Læsetid: 3 min.

Ryger troværdigheden ned, når vi taler læreruddannelsen op?

Nu er vi ved at få talt læreruddannelsen op af sin lavstatus. Resultatet er, at flere søger uddannelsen. Så må vi håbe, at talen er troværdig, for ellers vil frafaldet stige
19. august 2009

Egentlig er der ikke det fjerneste galt med læreruddannelsen eller for den sags skyld andre velfærdsuddannelser som sygeplejerske, pædagog, etc. Det var bare det billede - det usmarte image - vi gav dem, den var gal med. Det er nu ændret. For når opinionsdannere taler pænt og positivt om læreruddannelsen, så får vi - vupti - banket ansøger- og optagelsestallene op. Og med en sådan forklaring (som vi fik i begyndelsen af ugen) på fremgangen kan alle opinionsdannere ranke ryggen, klappe sig selv på skulderen og takke hinanden for, at de nu har rettet situationen til det bedre. Og så er næsten alt i orden. For læreruddannelsen har fortjent bedre - forstået på den måde, at læreruddannelsen sådan set ikke er bedre end sit ry og rygte. Pointen er bare, at den har fortjent et bedre ry og rygte.

Men hvor blev virkeligheden bag rygterne af? Hvor blev spørgsmålet om, hvorvidt vi, bag al retorikken, egentlig har en god eller dårlig uddannelse af? Her vil jeg straks advare mod, at man tager dette spørgsmål for alvorligt. For det abonnerer på en forældet skelnen mellem ideologi og virkelighed. En skelnen, som blev forældet den dag, da imagologerne sejrede over ideologerne.

Billeder af virkeligheden

For mens ideologerne er bundet til en skelnen mellem et billede af virkeligheden og den i sidste instans stærkere virkelighed, så er imagologerne bundet til, om deres billeder af virkeligheden er troværdige i forhold til andre billeder af den. Det vil sige, at mens virkeligheden engang var stærkere end ideologien, er billeder af virkeligheden i dag det mest solide, vi har at forholde os til.

Men hvem er de så, disse imagologer? Jo, imagologerne er mange forskellige - lige fra opinionsdannere over reklamebureauer til ledere af uddannelsesinstitutioner. Men fælles for dem er, at de har ordet i deres magt, som de for eksempel bruger på deres overbevisning om, at det nu er tid til at tale læreruddannelsen op i stedet for ned.

Nogle af dem gør det med afslappet lethed, andre med større vanskeligheder; måske fordi de har svært ved at glemme, at de for ikke så lang tid siden mente, at den samme læreruddannelse ikke var særlig god. Om det falder let eller svært for de pågældende imagologer afhænger af, hvor troværdigt de bestræber sig på at optræde.

Smilet er stivnet

Men stiller man ikke de store krav til sammenhæng mellem sin PR-prædiken og den læreruddannelsespraksis, der hersker, ja, så sker det, at andre stiller dem for én. De andre kunne for eksempel være de lærerstuderende. For ligesom en kunde ankommer glad til en butik med forventninger om service, så vil en moderne studerende ankomme smilende til en uddannelse med de forventninger, som omtalen måtte have givet.

Noget tyder imidlertid på, at smilet er stivnet på lige lovlig mange lærerstuderende, når de har erfaret studiets dagligdag. Resultatet er, at de falder fra. Frafaldet fra læreruddannelsen har i de senere år været rigeligt stort. Hver tredje studerende gennemfører ikke uddannelsen, og allerede på første årgang stopper lidt mere end hver femte studerende. Desuden ved vi, at nogle studerende falder fra, fordi læreruddannelsen ikke er fagligt udfordrende nok. Andre falder fra, fordi de ikke synes, at uddannelsen er praktisk nok.

Uanset hvad årsagen er til frafaldet, så er konklusionen, at uddannelsen ikke stemmer overens med de studerendes forventninger. Derfor kan man også fra mange uddannelsesinstitutioner høre, at de gerne vil have fat i de rigtige studerende. En forudsætning for dette er, at uddannelses-imagologerne taler troværdigt om lærer- uddannelsen. Det håber jeg, de har gjort. For ellers tror jeg, studenterfrafaldet viser sig at være meget virkeligt igen.

Claus Holm er prodekan på DPU ved Aarhus Universitet

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu