Læsetid: 3 min.

Lykketoft: Lækagesag har flere skurke

Selv, hvis det var 'fodsoldater', der tippede TV 2 om hemmelig jægermission, må også topfolk i statsadmi-nistrationen have talt over sig, mener S. DR beskyldes for at have manipuleret med interview, hvor forsvarsministerens spindoktor angiveligt anklager jægerne for lækagen
13. februar 2010

Det kan ikke være fra soldater alene, at TV 2 i 2007 fik sin omdiskuterede viden om en hemmelig jægermission til Basra i Irak. Også folk i toppen af statsadministrationen må have talt over sig.

Det siger næstformand for Udenrigspolitisk Nævn, Mogens Lykketoft (S).

»I Forsvarsministeriet kan der formentlig ikke have været mere end 10 eller 20 mennesker, der har kendt til hele den politiske proces og tidsplanen for den. Og så er der regeringsordførerne, forsvarets topledelse og enkelte andre i statsadministrationen. Men ikke mange flere,« siger Lykketoft.

Han henviser til den nyhedsartikel om missionen, som TV 2 som det første medie i Danmark bragte på sin hjemmeside. Her kunne tv-stationen desuden fortælle, at Udenrigspolitisk Nævn var blevet »informeret af forsvarsminister Søren Gade om udsendelsen af de danske jægersoldater på et hasteindkaldt møde«.

Dén slags detaljer - der var kendt af TV 2, allerede inden mødet blev afholdt - kan menigt personel i Forsvaret umuligt have kendt til, siger Lykketoft.

»Den type oplysninger handler jo om hele den politiske proces. Den er der jo ingen som helst anledning til, at nogen fodsoldat længere nede i systemet skulle kende til«, siger Lykketoft.

DF: Manipulation

TV-Avisen offentliggjorde torsdag aften klip fra et tre måneder gammelt, længere telefoninterview, hvor Søren Gades omdiskuterede spindoktor, Jacob Winther, bliver citeret for at beskylde Jægerkorpset for at stå bag lækken.

I klippene siger han blandt andet, at »TV 2 ringer til mig og siger, at de har den oppe fra Jægerkorpset« - men kort efter offentliggørelsen undskyldte Winther til flere medier sine udtalelser, som han betegner som »udtryk for spekulationer og gætterier« og afviste, at han havde kon- kret viden om, hvor TV 2 har fået oplysningerne fra.

På sin hjemmeside har DR offentliggjort den over 20 minutter lange uredigerede version af interviewet. Og efter at Information har præsenteret ham for dét, beskylder DF's Søren Espersen nu Danmarks Radio for manipulation.

»De har klippet interviewet så stramt, at det kan opfattes, som om Winther prøver at placere aben hos jægerne. Og det er overhovedet ikke tilfældet. Tværtimod tager Winther jo alle forbehold,« siger Espersen og henviser til, at Winther foruden de famøse citater også gentagne gange under samtalen kommer med udsagn som »det er kun mit gæt« eller »det har jeg ikke noget belæg for« eller »det har de (TV 2, red.) ikke fortalt mig«.

Espersen mener ikke, at optagelsen har nogen betydning overhovedet.

»Det er fuldstændig betydningsløst - og dét tror jeg også, at man havde skønnet på TV-Avisen, hvis man havde gjort det fair,« siger Søren Espersen.

En lignende kritik kommer lektor i journalistik på Danmarks Journalisthøjskole Pia Færing med.

»Jeg har sendt det videre til vores forskere i 'skurke-interviews', som et fantastisk eksempel på, hvad der sker, når man har besluttet sig for, hvad der er sandheden, før man taler med folk,« siger hun til berlingske.dk og erklærer, at hun ville dumpe interviewet, hvis det havde været en eksamensopgave på Journalisthøjskolen.

Ministerens ansvar

Mogens Lykketoft har ikke hørt den uredigerede udgave af interviewet.

»Men der er ingen som helst tvivl om, at Jacob Win- ther i det interview siger, at han har hørt fra TV 2, at det var fra Jægerkorpset. Det kan han ikke løbe fra,« siger han.

Både S og SF har intensiveret kritikken af Jacob Winther, som de er meget tæt på at kræve fyret.

»Hvis det var min pressechef, havde han ikke siddet der et halvt minut længere. Men det her er Søren Gades afgørelse,« siger Holger K. Nielsen (SF) til politiken.dk.

De Radikales forsvarsordfører Niels Helveg Petersen vil derimod overhovedet ikke forholde sig til Winthers udtalelser eller ansættelsessituation.

»Man skal holde skæg for sig og snot for sig. Jeg vil ikke som politiker forholde mig til, hvad spindoktorer går og siger. Jeg har ministeren at forholde mig til. Og han har selvfølgelig et skærpet ansvar for at vurdere, hvad der er op eller ned i det her. Det kan jeg ikke gøre på afstand,« siger Niels Helveg Petersen.

Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra Jacob Winther.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dorte Sørensen

Det bliver en mere og mere betændt sag. Jeg forstår ikke hvorfor Plummer nu vil hemmeligholde båndet ,som selv Løkke Rasmussen kræver offentliggjort. Hvorfor må vi ikke høre det bånd, har DR fået love nogle kanaler eller hvad er der foregår?
Med dette hemmeligheds krammeri er det kun fantasien der sætter grænser.

Det er såmænd meget enkelt, Dorte. Plummer lægger op med en tyk gang fedteri i forhold til det kommende medieforlig. Det kan man så mene om, hvad man vil...

Med venlig hilsen

DR 3,3 mia. kr.
TV2 408 mio. kr.
Pressen 1,7 mia kr.

Næsten 5,5 mia skattekroner til et borgerligt og regeringstro propagandaapparat i DK …det er da indlysende at ingen skandaler vil bide på regeringen.