Læsetid: 4 min.

Var Karen og August elendig eller genial markedsføring?

En uskyldig hjemmevideo på YouTube viste sig at være en reklamefilm, som skulle lokke turister til Danmark. VisitDenmark, som stod bag filmen, har nu fjernet reklamefilmen igen. Den var elendig, vurderer professor. Andre kalder dog filmen et smart træk
En uskyldig hjemmevideo på YouTube viste sig at være en reklamefilm, som skulle lokke turister til Danmark. VisitDenmark, som stod bag filmen, har nu fjernet reklamefilmen igen. Den var elendig, vurderer professor. Andre kalder dog filmen et smart træk
15. september 2009

'Hello, my name is Karen and I'm from Denmark.'

Sådan begynder Karen sin præsentation af sig selv i den hjemmevideo, som hun - ifølge videoen - har lagt op på hjemmesiden YouTube. Videoen er et forsøg på at få fat i faren til August, som er den baby, hun sidder med på skødet. Hun forsikrer om, at hun ikke er en bimbo, for hun har ikke været sammen med andre fyre siden den nat i Nyhavn for halvandet siden, hvor hun inviterede Augusts far med hjem for at vise ham, hvad 'hygge' går ud på.

»I don't remember where you're from and I don't even remember your name,« siger Karen. Og det er der en grund til. For episoden i Nyhavn har aldrig fundet sted, Karen er i virkeligheden skuespiller, og August er slet ikke hendes søn.

Hjemmevideoen om mødet mellem turisten i København og Karen er nemlig en reklamefilm for den offentligt finansierede turistorganisation VisitDenmark, som skal få flere turister til at rejse hertil.

Politisk pres

Reklamefilmen nåede at ligge på internettet i fire dage og blive set af en million mennesker, før filmen i går blev fjernet igen. Begrundelsen var, at filmen havde stødt for mange mennesker, og at reklamens indhold var blevet negativt fortolket i pressen.

Men filmen er et smart træk, vurderer adjunkt ved Aarhus Universitet Sophie Esmann Andersen. For på den måde får reklamefilmen sit helt eget liv på internettet.

»Hvis VisitDenmarks argument for at fjerne reklamefilmen er, at den er blevet misfortolket, så er det en stor misforståelse fra deres side. For det er netop dét, et socialt medie som YouTube går ud på. Sådan en hjemmeside lever jo af, at folk går ind på siden, skriver kommentarer til videoer og sender dem videre til hinanden og taler om dem,« siger hun.

Sophie Esmann Andersen mener, at reklamefilmen får ekstra meget omtale nu, hvor den er blevet fjernet. For selv om filmen er blevet fjernet af VisitDenmark lever den stadig videre i form af alle de kopier, som efterfølgende er dukket op på YouTube. Christian Strand, som er direktør for interaktive medier i mediebureauet IUM, tror dog ikke, at det på forhånd var planlagt, at videoen skulle slettes.

»Der er kommet et politisk pres, som gør, at VisitDenmark ikke har haft noget valg. Der er sandsynligvis nogen, der har vredet armen om på dem. For ud fra en reklameøkonomisk vinkel giver det ikke mening at fjerne filmen,« siger Christian Strand.

Han mener, at reklamefilmen er vellykket, fordi den har formået at sætte Danmark på landkortet.

»Ud fra den hensigt kan man ikke være i tvivl om, at det er lykkedes. For filmen har i høj grad gjort Danmark kendt for andet end tegninger,« siger Christian Strand og tilføjer, at de værdier, som bliver præsenteret i filmen, stemmer overens med de værdier, som Danmark ellers står for.

»Det er Karen selv, der vælger at stå frem og blotte sig for resten af verden,« siger han.

Christian Strand vil dog ikke kommentere filmens kvindebillede og seksuelle undertoner.

Det vil professor ved Copenhagen Business School Suzanne C. Beckmann til gengæld gerne. Hun mener ikke, at VisitDenmarks argument om, at filmen viser et eksempel på en selvstændig og frigjort dansk kvinde holder.

»Der er tale om en kvinde, som har fået et blackout, dyrket ubeskyttet sex og nu sidder i en uheldig situation. Hvis formålet med filmen har været at skabe et positivt billede af Danmark, er den helt forfejlet,« siger hun.

Gratis fadøl virker også

Sophie Esmann Andersen mener heller ikke, at reklamefilmen er en succes, fordi den er blevet set af en million mennesker verden over.

