Nyhed
Læsetid: 3 min.

Forskere fandt ingen burkaklædte kvinder

Forskerholdet bag regeringens burkaundersøgelse har ikke været i stand til at finde en eneste burkaklædt kvinde i Danmark. Trods manglen på burkakvinder, står politikerne fast på, at der skal lovgives på området
Indland
16. januar 2010

Forskerne bag den såkaldte burkaundersøgelse har ikke fundet en eneste burkaklædt kvinde i Danmark. De har kun fundet kvinder, der anvender den muslimske klædedragt niqab, der lader øjnene fri.

Det fremgår af den rapport, som forskerholdet afleverede til Indenrigs- og Socialministeriet i november, og som Information er kommet i besiddelse af.

Trods manglen på burkakvinder står politikerne fast på, at der skal lovgives på området.

»Antallet af burkaer er ligegyldigt. Det er et spørgsmål om principper,« siger ophavsmanden til burkadebatten, Naser Khader (K).

Og det er Venstre enig i.

Ingen burkakvinder

Den 54 sider lange rapport konkluderer, at et sted mellem 100 og 200 kvinder bærer niqab i Danmark. Men de tre burkaklædte kvinder, som dansk og international presse i den forløbne uge har rapporteret vidt og bredt om, optræder intetsteds i undersøgelsen. Her konkluderes det tværtimod, at »der nærmest ikke findes burkaer i Danmark«.

Flere af forskerne bag rapporten undrer sig over, hvor oplysningerne om de tre burkakvinder kommer fra, for det er ikke fra deres undersøgelse. Men på grund af en fortrolighedsklausul har ingen af de 14 forskere lov til at kommentere undersøgelsen, så længe rapporten ikke er offentliggjort.

Det sker tidligst i næste uge, hvor regeringens såkaldte burkaudvalg forventes at præsentere en række anbefalinger til lovgivning på området.

Til de interessante konklusioner i rapporten hører, at omkring halvdelen af de stærkt tildækkede kvinder er danske konvertitter, der med den opsigtsvækkende klædedragt ønsker at understrege styrken i deres nye tro. De fleste niqabis, som rapporten kalder kvinderne, er unge under 40, som teologisk set giver udtryk for holdninger, der kan karakteriseres som tilhørende salafismen - en fundamentalistisk islamisk retning, der med forskerholdets formulering indebærer, »at islam udfoldes i alle livets forhold, og at man ikke lader sig styre af verdslig lovgivning.«

Storbyfænomen

Rapporten beskriver niqab som et storbyfænomen og konstaterer, at det udover de danske kvinder især er somaliske og arabiske kvinder, der bærer den heldækkende klædedragt, når de bevæger sig uden for hjemmet.

Af denne grund har forskerne koncentreret sig om at tælle niqabis i København, Odense, Århus og Helsingør. Optællingen er foregået ved opringning til en række imamer, muslimske skoler, sundhedsplejersker, en forsker, en journalist samt ved optælling i forbindelse med en eid-fest med 15.000 deltagere.

Derudover er syv kvinder, der bærer eller har båret niqab interviewet om deres motiver og oplevelser i den forbindelse. De syv kvinder understreger, at deres påklædning er deres eget frie valg, og at de gør det for at efterligne Muhammeds hustruer.

De fortæller desuden, at det er meget hårdt at bære niqab på grund af den hån og diskrimination, de føler sig udsat for. Flere af dem har bl.a. opgivet at uddanne sig eller arbejde.

Politikerne står fast

På Christiansborg er politikerne overraskede over, at forskerne ikke har fundet nogen burkakvinder. Men det får dem ikke til at ændre holdning til burkaspørgsmålet.

»Det er ikke et spørgsmål om antallet af burkaer, det er et spørgsmål om principper,« siger Karsten Lauritzen fra Venstre.

Samme holdning har burkadebattens fadder, den konservative Naser Khader. Han finder desuden niqab lige så problematisk som burkaen.

»Begge dele er lige uacceptabelt« siger han og giver udtryk for, at hverken en lærer, en studerende, en socialrådgiver eller en pædagog efter hans mening kan bære niqab.

»Et barn har ret til at se ansigtet på den voksen, der passer ham,« siger Khader, der forsat ønsker et forbud mod burka og niqab i det offentlige rum.

Karsten Lauritzen understreger, at et forbud er umuligt at gennemføre, da det strider imod både grundloven og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.

»Men jeg ser gerne, at alle kommuner bliver gjort opmærksom på, at de kan fravælge ansøgere, der bærer niqab,« siger han.

Også SF's Kamal Qureshi mener, at antallet af burkaklædte kvinder er underordnet.

»Jeg bryder mig ikke om burkaer, men det er latterligt at bruge 100.000 kroner på at lede efter dem. De penge burde være brugt på at hjælpe f.eks. indvandrerkvinder, der udsættes for vold«, siger han.

Derudover arbejder regeringen på at stramme straffelovens paragraf 260 om tvang, så det specifikt fremgår, at det er ulovligt at tvinge andre mennesker til at iføre sig særlige beklædningsgenstande. Og endelig overvejer regeringen at indskærpe reglerne for identifikation i forbindelse med vidneafhøringer i retten.

Indenrigs- og socialminister Karen Ellemann (V) ønsker ikke at kommentere manglen på burkakvinder i regeringens undersøgelse.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Tidligere boede jeg her på nørrebro overfor lejlighed med børne familie med burkaklædt moder.
Gardinerne var altid trukket for og man så kun kvinden fra opgangsdøren til bilen når de sku et sted hen.

Hvordan mon forskerne skulle kunne komme i kontakt med sådan en familie?

Forstår godt de hemmeligholder undersøgelsen, den er ikke papiret værd.

Pressemedelelsen om at der var 3 burkaklædte er sikkert Løkkes spindoktor som mente det lød mere spiseligt for pressen.

Det er en farce, også denne sag.

Ofelia Mahvash

Bliver det så også ulovligt at tvinge andre til afføre sig klæder?

Såsom i svømmehaller?

Thorsten Lind

Elvis has left the building...!
Det er lissom ham der Osama bin Laden,
vi ved at han er der, vi kan bare ikke finde ham.
Burkaer er onde, det er ikke noget vi tror.....
...nej det er noge vi ved.......!

De lønsedler der er udbetalt til politikere i denne sag, skal tilbagebetales ved kasse 1.

.Naser Khader:

»Antallet af burkaer er ligegyldigt. Det er et spørgsmål om principper«

Derfor vil Naser Khade i en nær fremtid fremsætte et lovforslag om at det skal være forbudt at eje trepattede køer. Det er altsammen et spørgsmål om principper!

Jørgen Nielsen

Forskerne har tydeligvis ikke frekventeret området omkring Nørrebro station. Lur mig, om deres "forskning" ikke har bestået i at spørge imamerne om antallet - i sagens natur, kan det da umuligt være kvinderne selv der har svaret. Nå, nej der var jo ingen at spørge...

Peter Jensen og Naser Khader har fuldstændig ret i, at antallet af burka/niqab-bærende kvinder er totalt underordnet, der er tale om en primitiv, undertrykkende skændsel der under ingen omstændigheder kan accepteres i et moderne samfund.

Heinrich R. Jørgensen

Det er bizart, at nogen tilsyneladende har fantaseret sig frem til, at der skulle være tre personer i kongeriget, der bærer burka.

Er det et helt bevidst forsøg på at afspore en fremtidig diskussion, så den handler om antallet, fremfor princippet?

To tråde med samme kontekst.

Dette bør ikke handle om tøj, for et forbud kan ikke gennemføres j.f. grundloven - andet kan der ikke siges om det. Burkaer - niqab o.s.v. er fuldkommen ligegyldigt for danskeren, og iøvrigt europæreren, der opfatter disse beklædninger som det samme. Det er ganske enkelt en afsporing at gå op i den slags ligegyldige detaljer.

Det handler om diktaturtilhængere, her i forbindelse med enten politisk uvidenhed, eller religiøs dumhed - og så er den ikke længere.

Tag nælden ved roden og forbyd diktaturiske organisationer.

Thorsten Lind

@Hans Hansen

....Jeg er for så vidt enig i at diktatoriske organisationer skal forbydes, men hvad er alternativet til Folketinget?

Dorte Sørensen

Først tak til Information for at få fat i denne rapport der lå færdig i Indenrigs- og Socialministeriet allerede i november og hvis resultat var lovet Folketinget før jul.
Det er en underlig sag, men desværre ”bare” en i en lang række den V ledet regering har stået for siden november 2001.
For mig er det det største problem for det danske samfund , at vi har en regering der bevist tilbageholder oplysninger og kommer med fejl information eller for at sige det pænere mangelfuld information.

