Novo Nordisk har valgt at lade produktet Mixtard udgå af det danske marked og erstatte det med det dyrere NovoMix. Men det er først og fremmest, fordi man har lavet forbedringer:
»Der er ingen tvivl om, at NovoMix er et bedre produkt,« siger corporate vice president i Novo Nordisk, Anders Dejgaard. Udskiftningen er ellers blevet kritiseret af Institut for Rationel Farmakoterapi, som hører under Lægemiddelstyrelsen - blandt andet fordi man ikke mener, at det nye produkt er afgørende bedre. Men det afviser Novo Nordisk altså:
»Det virker så hurtigt, at man kan injicere det lige inden måltidet,« tilføjer han.
Det gamle Mixtard er baseret på human insulin, mens NovoMix er analog insulin. Novos patent på human insulin udløb i 2003, men da var medicinalvirksomheden allerede på markedet med den analoge insulin, blandt andet i form af NovoMix. Ifølge kritikere er det en klassisk måde at forlænge sit patent på, fordi patienterne så har vænnet sig til et nyt patenteret produkt, når det gamle patent udløber, og kopivarer kan komme på markedet.
Men også dette afviser Anders Dejgaard:
»Hvis det var patentspekulation, så skulle vi jo have lave noget uden ændret effekt. Og så ville vi ikke få det godkendt af myndighederne. De har altså også vurderet, at der var nogle fordele ved det her præparat,« siger han og tilføjer:
»Med human insulin skal du injicere en halv time før et måltid - med analog kan du gøre det, når du sætter dig til bordet. Og hvis man bruger analog insulin, får man færre tilfælde med for lavt blodsukker, hvilket nogle af patienterne har problemer med.«
- Så er der vel også en gruppe af patienter, som uden problemer vil kunne bruge human insulin?
»Det er der formentlig. Der var nogle, der var i god behandling, mens der endnu ikke var analoger. Men de får alle den forbedring, at man kan tage medicinen, når man vil.«
- Men hvorfor skal man ikke selv have mulighed for at vælge den humane insulin?
»Fordi vi mener, at fordelene er så store,« siger Anders Dejgaard og tilføjer, at en læge specifikt kan ansøge om, at en patient skal have human insulin, hvis lægen vurderer, at der er behov for det.
Vigtig for økonomien
Anders Dejgaard medgiver, at patenterne er en central del af Novo Nordisks økonomi:
»Patenter er lavet for sikre en indtægt på de præparater, hvor man investerer mange penge, så man er i stand til at drive en forretning og investere i yderligere forskning. Så selvfølgelig er det en vigtig del af vores økonomi. Det er noget, alle tænker på, det er klart,« siger han og tilføjer, at det koster omkring tre milliarder kroner at lave og få godkendt et nyt produkt.
- Udefra kan det se ud, som om I spekulerer i, at der skal komme et nyt produkt, når et patent udløber?
»Jeg tror, at man skal se det i et lidt andet perspektiv. Der er jo en vis livscyklus. Det tager 10-12 år at udvikle nye præparater, fra vi har et nyt stof. Og så skal det markedsføres. Så pludselig kommer det til at passe meget godt med, at vi tager et nyt patent, når man er 15 år inde i et eksisterende patent. Det er så tre-fire år, før patentet udløber. Det er ikke, fordi vi spekulerer i det, men det er en naturlig livscyklus.«
- I et interview fra business.dk i forbindelse med noget uro omkring Novos kurs på aktiemarkedet, siger jeres amerikanske direktør, Martin Soeters, at når patentet på den analoge insulin udløber i 2017, så er I klar med den næste generation. Hvad siger du til det?
»Jeg kan ikke stå inde for, hvad han har sagt. Men vores marked er anderledes. Med små molekyler er det noget andet. Hvis man tager kolesterolsænkere for eksempel ...«
- Er det slet ikke noget, I tænker over?
»Jo, selvfølgelig er det det. Men konkurrencen fra generiske producenter er ikke særlig stor på vores område.«
- Når man har haft et patent i 20 år, har man jo fået den belønning, man er blevet lovet. Er det ikke rimeligt nok?
»Jo, det er også det, der sker på mange andre områder. Men det er meget svært at arbejde med proteiner, så derfor er det ikke så aktuelt for os.«
- Eller også er det fordi, I har vænnet patienterne og lægerne til et nyt produkt, inden kopiprodukterne kan nå at komme på markedet?
»Det mener jeg ikke, at der er evidens for at påstå. Vi kan da ikke vænne nogen til noget. Man kan heller ikke tvinge folk til at købe en bestemt bil. Men hvis forbrugerne synes, at den nye model er bedre, så er det klart, at de vælger den,« siger Anders Dejgaard.
Tak for artiklen, Information
Den slap hr. Dejgaard ikke godt fra, når man kigger på anliggendet herudefra blandt iagttagerne.
Så der kan snildt skrues en tand op for den kritiske linie med anliggendet...
Med venlig hilsen