»Hvis VisitDenmark sætter lighedstegn mellem klik på YouTube og antallet af besøgende turister, så er den lykkedes. Men så enkel er verden ikke. Videoen har medført en masse omtale og snak om pik og patter, men det er en temmelig uinteressant effekt,« siger hun og tilføjer, at det også ville blive en succes, hvis Danmark tilbød gratis fadøl ved grænserne.

»Spørgsmålet er bare, om det ville være en specielt langsigtet strategi«.

Lektor ved Copenhagen Business School Henrik Merkelsen mener også, at strategien er forfejlet. Han hæfter sig især ved, at filmens budskab ikke trænger igennem.

»På YouTube kan man som bruger ikke vide, om formålet med den enkelte video er reklame eller noget helt andet. Derfor skal budskabet være klart,« siger han og understreger, at det ikke er tilfældet med VisitDenmarks reklame.

»Filmen rammer forbi målgruppen, fordi den i første omgang er blevet taget alvorligt, mens folk i anden omgang bare er blevet skuffede over, at den viste sig at være falsk. Budskabet har været meget nemt at misforstå, og på den måde er chancen for at det reelle budskab når ud til folk forsvindende lille,« siger han.

Selv om VisitDenmark har fjernet reklamefilmen, findes den stadig i en række versioner på YouTube. Her er en række kreative bud på, hvem der måtte være Augusts far, begyndt at dukke op.

Se videoen på http://www.youtube.com/watch?v=_ZdDTqMKtHE

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeg er enig med Suzanne C. Beckmann og Henrik Merkelsen. Istedet for at være en reklame for Danmark, så virker det altså mere som om videoen er et led i en international kampagne om enlige mødres vilkår. Det eneste danske, der bliver kort refereret til i filmen er ordet "hygge", ellers virker kvinden i filmen mere optaget af om den ukendte far ikke vil synes, at hun er en "bimbo". Det er vel forhåbentlig mere et udtryk for en amerikansk end dansk seksualmoral. Samtidig beder hun så mindeligt om han ikke bare vil kontakte hende evt. på email. Hvis det er ment som en reklame for noget som helst, er det vel mere en reklame for de danske teleselskaber eller dansk postvæsen. Jeg håber ikke VisitDenmark har brugt for mange millioner på det her og samtidig skulle de nok prøve at få lidt mere styr på den interne brainstorming i firmaet.

Hva, har den lille havfrøken fået rogn?
Verden er fuld af idiotiske reklamer, så en fra eller til. Måske YouTube generationen har får taget mødommen (kunne altså ikke dy mig), og indset hvor nemt man kan blive manipuleret.
Og som Spies sagde, hellere dårlig omtale, end ingen omtale.

Jeg arbejder i udlandet, og at dømme efter omtalen på kontoret hernede (hvor vi er 34 nationaliteter), er reklamen intet mindre end genial.

Der bliver snakket og grinet, og det er faktisk en fornøjelse at se Danmark blive omtalt med et stort smil på læben for en gangs skyld.

Tak til Visit Denmark!

Lasse

Rart at høre! Jeg har både moret mig over den, været forarget, og så igen moret mig, da You Tube-parodierne begyndte at komme.

Heinrich R. Jørgensen

Man kan diskutere, om der findes noget der kan kaldes "elendig markedsføring", og hvad det i givet fald er (formodentligt noget, ingen lægger mærke til), men et tåbeligt stunt er det sgu.

Med viral markedsføring kunne YouTube være blevet brugt, til noget der f.eks. var sjovt, vanvittigt, rablende afsindigt eller andet, som kunne have opnået samme grad af opmærksomhed, og som ville blive husket og associeret med Danmark.

Det er som bekendt ikke alle ideer, der er lige gode. Heller ikke dem, kreative genier fostrer på formodentligt dyre reklamebureauer.

Heinrich R. Jørgensen

Selve videoen må være selvskreven kandidat, til at være verdens kedeligste og mindst effektive reklamefilm. Det eneste der gør videoen mindeværdig, er, at nogen kunne fostre og gennemføre så tåbeligt et koncept. Men når alle de andre laver sjove og effektive reklamefilm, er der selvfølgelig større spillerum til at lave kedelige og ineffektive, og blive kendt på det område...

Jeg er sådan et gammeldags menneske med en gammeldags moral.
Ifølge den skal man ikke lyve.
Videoen er løgn.
Altså er den dårlig.
Jeg ønsker ikke Danmark promoveret som et land hvor folk lyver for at få deres pointer igennem.

Lennart Kampmann

Væn jer til det! Markedsføring anno 2009 handler om at skabe opmærksomhed gennem medier og/eller situationer hvor målgruppen ikke automatisk er i forsvarsposition. TV-reklamer lider under at målgrupperne zapper væk, eller blokerer mentalt.

Med venlig hilsen
Lennart

Målgruppen ...?

Er det arbejdsløse, alkoholiserede engelske mænd? Jeg troede, det var velbeslåede amerikanske og japanske krydstogt-ægtepar, der bruger 1.000 USD om dagen, vi ville ha'?

Per Holm Knudsen

Det mest morsomme ved videoen er alle de morsomme sidegevinster, f.eks. SF'eren Balder Mørk Andersen, der i Politiken går totalt i selvsving og bl.a. patetisk skriver:
"For det andet formår VistDenmark, at udvise manglende respekt for forældreskabet. En værdi som mange og naturligvis familieturister sætter højt. At sætte børn i verden er ikke en joke, men en stor glæde fyldt med ansvar. Som mand og far til to børn er det pinefuldt, at opleve en fiktiv mor der først efter endt graviditet og fødsel kærer sig om barnets fader der indtil da er blevet reduceret til ufrivillig sæddonor. Turistorganisationen formår med sin mangel på etik, at træde en masse over tæerne; alle dem der ikke naturligt kan få børn, alle dem der har mistet et barn, alle dem der har mistet eller er vokset op uden én eller begge forældre, og alle de ufrivillige fædre der først når barnet er blevet født bliver oplyst om deres faderskab."

Jeg vil tilføje, at faktisk træder filmen alle mennesker, der har forældre - levende eller døde - over tæerne - filmen er noget af det grusomste, der længe er set!!! :-)

Læs resten af Balders Bandbulle

Jeg har læst "Balders bandbulle", og jeg er stort set enig med manden. Konklusionen må vel så være, at jeg lige som Balder er en person med morsomme gammeldags holdninger.

"Væn jer til det!" - Nej, jeg vil ikke vænne mig til det. Jeg hader løgn, spin, falsk varebetegnelse osv. Hvis meningen er at give et favorabelt indtryk af Danmark i udlandet, så må der findes bedre metoder at gøre det på.

Jeg tror ikke man kan stille det op på den måde, om videoen er genial eller gal. Den har opfyldt sit formål: udbrede kendskabet til Danmark som nation, så folk ikke længere tror, at Danmark er hovedstaden i Sverige.

Om det er så god eller dårlig reklame for Danmark aner jeg intet om; Simon Spies sagde vist engang noget om at reklame er god reklame. Og jeg er sikker på at han ville have frydet sig over denne her reklame...

Hvis man kigger på budskabet i reklamen er det jo det, at unge mænd kan komme til Danmark, få sex gratis, uforpligtende (og uden kondom) med unge, blonde danske piger - som også drikker sig fulde (i hegnet) fordi de lige skal vise de udenlandske (amerikanske?) fyre, hvad 'dansk hygge' er.

Noget kunne tyde på at videoen kunne være målrettet det amerikanske marked (med udtryk som bimbo i den); nok er det spændende for unge amerikanske mænd at komme til Danmark og møde villige unge kvinder, som er vilde med at bolle med dem, når de nu ikke så godt kan gøre det derhjemme - i USA altså.

Set fra mit synspunkt er det altså et sådant stunt som hører hjemme i 1970erne....hvor Danmark også markedsførte sig som et frigjort land, hvor kvinderne var selvstændige og frigjorte, selv bestemte hvem de ville gå i seng med mm.

Jeg har ingen anelse om videoen er gal eller genial, men mener, at Lennart ser rigtigt; viral markeds-føring er vejen frem.

VisitdDanmark bør købe DR skrottede julekalender og få den speaket på engelsk. Den bliver kult og bringer DK for forsiden af samtlige atlas'er.

Ytringsfriheden i Danmark er en forunderlig ting.

Når det gælder om at udsætte indvandrenre for hån, spot og latterliggørelse er danskerne simpelthen verdensmestre i ytringsfrihed.

Når det derimod gælder reklamer, satiriske julekalendere og bøger om militæret hersker der en benhård censur.

Moral er godt. Dobbeltmoral er dobbelt så godt...

Heinrich R. Jørgensen:

."Selve videoen må være selvskreven kandidat, til at være verdens kedeligste og mindst effektive reklamefilm."

Jeg er ked af at sige det Jørgensen, men du er en elendig smagsdommer, når det gælder julekalendere og reklamefilm.

Videoen blev et hit på YouTube og derfor er den pr. definition ikke kedelig...

Når falsk bliver sandt...

Ja, jeg må sige at jeg undrer mig over at ingen her i tråden beklager at vi fremover kan forvente en syndflod af løgne fremført af falske personer betalt af profitmagere altsammen forklædt som den skinbarlige virkelighed. Plantet lige midt i nyhedsstrømmen.

Monstro vi bare skal lære at vores følelsesliv er noget som mediefolkene selvfølgelig skal fucke rundt med.
I gårsdagens afsnit af TV3s kun alt for dokumentariske (spørgsmålet er bare hvad den dokumenterer) Robinsonekspedition blev deltagerne rigtig kørt rundt med.
Ligesom den halve million der troede på Karenvideoen blev det.
Nu foregik dette på TV, men jeg er ret sikker på at det sagtens ku blive et 'hit på YouTube'. Det har klassen til det.
Kan allerede høre tv-direktøren ekkoe: 'Dette er tv i verdensklasse!'

Mediefolkene havde - osse her - hyret en skuespiller til at udgive sig for at være almindelig deltager, Andrew, i ekspeditionen.
('Ekspeditionen' ?.. spørgsmålet er bare hvem der ekspederes og hvem de bliver de af..)
Denne falske deltager var indsat med det ene formål at plante spor, der efterfølgende skulle fucke de andre deltageres følelsesliv og sind godt og grundigt op.
Denne skuespiller bliver på et tidspunkt afhentet, anholdt og lagt i håndjern af de lokale myndigheder, ledsaget af en dansker. (Endnu en skuespiller? En af mediemændene selv måske? I det omfang de i tumulten magtede at fundere over det, ku deltagerne ku måske tro at det var en udsending fra den danske ambassade eller udenrigsministeriet).
Disse begivenheder kombineret med at mediefolkene havde produceret falske danske aviser, hvor nyheden om at den person som deltagerne havde tilbragt de sidste uger så tæt med, i virkeligheden (!) var gerningsmand til et blodigt knivmord begået i DK lige før afrejsen og detaljeret udpenslet i en BT-artikel (møjsommeligt udarbejdet af mediefolkene, det må de ha nydt!) gjorde at deltagerne langsomt blev klar over tingenes rette tilstand (!); at de havde sovet med en morder..
Vi blev nu - efterhånden som den frygtelige sandhed (!) om Andrew gik op for deltagerne på de to hold - vidne til hvad der sker når mediefolkene rigtig skal sælge billetter: omkring 15 voksne (udsultede) mennesker gik på forskellige måder i følelsesmæssig opløsning eller blev udstillet i deres forsøg på at tolke og efterrationalisere de begivenheder som de - troede de - havde været igennem.
Det var på sin vis betryggende at se at deltagernes chokreaktioner i mindre grad gik på at have plejet nær omgang med en morder end de gik på den kvalmende oplevelse fuldstændig at have fejlbedømt et andet menneske. Det var hele tilliden til egne evner til at bedømme menneskelige kvaliteter der brast i et hug; det var virkelig nedbrydende, meget autentisk.

Mediefolkene havde med succes flyttet dramaet fra det fysiske del til den psykiske i denne fase af spillet. Der er simpelthen ikke fysisk action nok i folk der ligger apatisk og forsøger ikke at bruge kalorier.
Mediefolkene må have klappet i hænderne over de massive følelsesmæssige reaktioner: 'Tjek det her; man kan nærmest se, frame for frame, hvordan hans hjerne bryder sammen i forsøget på at knække den lavine af modstridende informationer, fornemmelser og følelser der rammer den.
De lod den køre lidt før de trak i "nødbremsen". Jeg er sikker på at de havde planer, hvor deres friske spøg ku have været trukket ud i andre spektakulære scenarier, men måske de ligefrem fik skrupler eller blev nervøse for sagsanlæg, da de (ind?)så hvilken destruktion deres veltilrettelagte mindfucking udløste.

Mediefolkene beordrede så værten til at gå ud og 'afsløre det hele' - at alt var konstrueret mht andrew og mordet, men også fx at opdelingen i 'dumme' og 'kloge' var baseret på falske intelligenstests og i øvrigt at mediefolkene havde vurderet at programmet nok ikke ville blive til noget hvis ikke deltagerne fik lidt mad (der er nemlig planlagt flere fysiske aktiviteter i de næste afsnit). Samtidig sagde værten undskyld for nogle af sine tidligere tilsvininger af deltagerne.
Disse afsløringer så ikke umiddelbart ud til at give afklaring hos deltagerne, selv om en del græd af lettelse. Måske der stadig sad en mistillid til selve virkeligheden i kroppen?
Jeg går ud fra at deltagerne i Robinson har skrevet under på en masse, der stort set giver mediefolkene frie hænder til at mindfucke dem alt det de lyster.
Men når det kommer til VisitDenmarks Karenproduktion, så er der faktisk ingen der har skrevet under på at lade sig mindfucke. Det er som sagt åbenbart noget vi bare skal vænne os til. (Så måske er det dét, robinson dokumenterer?)

Et firma producerer overbevisende falske nyheder med den ene kvantitative pointe at skaffe klik (=penge) for efterfølgende med den kvantitative pointe at skaffe sig endnu mere omtale (=penge) ved at "afsløre" at den falske nyhed man selv har produceret er: falsk!. De griner mediebrugerne lige op i fjæset: 'Haha, hvor var i dumme at i hoppede på den nyhed som vi har brugt måneder af dyre mediepenge på at producere, så det ligner noget mennesker kan forholde sig åbent til; noget autentisk',
På den måde skider de samtidig på alle der - helt autentisk - forsøger at fortælle en historie om deres eget liv eller forsøger at lave anstændig journalistik og det mest pragtfulde er at det skamløst udlægges som en succes.
Endnu en af de successer vi bare skal vænne os til.

Mediefolkene har analyseret det 'autentiske' og produceret en uskelnelig klon af noget autentisk.
'Fedt! Nu er den blevet virkelig autentisk; ingen vil ku se forskel!'
Og så synes mediefolkene næsten at de selv er med til at skabe virkeligheden; og det er ok, nogen skal jo gøre det: 'Dét er storytelling!', som Karens "reklamemor" pointerende udtalte på tv.
(Hører for mit indre øre den både danske og virkelig, virkelig autentiske Karen Blixens karakteristiske klangfulde røst: 'Jeg er Storyteller, dette ældgamle Erhverv..' men ser for mit øje den brainstorm, hvor VisitDenmarks kreative direktør inspireret udbryder: 'vi kalder hende sgu for 'Karen'.) (Et godt råd herfra ku være: la vær at tro på Hans Christian-videoer på YouTube i den nærmeste fremtid! Niels- og Sørenvideoer ku osse være skumle)

Jeg har virkelig ikke lige tid til at skrive mere, men jeg opfordrer til at man overvejer om accepten af at firmaer producerer falske autentiske nyhedshistorier i kommercielt øjemed ikke åbner en ladeport til en fremtid, hvor vi aldrig kan vide os bare nogenlunde sikre på hvad vi investerer fx. vores tid og følelser i.
En tillidsbombe under fremtidige forsøg på at skabe troværdige, uafhængige medier; for hvordan nogensinde overbevise nogen om at det man viser, skriver eller fortæller er troværdigt?
Modtagerne vil komme i tvivl; er det mon mediefolkene der fucker med mig for fun and money? Det undergraver lissom lysten til at engagere sig følelsesmæssigt, endsige oprette facebookgrupper (for at blive til grin bagefter) osv.
Det vil øge indifferensen hos mange; alt vil blive (endnu mere) lige gyldigt/ligegyldigt.
Nogle vil måske sige: 'jeg kan skelne; man skal bare være kritisk'. Men med de beløb firmaer og mediefolk har til deres rådighed vil deres evne til at kopiere det autentiske hurtigt blive meget meget svær at afkode. Og det vil stort set altid være enten 'for sent' eller bare mere vand på deres mølle at 'afsløre dem'. De vil nok, på vej hjem fra banken og hvis de ellers får lov til at udbrede sig i medierne om det (lol), udlægge det som: 'Godt vi har så opmærksomme kunder! Skønt med debat; hvordan skulle vi ellers kunne forandre os?' eller noget.

Barnet - vi ku kalde hende 'enhvers troværdighed' - kastes ud med badevandet, mens medierne tjener penge på at udgive bøger om 'anstændighed'.

Skuespillerne, de sultne stakler, får også helt nye jobmuligheder med at spille autentiske ude i virkeligheden blandt os almindelige, der må nøjes med at være autentiske på amatørbasis. Hvis de var ansat af PET, Iran eller russerne ville det nok koste, men nu er det bare herligt. Skønne tjente penge.

Når 'ingenting' bliver gjort til 'noget', er der noget, der bliver til ingenting..
Hvad mon det er der går tabt? Hvad mon det er vi har vundet?

(Autentisk ironi anvendt pletvis i ovenstående.)