Læsetid: 3 min.

En særlig dansk eksamen

Den mundtlige, indivi-duelle eksamenssitua-tion er et meget dansk fænomen. Vi foregiver, at vi hygger os, selv om vores vægtigste opgave er at forestå en vurde-ring, der muligvis sender den studerende tilbage til reeksamen to måneder efter
2. september 2009

»Nanna, husk at smil til alle de studerende, du møder! Du aner ikke, om du underviser dem, og det er jo vigtigt, at de føler, at du kender dem, ikke mindst når du møder dem ved eksamensbordet!« Sådan cirka lød det første gode råd, jeg modtog som nyansat på universitetet for nogle år tilbage.

Sommereksamen er vel overstået, og reeksaminationen er i fuld gang, og rådet synes endnu mere relevant nu end nogensinde før. I dag foregår meget af undervisningen på så store hold, at det kun er ganske få studerende, der vover pelsen og opløfter deres røst i et stort auditorium med ofte 120 medstuderende, som du muligvis vil kunne genkende, når de træder ind i eksamenslokalet efter 10 undervisningsgange. De sveder, når de møder dig, og mange har - eller får - de karakteristiske røde plamager ned af halsen, i takt med at det tiden løber ved det grønne eksamensbord. Gruppeeksamenerne er jo afskaffet, så vi kører på rutinen og har tre studerende oppe i timen, 13-14 minutter til hver efterfulgt af votering, karaktergivning og indkaldelse af næste studerende. Vi kan nemt eksaminere tre studerende i timen i seks til otte timer i træk kun afbrudt af en halv times frokostpause.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer