Den kreative klasses ophørsudsalg

Der var en gang, hvor caffe latte var en forholdsvis uskadelig drik. Dengang, da Københavns fremtid tilhørte den kreative klasse, hvor en almindelig lejlighed hvert år blev det dobbelte værd, og hvor de radikale stadig var radi-cool.
Men løfterne om den strålende fremtid, der ventede lige rundt om hjørnet, hvis vi var tolerante og mangfoldige, viste sig at være varmt mælkeskum. Det var ikke bøsserne, bohemerne og den kreative klasse, som stod bag alle de nye gourmetrestauranter og designertørklæderne. Det var derimod finansspekulanterne, som havde pustet en stor ballon op med billig kredit. Og da ballonen sprang, stod den kreative klasse pludselig uden tøj på.
Samtidig er det blevet en alment accepteret sandhed, at caffe latte er direkte farligt. For hvis man drikker for meget af det stads, så bliver man en pladderhumanistisk multikulturalist, der åbner såvel grænser som fængselsporte for horder af muslimske fundamentalister og svært bevæbnede indvandrerbander, som render rundt og gør kommunen usikker.
Udsalgsretorik
Det er således ikke overraskende, at radikale i København står til en halvering af stemmetallet. Med Berlingske Tidendes ord bliver der tale om en »massakre på Rådhuset«.
I sin kampagne til det københavnske kommunalvalg er partiet derfor gået på en kold caffe latte-tyrker. Væk er tidligere tiders køligt overlegne petroleumsblå og den slikkede fotostil, der fik kandidaten til at ligne forfatteren til en ny debatbog fra Gyldendal.
I stedet har de radikale valgt at holde et discountudsalg med en kampagne, der råber 'SÆLG, SÆLG, SÆLG'. Plakaterne domineres af en skrigende grøn, der leder tankerne hen på et lavprismobilselskab. Og en blå, der er en anelse mere diskret, men som dog minder om Rema 1000.
De skrappe farver kan få selv Manu Sareens kulør til at se gusten ud. Så fornuftigt nok har man valgt at lade kandidaterne optræde i sort-hvid.
Også på indholdssiden er der fuld tryk på udsalgsretorikken. Klaus Bondam spiller hovedrollen som en kendt, men efterhånden glemt skuespiller, der tager rundt og åbner storcentre om lørdagen, hvor han lover os »Mere København«.
Men det er lidt uklart. hvad der præcist ligger i »Mere København«. Betyder det, at Roskilde og Helsingør også skal indlemmes i Københavns Kommune? Eller hele Danmark måske? En lebensraum-strategi, der skal skaffe de radikale flere vælgere, for jo flere, der bor i København, desto flere vil drikke caffe latte og stemme radikalt?
Hvis det er planen, så er det nok ikke en helt dum ide at smide den gode smag over bord og gøre sig lidt grimmere, end man er vant til.
Nikolai Lang analyserer valgplakater op til kommunalvalget den 17. november
Seneste artikler
Kammerater, tænk på kulturen i kommunen
18. december 2009Vi har en regering, der har sat kulturpolitikken på standby. Men i kommunerne har de mange socialdemo-kratiske borgmestre nu muligheden for at gøre en stor forskel, og det er vigtigt, at vi prioriterer området højtArkitekturgryde a la socialisme
28. november 2009Du skal bruge en ordentlig bunke alment boligbyggeri, en god portion tilflyttere fra arbejderklassen samt folk med mellemlang akademisk uddannelse, en bar mark og en masse børn'Den evige 1. maj-stemning bliver svær at holde'
20. november 2009Oppositionens permanente valgkampsstemning kommer til at toppe for tidligt, spår V-næstformand Kristian Jensen op til Venstres landsmøde i weekenden
Mest læste
Du skal være registreret bruger for at kommentere. Log ind eller opret bruger »
De radikale giver plads til mangfoldighed, også på valgplakater :-)
http://lindakristiansen.wordpress.com/2009/11/10/plakater-uden-halsvrid-...