Nyhed
Læsetid: 3 min.

DI vil begrænse udflytning af arbejdspladser

Efter at have været fortalere for udflytning af arbejdspladser opfordrer Dansk Industri nu danske virksomheder til at blive hjemme. Mens LO roser tiltaget, fordi mange udflytninger har været uovervejede, kalder flere af DI's egne medlemmer ideen for tordnende naiv
Tekstilindustrien var den første af en lang række brancher, der for 25 år siden begyndte at flytte produktion ud af Danmark til lande som Kina. Nu mener DI, at mange udflytninger var en fejl.

Tekstilindustrien var den første af en lang række brancher, der for 25 år siden begyndte at flytte produktion ud af Danmark til lande som Kina. Nu mener DI, at mange udflytninger var en fejl.

Nir Elias

Indland
27. november 2009

Stik imod deres egen mangeårige praksis sadler landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri (DI) - organisation for erhvervslivet, nu om og rådgiver Danmarks virksomheder til at bremse udflytningen af produktion til lande med billigere arbejdskraft. Samtidig erkender DI, at mange danske virksomheder i de senere år er blevet grebet af en farlig udflytningsiver med den konsekvens, at alt for mange arbejdspladser uovervejet er blevet flyttet ud.

»Man skulle nok have talt mere om konsekvenserne af udflytning. For der er ingen tvivl om, at der har været udflytning af produktion, som virksomhederne efterfølgende har erkendt, de skulle have bevaret i Danmark,« siger produktivitetschef i DI, Jens Kristian Jørgensen. Han peger på, at virksomhederne ofte mister vigtig viden, når de kapper forbindelsen mellem udviklingsafdelingen i Danmark og produktionsafdelinger i udlandet.

Han har derfor sammen med en række af DI's medlemsvirksomheder netop udarbejdet et manifest med titlen 'Fremtiden er igen fremstilling', der lige nu er ved at blive omsat til en ny erhvervspolitisk linie, som DI snart offentliggør.

Ændrer kurs

Jens Kristian Jørgensen peger på, at det er DI's mål at begrave den udbredte forestilling om, at vi i al fremtid entydigt skal satse på service- og videnserhverv.

»Hvis man tror, at vi alene kan leve af design og oplevelsesøkonomi, så er man naiv. Der er brug for et helt andet tankesæt og for, at vi igen i Danmark bliver stolte af vores fremstillingsvirksomheder,« siger Jens Kristian Jørgensen og understreger, at fremstillingsindustrien stadig i dag står for mere end 45 procent af den danske eksport.

En af de virksomheder, der har været med til at udvikle DI's manifest, er kunstgødningsvirksomheden Haldor Topsøe. Her glæder man sig over, at DI nu sætter udflytningstankegangen på stand-by og igen sætter fokus på produktion frem for serviceerhverv - efter at DI i de sidste 10-15 år sammen med Økonomi- og Erhvervsministeriet ellers har været høj-røstede bannerførere for udflytning.

»Man glemte at se på, hvad der blev tilbage. Men det er vigtigt at huske på, at viden- og serviceerhverv er til for at støtte op om produktion. Ellers ender vi med at skulle leve af at klippe hinanden,« siger fabriksdirektør i Haldor Topsøe, Henrik Guldberg Pedersen.

Cheføkonom i LO, Jan Kæraa Rasmussen, er overrasket men også tilfreds med, at DI nu ændrer holdning på et område, hvor organisationen hidtil har været urokkelig. For af de mere end 5.000 danske arbejdspladser, der i de sidste 15 år årligt er blevet flyttet til lande med billigere arbejdskraft, har mellem 10-30 procent gjort mere skade end gavn, vurderer han.

»I en del år har mange af virksomhedernes udflytninger af arbejdspladser i et vist omfang været et modefænomen som topdirektører valgte uden foregående analyser, fordi de - blandt andet i DI's netværk - hørte at andre gjorde det. Pludselig skulle virksomhederne bare have produktion i Kina - uanset om det var en god ide eller ej,« siger Jan Kæraa Rasmussen.

Helt sort

Spørgsmålet er dog om Haldor Topsøe og LO glæder sig for tidligt. En rundringning blandt de andre virksomheder, der også har været med til at udvikle manifestet, foretaget af Information, viser nemlig, at flere af medlemsvirksomhederne på ingen måde er enige i, at fastholdelse af produktion i Danmark fremover skal promoveres på bekostning af udflytning.

»Der er ikke opnået enighed om noget manifest, og med den drejning af teksten, der nu er lagt op til, skal der rykkes meget ved indholdet, før jeg skriver under på noget,« slår Senior Vice President for Global Operations i medicinalvirksomheden Coloplast, Allan Rasmussen, fast.

Han kalder det for 'tordnende naivt', hvis nogen forestiller sig, at Danmark fremover skal satse på produktion ud over helt særlige prototyper. Samtidig afviser han, at Coloplast fortryder en eneste af de mange udflytninger af arbejdspladser, virksomheden har gennemført. Hver og en har været med til at forbedre konkurrenceevnen for Coloplast og dermed også styrke de videnstunge arbejdspladser, virksomheden stadig har i Danmark, fortsætter Allan Rasmussen, og tilføjer:

»Med undtagelse af helt bestemte typer fremstilling er det misforstået og helt sort at tale om, at Danmark generelt skal satse på produktion. I stedet skal vi satse på at skabe bedre rammer for den viden, som har betydning for produktionen.«

Adspurgt om den interne uenighed, siger produktivitetschef i DI, Jens Kristian Jørgensen, at det er korrekt, at den første tekst er at betragte som et råudkast til et manifest, men også, at han forventer, at den endelige politik ikke ændrer sig betydeligt fra de nuværende udmeldinger.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her