Nyhed
Læsetid: 3 min.

Københavnerne betaler overpris for renovation

Den første udbudsrunde af renovation i hovedstaden havde kun én deltager. Buddet lød 27 millioner kroner højere end kommunens egen udregning. Hvad gik galt? Det afviser borgmester Bondam og socialdemokraterne at svare på
Indland
11. december 2009

»Klaus Bondam koncentrerer sig om klimaet. Han er ikke interesseret i at udtale sig til din artikel.«

Sådan lyder beskeden fra det københavnske borgmesterkontor, da Information vil høre den radikale miljøborgmesters forklaring på, hvorfor københavnerne i fremtiden skal betale op til 27 millioner kr. mere for renovation i entrepriseperioden, end kommunen selv mener, det bør koste. Heller ikke de socialdemokratiske medlemmer af kommunens teknik- og miljøudvalg, Anne Vang og Johannes Nymark, ønsker at udtale sig. Trods gentagne opfordringer er det ikke lykkedes at få en kommentar.

Først lidt om baggrunden: I maj 2009 skrev kommunen kontrakt med den private renovatør City Renovation (CR) om skraldeafhentning i de første fire distrikter af hovedstaden. Det skete, uanset at det kontrolbud, som kommunen ifølge reglerne havde fået udarbejdet af en ekstern konsulent, viste sig at være billigere. Eller som forvaltningen skrev i sin fortrolige indstilling til Borgerrepræsentationens møde i maj 2009: Kontrolbuddet var »lidt billigere og lidt bedre på kriterierne kvalitet og arbejdsmiljø«, mens tilbuddet fra CR - som var eneste tilbudsgiver - var bedre på »kriteriet miljø«.

Når forvaltningen alligevel i indstillingen anbefalede det dyre tilbud fra CR, var forklaringen:

»Det har på intet tidspunkt været meningen, at kommunen skulle vinde opgaverne selv.«

Derfor var tilbuddet fra CR det eneste »antagelige«, lød indstillingen fra Bondams forvaltning.

Ifølge gældende bekendtgørelse skal et kommunalt kontrolbud »omfatte de samlede langsigtede gennemsnitsindtægter og -omkostninger« ved den udbudte opgave. Områdechef Jens Purup fra Center for Miljø under Københavns Kommune bekræfter, at kontrolbuddet er udarbejdet efter bekendtgørelsen:

»Det er et sammenligningsgrundlag. Det er ikke et tilbud på, hvad vi tror, det ville koste selv at løse opgaven,« siger han.

- >Hvad er så ikke med?

»Hvis man skulle se realistisk på markedet, så skulle man også beregne risikotillæg og etableringsomkostninger,« siger Jens Purup.

Ifølge forvaltningens indstilling ville forskellen blive udlignet, hvis det blev regnet med i kontrolbuddet. Purup oplyser, at for de næste to distrikter, Østerbro og Nørrebro, som netop er sendt i udbud, vil kommunen udarbejde, hvad han kalder »et egentligt tilbud« på opgaven.

Stærke skraldemænd

Venstres medlem af Teknik- og Miljøudvalget, Lars Dueholm, mener, at misseren bunder i lovkravet om, at et privat firma skal overtage de ansatte, når de overtager en offentlig opgave:

»Hvis jeg var privat renovatør, så ville jeg ikke overtage R 98's medarbejdere uden et overhead,« som Dueholm siger.

Han mener, at skraldemændene har ønsket at gøre det »så uinteressant for private renovatører som muligt« at byde. Sådan lyder hans forklaring på, at der kun var én deltager i den første udbudsrunde.

En lignende forklaring havde Dansk Industri Transport under skraldekonflikterne i efteråret på vestegnen:

»De gentagne arbejdsnedlæggelser er led i en systematisk kampagne, der reelt handler om udlicitering af indsamling af dagrenovation i Københavns Kommune,« skrev DI i oktober 2009 til borgmestrene for de berørte kommuner.

Lars Dueholm tror også, at socialdemokraterne i dybeste hemmelighed er ved at springe i målet. Tidligere var socialdemokraterne ellers med i »en fasttømret gruppe«, som var enige om at udlicitere, da aftalen med R 98 skulle ophøre.

»Men i efteråret åbnede socialdemokraterne op for, at kommunen også selv kunne overtage opgaverne. Og så eksploderede arbejdskampen på vestegnen,« mener Dueholm og tilføjer:

»Der er i hvert fald et tidsmæssigt sammenfald.«

»Det gør alt i alt, at de tilbud, der kommer ind, ikke kan sammenlignes med en rolig situation. Det er en sørgelig udvikling set fra en liberal synsvinkel. Med det kommende flertal på rådhuset vil man give skraldemændene alt, hvad de beder om,« frygter Dueholm.

Lidt anderledes ser Dueholms partifælle Jan Jørgensen i nabokommunen Frederiksberg på sagen. Han har sammen med resten af den frederiksbergske kommunalbestyrelse stemt for, at renovationen kommunaliseres frem for, at CR skal løfte arven efter R 98. Også på Frederiksberg viser kommunens beregninger en lavere pris end det eneste bud, som kom fra CR.

»Det er ærgerligt, at der ikke kom andre bud, men det vigtigste for mig er, at vi nu har fået afprøvet markedet for at finde ud af, hvad prisen skulle være. Når kommunen kan gøre det lige så godt og billigt, så er det det, vi gør,« siger Jan Jørgensen.

Han mener, at R 98' skraldemænd er »dygtige«, men også at de »har en tradition for ikke at finde sig i noget som helst. Hvis de vil begå sig på affaldsmarkedet i dag, skulle de tage og lægge den strejkekultur fra 1970'erne bag sig,« lyder hans råd.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her