Det er nu en glimrende ide at indføre forbud mod at tvinge nogen til at iføre sig bestemte beklædningsgenstande.

Da jeg aftjente værnepligt, blev vi ustandseligt tvunget til at iføre os bestemte beklædningsgenstande. Man kaldte det 'en uniform'.

Senere har jeg haft flere ansættelser, hvor de mandlige ansatte var tvunget til at iføre sig slips.

Og både i detailhandlen og restaurationsbranchen tvinges de ansatte jo stadig til at bære mere eller mindre besynderlige beklædningsgenstande.

Lad os endelig få sat en stopper for det.

Og når vi nu er så glade for særlovgivning, hvad så med en lov, der specifikt forbyder Naser Khader og Karsten Lauritzen at bære slips, således at blodtilførslen til deres hjerner ikke hæmmes?

Det kunne måske betyde, at de begyndte at tage deres opgave som integrationsordførere alvorligt, i stedet for at spilde deres tid og kræfter på tåbelige burka-/niqab-diskussioner.

Først sætter politikerne en dyr undersøgelse i gang for at finde ud af hvor mange kvinder der bærer burka, og når det så viser sig at der ikke findes nogen, siger de, at antallet ikke betyder noget. Er det troværdigt?

Leonarda Petersen

Åbenbart Dansk Burka er ligesom spøgelsen i samfundet . jeg har ikke sit kvinder , jeg så tilgængeldt burka-klædte spøgelser . de var sorte og ikke hvide spøgelser, fordi deres påklædning kom fra foretningen på Nørrebro og skiltet har jeg læst er ikke tvetydeligt:
ISLAMISK WEAR.
Ingen kommentar.

Inger Sundsvald

Måske kommer der en ekstrabevilling, så antallet af kvinder der bærer niqab kan blive fastslået i en videnskabelig undersøgelse som DF og Naser Khader kan godkende? Selvom antallet ikke er vigtigt, ville det jo være meget rart at få nogle ordentlige tal, specielt m.h.t. frivillighed.

Ved samme lejlighed kan man jo passende tælle alle dem, der bliver tvunget til at iføre sig andre former for påklædning i supermarkeder og ved besøg på restauranter f.eks. Når lovgivningen skal udformes, skulle det jo nødig gå som med knivloven.

Hvordan går det for resten med tælleriet af de prostituerede? Vi venter stadig på svar på hvor mange der er tvungne og hvor mange der er frivillige.

Jørgen Nielsen

Og ganske rigtigt, rapporten er nogenlunde lige så videnskabelig som en fristil skrevet i frikvarteret af en 9. klasse elev:

http://www.berlingske.dk/danmark/burkarapport-er-gaetvaerk

Jeg er ved at være træt af at få mit køn gjort til slagmark for det her.
Og jeg er ikke engang muslimsk kvinde. Jeg gad godt høre hvad DE synes, men det er der sjovt nok ikke nogen af de politiske gentlemen og -kvinder der har så travlt med at komme dem til undsætning, der kerer sig en hujende fis om.

Slettet Bruger

Forleden, hvor det hed sig at der var blevet optalt 3 burkaer og ca. 200 niqab, der lød det fra dansk folkeparti, at det faktisk var et højt tal på baggrund af de kritiske røster om undersøgelsen og at det i øvrigt var et principielt spørgsmål.

De overraskende høje tal er måske sværere at skamride, hvis det drejer sig om nul og ikke tre mærkværdige folkedragter, og da det principielle heller ikke omhandler generelle principper om tøj i det offentlige rum, der kan forbindes med undertrykkelse, hjernevask, død og ødelæggelse eller passer ind i nogle ofte udtalte principper om ikke at indføre særlove, så må der mere benzin på bålet.

Jeg ved ikke, hvordan man havde forestillet sig at en præcis optælling skulle foretages, men Khader ville jo fra starten af helt ind i folks hjem for at beskytte landet imod truslen, og med disse nedslående lave tal må opmærksomheden rettes imod forlydender om, at en borger hist og pist har set sorte slyngel gå fra lejlighed og direkte ind i en bil.

Hvad skal det i føre til med alle disse håbløse udvalg og kommissioner, når man stort set kender svarene på forhånd og intet vil ændrer politikernes ønsker og vilje. Ikke mere brugbart end det sædvanlige ordgymnastik, nu måske blot med flere sammensværgelsesteorier, krav om omtællinger eller husundersøgelser, selvom det jo slet ikke handlede om tal, som man sagde, men om principper. Hvad angår Danmarks økonomi, som lader til at være mindre vigtigt, så kan vi med de bugnende lagre måske snart gå over til at fyre med burkaer.

- aha - så nu bliver det altså (måske) ulovligt for en arbejdsgiver at tvinge f.eks. en bagerjomfru til at iføre sig en uniform på arbejdet eller hvad med kokkene? De skal gå i deres kokke-uniform...

Mnage steder i det private, f.eks. hos bankerne er det et decideret krav, at mænd har hvid skjorte og slips på. Dette bliver nu måske også ulovligt eller hyr?

Og hvad med de mænd som gerne ser at deres kvinder ifører sig lækkert lingeri? Og hvor kvindenre gør det mere eller mindre frivilligt?

Ang. selve undersøgelsen er det altså mærkeligt, at Aalborg ikke er med. Eller Kolding eller Esbjerg.

Og det undrer ikke mig at ca. halvdelen der bærer niqab er danske konvertitter (til islam). Se på Charlotte fra Sex & The City som jo netop også konverterer (til jødedommen ganske vist). Hun, Charlotte, går totalt amok og insisterer på at overholde alle love og regler i jødedommen, selv forbudet mod at tænde ild (dvs. se fjernsyn bl.a.) på sabbaten vil hun overholde. Det er altså en meget almindelig psykologisk mekanisme...

Og hvornår vil man indse, at voksne kvinder godt selv kan bestemme, hvilket tøj de vil gå i, uanset om det er niqab eller burka.

Og niqab'en er altså især udbredt blandt somaliske og (saudi)arabiske muslimer. Og jeg er ganske sikker på at om nogle år vil stort set alle de ca. 50.100 danske konvertitter (til Islam) lægge burkaen, netop fordi det er en fase, man som konvertit går igennem.

Mht. trusler er de forbudt og ulovlige - også at true nogen på livet - medmindre de gør sådan og sådan. Herunder vel også hvis man truer nogen til at gå med en bestemt påklædning. Dertil er kun at sige, at det er den enkelte kvindes eget (frie?) valg, og at i skolerne må man slå hårdt ned på den slags.

Ofte er den slags moralpoliti direkte udsendt af f.eks. Saudi-Arabien eller måske Iran? Saudi-Arabien ser i hvert gerne deres version af Islam som verdens-religion. Og den hedder wahabisme; en særlig gren af den hedder salafisme...

Og det er netop denne gren af Islam som det frie vestlige samfund må insistere på skal holdes væk fra demokratiet. Ingen religiøs lov, hvadenten den er katolsk, jødisk, kristen, hindu eller buddhistisk, stå over folkets vilje, som det kommer til udtryk gennem demokratiet.

Karsten Aaen:

."Og hvornår vil man indse, at voksne kvinder godt selv kan bestemme, hvilket tøj de vil gå i, uanset om det er niqab eller burka."

Vi skal nok regne med at der kommer til at gå et stykke tid.

Feministerne har kæmpet i mange årtier for at kvinder skal respekteres som individer, der har de samme mentale ressourcer og potentialer som mænd.

Det er efterhånden trængt igennem når det gælder for hvide kvinder, men når det gælde indvandrerne er det en anden snak. Det vil kræve mange års hård kamp at få slået fast, at indvandrerkvinder ikke af natur er dårligere begavet end andre mennesker.

Både på højrefløjen og desværre også på dele af venstrefløjen er det et dogme, at indvandrerkvinder ikke kan tænke selv, og at de er nogle svage hjernevaskede og manipulerede væsner.

Det er i virkeligheden udtryk for en mandschauvinistisk holdning så massiv at man kan skære i den.

Niels østergård

Hvis man ved at flå burkaerne af kvinderne kan skabe ligestilling i de muslimske hjem kan man vel også skabe ligestilling i de racerene hjem hvis man fjerner døre og trapper fra disse. Døre og trapper er jo ofte årsag til ulykker for de ulykkelige danske kvinder.

Inger Sundsvald

Marie Spliid Clausen

Der er da af og til en muslimsk kvinde har vovet sig ind på disse debatsider. Når det er sket, så bliver hun krydsforhørt på alle leder og kanter af mænd, der går højt op i demokratisk sindelag, hvad hun tror på, m.v.

Jeg ville også gerne vide hvad ’de’ mener, men jeg forstår godt at man holder sig væk.

Når jeg tænker på hvad jeg selv bliver udsat for her, så forstår jeg det endnu bedre.

@ Inge Sundsvald

Jeg ved ikke om du husker Suheila?

Måske det var før du kom på her?

Suheila blev ikke skræmt væk, hun opgav vist bare.

"Drengene" her på siden - de er her stadig - kan forklare dig, om hvordan de fik hende til at opgive. Ellers gør jeg det gerne.

Hvad synes du om cand mag Lone Nørgaards artikel om meningsdannere? (den har lidt forbindelse til Suheila)

Jeg har læst 1. afsnit - 5 linier - af rapportens konklusion, så det er for tidligt for mig, at vurderer om den er værdig til en UVVU-undersøgelse, men jeg frygter det!

Anders Bo

Jorden er et meget grimt og uhyggeligt farligt sted at opholde sig. INGEN er sluppet derfra med livet i behold

man kan i undersøgelsen læse at et af undersøgelsens præmisser er der af forskellige grunde ikke skelnes mellem burka og niqab i undersøgelsen.
Altså er der på intet tidspunkt ikke engang forsøgt en burka optælling. !

Hvem søren fin den ide at fortælle pressen , feks Information at der var optalt 3 burkaen, derefter at der ingen burkaer var fundet ?

Og hvorfor har så mange journalister blindt troet på konklusioner fra hemmeligholdt rapport ?

Der findes ikke noget mere uhøfligt end at snakke hen over hovedet på dem man taler om.

Bagtaleri hører ingen steder hjemme.

Aftal et møde med dem, kujoner, eller er det bare for at udnytte et mindretal politisk i sviner dem til i fuld offentlighed, så alle kan udstille deres indre svinehund.

Det er helt rigtigt en principiel diskussion, og den vedrører det, man kan lovgive om, fordi det er offentligt, kontra, det, man ikke kan lovgive om, fordi det er personligt.
Politikeres første opgave i et demokrati er at 'styre færdslen', så alle uantastede kan manøvrere omkring i det fælles samfund. Det hedder at opretholde den offentlige fred.
Desværre har en materialistisk tilgang til lovgivningen ført til den fejlopfattelse, at man som lovgiver kan 'købe sig adgang' til indgreb i menneskers personlige liv. Det bliver det imidlertid ikke mindre moralsk angribeligt af: den økonomiske udjævning i et demokrati har som sit ligefremme formål at sikre hin enkelte størst mulig frihed til at agere på egen hånd under ansvar for fælles love, men med mulighed for deltagelse i netop udarbejdelsen af disse. Man skal ikke være sin brors eller søsters vogter, for den type magt, som politikere i et demokrati kan besidde, er repræsentativ og udadrettet, dvs. på alles vegne, fremfor indgribende i hin enkeltes eksistentielle valg.

Martin Hansen

Jeg er vokset op i en familie, som tilhører det norske trossamfundet Smiths venner. http://no.wikipedia.org/wiki/Den_Kristelige_Menighet
I dette trossamfund er det kotyme at kvinder går i lang nederdel, opsat hår, ikke bruger makeup osv. Kvinder skal ikke tale i forsamlinger, og prevention er ikke tilladt. I min optik er dette dybt forkert, da det er patriarkalsk og kvindeundertrykkende. Men, selvom jeg overhovede ikke vil være en del af dette system, føler jeg ikke at jeg har ret til at fortælle andre hvordan de skal leve sit liv. Det må være op til den enkelte. Med det resultat, at jeg ikke har kontakt med mange af mine onkler, tanter og kusiner, da de ikke må ha kontakt med "verdslige". Man kan jo diskutere "who's loss" det er tale om, men dybest set er det jo en række valg. De har valgt sit, jeg har valgt mit, og jeg tror alle parter er glade for sine valg. Min pointe er, at "tørklededebatten" i Danmark mangler en nuance, og det er at skille mellem tingene. Det må da være tilladt at mene noget om Islam og tørklæder, uden at dermed påberobe sig retten til at bestemme hvad muslimske kvinder skal og ikke skal? Det er efter min mening lige så forkert at lovgive om menneskers påklædning i Danmark, som det er i Iran.

Gorm Petersen

Jeg ser burkaklædte kvinder overalt - uanset hvor jeg retter blikket hen.

Så kommer jeg i tanker om, at jeg har glemt at tage mine piller.

Allerede når jeg kommer i tanker om det begynder de at blive halvgennemsigtige - en time efter pillen er de helt forsvundet.

Isak Jakobsen

Gorm,

hehe

Kan du ikke sende pillerne til bl.a. Nasser K. og Pia K. De ser ud til, at de også trænger til dem.

Hvor finder jeg debatten om menneskesyn ved domstolen, der har idømt en 13-årig pige piskeslag?

Eller debatten om EU's holdning til sit eget kulturgrundlag - jeg tror at DR2 Deadline havde en længere redegørelse for, hvordan dette område gribes an. Debatten om at uddannelse må tage fat, der hvor folk er, og at samfundsplanlægningen, hjulpet af markedskræfterne, må gennemskue at vores fred og velstand er afhængig af at så mange som muligt har det godt og kommer igang med uddannelse og arbejde.

Jeg er bange for forklædninger af enhver art, også elefanthuer og styrthjelme.

På sigt kan de betyde at det er lettere for terrorister at ramme mål i tætbefolkede områder.

Jeg er også bange for at lyde intolerant, men jeg håber at du, kære læser, kan se at det ikke er tilfældet.

Steen Engholm

@Donald Axel

'..debatten om menneskesyn..' : I Metroexpress, Danmarks Radio, noedhjaelp.dk, kristeligt dagblad . Google viser en del hits fra bt, men der er tale om noget andet . Selv om der her jo er tale om videregivelse af information, så er karakteren af oplysningen meget appelativ .

'..debatten om EU's holdning til sit eget kulturgrundlag' : Magtkonstellationen EU søger nok at forvalte """den europæiske kultur""", og det umiddelbare svar er at EU forholder sig politisk og magtsøgende, med et rodfæste i de europæiske nationalstaters konstitutionelle politiske institutioner . Søger du en debat herom ?

Mere relevant end 'terrorister rammer mål i tætbefolkede områder' er mediekrigen, som også kan gøre mig angst . For mig, til forskel fra folk der lever i katastroferamte områder - stillehavsøriger, det amerikanske kontinent, Kina - eller i krigshærgede områder - Mellemøsten, Afrika, Sydamerika - så er mediekrigen mere reel for mig . Mediekrigen nedbryder geografien, og på sæt og vis bliver jeg delagtig i alle de omvæltninger af eksistenstruende karakter der finder sted . Hvordan skal jeg forvalte alle disse situationer ?

Burka-sagen er oplagt absurd . Den vedrører dansk lovgivning, og den vedrører regeringens (regeringspartiernes) arbejde, og det er jo det der gør sagen absurd . Bekymringen om burkaer vækker også hos mig associationer om præventive tiltag til imødegåelse af stats-subversive aktioner . Den mest konkrete formulering jeg er stødt på heraf, er en buschauffør der bemærker umuligheden af at kontrollere et pendlerkort . Så det er nok ikke for meget sagt der er en understrøm, en skjult offentlig hemmelighed, angående burkaer . Den formelle tilkendegivelse fra regeringen er "af principiel karakter" . Den principielle karakter tager sit afsæt i nogle definitive opfattelser af hvad 'burka' er, og her ud fra sættes lovgivningen . Specifikt er det principielt uvedkommende om burka er udbredt i Danmark . Jeg kan ikke vurdere rimeligheden af det som jeg kommer til at opfatte som præventiv lovgivning til imødegåelse af stats-subversive aktioner, selvom jeg subjektivt anser det for urimeligt .

En mediekrig .

Rachel Henderson

Det nationale burkaoptællingsminut klarer sagen:

http://www.facebook.com/event.php?eid=275832688808&ref=nf

Når optællingen er overstået, kunne debat-Danmark måske begynde at beskæftige sig med mere seriøse sager. I er til grin! Fat det dog!