Læsetid: 2 min.

Turisme skaber hvert 20. job i Danmark

Købmænd, rutebiler og restauranter tjener også penge, når turisterne er i Danmark. Ny analyse viser, at turismen i Danmark skaber en samfundsmæssig værditilvækst på 54,6 mia. kroner
Købmænd, rutebiler og restauranter tjener også penge, når turisterne er i Danmark. Ny analyse viser, at turismen i Danmark skaber en samfundsmæssig værditilvækst på  54,6 mia. kroner
4. januar 2010

Det er langtfra kun sommerhusudlejere, campingpladser og badelande, der tjener godt på turisterne i Danmark. Også mange andre brancher nyder godt af de mange turister, der hvert år har det danske ferieland som destination.

For første gang har VisitDenmark nu regnet på, hvad turismen betyder for den samlede beskæftigelse i Danmark, og turistorganisationen konkluderer, at når afledte effekter regnes med, står turismen for 4,6 procent af den samlede beskæftigelse i Danmark - svarende til hvert 20. job - og en værditilvækst på næsten 55 milliarder kroner.

»Jeg håber, det viser både de forskellige erhvervsbrancher, men også politikerne, at turismen har en meget stor betydning, og at mange, der slet ikke opfatter sig som en del af turismen, i virkeligheden har en stor effekt af, at der er turister i Danmark,« siger direktør i VisitDenmark Lars Erik Jønsson.

Dansk turisme omsatte for 72,7 milliarder kroner i 2006 svarende til en direkte samfundsmæssig værditilvækst på 26,1 mia. kroner.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu