styrer mod at nå det videnskabeligt anbefalede niveau af drivhusgas-nedskæringer i 2089 - 39 år for sent til at undgå farlige klimaændringer. For at begrænse emissionerne i de udviklede økonomier med de fornødne 80 pct. i 2050, må der realiseres en samlet årlig reduktion på mindst 3,9 pct. Analysen af reduktionsmålene for Global 100-virksomhederne viser, at de p.t. står til en årlig reduktion på blot 1,9 pct. De fleste større virksomheder opgør i dag deres CO2-fodspor, og førende virksomheder har taget skridt til at reducere deres klimabelastning. Men hvor mange af de reduktionsmål, som virksomhederne har sat sig, lever op til den påkrævede reduktion?

Virksomhederne henviser til forskellige motiver for at sætte sig reduktionsmål, herunder større energieffektivitet i deres aktiviteter for at opnå besparelser og stimulere innovation, forberedelse på mulige fremtidige reguleringer og opnåelse af konkurrencefordele.

Afventer topmødet

Men da motiverne snarere drives af markedshensyn end af de videnskabelige anbefalinger, når Global 100-virksomhederne kun sjældent op på det fornødne niveau. Der er en stor kløft mellem deres reduktionsmål og de videnskabelige reduktionskrav.

Vores undersøgelse sætter fokus på den centrale problemstilling, at en bred vifte af mål gør det vanskeligt at afveje målene imod hinanden. En større harmonisering, der flugter med de videnskabelige anbefalinger, vil gøre det nemmere at identificere, hvem der går foran, og hvem der sakker bagud. Og vil bedre kunne sikre store nedskæringer på både kort, mellemlangt og langt sigt, således at 'CO2-kløften' lukkes permanent. Blandt emissionsreduktions-målene med et specifikt slutår er det pågældende år i 84 pct. af tilfældene interessant nok 2012, Kyoto-protokollens sidste år. Det tyder på, at mange virksomheder afventer resultaterne af FN's klimatopmøde i København, før de sætter sig nye langsigtede reduktionsmål. Det har derfor stor betydning, at verdens regeringer forstår at udvise et lederskab, der kan stimulere ambitiøse, langsigtede nye måldefinitioner.

For at lukke den nuværende 'CO2-kløft' vil vi anbefale følgende:

- Enhver virksomhed bør sætte reduktionsmål for sine CO2-udslip.

- Disse mål bør have begyndelsesgrundlag og slutår, der er klart definerede.

- Regeringerne må enes om at fastsætte klare mellemlange og langsigtede reduktionsmål i København for at etablere rammer, der gør det muligt for virksomhederne at sætte sig de krævede mål.

- Virksomhedernes mål bør afspejle IPCC's videnskabelige anbefalinger, og selv om absolutte mål er at foretrække for deres klarhed, kan vidtgående intensitetsmål være frugtbare.

Vores undersøgelse påviser en kritisk 'CO2-kløft'. Det er afgørende, at virksomhederne begynder at sætte sig mere ambitiøse mål, hvis erhvervslivet skal reducere emissionerne tilstrækkeligt. Vi lever i en tid, hvor virksomheder har store chancer for at opnå konkurrencefordele ved at reducere deres klimaaftryk, og hvor de også vil kunne få gavn af de tilknyttede omkostningsbesparelser og af at fremelske nytækning omkring produktion af nye produkter og tjenester med lavere kulstofforbrug.

Joanna Lee er kommunikations-direktør i The Carbon Disclosure Project, der registrerer og analyserer store virksomheders klimastrategier og -løfter

Mere info på www.cdproject.net-/carbon-chasm.asp

Oversat af Niels Ivar Larsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu