Læsetid: 12 min.

Jeg tror ikke, at kriminelle har specielt dårlige gener

Hvordan siger man farvel til et kriminelt liv, der giver respekt, magt og biler så store som en ministers? Og hvad gør man ved de spøgelser, kriminaliteten efterlader? Mød to andengenerationsindvandrere, der har lagt livet om
Hvordan siger man farvel til et kriminelt liv, der giver respekt, magt og biler så store som en ministers? Og hvad gør man ved de spøgelser, kriminaliteten efterlader? Mød to andengenerationsindvandrere, der har lagt livet om
12. februar 2010

»Jeg har siddet i isolation, og det var hårdt, men jeg vidste, at det sluttede på et tidspunkt. At stoppe med at være kriminel derimod...« Jan Mansur Hussain er tavs et øjeblik, som gør han regnskabet op.

»...det var langt hårdere,« siger han så, »jeg anede ikke, hvad der kom ud af det, jeg følte mig så lille på min cykel, når vennerne kørte forbi i deres store biler. Men samtidig tænkte jeg: Hvad fanden har jeg opnået med mit liv?«

I årevis var det de kriminelle venner – ’grupperingen’ eller ’netværket’, som han kalder det – Jan Mansur Hussain byggede sit liv op omkring. Det var dem, som gav ham respekt, rygstøtte – og rigdom.

Som andengenerationsindvandreren fortalte justitsminister Brian Mikkelsen (K) ved den nyligt afholdte bandekonference i København:

»... jeg tror ikke engang, en popstjerne kan gøre det – med flasker på bordet hver dag, champagne, store biler, guldkæder. You name it.«

Mens regeringens konference fokuserede på at bryde fødekæden til banderne, handler Jan Mansur Hussains historie mere om at bryde ud af en verden med magtkampe, meningsløs vold og masser af penge.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Troels Ken Pedersen

Det er da meget interessant med bud på hvad vi kan stille op med kriminelle ud over at lege at de ikke eksisterer. Specielt fra folk som har været gennem systemet og lader til at være kommet videre i deres liv.

Meeen... vi kan selvfølgelig også bare sige at de er nogen dumme bøller og perler hele bundtet, og vi er de go'e, og så stoppe med at tænke dér. ;-)

Thumbs Up.

Rigtig god artikel der fortæller hvorfor man kommer ind i kriminalitet, hvordan man kommer ud af kriminalitet, og hvad der er vigtigt under afsoningen.

- - -

Og til Jens Peter Hansen - de to du nævner er anderledes derved, at den ene har begået 4 drab, og den anden er talsmand for en international organisation, hvor medlemmerne lever på et vist rygte, som de nødvendigvis forsøger at holde ved lige, uanset at de hævder alene af have en fælles interesse i forskellige duelighedstegn, og Harley Davidson motorcykler.

Og som du ved har begge de nævnte udgivet bøger om deres liv og kriminalitet, hvorimod Jan Mansur Hussain jo ikke er en sådan opmærksomhedssøgende person, men en mand der gør en indsats for at skabe sig en plads i det rigtige samfund, og herunder forhindre andre unge i at blive kriminelle.

Vi andre bedrevidende der ikke har været i nærheden af et fængsel, kan rent faktisk lære noget af det....

Måske når jeg en dag til et stadie i min menneskelige udvikling, hvor jeg kan indløse billet til en " hovedhoppers" foredrag - ( professionaliseret af Betty Nansen´s hold af skriverkarle ) - og gå derfra med en følelse af forløsende tilgivelse...
Hvem ved?

Til alle jer der foeler jer kraenket over denne historie: Hvad er det bedste at goere naar man er blevet overfaldet? Tilfredsstille sin egen haevntoerst, eller goere alt for at det ikke sker for andre? Eneste ting der goer begge dele er doedsstraf... Ikke at tilgive disse mennesker og tillade dem at goere bod, er ekstremt egoistisk! Hvis Jan eller Besir kan stoppe bare eet brutalt overfald - er det saa ikke noget vaerd?

Det er naturligtvis meget svaert at komme overens med, idet ens indre medfoedte (tillaerte?) retfardighedssans bliver tromlet ned og brokker sig hjerteskaerende...

Niels Clausen:

Dine kristne forestillinger om "tilgivelse" og "bod", må du gerne beholde for dig selv.

Jeg formoder at de i artiklen omtalte personer, har afsonet deres fængselsstraf, og dermed ikke skylder samfundet noget på den konto. Jeg huser ikke noget hævnmotiv, men jeg mener at når man har foretaget sig slige ting, bør man holde lav profil og ikke tvære sine afsporede handlinger ud i ansigterne på ofrene med teaterstykker, tudehistorier i medierne og bovlamme bortforklaringer.

Det der irriterer mig, er den kvalmende, implicitte relativisering af deres brutale, egoistiske handlinger som et teaterstykke medfører.

Vi skal "forstå" og "perspektivere", indtil voldshandlingerne opløses i en relativistisk sødsuppe.

Gerningsmanden ender med at være et offer, og hans ofre reduceres til ligegyldige rekvisitter i en teaterforestilling, hvis formål tydeligvis er at drive en politisk pointe igennem. Det er sgu´ kynisme på højt plan!

Vi så det samme scenarie udspille sig med de to tyrkiske fætre der slagtede Antonio Curra på Nørrebro, i sin tid. Op blev ned og sort blev hvidt, og de endte med at være ofre for et ondt system, fremfor psykopatiske voldsmænd. Vammelt.

Marxistisk tankegang stiller nogle gevaldige socioøkonomiske skørter til rådighed for de, der gerne vil gemme deres svinestreger bag "samfundet" og "systemet". Den holder bare ikke.

Et individ står altid med valget om at lade være. De i artiklen omtalte personer valgte at at fremture med deres voldelige adfærd, der jo ikke skyldtes at de sultede eller lå på gaden og frøs. Det skyldtes simpel grådighed, og manglende impulskontrol - og så en eller anden tæerkrummende undskyldning om at Ekstra Bladet vist nok kørte en "fremmedfjendsk" kampagne, der nærmest pressede flokken til at overfalde danskere.

Hvor er det dog respektløst og tyndt!

jens peter hansen

Brian Mikkelsens opførsel bliver i Information udlagt som en utilgivelig handlemåde, da han undlader at vende sin bil og komme til hjælp, ved et frygtelig færdselsuheld, han ikke har del i. I artiklen her har vi at gøre med en flink fyr som bl.a. har slået en dreng lirekassemand. Han har nu lagt sit liv om siger han. Det er han jo også i stand til. Gud ved om offeret er i samme heldige situation.

Søren Kristensen

Selvfølgelig har kriminalitet noget med gener at gøre. Med gode gener har du jo meget lettere ved at klare dig på "normale" vilkår. Du kan fx. stille op i X-faktor eller melde dig ind på en uddannelse eller læne dig op af en sød kæreste. Er der nogen som ved noget om gode gener, så er det jo kvinderne, som så også er dem der må tage tæsk, når de vægler forkert.

Alexander Carolinus

Sikke dog en solskinshistorie. Tidligere voldsmand skal nu være socialrådgiver. Hvor er det smukt.

Jeg køber den ikke. Tror I hans voldsofre køber den? Han burde ikke ha fået så mange chancer, han burde være udvist til et sted hvor den slags straffes helt anderledes kontant.

De vilkår vi lever under er stærkere kræfter for vores adfærd end generne.
En god behandling af dette emne findes i Philip Zimbardo (2007): The Lucifer Effect - How good people turn evil. Zimbardo var den forsker på Stanford University, som gennemførte "The Stanford Prison Experiment" - Han stiller det grundlæggende spørgsmål: Hvordan kan gode mennesker blive onde!
Han illustrerer og analyserer bl.a. de overgreb, som blev foretaget i Abu Ghraib og Guantanamo fænglserne af helt almindelige ordentlige mennesker.
Bogen er en øjeåbner.

Tilsyneladende er det holdningen, at man skulle have gjort noget andet og mere, end at sætte Jan Mansur Hussain i fængsel.

Det har man så gjort - men ikke på den måde man skulle have gjort, iflg. de fleste af indlæggene her.

Nu kom forslaget om udvisning af en dansk statsborger, vi andre venter spændt mens den indre svinehund fodres - hvor langt ud skal hævnen strækkes???

Skal vi hævne os ved at gøre Jan lam også?

I må da kunne gøre det bedre end bare at mobilisere forargelse - lad os da få nogle konkrete forslag til behandling af kriminelle.

Hvis nogle skulle spore sarkasme i mit indlæg er det fuldstændig tilsigtet.

Lars Peter Simonsen

Respekt! Den, der overvinder sig selv, er større end den, der overvinder en stad...
Det er jo ikke sådan, at Jan forsøger at løbe fra sine gerninger eller undlader at ta' ansvar for sin skyld. At være villig til at møde sine ofre og søge forsoning kræver stort mod og personlig integritet

jens peter hansen

Forargelse, siger Niels Mosbak. Det drejer sig ikke om forargelse. Det drejer som om rimelighed. En 17-årig bliver slået til invalid af Informations venlig interviewoffer. Den 17-årige har denne rare unge mand intet haft at gøre med. Han er ikke blevet truet eller på anden måde haft en undskyldning for sin sin adfærd. Et bestillingsarbejde.
Det drejer sig jo ikke om hvorvidt jeg eller andre synes at kriminelle skal have en chance, og en til og en til, men om det temmelig rystende i at en person som koldblodigt overfalder et ham ukendt menneske får en så positiv omtale i avisen. Den exponering han bliver til del er så hårrejsende, når man tænker på hvad han har udrettet.
Hans offer hører vi ikke så meget til. Men han er måske af letforståelige årsager ikke i stand til at udtale sig.
Jan er ikke opmærsomhedssøgende siger Niels Mosbak. Når man spiller på et teater er det da vist ret bemærkelsesværdigt og når man med billede i avisen fortæller om sine meriter er det da vel heller ikke ydmygheden der er mest udtalt.
Jeg er ikke forarget jeg er chokeret.

@jens peter hansen

Artiklen handler om, hvordan han er kommet ud af kriminaliteten, og hvordan han med stort besvær og anger er kommet ind på en mere positiv udvikling. Det er da en god historie!

jens peter hansen

Ved at søge på google, kan man se at den interviewede unge mand deltager i en række foredrag landet over. Ligefrem tilbageholdenhed ved jeg ikke om man vil kalde en turné, hvor man fortæller om sin fortid og nyomvendelse.

Jens Peter Hansen

Nu bragte du jo selv Jørn "Jønke" Nielsen på banen. Han har mig bekendt holdt stribevis af foredrag for unge mennesker landet over.

Det uagtet at han givetvis fastholder sin livsstil som kriminel qua han fortsat bærer rygmærke - der har du sq ret til at brække dig.

Jan Hussein siger: "gør ikke som jeg" - det er i min optik en helt anden tilgang.

Det er da interessant at man i USA f.eks. har unge der er på vej ud i kriminalitet, men som bliver bragt ind til samtaler med kriminelle i fængslerne.
Hvorfor - fordi man vil afskrække dem, ved at klargøre for dem, hvordan det er at være kriminel.

Forekommer det nogle her, at Jan er stolt over det han har gjort?
Det synes jeg ikke fremgår nogen steder, men jeg kan selvfølgelig have overset noget.

Men skal vi fortsat udstøde kriminelle, også når de har afsonet deres straf, og er i et forløb der kan gøre dem til gode samfundsborgere?
Skal vi ikke lade dem der har prøvet turen gennem fængslerne tale med de unge - så andre unge får mulighed for at vælge anderledes.

Og selvfølgelig er det rigtigt, at der er ofre for kriminalitet - men som i selv har bemærket undervejs, er der ikke noget at gøre for dem - de er ofre, uanset hvorlænge nogen sidder i fængsel.
Får de et bedre liv, uanset om vi landsforviser Jan, eller henretter ham?
Skal vi fordi han har ødelagt andres liv, forhindre ham i at få en tilværelse på den rigtige side af loven?
Vores straffesystem er reaktivt - hvorimod det Jan deltager i er proaktivt - det kan forhindre at nye kriminelle går den samme vej - og det kan forhindre fremtidige ofre.
Det bør man nok lige overveje i denne sammenhæng.

jens peter hansen

Jan skal være rollemodel, jo det står når han optræder rundt omkring i landet. Dette synes jeg er fuldkommen afsporet. Lad os antage at hans kammerat Ali der ikke har været krimininel, men først i en sen alder er begyndt at tage en HF-eksamen også begyndte at rejse rundt og fortælle hvordan hans drøm om at blive sagsbehandler var modnet.
Ikke en kæft ville finde det interessant. Nej en voldsmand der er blevet omvendt det ved man hvad er.
Det er den efter min mening syge kobling mellem ens brøde og gennemslagskraften i omvendelsen, der ved grød må sige den unge truede 2. g'er at først skal jeg slå til og så skal jeg sige fra. Som om en volddømt person i sig selv skulle have særlige forudsætninger for at tale fornuft. Lad ham komme til fornuft og lad ham leve sit forhåbentlig mere regelrette liv, men rollemodel. Hjælp!

jens peter hansen

Hvorfor tror du man sender gamle narkomaner ud på skolerne for at forklare de unge om farerne ved narkotika???

Jeg ved ikke nok om gener men jeg ved at romerne gav tyve og forretningsfolk den samme gud ...så bare rolig Jan - der er også brug for dine gener

Romernes gud for tyve og købmand var også gudernes sendebud. Mercur i Rom, Hermes i Athen.

Hvis der er særlige kriminelle gener, kan staklerne jo ikke gøre mere for det end længden på deres lillefinger.

Men så er der måske også et omvendelsesgen, som gør nogle kriminelle til lovlydige.

Det er en gang vås!

Bill Atkins

Og den gud er så blevet helgen inden for kristendommen. Agios Nicolaus, der netop er helgen for tyve og købmænd, søfarende og prostituerede, og børn - værsko den gamle biskop i Smyrna, selveste julemanden.

jens peter hansen

Niels Mosbak læs dine egne skriverier. Du siger at Jan ikke er opmærksomhedssøgende. Når man spiller teater, holder foredrag og rejser land og rige rundt hvad er man så. Narkomaner fortæller om deres misbrug. Almindeligvis ved at fortælle hvad det gør ved dem selv. Alle skal have en chance, men ikke nødvendigvis profitere af deres fortid.Gud ved hvad man ville sige til om gamle kz-bødler rejste rundt og underholdt med deres meriter, ud fra tanken om at nu var de blever meget klogere.

Jens Peter Hansen

Nu har jeg qua mit arbejde, bla. undervist på skoler, herunder særligt unge på 7 - 9 klassetrin.
Der er intet som gør så meget indtryk, som når nogle der har virkelige erfaringer, fortæller om disse.

I modsætning til de fleste danskere har jeg flere gange været i fængsel, ja jeg har ikke selv tal på hvor mange gange.
Den der fornemmelse, man får når man er gået i gennem slusen til Vridsløselille Statsfængsel, Horsens Statsfængsel, Vestre Fængsel og man ved at man kun kan komme ud hvis nogen lukker en ud. Alle døre bliver lukket bag dig og låst, førend døren foran dig bliver åbnet. Kan du forestille dig det?

Vidste du at de fleste afsonere af langtidsstraffe pådrager sig det man kalder en fængselspsykose, der gør det uhyre vanskeligt at blive resocialiseret i samfundet igen?

Jeg har talt med tusinder af kriminelle - jeg kender alt til store biler, armani-jakkesæt, og helflasker på værtshusene, og bling-bling.

Hvordan man, når man møder til afsoning gør klogt i at have sin dom med - så de andre medindsatte kan se, at man ikke er sædelighedsforbryder.

Har man gjort sig nogen tanker om hvorfor vi straffer, hvad er den langsigtede hensigt, og ønsker vi bare at tidligere kriminelle, skal udgøre en paria-kaste i samfundet, eller er det ok. at vi bruger deres viden og erfaring til at afskrække andre fra at gøre ligeså?
Præventiv indsats virker mere effektivt, når den sættes ind på et tidligt tidspunkt.

Jan Mansur Hussain gør en indsats for at der ikke skal opstå flere unge kriminelle der får et "lorte-liv"...
Det ved han jo noget om, det er hans erfaring!

Hvad gør du selv, andet end at udøve gold kritik?

Og for mit eget vedkommende behøver du ikke være bekymret for, om jeg har fået en fængselspsykose - jeg har kun været i fængsel for at anbringe personer som Jan Mansur Hussain der.

- "Det er nok, at hvis man fuldstændig bliver skubbet ud af samfundets regler og normer og ryger ud i et parallelsamfund, så betyder et andet menneskeliv ikke så meget"

Og med disse ord tilbage til studiet ...

Hvem er det lige der har skubbet Jan ud af samfundets regler og normer ..? Er det samfundet, er det TV, er det skolen, eller er det familien ..?

jens peter hansen

Jeg har aldrig været i fængsel og jeg forstår at det i sig selv er en diskvalifikation. Jeg har dog besøgt nogle i fængsel. Og det var ikke en behagelig oplevelse.
Det unge menneske der er tale om ser ikke ud til at få fængselspsykose. Han er på og udenfor i lange perioder. Den person han har banket invalid får vel førtidspension. Holder han også fordrag ?? eller spiller teater ?
Jeg har intet ønske om at gøre livet mere besværligt for de mennesker der sidder i fængsel. Jeg bliver chokeret over at bødlerne skal ud og fortælle om deres ugerninger.

Troels Ken Pedersen

Gad vidst hvem "ballade-ungerne" mon helst vil høre på?

Én der har prøvet at leve som "gangster" og har fortrudt det, eller en teoretisk velmenende velbjærget person, der ser ned langs næsen i foragt på de, der allerede har været i problemer og i øvrigt ikke har den fjerneste forståelse for deres følelse af at være uden for og ikke have nogen fremtid?

Jeg har et gæt!

jens peter hansen

En landsdækkende undersøgelse foretaget af Justitsministeriet fra 2001-2004 viste, at kun 18 procent af 147 anbragte unge i ungdomssanktion havde holdt sig uden for kriminalitet to år efter deres dom.
Sådan stod der 17. februar i Information. Man håbede på at procenten ville stige ved at man beholdt de unge i samme regi.
Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvad der skal til. Jeg har intet ønske om hårdere straffe og er stærk tilhænger af at uddannelsen i fængslerne og i forbindelse med afsoning skal styrkes.
Men jeg tilllader mig at sige fra, når voldsmændene får lov til at eksponere sig selv og har mine tvivl om at det skulle have nogen som helst positiv indflydelse på unge potientielle kriminelle, at en tidligere voldsdømt får lov til at tale ud om sine meriter.
Alle skal have chancen, men de skal ikke nødvendigvis profitere af deres forbrydelse.

Troels Ken Pedersen

Men det handler jo netop om at Jan vil overbevise dem om IKKE at gøre hvad han gjorde, ikke om at blære sig med gangster-bling-bling og tjene fede penge. Det gør man mig bekendt i øvrigt næppe som socialrådgiver...

jens peter hansen

Jeg forsøger én gang til. Alle er enige om at det med kriminalitet er noget skidt ?? eller hvad ? Der findes vist nok ingen helt vandtæt forklaring på hvorfor nogle bliver kriminelle og andre ikke. Hvis man læser om de 147 unge, der har været under ungdomssanktionen er det jo ikke ligefrem opløftende læsning, vel? alkoholikere, narkomaner, tyve, røvere og mordere har alle en historie. Jeg har svært ved at se deres historie skulle få andre til at undlade at betræde deres dårlige stier. Hvorfor skal unge i belastede miljøer ikke møde nogle som IKKE har begået alverdens ulykker, selv om de var født i store familier, brudte familier og kriminelle miljøer ? Hvis en der har et usædvanligt langt kriminelt cv i 27 års alderen beslutter sig for at nu slutter det., så er det jo rigtig fint, men den tænksomme 12-13 årige siger vel også til sig selv:
Hans liv indtil nu var da meget sejt og jeg kan vel også holde op den dag jeg ikke gider mere eller hvad?
Og så til sidst jeg har ikke en bønne tilovers for de kriminelle der laver stunts på deres kriminelle gerninger og det er ligegyldigt om de hedder Jan, Jønke, Riiskjær, Thorsen eller Lundin.

'»Fuck Danmark! Fuck alle jer skide racister. Alle danskere er nogle fucking racister! Forstår i det?«

Vi er tilbage ved regeringens bandekonference. Med hævede arme går 19-årige Besir Zeciri helt tæt på justitsminister Brian Mikkelsen.

»Okay, rolig nu. Det her er ikke mig. Det er én, jeg spiller. Eller det vil sige, jeg spiller mig selv – mig selv for seks år siden,« formilder han.'
-----------------------------
lol, siger Brian Capone til Besir Zeciri at han skal være rolig, fordi at han ikke er racist, det er bare noget han spiller?
Det som Niels Mosbak siger er jeg enig i, hvis manden går ud og siger 'i har ikke lyst til at ende som mig', så er det forbyggende og meget bedre end alternativet, og kunne medføre at nogle af 'de seje' knægte i klassen begyndte at tænke lidt på hvordan de egentlig vil ha at deres fremtid skal være, ...kriminalitet og fængsel, eller uddannelse job og familie ?

Lars R. Hansen

Det er interessant, at de to begrunder deres kriminalitet med de lever i et samfund fuldt med racister, der holder dem ude og nede. Det en opfattelse som de understøttes af i brede dele af the establishment, ikke mindst i deres såkaldte antiracistiske initativer.